- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Przystanki tramwajowe na ulicy. Czy trzeba je przebudować, by były bezpieczne?
Nie milkną echa wypadku, do którego doszło 20 czerwca przy ul. Oliwskiej. Sprawa potrącenia wysiadającego z tramwaju mężczyzny zostanie przeanalizowana przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego gdańskiego magistratu. Przystanek "Kasztanowa" jest jednym z pięciu, gdzie pasażerowie wysiadają bezpośrednio na ulicę.
Przypomnijmy: 29-letnia mieszkanka Gdańska, jadąc prawym pasem ul. Oliwskiej, na wysokości przystanku tramwajowego, podczas omijania tramwaju nie zastosowała się do obowiązku zatrzymania pojazdu, by zapewnić pieszym swobodne dojścia do chodnika.
W efekcie potrąciła wysiadającego z tramwaju mężczyznę, który został przewieziony do szpitala.
Moment wypadku przy ul. Oliwskiej
Z przekazanych mu odpowiedzi wynika, że sprawa została przekazana do Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego działającej przy Zespole ds. Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy zapowiadają, że przeanalizują możliwości poprawy bezpieczeństwa na tego typu przystankach tramwajowych.
Przystanki wiedeńskie poprawią bezpieczeństwo?
Jednym z rozwiązań (co sugerował w swoich pytaniach radny Majewski) mogłaby być ich przebudowa na tzw. przystanki wiedeńskie.
Ich konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie stosowane pioniersko w Wiedniu, umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.
Ewentualny remont miałby dotyczyć pięciu przystanków - w tylu miejscach bowiem piesi wysiadają z tramwajów wprost na jezdnię, która poza malowaniem poziomym nie jest w inny sposób przystosowany do przyjmowania pasażerów.
Znajdują się one przy ul. Oliwskiej (Przychodnia 01, Rybołowców 01, Kasztanowa 01, Kasztanowa 02 przy ul. Oliwskiej) oraz przy ul. Mickiewicza (przystanek Mickiewicza 01).
Warto dodać, że jeszcze niedawno tego typu przystanki znajdowały się m.in. na ul. Lenartowicza na Przeróbce. Zostały jednak przebudowane w ten sposób, że ich nawierzchnia została wyniesiona.
Miasto: przystanki są bezpieczne
Otwarte pozostaje pytanie o bezpieczeństwo na takich przystankach. Zdaniem urzędników są one dopuszczone przepisami prawa, funkcjonują w Gdańsku od wielu lat, a korzystanie z nich nie wiąże się dla pasażerów z nadmiernym ryzykiem oraz zagrożeniem dla życia i zdrowia.
- Prawdopodobieństwo, że w takim miejscu mogłoby dojść do wypadku wynika tylko i wyłącznie złamania przepisów przez innych użytkowników dróg - tak jak w sytuacji, gdy do wypadku dochodzi np. na przejściu dla pieszych, chodniku, deptaku (przed czym trudno byłoby ostrzegać komunikatami głosowymi lub innymi znakami) - podkreślają urzędnicy w odpowiedzi na interpelację radnego.
Przypominają też, że przepisy jasno określają obowiązki kierowcy zbliżającego się do znaku P-17 i nie nakładają w związku z tym znakiem żadnych dodatkowych powinności ani na zarządcę drogi, ani na organizatora komunikacji, ani na świadczącego usługi przewozowe operatora.
- Oznacza to, że w ocenie ustawodawcy takie miejsce jest bezpieczne, a pasażerowie komunikacji mogą z niego korzystać bez obaw o życie i zdrowie - kończą przedstawiciele magistratu.
Miejsca
Opinie (146) ponad 10 zablokowanych
-
2022-08-01 21:25
Szczególnie trzeba przebudować przystanki przy ul. Oliwskiej: Przychodnia 01 i Rybołowców 01, bo między torami a chodnikiem jest jakiś metr .
- 3 0
-
2022-08-01 21:41
Od wielu lat bezproblemowo
Tylko słoiki nie ogarniają
- 5 0
-
2022-08-01 21:54
przebudowac trzeba ale mozgownice ludzi, ktorzy nie dorosli do samochodu... (1)
Wyniesione przystanki nic nie dadza, bo najczesciej powoduja wyskok maski a zaskoczony kierowca moze stracic panowanie nad pojazdem.
Wielokrotnie obserwowane na Przerobce.
Na dodatek, wyniesiona jezdnia noe daje wyraznej granicy i pieszy na nia wlazi i spaceruje, czekajac na autobus...- 5 2
-
2022-08-02 01:09
Prawda z tym spacerowaniem
Tuż po remoncie na Przeróbce ludzie nie orientowali się, że te "płyty chodnikowe" to jednak jezdnia i sobie po nich chodzili (ja wśród nich również)
- 1 0
-
2022-08-01 22:10
Impact festival
chlopu na filmie az New Balance ze stopy spadl
- 0 1
-
2022-08-01 22:22
Przesunąć tory w kierunku przystanku
I już.
- 3 1
-
2022-08-01 22:51
To by nic nie dało
Przystanki wiedeńskie niby spawalniaja pojazdy, ale dużo osób je lekceważy. Na Stogach pchają się i stoją na środku uniemożliwiając pasażerom wejście i wyjście. Powinno być dodatkowe oznakowanie i sygnalizacja świetlna. Tak a propo mimo że są przystanki wiedeńskie to na Lenartowicza jak wysiadałem z autobusu zabrakło pół sekundy za nim by mnie auto potrąciło.
- 4 0
-
2022-08-01 23:19
ukarać kierowcę za spowodowanie wypadku ! a przystanki zostawić, w setkach miast na świecie , szczególnie w starych częściach miast tory i przystanki są w ulicach i jest ok, tramwaj w mieście i na przedmieściach to nie to samo !
- 2 1
-
2022-08-01 23:52
zamiast kosztownej przebudowy jezdni na całej długości przystanku (1)
wystarczy zrobić 2 garby czyli śpiących policjantów przed przystankiem i efekt będzie taki sam a wyjdzie taniej
- 4 1
-
2022-08-02 08:13
swoje garby umysłowe wylecz
niedojdy nie potrafią niektórych wychować to by wszystkich karali.
- 0 2
-
2022-08-02 00:02
Czemu
Po fakcie piszecie jak coś się stanie echh
- 3 1
-
2022-08-02 00:03
Przystanki wiedeńskie
Te przystanki to tragedia co się dzieje na stogach i na przeróbce to jakaś masakra motorniczy dzwonią a panowie z leprzych aut mają to gdzieś aż dziwne że jeszcze nie było wypadku pomysł nie trawony kierowcy to mają gdzieś
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.