- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (170 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (353 opinie)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (69 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (427 opinii)
Przebudowa linii tramwajowej na Przeróbkę ruszy wiosną? Pytamy o Most Siennicki
Kończą się prace projektowe przy 2,5-kilometrowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza na gdańskiej Przeróbce. Jeśli miasto otrzyma dofinansowanie unijne, możliwe, że roboty torowe rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Sprawdzamy przy okazji, czy inwestycja obejmuje rewitalizację Mostu Siennickiego.
Skąd pieniądze na inwestycję?
Niebawem mija rok od podpisania umowy. Projekt jest praktycznie gotowy, ale nadal inwestycja nie ma zapewnionego finansowania z budżetu miasta, a także ze środków Unii Europejskiej. Te ostatnie fundusze władze Gdańska chcą pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Możliwe, że przedsięwzięcie będzie miało zapewnione maksymalne - 70-procentowe - dofinansowanie.
Przebudowa linii tramwajowej realizowana jest w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IIIc. - Obecnie trwa obliczanie ostatecznego kosztorysu prac, niezbędnego do uzyskania dofinansowania. Niemniej szacunkowo całość projektu GPKM IIIc wyceniamy na kwotę ok. 120 mln zł. 102 mln zł to koszt prac budowlanych projektu, z czego 62 mln zł zostanie przeznaczonych na budowę dojazdów m.in. do stacji PKM. Natomiast reszta - 40 mln zł - stanowi koszt remontu linii na Przeróbce - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Wielkość dofinansowania do tramwaju na Przeróbkę poznamy pod koniec tego roku. Do tego czasu władze spółki GIK powinny odebrać dokumentację projektową i pozyskać pozwolenie na budowę. Wszystko ma zbiec się w jednym czasie tak, by można było ogłosić bez zbędnej zwłoki przetarg na przebudowę linii tramwajowej.
2,5 km linii tramwajowej wraz z pętlą do przebudowy
W ramach zadania projektanci przygotowują dokumentację dla przebudowy 4,4 km pojedynczego toru. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach.
Wszelkie przejazdy tramwajowe dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z płyt gumowych typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być całkiem nowe w Gdańsku rozwiązanie - przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Tego typu rozwiązanie powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie także poszerzony.
Kolejnym nowym rozwiązaniem jest przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy właśnie tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku.
Kłopotliwy Most Siennicki?
Film z maja 2011 r. ukazujący stan techniczny Mostu Siennickiego. Od tego czasu niewiele się tam zmieniło.
Wiele kłopotów ekipom naprawiającym tory tramwajowe przysparzają nasypy prowadzące na Most Siennicki. W wyniku rozjeżdżania ich przez ciężkie tramwaje powstało tam wiele ugięć w śladzie linii. Z tego powodu regularnie przyjeżdża w to miejsce ekipa, by zespawać szyny, które ulegają odkształceniu. Inwestor - GIK - planuje w tym miejscu zlecić przeprowadzenie iniekcji betonowych, by nieco wzmocnić podłoże.
Tuż obok Mostu Siennickiego znajduje się jeszcze jeden obiekt. To wiadukt, pod którym wiedzie nieczynna linia kolejowa do firmy Petrobaltic. W przęśle jak i przyczółkach jest sporo szczelin, do których z łatwością można wsunąć rękę. Na tym wiadukcie zostanie wymieniona nawierzchnia, ale również wzmocniona warstwa wierzchnia konstrukcji poprzez ułożenie nadbetonu wzmacnianego tzw. szpilami stalowymi.
Jezdnie płaskie jak stół
Ucieszą się z pewnością kierowcy i mieszkańcy Przeróbki. Inwestycja zakłada pełną modernizację nie tylko torowiska tramwajowego, ale także jezdni na całej szerokości, m.in. na moście, a także w ciągu ul. Lenartowicza.
Obecnie bowiem zjechanie samochodem na wyasfaltowane torowisko grozi uszkodzeniem pojazdu.
Miejsca
Opinie (111) 1 zablokowana
-
2013-09-16 19:10
???????
dlaczego na filmie jest pokazany tylko ,, ladniejszy,, kawalek torów......tory są w fatalnych stanie........czeka się na tragedie ???
- 3 0
-
2013-09-16 20:22
A kiedy nowy MOST ???????????????
- 4 0
-
2013-09-16 20:23
Przeróbka i Stogi to w tej chwili chyba najbardziej zaniedbane dzielnice Gdańska ! A fatalna infrastruktura nie pomaga w rozwoju .
- 9 0
-
2013-09-16 21:57
Zamiast złomów z Niemiec lepiej zakupić mniej ale nowe tramwaje.
- 1 1
-
2013-09-17 09:36
Czemu tylko do Przerobki ?
A Stogi ? Cala infrastruktura tramwajowa do wymiany. Te bimbaje tak halasuja, ze spac nie mozna.
- 4 0
-
2013-09-18 15:50
Kiedy nasmaują stare tramwaje ci pasożytyz ZKM aby nie piszczały 105?
- 0 0
-
2013-11-30 22:24
Bo różne podejścia
Stogi to gdansk b do d*py d*py jak mówią Niebawem bedzie getto i tyle takie różnice
- 0 0
-
2014-06-20 18:25
Odpady poremontowe
Z odpadów poremontowych można by załatać ul. Ku Ujściu. Jazda tą ulicą przypomina rajd crossowy. Dziury są co kilkanaście metrów a ich rozmiar i głębokość przypomina wyrwy po wybuchu granatu.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.