• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel czy przejście naziemne? Policzyliśmy pieszych w obu miejscach

Maciej Korolczuk
28 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (472)
Najnowszy artykuł na ten temat Auta pojadą buspasem przy dworcu

Policzyliśmy pieszych korzystających z przejścia naziemnego i tunelu pod Wałami Jagiellońskimi przy Bramie Wyżynnej.

Tuż przed rozpoczęciem budowy naziemnego przejścia przez Podwale GrodzkieMapka, które znajdzie się kilkadziesiąt metrów od istniejącego tuneluMapka, sprawdziliśmy jak ruch pieszych rozkłada się na wysokości Bramy WyżynnejMapka, gdzie piesi także mają do wyboru pasy i tunel.



Przejście naziemne przy dworcu jest:

Informacja o  rozpoczynającej się w poniedziałek, 29 lipca, budowie naziemnego przejścia między dworcem Gdańsk Główny a dawnym kinem Krewetka, po raz kolejny wywołała debatę wśród czytelników Trojmiasto.pl, dotyczącą zasadności dublowania naziemnych przejść i podziemnych tuneli.

Podobnie było, gdy kilka lat temu na wysokości ul. Łąkowej powstało naziemne przejście przez Podwale Przedmiejskie. Nie inaczej, gdy dwa lata temu otwierano zebrę przy Bramie Wyżynnej.

Tak samo jest i teraz.

Ostra krytyka i obawy kierowców



Pod artykułem zapowiadającym rozpoczęcie budowy naziemnego przejścia pojawiło się ponad 300 komentarzy. W większości - krytycznych wobec pomysłu budowy naziemnego przejściaMapka w odległości kilkudziesięciu metrów od istniejącego tuneluMapka.



Argumenty zwolenników przejścia naziemnego



Zwolenników budowy przejścia naziemnego te argumenty nie przekonują. Zwracają uwagę, że:

  • społeczeństwo się starzeje i przybywa osób, którym trzeba ułatwiać poruszanie się po mieście, a nie zmuszać do schodzenia i wchodzenia po schodach.
  • przy odpowiedniej koordynacji sygnalizacji świetlnej nowe przejście nie generuje korków (bo korki tworzy nadmierna liczba aut, a nie maszty z sygnalizacją).
  • przejścia są bezpieczne, że generują ruch pieszych, co cieszy i napędza okoliczne biznesy, że mniej aut w mieście to czystsze powietrze i mniejszy hałas.
  • że chodzenie po ziemi jest najbardziej naturalnym sposobem poruszania się, a tunel jest abberacją i niepotrzebnym utrudnieniem, a nie ułatwieniem.


Po raz drugi policzyliśmy pieszych na Wałach Jagiellońskich



Gdy przed dwoma laty otwierano przejście między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk sprawdziliśmy, ile osób korzysta z tunelu, a ile z nowego przejścia. W ciągu pół godziny tunelem przeszło 379 osób, a na przejściu naliczyliśmy 212 pieszych.

Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują. Naziemne przejścia to szansa na łatwiejsze poruszanie się dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Nie wszystkich jednak te argumenty przekonują.
Tamten test przeprowadziliśmy tuż po uruchomieniu przejścia. Teraz postanowiliśmy go powtórzyć, by zobaczyć, czy proporcje pieszych w obu miejscach się zmieniły.

Miejsce filmowaliśmy przez 25 minut.

W tym czasie przejście naziemne wybrały 943 osoby. Równocześnie tunelem przeszło 836 osób.

Początek prac przy dworcu w poniedziałek, 29 lipca



Budowa przejścia przez Podwale Grodzkie na wysokości dworca PKP rozpocznie się w poniedziałek 29 lipca. W pierwszym etapie prac drogowcy zwężą jezdnię z trzech do dwóch pasów w kierunku Zieleniaka. Budowa przejścia wraz z wydłużeniem peronów tramwajowych i budową nowych wiat ma kosztować 12 mln zł i potrwa ok. 4 miesięcy.

  • W I etapie zostanie zwężona jezdnia w kierunku Zieleniaka.
Poza nowymi przejściami dla pieszych przez Podwale Przedmiejskie i Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej, w ostatnim czasie naziemna zebra powstała też na al. Zwycięstwa, na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilkunastu dni trwa też budowa przejścia na granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy, przy Galerii Zaspa.

3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza 3,2 mln zł na nowe przejście na granicy Zaspy i Wrzeszcza

Miejsca

Opinie (472) ponad 20 zablokowanych

  • Dyskryminacja kierowców.

    Ratusz za wszelką cenę stara się zohydzić poruszanie się samochodami po Gdańsku i przymusić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Ilu ludzi musi zginąć, aby włodarze Gdańska zrozumieli, że przejścia naziemne są najbardziej niebezpieczne ?

    • 1 0

  • Niepotrzebnie

    Niepotrzebnie wydawane są zasoby miasta na dublowanie przejścia dla pieszych. Gdańsk ma wiele potrzeb, na które potrzeba pieniędzy

    • 1 0

  • Kiedy przejscie naziemne na perony?

    • 0 0

  • Fajnie że kilku pieszych zaoszczędziło parę kalorii ale efekt uboczny to paraliż trójmiasta.

    • 1 0

  • ciekawe, kto korzysta jeszcze z tunelu?

    50 schodków w dół, 50 do góry.... hehehe, chyba dbają o linię....

    • 0 1

  • Chory pomysł

    Gdańsk już w tej chwili jest nieprzejezdny

    • 1 0

  • Czy nie lepiej zainwestować w ruchome schody, windę, udogodnienia dla niepełnosprawnych? I kierowcy są zadowoleni i piesi. Skoro już wydają NASZE pieniądze to rozsądnie!

    • 0 0

  • Winda?

    Ja wiem, dziki pomysł, ale może by tak dla seniorów i osób niepełnosprawnych i rowerzystów i osób z wózkami zamontować... Windę? Ja rozumiem przejście przy Gumedzie, gdzie nie było żadnej alternatywy poza robieniem kółka, ale może by tak iść w stronę mobilności pionowej a nie ciągle poziomej? I mówię to jako osoba niepełnosprawna, która tamtędy zarówno jeździ, jak i chodzi. Mam ograniczoną sprawność ruchową i momentami wolę tunel, bo wiem że przejdę. Z przejściem naziemnym może będę musiała czekać i stać, co zwiększa u mnie dolegliwości.

    • 0 0

  • Audiobooki są super

    Ja tam się cieszę, więcej audiobooków posłucham w klimatyzowanym aucie. Za chwilę do miasta i tak będą mogły wjeżdżać tylko elektryki z Niemiec oraz G klasy w cenie domku jednorodzinnego więc będzie mniej aut ;)
    Walczą o lepszy Gdańsk, tylko różnie to wychodzi

    • 0 0

  • Pdzejscie powinno byc także

    Od strony tunelu. Te same swiatla a wygodniej dla pieszych bo są bliżej peronów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane