• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej

ms
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów. Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów.

Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.



Jaka przyszłość czeka PKM?

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są - przez PKP SKM w Trójmieście - trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.

Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku. Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:

- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.

Ale są też światełka w tunelu.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.

Okazuje się, że wrócili.

Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz. Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Mniej pasażerów w Trójmieście

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Znacznie więcej na Kaszubach

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.

- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa

Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Liczba pasażerów PKM w poszczególnych miesiącach:

wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.

RAZEM: 2 062 000 pasażerów
ms

Opinie (279)

  • Porażka

    Jak dla mnie ta cała PKM to totalna porażka i pomyłka pieniądze poszły w błoto dno i jeszcze raz dno
    Tak samo tramwaje na morenie co chwila się psują światła na tej morenie to jakiś nie douczony ustawił...
    Jak dla mnie powinno ta PKM usunąć bo to jeden wielki cyrk i żart
    Nie trzeba być wróżka że PKM-ka od samego początku była złym pomysłem

    • 7 8

  • Przystanek SKM Gdańsk Politechnika

    Warto by odbudować zlikwidowaną nie tak dawno infrastrukturę, która pozwoli zatrzymywać się PKM również na tym przystanku.

    • 5 1

  • Brak połączenia do Gdańska Głównego jest dużym problemem. Duża część mieszkańców Osowy liczyła na to chcąc zrezygnować z dojazdów samochodem. Problemem jest również czas podróży, bo jeżeli mamy przesiadać się we Wrzeszczu, wcześniej czekać kilka minut na przystanku Strzyża, to się po prostu nie opłaca.

    • 8 1

  • Rozkład jazdy !

    I tak dobrze przy istniejącym rozkładzie jazdy. Przez przypadek poczytałem trochę tabelę połączeń i - włos mi się zjeżył.

    • 11 1

  • Nie jechałem jeszcze... (2)

    ..chociaż chętnie jeździłbym nią do pracy z Karwin na Matarnię. Niestety połączenia są do (cenzura). Nie ma możliwości dojazdu na godzinę 8 na Nowatorów i potem wyjść z pracy o 16 i wrócić do Gdyni. Albo pociąg nie pasuje, albo autobus, albo jedno i drugie.
    Pociągi ustawione są nie wiem pod kogo, podobnie z połączeniami autobusowymi. Wolę jeździć samochodem.
    Jeśli ludzie mają dojeżdżać do pracy (nie tylko sporadycznie na lotnisko) to słuchajcie tego co mają do powiedzenia, a nie ustalacie rozkłady jazdy względem dzików na torach.
    Wtedy zacznie przynosić to dochody.

    • 15 1

    • Nie można wyjśc wczesniej pare minut, może mają szanownego Pana jeszcze wnieśc do pociągu (1)

      • 1 9

      • Rozumiem, że Ty przychodzisz sobie na 8:10 i wychodzisz 15:50 :)
        No, ale jak się rowy kopie to nie wymagajmy.

        • 5 0

  • Połączenie Kościerzyna - Gdańsk

    skoordynować godziny przyjazdów pociągów z Kościerzyny do Wrzeszcza na 7 i 8 z Godzinami odjazdów. W tej chwili odjazdy są o 14.30 i 17, co jest lekką bzdurą. Potrzeba to dopasować bo będzie klapa

    • 4 0

  • Peło gdzie jest tam h... d... i kamieni k... (1)

    • 6 3

    • pis da.

      • 1 1

  • Jak na początek to wielki sukces tej inwestycji . (4)

    Brawo Gdansk . Nigdy za PRL nie wierzylem , ze można odbudowac trase tak rzetelnie zniszczoną przez Niemców.

    • 2 5

    • (3)

      Trasę to zniszczyli Polacy. Niemcy tylko wiadukty które można było po wojnie odbudować.

      • 1 1

      • No własnie , a ile było tych wiaduktów , więcej niż trasy. (1)

        • 1 0

        • 5 tzn
          1. aleją Grunwaldzką (wtedy jedna jezdnia, Polacy rozpie*rzyli przyczółek i nasyp dla drugiej jezdni)
          2 ul Wita Stwosza
          3 ul Polanki
          4 ul Słowackiego
          5 ul Dolne Migowo

          Nad Rakoczego nie było wiaduktu bo nie było tam ulicy, totalną demolkę zafundowali Polacy budując tą ulicę

          • 1 1

      • Nie zniszczyli

        tylko nie odbudowali, słusznie - jak widzimy - zakładając, że to jest bez sensu.
        Resztę zrobil czas i brak konserwacji.

        • 0 0

  • POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA bez Gdańska Głównego :-)) (3)

    Tego nawet w PRL i Bareja by nie wymyślili...

    • 20 2

    • Bo to Pomorska Kolej Nekropolitalna

      Będą sponsorem Festiwalu Pieśni Cmentarnej (tej kolei). Ratunek w podniesieniu podatków.

      • 2 0

    • nie pomorska tylko gdanska

      jw

      • 0 1

    • Nocnym z moreny na żabiankę w godzinę przez główny

      lepsza schiza :D

      • 0 0

  • (2)

    PKM jeździ pusta,lub pustawa.Nie wierzę w te 2 miliony pasażerów.

    • 8 5

    • a w co wierzysz ? (1)

      • 1 1

      • W Jarosława polskie zbawa zawsze dziewice

        i w to że Pismuda

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane