• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej

ms
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów. Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów.

Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.



Jaka przyszłość czeka PKM?

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są - przez PKP SKM w Trójmieście - trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.

Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku. Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:

- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.

Ale są też światełka w tunelu.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.

Okazuje się, że wrócili.

Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz. Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Mniej pasażerów w Trójmieście

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Znacznie więcej na Kaszubach

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.

- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa

Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Liczba pasażerów PKM w poszczególnych miesiącach:

wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.

RAZEM: 2 062 000 pasażerów
ms

Opinie (279)

  • Jak to w życiu, łatwo wydaje się cudze pieniądze ;)

    Poprawić kilka rzeczy i będzie mieć to sens, tylko czemu to jak zawsze u nas trwa dużo za długo

    • 9 0

  • PKM Chaos (1)

    PKM to jeden wielki burdel. Gdansk Wrzeszcz od samego początku brak informacji z jakiego peronu odjeżdża skład. Tłumaczenia na poziomie dziecka z podstawówki "to nie nasza wina to PKP"
    Do tego informacja, ze juz niedługo PKM bedzie dojeżdżać do Oliwy i dalej a tymczasem znowu nikt nic nie wie czy tak wcale sie stanie. Kompletny burdel

    • 15 0

    • Każda cywilizowana firma zapłaciła by choćby studentom aby stali w kubraczkach w tunelu i kierowali podróżnych. Przecież to do cholery standard na zachodzie. Co oni odp..to normalnie żal!

      • 3 1

  • Ogólnie sama PKM nie jest złym pomysłem, pozwala na szybsze dotarcie do celu. Jednak wielkim minusem, który sprawia, że ludzie rezygnują jest fakt, że składy jeżdżą tak rzadko. Gdyby zwiększono liczbę kursów w godzinach, w których ludzie jeżdzą do pracy bądź na uczelnie ( w końcu przystanek znajduje się pod samym kampusem UG!)na pewno więcej osób by się zdecydowało na korzystanie z tej opcji transportu...Jeśli PKM dalej będzie jeździć tak rzadko i o takich godzinach to nie wydaję mi się żeby więcej osób zaczęło korzystać z ich usług...

    • 16 1

  • kiedy na północ Gdyni PKM??? Szczurek kiedy???

    • 8 0

  • Ulepszyć połączenie ZKM z PKM

    Nic dziwnego skoro np. na stację Kiełpinek nie ma połączenia z pobliskich dzielnic

    • 5 1

  • skoro inwestycja była 1 mld zł czyli wyszło dopłaty na 1 pasażera 500 zł

    + koszty ekploatacji o kórych się nie wspomina

    • 3 0

  • kiepski rozkład (1)

    Moje dziecko korzysta z PKM codziennie. Uważam że układający rozkład nie do końca go przemyślał. W godzinach tzw szczytowych jest zdecydowanie za mało. O 7,30 pasażerowie ściśnięci jak śledzie w puszce. Następny 8,31 jedzie pusty więc nie wiem po co kolejny o 8,45 ? Nie wiedzę logiki

    • 30 0

    • nie jesteś z Gdyni, to nie zobaczysz ich logiki

      SKM chyba po złości układało ten chory rozkład. Jakby specjalnie - żeby położyć ten projekt.

      • 3 0

  • połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny

    przecież mało która PKM dojeżdża do Gdańska Głównego

    • 1 0

  • NIEDOCIĄGNIĘCIA

    Statystyki - zawsze pozostaną statystykami.
    Wciąż powtarzane są niedociągnięcia PKM-ki bo i owszem takie istnieją.
    Brak logicznej częstotliwości kursowania (szczególnie w godzinach porannych 7-9 i po pracy 15-17). Brak automatów biletowych na stacjach. Brak informacji elektronicznych na peronach we Wrzeszczu. Konieczność przesiadek w drodze go Gdańska Głównego. Składy pociągu nieproporcjonalne do ilości pasażerów kursujących o danej porze. I kilka innych braków...
    Ale Kolej jest potrzebna dla tzw. górnych tarasów Trójmiasta (za Obwodnicą)! I niech się nadal rozwija rozkład i siatka połączeń! Niech powstają zaplanowane parkingi i kolejne stacje.
    Dopiero rok od uruchomienia PKM. Chyba nikt nie spodziewał się zwrotu z tej inwestycji po roku. Trzeba ją rozwijać a nie zmniejszać nakłady i ilość połączeń. Miasto/ inwestor/odpowiedzialny winien jeszcze przez kilka lat dofinansowywać inwestycję by pasażerów do siebie przyzwyczaić a nie odpychać. Należy "wozić powietrze" jeśli tak trzeba i uczyć by samochód zostawić pod dworcem i jechać komunikacją publiczną. Ale taka musi być dostosowana do potrzeb ludzi. 1 h - 1,5 h przerwy między kursami np. Gd. Osowa - Gdynia to niedopuszczalne.

    • 7 0

  • tylko ilu przejechało na gapę

    i nie widnieją w statystkach
    Kupić bilet w pojeździe na krótkim dystansie to niemała sztuka :D

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane