• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa linii tramwajowej na Przeróbkę ruszy wiosną? Pytamy o Most Siennicki

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Fatalny stan torowiska na gdańskiej Przeróbce sprawia, że nie kursują w tym kierunku najnowsze tramwaje ZKM, czyli Pesy Swing. Fatalny stan torowiska na gdańskiej Przeróbce sprawia, że nie kursują w tym kierunku najnowsze tramwaje ZKM, czyli Pesy Swing.

Kończą się prace projektowe przy 2,5-kilometrowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza na gdańskiej Przeróbce. Jeśli miasto otrzyma dofinansowanie unijne, możliwe, że roboty torowe rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Sprawdzamy przy okazji, czy inwestycja obejmuje rewitalizację Mostu Siennickiego.



Jesienią ubiegłego roku miejska spółka Gdańskie Inwestycje wyłoniła w przetargu biuro projektowe, które miało zaprojektować przebudowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Przeróbce - odcinek między ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska a Bramą Żuławską zobacz na mapie Gdańska. Wygrała firma Progreg z Krakowa, która wyceniła swoją pracę na kwotę nieco ponad 805 tys. zł.

Skąd pieniądze na inwestycję?

Niebawem mija rok od podpisania umowy. Projekt jest praktycznie gotowy, ale nadal inwestycja nie ma zapewnionego finansowania z budżetu miasta, a także ze środków Unii Europejskiej. Te ostatnie fundusze władze Gdańska chcą pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Możliwe, że przedsięwzięcie będzie miało zapewnione maksymalne - 70-procentowe - dofinansowanie.

Przebudowa linii tramwajowej realizowana jest w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IIIc. - Obecnie trwa obliczanie ostatecznego kosztorysu prac, niezbędnego do uzyskania dofinansowania. Niemniej szacunkowo całość projektu GPKM IIIc wyceniamy na kwotę ok. 120 mln zł. 102 mln zł to koszt prac budowlanych projektu, z czego 62 mln zł zostanie przeznaczonych na budowę dojazdów m.in. do stacji PKM. Natomiast reszta - 40 mln zł - stanowi koszt remontu linii na Przeróbce - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Wielkość dofinansowania do tramwaju na Przeróbkę poznamy pod koniec tego roku. Do tego czasu władze spółki GIK powinny odebrać dokumentację projektową i pozyskać pozwolenie na budowę. Wszystko ma zbiec się w jednym czasie tak, by można było ogłosić bez zbędnej zwłoki przetarg na przebudowę linii tramwajowej.

2,5 km linii tramwajowej wraz z pętlą do przebudowy

W ramach zadania projektanci przygotowują dokumentację dla przebudowy 4,4 km pojedynczego toru. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach.

Wszelkie przejazdy tramwajowe dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z płyt gumowych typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być całkiem nowe w Gdańsku rozwiązanie - przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Tego typu rozwiązanie powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie także poszerzony.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy właśnie tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku.

Kłopotliwy Most Siennicki?

Film z maja 2011 r. ukazujący stan techniczny Mostu Siennickiego. Od tego czasu niewiele się tam zmieniło.

Most Siennicki ostatni raz był remontowany na przełomie lat 80 i 90, kiedy to dostęp do materiałów budowlanych był bardzo trudny, a ich żywotność jest poniżej przeciętnej. Efekt zastosowanych - nie najlepszych - materiałów widać już dziś - m.in. uszkodzone betonowe bariery, balustrady i mury oporowe, a także zużyte dylatacje i przęsła. Czy coś się w tym zakresie zmieni?

Czy nowa infrastruktura na Przeróbce zachęci mieszkańców do częstszej podróży tramwajem?

- Podczas robót torowych będziemy ingerować tylko i wyłącznie w nawierzchnię na Moście Siennickim. Nie planujemy żadnych prac konstrukcyjnych - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Wiele kłopotów ekipom naprawiającym tory tramwajowe przysparzają nasypy prowadzące na Most Siennicki. W wyniku rozjeżdżania ich przez ciężkie tramwaje powstało tam wiele ugięć w śladzie linii. Z tego powodu regularnie przyjeżdża w to miejsce ekipa, by zespawać szyny, które ulegają odkształceniu. Inwestor - GIK - planuje w tym miejscu zlecić przeprowadzenie iniekcji betonowych, by nieco wzmocnić podłoże.

Tuż obok Mostu Siennickiego znajduje się jeszcze jeden obiekt. To wiadukt, pod którym wiedzie nieczynna linia kolejowa do firmy Petrobaltic. W przęśle jak i przyczółkach jest sporo szczelin, do których z łatwością można wsunąć rękę. Na tym wiadukcie zostanie wymieniona nawierzchnia, ale również wzmocniona warstwa wierzchnia konstrukcji poprzez ułożenie nadbetonu wzmacnianego tzw. szpilami stalowymi.

Jezdnie płaskie jak stół

Ucieszą się z pewnością kierowcy i mieszkańcy Przeróbki. Inwestycja zakłada pełną modernizację nie tylko torowiska tramwajowego, ale także jezdni na całej szerokości, m.in. na moście, a także w ciągu ul. Lenartowicza.

Obecnie bowiem zjechanie samochodem na wyasfaltowane torowisko grozi uszkodzeniem pojazdu.

Miejsca

Opinie (111) 1 zablokowana

  • ???????

    dlaczego na filmie jest pokazany tylko ,, ladniejszy,, kawalek torów......tory są w fatalnych stanie........czeka się na tragedie ???

    • 3 0

  • A kiedy nowy MOST ???????????????

    • 4 0

  • Przeróbka i Stogi to w tej chwili chyba najbardziej zaniedbane dzielnice Gdańska ! A fatalna infrastruktura nie pomaga w rozwoju .

    • 9 0

  • Zamiast złomów z Niemiec lepiej zakupić mniej ale nowe tramwaje.

    • 1 1

  • Czemu tylko do Przerobki ?

    A Stogi ? Cala infrastruktura tramwajowa do wymiany. Te bimbaje tak halasuja, ze spac nie mozna.

    • 4 0

  • Kiedy nasmaują stare tramwaje ci pasożytyz ZKM aby nie piszczały 105?

    • 0 0

  • Bo różne podejścia

    Stogi to gdansk b do d*py d*py jak mówią Niebawem bedzie getto i tyle takie różnice

    • 0 0

  • Odpady poremontowe

    Z odpadów poremontowych można by załatać ul. Ku Ujściu. Jazda tą ulicą przypomina rajd crossowy. Dziury są co kilkanaście metrów a ich rozmiar i głębokość przypomina wyrwy po wybuchu granatu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane