• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej

ms
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów. Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów.

Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.



Jaka przyszłość czeka PKM?

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są - przez PKP SKM w Trójmieście - trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.

Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku. Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:

- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.

Ale są też światełka w tunelu.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.

Okazuje się, że wrócili.

Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz. Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Mniej pasażerów w Trójmieście

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Znacznie więcej na Kaszubach

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.

- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa

Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Liczba pasażerów PKM w poszczególnych miesiącach:

wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.

RAZEM: 2 062 000 pasażerów
ms

Opinie (279)

  • (1)

    Powód jest tylko jeden. Ludzie nie są zaznajamani z zapisami elementarza polityki komunikacyjnej rozdział kierunek szacunek. W Detroi także działała kolej metropolitalna DMK (Detroit Metropolitan Koley) ale ludzie skupiali się na potwornym stygmatyzowaniu osób popierających alternatywne środki transportu. Mają teraz za swoje bo Detroit umiera.

    • 8 13

    • trolle piszą farmazony, a nie umierają

      • 0 0

  • A w Trójmieście dalej 35 rodzajów taryf biletowych :) cena, dostępność usługi i czas jej wykonania a nie żadne modły czy dobre chęci urzedasow sprawia że pasażerowie będą korzystać

    • 54 1

  • Nikomu nie potrzebna ta kolei (3)

    Nie było PKM ludzie dawali sobie radę, jest PKM jest tak samo jak przed uruchomieniem.
    Co na to rzecznik PKM ?

    • 13 47

    • Kiedyś nie było samochodów i porządnych dróg. Twoje myślenie jest ograniczone.

      • 9 3

    • czemu się nie podpisałeś Niko ?

      • 4 0

    • Kto murzyna ma - u tego murzyn gra !

      • 1 0

  • (1)

    2 mln.to znowu nie tak mało. Źeby zwiększyć ilość pasaźerów trzeba zbudować parkingi, zwiększyć częstotliwość do Gdyni i Kościerzyny. Przystanki końcowe do Gdańska Głównego a przynajmniej co 2-3 PKM -ka.

    • 30 2

    • I nie likwidować ostatnich kursów!

      Ale do tego trzeba zrozumieć zjawisko rzadzące przedostatnim i ostatnim kursem.

      • 12 0

  • chyba normalne jest, że na początku każdej działalności trzeba rozkręcić biznes. Potem będą rosły przychody. Ludzie muszą się przekonać, mieć pewność, że pkm ich nie zawiedzie, np. spóźnieniem, czy awarią. W końcu urośnie liczba korzystających. Również dlatego że ludzie będą pod wypływem możliwości dojazdu, wybierać np. uczelnie, szkoły i pracę

    • 26 4

  • mała czestrotliwość

    Niestety dopóki kolej się nie rozbuduje , nie będzie więcej przystanków i większa częstotliwość przejazdów między Gdynią i Gdańskiem to tak to będzie wyglądać. Sam nie raz chciałem skorzystać z przejazdu na Osową lub do Gdyni ale jak spojrzałem na częstotliwość przejazdów od razu rezygnowałem... Na pewno w przyszłości będę korzystał z kolei metropolitalnej bo korki w trójmieście są nie do zniesienia.

    • 31 1

  • PKM to swietny pomysł tylko powinna byc od poczatku z elektryfikowana!

    Lepiej raz a dobrze a nie jak teraz robia byle jak byle szybciej. Niestety urzednicy sa niekompetentni !!Drogi rowerowe buduja byle jak bez konsultacji teraz to juz troche lepiej ,stojaki rowerowe ,stawiaja tam gdzie nikt nie chce roweru pozostawić. Kolej PKM robia tak ze mało ludzi korzysta ,albo koszty sa kilka razy wieksze ,Niema informacji ile kosztuje bilet i gdzie ma wysiasz na jakim peronie we wrzeszczu. PKM jest niezbedna by ograniczyc ruch samochodowy do centrum miasta !!Dobra komunikacja miejska i nie bedzie potrzebna Autostrada zielona nad morzem!!

    • 17 4

  • Więcej połączeń!!!!!

    Nie dość, że ślimaczy się remont to PKM działa na ćwierć gwizdka w porównaniu do rozkładu sprzed 'potopu'. Skandal, że pomiędzy 07.36 a 08.37 (odj. Jasień) nie ma żadnego pociągu! Przez godzinę zero połączeń, w godzinach dojazdów ludzi do pracy i nic nie wskazuje, że coś się zmieni do końca października w/g rozkładu. Jawna kpina z pasażerów przez zarząd spółki. Nie zwrócili za niewykorzystane bilety, a teraz ten żałosny rozkład. Spróbujcie wsiąść do PKM rano! Muszę jeździć autobusem do pracy, co zajmuje pół godziny ekstra. Pytam się, dla kogo ta PKM?

    • 50 1

  • 7 grzechów głownych PKM (2)

    1)Brak wspólnego biletu (szczególnie jednorazowych) na różne formy komunikacji stacje PKM są generalnie w sporym oddaleniu od większych skupisk mieszkalnych i dotarcie do niej wymaga użycia dodatkowego środka transportu. Chcąc skorzystać z oferty PKM muszę zakupić 2 bilety u różnych przewoźników co podnosi koszt i jest cenowo i oczywiście czasowo nieatrakcyjne. Dodatkowo mnogość dziwacznych zniżek i form biletów zniechęca do tracenia czasu na dochodzenie jakie bilety, u kogo i za ile powinienem kupić. A co mają powiedzieć licznie odwiedzający nas turyści, szczególnie ci obcojęzyczni? Liczyć na pracowników sprzedających bilety nie ma co jeśli nie padnie pytanie o konkretny bilet (np. miejski) jeszcze nie zdarzyło się, aby zaproponowano korzystniejszą formę taryfy.
    2)Brak synchronizacji z innymi środkami komunikacji miejskiej to jest prawdziwy trójmiejski majstersztyk transportu zbiorowego. Ilu ludzi musi się nad tym głowić, żeby tak skutecznie nie synchronizować taktu PKM i innych środków transportu? Obrazowy przykład odjeżdżający o 17.32 autobus 164 ze stacji PKM Kiełpinek w tym samym momencie, w którym PKM zatrzymuje się na stacji. To może chociaż wieczorem? Mniej autobusów, to może można to lepiej zsynchronizować? Wysiadasz po 21/22 wieczorem z pociągu na przystanek PKM i liczysz, że podjedziesz do domu autobusem, bo mieszkasz na jego trasie? Czas czekania często przekracza 30 minut.
    3)Brak dojazdu PKM do Gdańska Głównego i postoju na innych stacjach SKM po prostu się nie da odpowiadają w wielu artykułach kolejarze na pytanie czy PKM nie może jechać dalej niż do Wrzeszcza po torach dalekobieżnych, lub co by było marzeniem po torach SKM i zatrzymywać się na istniejących przystankach linii kolejowej 250 uzupełniając aktualną ofertę przewozową SKM. Dlaczego to takie ważne? Za przykład niech posłuży oferta dojazdu PKM np. z Politechniki lub centrum Gdańska do Osowej. W tej relacji koniecznym jest skorzystanie z pociągu SKM i przesiadka we Wrzeszczu do PKM. Czas takiej przesiadki dochodzi nawet do 25 minut!. Atrakcyjniejszą opcją jest w tym przypadku tramwaj do Oliwy i autobus na Spacerowej lub po prostu samochodem. Nawet w korku jest wiele szybciej! Czytając komentarze pod wieloma artykułami wnioskuję, że identyczny problem ma zdecydowana większość mieszkańców będących teoretycznie w zasięgu PKM.
    4)Brak biletomatów, dodatkowa obsługa w pociągach, brak informacji o pociągach np. na stacji Wrzeszcz w rok po otwarciu linii. A biletomatów na niektórych stacjach ( o wnętrzu pociągów już nawet nie marzę) nadal nie ma i straciłem nadzieję, że kiedykolwiek będą. Zdecydowanie bardziej opłaca się konduktor w każdym składzie? Chyba, że Pan konduktor ma inną dodatkową rolę jak np. informowanie podróżnych, z którego peronu na stacji Wrzeszcz odjedzie najbliższy skład w kierunku lotniska. To ta rola też jakby niezrozumiała, bo rajd podróżnych z bagażami po peronach stacji Wrzeszcz przypada zazwyczaj co 45 minut (tyle co takt pociągu z Gdańska do Kartuz). Na początku myślałem, że te biegi podróżnych to jakaś forma hazardu na PKP, w której konduktor z maszynistą robią zakłady ilu pasażerów zdąży się przesiąść ze stojącego składu na stacji Wrzeszcz do pociągu nadjeżdżającego z Gdańska w kierunku Kartuz. Nikt na stacji, ani w kasach nie wie na który peron przyjedzie tym razem pociąg na lotnisko? Istna parodia na początku XXI wieku.
    5)Brak przystanków blisko istniejących osiedli w Gdańsku np. Kielnieńska i Gdyni np. Karwiny. Z czasem na pewno w okolicy nowo wybudowanych przystanków PKM pobudowane zostaną drogi i osiedla mieszkaniowe, jednak nadal nie potrafię zrozumieć dlaczego w pierwszym etapie nie zaplanowano przystanków tam gdzie ludzie już mieszkają i mogliby korzystać od uruchomienia? I dlaczego skoro wszystkie procedury z PKP PLK trwają tak długo nie ma aktualnych informacji o prowadzonych działaniach związanych z budowa kolejnych przystanków?
    6)Brak taktu rozkładów jazdy oraz długi i powolny przejazd być może ten punkt wydawać się sprzeczny z powyższym oczekiwaniem na zwiększenie liczby przystanków, ale aktualnie użytkowane składy spalinowe nie są dostosowane do potrzeb przewozowych na liniach miejskich. Czy to częste zatrzymywanie się sprawiło, że pociąg podczas hamowania wydaje z siebie nienaturalne odgłosy i piski? Czy ruszanie pod wzniesienia jest optymalne dla silników spalinowych wpływając dodatkowo na zwiększone koszty eksploatacji? O tym jakby cichosza, gdy w tym czasie pociąg powoli zbliża się do stacji.
    7)Mało atrakcyjna oferta przewozowa - Pasażerowie 12 miesięcy temu dostali produkt, do którego z mozołem się przyzwyczajają i zanim na dobre to zrobią, od razu pogorszyło im się znacznie ofertę. Od wiosny coraz więcej pasażerów decyduje się skorzystać z PKM w połączeniu z dojazdem rowerem, to planowanymi zmianami obniżono atrakcyjność tej formy dojazdu. I chociaż składy kursujące średnio co 20, a nie co 15 minut, to jeszcze nie koniec świata to dodając powyżej opisane niedogodności i komplikacje okaże się, że podróż wydłuży się nie o 5 minut, a o nieproporcjonalnie więcej.

    • 71 4

    • Debil!

      • 2 11

    • Sam lepiej bym tego nie opisał. Brawo!

      • 4 2

  • A gdzie pomieścić te 5mln?

    Przecież przy tej częstotliwości tyle ludzi nie da się przewieźć choćby nawet chcieli.

    • 37 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane