• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa linii tramwajowej na Przeróbkę ruszy wiosną? Pytamy o Most Siennicki

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Fatalny stan torowiska na gdańskiej Przeróbce sprawia, że nie kursują w tym kierunku najnowsze tramwaje ZKM, czyli Pesy Swing. Fatalny stan torowiska na gdańskiej Przeróbce sprawia, że nie kursują w tym kierunku najnowsze tramwaje ZKM, czyli Pesy Swing.

Kończą się prace projektowe przy 2,5-kilometrowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza na gdańskiej Przeróbce. Jeśli miasto otrzyma dofinansowanie unijne, możliwe, że roboty torowe rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Sprawdzamy przy okazji, czy inwestycja obejmuje rewitalizację Mostu Siennickiego.



Jesienią ubiegłego roku miejska spółka Gdańskie Inwestycje wyłoniła w przetargu biuro projektowe, które miało zaprojektować przebudowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Przeróbce - odcinek między ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska a Bramą Żuławską zobacz na mapie Gdańska. Wygrała firma Progreg z Krakowa, która wyceniła swoją pracę na kwotę nieco ponad 805 tys. zł.

Skąd pieniądze na inwestycję?

Niebawem mija rok od podpisania umowy. Projekt jest praktycznie gotowy, ale nadal inwestycja nie ma zapewnionego finansowania z budżetu miasta, a także ze środków Unii Europejskiej. Te ostatnie fundusze władze Gdańska chcą pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Możliwe, że przedsięwzięcie będzie miało zapewnione maksymalne - 70-procentowe - dofinansowanie.

Przebudowa linii tramwajowej realizowana jest w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IIIc. - Obecnie trwa obliczanie ostatecznego kosztorysu prac, niezbędnego do uzyskania dofinansowania. Niemniej szacunkowo całość projektu GPKM IIIc wyceniamy na kwotę ok. 120 mln zł. 102 mln zł to koszt prac budowlanych projektu, z czego 62 mln zł zostanie przeznaczonych na budowę dojazdów m.in. do stacji PKM. Natomiast reszta - 40 mln zł - stanowi koszt remontu linii na Przeróbce - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Wielkość dofinansowania do tramwaju na Przeróbkę poznamy pod koniec tego roku. Do tego czasu władze spółki GIK powinny odebrać dokumentację projektową i pozyskać pozwolenie na budowę. Wszystko ma zbiec się w jednym czasie tak, by można było ogłosić bez zbędnej zwłoki przetarg na przebudowę linii tramwajowej.

2,5 km linii tramwajowej wraz z pętlą do przebudowy

W ramach zadania projektanci przygotowują dokumentację dla przebudowy 4,4 km pojedynczego toru. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach.

Wszelkie przejazdy tramwajowe dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z płyt gumowych typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być całkiem nowe w Gdańsku rozwiązanie - przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Tego typu rozwiązanie powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie także poszerzony.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy właśnie tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku.

Kłopotliwy Most Siennicki?

Film z maja 2011 r. ukazujący stan techniczny Mostu Siennickiego. Od tego czasu niewiele się tam zmieniło.

Most Siennicki ostatni raz był remontowany na przełomie lat 80 i 90, kiedy to dostęp do materiałów budowlanych był bardzo trudny, a ich żywotność jest poniżej przeciętnej. Efekt zastosowanych - nie najlepszych - materiałów widać już dziś - m.in. uszkodzone betonowe bariery, balustrady i mury oporowe, a także zużyte dylatacje i przęsła. Czy coś się w tym zakresie zmieni?

Czy nowa infrastruktura na Przeróbce zachęci mieszkańców do częstszej podróży tramwajem?

- Podczas robót torowych będziemy ingerować tylko i wyłącznie w nawierzchnię na Moście Siennickim. Nie planujemy żadnych prac konstrukcyjnych - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Wiele kłopotów ekipom naprawiającym tory tramwajowe przysparzają nasypy prowadzące na Most Siennicki. W wyniku rozjeżdżania ich przez ciężkie tramwaje powstało tam wiele ugięć w śladzie linii. Z tego powodu regularnie przyjeżdża w to miejsce ekipa, by zespawać szyny, które ulegają odkształceniu. Inwestor - GIK - planuje w tym miejscu zlecić przeprowadzenie iniekcji betonowych, by nieco wzmocnić podłoże.

Tuż obok Mostu Siennickiego znajduje się jeszcze jeden obiekt. To wiadukt, pod którym wiedzie nieczynna linia kolejowa do firmy Petrobaltic. W przęśle jak i przyczółkach jest sporo szczelin, do których z łatwością można wsunąć rękę. Na tym wiadukcie zostanie wymieniona nawierzchnia, ale również wzmocniona warstwa wierzchnia konstrukcji poprzez ułożenie nadbetonu wzmacnianego tzw. szpilami stalowymi.

Jezdnie płaskie jak stół

Ucieszą się z pewnością kierowcy i mieszkańcy Przeróbki. Inwestycja zakłada pełną modernizację nie tylko torowiska tramwajowego, ale także jezdni na całej szerokości, m.in. na moście, a także w ciągu ul. Lenartowicza.

Obecnie bowiem zjechanie samochodem na wyasfaltowane torowisko grozi uszkodzeniem pojazdu.

Miejsca

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Żenada

    A co z ulicą Siennicką, od Bramy Żuławskiej? Konkurencyjne serwisy piszą że i tam będzie remont, łącznie z przystankiem Brama Żuławska, przejazd w tej okolicy przez tory grozi zgubieniem podwozia. Co znaczy "nieco wzmocnić podłoże"- tak troszkę, oby nie za dużo? "dofinansowania do tramwaju na Przeróbkę"- czy aby na pewno chodzi o tramwaj? Panie redaktorze, kiedy zacznie Pan pisać porządne artykuły??

    • 17 0

  • Wyremontowac tory (6)

    bez kompleksowego remontu mostu?? Typowo Polskie. Most wymaga remontu, widac to golym okiem i moze za pare lat sie go doczeka. I co? swiezo wyremontoane tory to rozbiorki?

    • 26 1

    • Nie,lepiej nic nie robić. Niech mieszkańcy jeszcze kilka lat pojęczą. (5)

      A może i jakiś tramwaj się wykolebie, będzie promocja dla miasta...

      • 6 0

      • remont torow bez remontu mostu?? (4)

        przeciez jak mostu nie wymienia to bedzie robota dla prokuratury. bez sensu marnotawienie pieniedzy na ponowne rozbieranie nowych torow i calej infrastruktury i ponowne jej ukladanie. to sa podwojne niepotrzebne koszty. i co oni mysla ze tak bedzie lepiej? to sa w grubym bledzie.

        • 8 1

        • nie takie znowu niepotrzebne (3)

          torowisko w ulicy jest w fatalnym stanie. Most to niestety większe pieniądze, niż cały budżet GPKM.

          • 0 0

          • potrzebne jak najbardziej (2)

            a ty jakimi kategoriami myslisz? czyli wedlug ciebie lepiej latac zardzewialy most niz wymienic na nowy? przeciez na przelomie pazdziernika i listopada 2012 jak wstawiali laty w torowisku miedzy mostem siennickim a pasanilem wszyscy sie cieszyli , a na wiosne tego roku juz sladu po nich nie bylo, a bylo wrecz jeszcze gorzej. ten caly most sie na calej dlugosci rozpada wiec nie mow co jest potrzebne . a co do budzetu to gdyby budyn nie budowal malo potrzebne inwestycje( Muzeum II Wojny Swiatowej,Teatr Szekspirowski, Europejskie Centrum Solidarnosci) to bylaby kasa na ta najwazniejsza czesc inwestycji czyli most siennicki i cale torowisko miedzy brama zulawska a stogami plaza.

            • 0 0

            • guano by było a nie kasa (1)

              instytucje kulturalne są zbudowane z zupełnie innych dotacji. Gdyby ich nie było, na koncie miasta nie pojawiłaby się ani jedna złotówka. Zauważ, że najgorszy stan ma torowisko na odcinku międszy mostem a Bramą Żuławską.Na samym moście można wykonać nadbudowę odciążającą z prefabrykatów sprężonych - albo wręcz wykonać płytę sprężoną wewnętrznie na miejscu. Tylko czy ktokolwiek to wpisał do projektu?

              • 0 0

              • panie madry

                ale pamietaj ze aby miasto dostalo jakie kolwiek dotacje na inwestycje samo musi miec odpowiedni procent wartosci inwestycji to raz. dwa/ ty mowisz ze najgorsze jest torowisko miedzy mostem a brama zulawska? to przejedz sie gosciu torowiskiem od sucharskiego do stogow plazy a szczegolnie miedzy odcinkiem szczegolnie za sucharskiego (na wysokosci ogrodkow dzialkowych ) do plazy. tam to dopiero jest masakra, szczegolnie na wysokosci poczty na pasanilu a kontynuacja jest przy szarym pawilonie na wysokosci szkoly a dalej za petla na pasanilu w kierunku plazy na odcinku lesnym. i wtedy mow gdzie jest jaka jakosc torow.wspominasz tez o wykonaniu nadbudowy odciazajacej? ale pamietaj ze ten most siennicki byl budowany na starym moscie . tam sie nic kupy nie trzyma on sie caly kruszy tak samo jak kiedys wiadukt w na zaspie i zolty most nad torami kolejowymi (ktory nasze kochane miasto zrobilo na euro i potem wspanialomyslnie zlikwidowalo) wiec nie mow o braku gotowki na inwestycje ale gdyby miasto lepiej myslalo przy wydawaniu miejskich pieniedzy to by starczylo na wszystko

                • 0 0

  • Piękny most

    Ten piękny zabytkowy most był kiedyś ZWODZONY szkoda że nie jest a otwarcie tej drogi wodnej bez zwodzonego mostu jest niemożliwe .Była by to też atrakcja turystyczna

    • 9 5

  • Na Podwalu Przedmiejskim hałas od starych tramwajów Konstal 105 !!! Stare złomy jeżdżą jeszcze na lioniach 3, 8 i 9. (3)

    • 14 2

    • Już niedługo będą jeździły stare niemieckie tramwaje :) (1)

      • 1 1

      • Wolałbym żyby to była PESA.

        • 2 0

    • Linii nr. 9 NIE obsługują Konstale 105Na/NCh.

      • 0 1

  • Miasto powinno zakupić nowe PESY . (2)

    • 10 1

    • ...albo z innej polskiej firmy. Np Solaris Tramino został zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku. W maju tego roku zakończono realizację pierwszego kontraktu obejmującego dostawę 45 niskopodłogowych Tramino do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Z kolei w połowie 2013 roku pięć Tramino zawitało do Jeny. Są to pierwsze polskie tramwaje na rynku niemieckim.

      • 4 0

    • miasto powinno wyremontowac torowiska bo nowe pesy krotko bede nowe

      • 3 0

  • Ach ,doczekać...

    Miejmy nadzieję,że do czasu remontu nie zdarzy się żadna katastrofa.Już tak było na Przeróbce,że tramwaj zjeżdżający z mostu skrócił sobie trasę, wypadł z szyn,ściął słup trakcyjny i wjechał w chodnik.Cudem nikogo nie trafił ani tramwaj,ani słup,ani spadający przewód pod napięciem, więc w mediach było cicho.

    • 22 0

  • Tam już powinien być przeprowadzany piąty remont w ciągu pięciu ostatnich lat a to dopiero pierwszy (1)

    • 9 0

    • A GIK to nie miał być spółką celową?

      • 2 0

  • jadąc tym mostem zawsze boję się że te wystające metalowe elementy dylatacji. wyglądaja jakby miały dziurawić koła nadjeżdżających aut

    • 11 0

  • Ciekawe skąd miasto weźmie tabor do obsługi tej linii? Bo jak mają wyremontować torowisko i dalej puszczać te złomy to jest to tylko prowizorka.

    • 10 1

  • O kant d... taki remont skoro nasypy najazdow Mostu Siennickiego się rozpadają i wpadają do Martwej Wisły. Położą nowe tory, które za pół roku się zapadną. Wystarczy zobaczyć jak się bawią z zapadającycmi się chodnikami po obu stronach mostu.

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane