• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej

ms
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów. Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów.

Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.



Jaka przyszłość czeka PKM?

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są - przez PKP SKM w Trójmieście - trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.

Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku. Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:

- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.

Ale są też światełka w tunelu.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.

Okazuje się, że wrócili.

Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz. Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Mniej pasażerów w Trójmieście

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Znacznie więcej na Kaszubach

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.

- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa

Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Liczba pasażerów PKM w poszczególnych miesiącach:

wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.

RAZEM: 2 062 000 pasażerów
ms

Opinie (279)

  • Powodem są kretyńskie decyzje oraz mało taboru.

    Pociągi z Kartuz są obłożone razem z kiblami warstwowo, jednak potrafią podstawić krótki skład.

    Pociągi do i z Gdyni prawie nie jeżdżą - więc skąd się mają brać pasażerowie? Poza tym nikt nie reklamuje PKM - właściwie to za każdym razem jak o niej wspominam, muszę tłumaczyć ludziom, co to jest i którędy jeździ.

    • 21 2

  • a linia 210? (1)

    proszę podać ile w tym czasie obsłużyła linia bus 210

    • 8 0

    • auobus 210 pęka w szwach

      PKM na tej samej mniej więcej trasie wiezie powietrze

      • 6 0

  • jestem handlowcem

    Jak miałbym planu 5mln, a zrobilbym 2mln zostalbym zwolniony... To 40 kilka procent! Czyli poza granicami wstydu.

    Jakieś wnioski w zarządzie pkm?

    • 20 1

  • Będzie lepiej... (2)

    Nic nie dzieje się od razu. Przyzwyczaimy się do tej możliwości.Kierowcy znajdą parkingi by przesiąść się na kolejkę,przeliczą koszty benzyny,korki się powiększą...
    A w Kartuzach jest pięknie.Warto pojechać nawet na pyszna kawę i domowe ciasto w kawiarni w rynku,na piętrze(mała galeria).

    • 8 2

    • Nie zamierzam przyzwyczajać się do czegoś, co za kilka miesięcy może znowu utonąć w błocie na kilka miesięcy. Pewnie nie tylko ja.

      • 6 1

    • Zuza chetnie z Toba pojde na kawe w Kartuzach:)

      • 3 0

  • Zainstalujcie wreszcie te cholerne tablice w Gdańsku Wrzeszczu (1)

    Jak tym jezdzic jak nie wiadomo kiedy skad
    Do jasnej cholery !!!!

    • 40 0

    • Andrzeeeju! Andrzeeeju! Rety, rety jeeeju. :P

      • 1 5

  • Więcej kursów do Gdyni!

    Dopóki PKM skrupulatnie omija w godzinach szczytu Gdynię do chętnych będzie mało, niech jeździ chociaż co pol godziny a nie co dwie tak jak teraz.

    • 21 0

  • opłacalne półśrodki

    dają połowiczne skutki. Wcale nie chodziło o załatwienie problemu na lata, teraz jest zasada: zrób do połowy, niby bez sensu, ale jutro wrócisz i drugi raz zarobisz. Teraz zaczną się narady, ekspertyzy, wydatki na modernizacje bez końca. Ale niejeden na tym dobrze zarobi. Nie bez powodu tłuste misie z PO chcą likwidacji CBA

    • 10 2

  • niech jeździ częściej do gdyni centrum i gdanska centrum , a się przesiadam od razu ze swojego grata

    • 4 0

  • gdyby

    gdyby nie ZNACZNE ograniczenie ilości pociągów (po ulewie do dnia dzisiejszego włącznie), oraz ZUPEŁNE zlikwidowanie dojazdu bezpośredniego do GDAŃSKA GŁÓWNEGO, wynik pewnie byłby dużo lepszy, więc trudno go porównywać z założeniami

    Czekany na nowy rozkład od 15.10

    • 13 0

  • Dziadostwo!!! Zatłoczone pociągi nawet przy kilkunastu chętnych na przejazd z rowerem. Fatalny rozkład jazdy i mało połączeń z Gdańska!!!! Dziadostwo.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane