• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki tramwajowe na ulicy. Czy trzeba je przebudować, by były bezpieczne?

Szymon Zięba
1 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Przystanek tramwajowy na ul. Mickiewicza. To jeden z pięciu przystanków w Gdańsku, gdzie pasażerowie wysiadają z tramwaju wprost na ulicę, która nie jest wyniesiona.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie. To w tym miejscu samochód wjechał w wysiadającego z tramwaju pasażera.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Rybołowców w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Przychodnia w Nowym Porcie.

Nie milkną echa wypadku, do którego doszło 20 czerwca przy ul. Oliwskiej.Mapka Sprawa potrącenia wysiadającego z tramwaju mężczyzny zostanie przeanalizowana przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego gdańskiego magistratu. Przystanek "Kasztanowa" jest jednym z pięciu, gdzie pasażerowie wysiadają bezpośrednio na ulicę.



Przypomnijmy: 29-letnia mieszkanka Gdańska, jadąc prawym pasem ul. Oliwskiej, na wysokości przystanku tramwajowego, podczas omijania tramwaju nie zastosowała się do obowiązku zatrzymania pojazdu, by zapewnić pieszym swobodne dojścia do chodnika.

W efekcie potrąciła wysiadającego z tramwaju mężczyznę, który został przewieziony do szpitala.

Moment wypadku przy ul. Oliwskiej

Samo wydarzenie i nasza publikacja wywołały dyskusję na temat tramwajowych przystanków, znajdujących się na jezdni.

Czy wybudowanie wyniesienia poprawi bezpieczeństwo na przystankach na ulicy?

Z pytaniami do władz miasta, m.in. dotyczącymi kwestii bezpieczeństwa, zwrócił się radny Przemysław Majewski (PiS).

Z przekazanych mu odpowiedzi wynika, że sprawa została przekazana do Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego działającej przy Zespole ds. Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Urzędnicy zapowiadają, że przeanalizują możliwości poprawy bezpieczeństwa na tego typu przystankach tramwajowych.

Przystanki wiedeńskie poprawią bezpieczeństwo?



Jednym z rozwiązań (co sugerował w swoich pytaniach radny Majewski) mogłaby być ich przebudowa na tzw. przystanki wiedeńskie.

Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska. Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska.
Ich konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie stosowane pioniersko w Wiedniu, umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Ewentualny remont miałby dotyczyć pięciu przystanków - w tylu miejscach bowiem piesi wysiadają z tramwajów wprost na jezdnię, która poza malowaniem poziomym nie jest w inny sposób przystosowany do przyjmowania pasażerów.

Znajdują się one przy ul. Oliwskiej (Przychodnia 01Mapka, Rybołowców 01Mapka, Kasztanowa 01Mapka, Kasztanowa 02Mapka przy ul. Oliwskiej) oraz przy ul. Mickiewicza (przystanek Mickiewicza 01Mapka).

Warto dodać, że jeszcze niedawno tego typu przystanki znajdowały się m.in. na ul. LenartowiczaMapka na Przeróbce. Zostały jednak przebudowane w ten sposób, że ich nawierzchnia została wyniesiona.

Miasto: przystanki są bezpieczne



Otwarte pozostaje pytanie o bezpieczeństwo na takich przystankach. Zdaniem urzędników są one dopuszczone przepisami prawa, funkcjonują w Gdańsku od wielu lat, a korzystanie z nich nie wiąże się dla pasażerów z nadmiernym ryzykiem oraz zagrożeniem dla życia i zdrowia.

- Prawdopodobieństwo, że w takim miejscu mogłoby dojść do wypadku wynika tylko i wyłącznie złamania przepisów przez innych użytkowników dróg - tak jak w sytuacji, gdy do wypadku dochodzi np. na przejściu dla pieszych, chodniku, deptaku (przed czym trudno byłoby ostrzegać komunikatami głosowymi lub innymi znakami) - podkreślają urzędnicy w odpowiedzi na interpelację radnego.
Przypominają też, że przepisy jasno określają obowiązki kierowcy zbliżającego się do znaku P-17 i nie nakładają w związku z tym znakiem żadnych dodatkowych powinności ani na zarządcę drogi, ani na organizatora komunikacji, ani na świadczącego usługi przewozowe operatora.

- Oznacza to, że w ocenie ustawodawcy takie miejsce jest bezpieczne, a pasażerowie komunikacji mogą z niego korzystać bez obaw o życie i zdrowie - kończą przedstawiciele magistratu.

Miejsca

Opinie (146) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejny problem z tymi tramwajami.

    • 2 2

  • na osiedlach niewiele lepiej... Marnowanie drogocennej wody! Osiedle Kamienice Malczewskiego :(

    Np Na Osiedlu Kamienice Malczewskiego ( Gdańsk Siedlce) codziennie włączone sa od rana przez kilka godzin zraszacze... :( woda leje sie codziennie... nieważne czy pada deszcz czy pali słońce od rana... woda leci nie tylko na trawe ale i na chodniki, zaparkowane samochody... istne marnotrawstwo :(
    Ludzie jest susza! niedługo w Polsce nie bedzie wody !

    • 1 0

  • a ja mam uzasadnione obawy o swoje zdrowie i życie pokonując codziennie do pracy i z pracy odcinek do i z przystanku

    "Myśliwska" przy ul. Kartuskiej w okolicy ul. Piekarniczej na Morenie. Ten odcinek dolnego starego odcinka "myśliwskiej" powinien być wyłączony dla ruchu kołowego, kiedyś to była polna droga wokół zbiornika retencyjnego ale nasi planiści przeznaczyli ją dla samochodów w obu kierunkach, chociaż brak jest chodnika i pobocza dla pieszych. Jest to jedyny łącznik pomiędzy ul. Kartuską a ul. Piekarniczą, wiadomo na których odbywa się intensywny ruch. Może tak któregoś urzędnika oświeci, że może "puścić" ruch jednokierunkowy, bo w jej śladzie biegnie ul. Pagórkowa, też zresztą wąska bez pobocza i też jest dwukierunkowa - koszmar

    • 2 0

  • Problemem nie są przystanki tylko dostępność pojazdów praktycznie dla każdego, a niektórzy nie powinni być kierowcami. Niestety to się nie zmieni, pozostaje więc albo zamontowanie sygnalizacji, albo zwężenie jezdni, albo zamontowanie jakiejs wysuwanej bramki na czas wsiadania i wysiadania, albo postawienie człowieka-znaku w ramach prac społecznych za wykroczenia drogowe

    • 1 0

  • jest w narodzie złodziejstwo

    to może obowiązek spinania przed sobą rąk przez każdego obywatela by były na widoku. To tak do zwolenników garbów drogowych.

    • 0 0

  • Codziennie jadę przy przystanku Mickiewicza

    Nie ma tygodnie abym nie widziała jak osoby kierujące samochodami stają w korku na znaku P-17 a jak przyjeżdża tramwaj to ludzie wysiadają na samochody. Czy też jakiś mistrz czy mistrzyni z rodzaju "jak to ja nie zdążę" przejeżdżają przez obszar oznaczony znakiem P-17 jak tramwaj się już zatrzymuje.

    • 1 0

  • Przystanki tramwajowe

    W innych miastach większość o ile nie wszystkie przystanki tramwajowe są takie. I kierowcy grzecznie się zatrzymują przed tą zygzakowaną linią i czekają. Zasada jest prosta: tramwaj się zatrzymuje - samochód także (przed tą linią). Bo tego, że jak tramwaj się zatrzymuje to za parę sekund będą wysiadać ludzie nie trzeba nikomu tłumaczyć. Tramwaj rusza - samochody także ruszają. Tak jest np: w Krakowie.

    • 1 0

  • Przystanki są oktylko ,kierowcy chamstwo widzi że jest przysta ek ma obowiązek zatrzymać się z ostatnim wagonem tramwaju ale im się zawsze spieszy gdy policja weźmie się za iditow to nie trzeba przebudowywać przystanków przestańmy traktować kierowców jak święte krowy w Indiach one nie mają rozumu i nie zdały na prawo jazdy lepszy bat na kierowców którzy nie przestrzegają przepisów a będzie ok pozdrawiam też kierowca z 60 letnim stażem beż wypadków ponieważ przestrzegam zasad ruchu i przepisow

    • 1 1

  • Zapowiedzi głosowe

    Jakoś Warszawa, Olsztyn mają w tramwajach komunikat : ,,Uwaga Wysiadanie na jezdnie,, ale dla ZTMu to za dużo roboty nagrać zapowiedzi Sebiastian jakim slabým motorniczym był takim słabym prezesem jest .

    • 2 0

  • A nie tak dawno wiekszosc przystankow

    Byla wprost na ulice , tramwaje mialy wyzsze stopnie i nikomu korona z glowy nie spadla. A dzis przystanki wiedenskie , niedlugo beda windy wprost do srodka sie wsuwaly bo komus sie nie chce nogi podniesc. A co do wypadku czy to wiedenski czy zwykly to i tak zalezy od kierowcy czy sie zatrzyma czy nie.podwyzszenie do tego nic mie ma.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane