• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez rok PKM przewiozła 2 mln osób. A miało być ponad dwa razy więcej

ms
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów. Pociągi Pomorskich Kolei Metropolitalnych przewiozły w ciągu pierwszego roku funkcjonowania 2 mln pasażerów.

Po powrocie pociągów na linię PKM, od 4 do 30 września skorzystało z nich 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna. We wrześniu, czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączna liczba jej pasażerów wyniosła 2 mln. Oczekiwania były jednak większe.



Jaka przyszłość czeka PKM?

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są - przez PKP SKM w Trójmieście - trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM, z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na 1,5 miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Efekt? 2,062 mln pasażerów w ciągu roku.

Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku. Miesięczna liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ciągu roku.
Ale miało być lepiej. 2 września 2015 r., w pierwszym dniu funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Ryszard Świlski z Zarządu Województwa Pomorskiego deklarował:

- Celem nowej linii i przewoźnika jest przewiezienie ok. 5 mln pasażerów od września 2015 r. do września 2016 r.
Dlaczego się nie udało? Przyczyn jest kilka. W maju zmniejszono liczbę pociągów z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni, a lipcowa powódź mocno ograniczyła funkcjonowanie linii na półtora miesiąca.

Ale są też światełka w tunelu.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie. Dlatego kiedy po 1,5-miesięcznej przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br., od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie.

Okazuje się, że wrócili.

Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz. Liczba pasażerów PKM na trasie do Kartuz.
Po podsumowaniu pierwszego - choć niepełnego - miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Mniej pasażerów w Trójmieście

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów - 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu. Trzeba jednak pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Znacznie więcej na Kaszubach

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny, ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów - z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia.

- Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet - w części regionalnej - zwiększyła ich liczbę - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Lepsze połączenia do Kościerzyny, Kartuz i Żukowa

Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego właśnie od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów - czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Liczba pasażerów PKM w poszczególnych miesiącach:

wrzesień 2015 - 140 tys.
październik 2015 - 152 tys.
listopad 2015 - 134 tys.
grudzień 2015 - 159 tys.
styczeń 2016 - 178 tys.
luty 2016 - 171 tys.
marzec 2016 - 174 tys.
kwiecień 2016 - 210 tys.
maj 2016 - 211 tys.
czerwiec 2016 - 218 tys.
lipiec 2016 - 118 tys. (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna - Gdynia przez cały miesiąc)
sierpień 2016 - 40 tys. (sam odcinek Kościerzyna - Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
wrzesień 2016 - 157 tys.

RAZEM: 2 062 000 pasażerów
ms

Opinie (279)

  • A ja tyle razy widziałem (1)

    Jak PKMka woziła powietrze

    • 8 4

    • To prawda.

      Często przechodzę ul. Wita Stwosza obok Stacji Strzyża. W wagonach jest zwykle kilku pasażerów. Czyli wozi się przysłowiowe powietrze. Inwestycja nieudana na 100%. Obsługuje niewielką grupę pasażerów za 1 miliard złotych.

      • 2 0

  • a dostal ktos zwrot kasy za niewykorzystany bilet miesieczny po ulewach? slyszałem ze skm oddake po 5zł..

    • 5 0

  • dopóki PKMka jeździ tak jak pasuje zarządowi, a nie pasażerom, dopóty nie ma co liczyć na zyski

    leśne dziadki chyba zapomniały że czasy 'jakoś to będzie' już się skończyły

    • 13 0

  • Porażką

    jest rozkład jazdy - zbyt mała częstotliwość oraz brak kursów praktycznie przez 3 miesiące, a przede wszystkim brak dojazdu do Gdańska Głównego. Jakiekolwiek przesiadki są utrudnieniem dla pasażerów.
    W tym wymiarze jaki obecnie istnieje, taka ilość pasażerów i tak jest sukcesem

    • 6 0

  • Na Zaspie przystanek

    Wole jechać Taxi niż we wrzeszczu sie przesiadać

    • 2 2

  • O czym tu w ogole mowic jak ciezko znalezc zwykly rozklad jazdy pkm?

    Nie wiem,kto go robil.z tego jak wyglada,mozna wysnuc wniosek,ze byla to pierwsza w zyciu praca absolwenta jakiejs szkoly wyzszej.wezcie przyklad z skm.rozklad jazdy przejrzysty i czytelny.rozklad jazdy pkm w pelni rozumie chyba tylko ten,kto go napisal.czy to az takie trudne do wykonania,zeby rozklad byl przejrzysty?jeszcze jedno~kursami co godzine nikogo nie zachecicie do korzystania z waszych uslug.

    • 18 0

  • dlaczego nie korzystam z PKM

    Bo ponieważ aby dojechać do pracy muszę przesiąść się dwa razy. Albo pędzić rano kilometry do przystanku PKM. Dlaczego tak wielkie osiedla jak Zaspa czy Żabianka nie są dobrze skomunikowane z PKM? Miał być przystanek na Zaspie - wielkie blokowisko, I co? mieszkańcy Zaspy albo mają zasuwać do wrzeszcza, albo na strzyżę, albo jechać autobusem (czy to już nie jest dodatkowy bilet) na Niedźwiednik, ale bez gwarancji "zgrania się" - 3 minutki to troche mało... Pracuję na Osowej. Kolejna przesiadka, albo kolejne 2 kilometry do przebiegnięcia. I Wszystko po to, aby dojechać na 7:00 Autem 20 minut bez korków. I podkreślam - gdybym miała wybierać - dojeżdżałabym komunikacją miejską...

    • 10 1

  • muszą powrócić kursu po 23 na lotnisko-nie możemy (1)

    Być skazywani na taksówki. Trójmiasto to nie pipidowka i nawet jeśli nie ma pełnego oblozenia to te kursy powinny być przywrócone. Transport z i na lotnisko to jest podstawa

    • 13 1

    • N3

      Po 23: 00 masz co godzinę autobus nocny do Wrzeszcza i Dworca Głównego.

      • 0 0

  • PODPOWIEM (3)

    1. Kursy co 5 minut w szczycie
    2. Dodatkowe przystanki (Gdynia !!)
    3. JEDEN TANI bilet dla calego Trójmiasta na WSZYSTKIE srodki transportu miejskiego
    4. Autobusy dowożace do przystanków
    5. System taryfowy który będzie mogł ogarnąć szympans

    • 27 0

    • Zapomniałbym !

      6. PKM do Gdanska Głównego

      • 8 0

    • Chcesz aby M. Struk i P. Adamowicz dostali zawału serca?

      • 5 0

    • 6. Darmowe piwo w pociagu, dla posiadacza biletu

      • 2 3

  • (1)

    To jest bardzo dobra inwestycja - tylko długoterminowa - nie można oczekiwać że PKM będzie na siebie zarabiała w pierwszych 2-3 latach, myślę że dopiero koło 5 roku będzie można mówić o jakimś suukcesie pierwszym, gdy zaczną na potęgę budować osiedla w okolicy trasy PKM - bo dzięki niej teren stał się bardziej atrakcyjny. Kierunek myślenia jest bardzo doby - najpierw zrobić infrastrukturę a później wprowadzać tam ludzi - nie odwrotnie!

    • 3 5

    • Tylko nie bardzo wiem gdzie są te wolne tereny pod inwestycje przy przystankach PKM. Jedynie chyba Osowa ma jakieś perspektywy...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane