- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Przystanki tramwajowe na ulicy. Czy trzeba je przebudować, by były bezpieczne?
Nie milkną echa wypadku, do którego doszło 20 czerwca przy ul. Oliwskiej. Sprawa potrącenia wysiadającego z tramwaju mężczyzny zostanie przeanalizowana przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego gdańskiego magistratu. Przystanek "Kasztanowa" jest jednym z pięciu, gdzie pasażerowie wysiadają bezpośrednio na ulicę.
Przypomnijmy: 29-letnia mieszkanka Gdańska, jadąc prawym pasem ul. Oliwskiej, na wysokości przystanku tramwajowego, podczas omijania tramwaju nie zastosowała się do obowiązku zatrzymania pojazdu, by zapewnić pieszym swobodne dojścia do chodnika.
W efekcie potrąciła wysiadającego z tramwaju mężczyznę, który został przewieziony do szpitala.
Moment wypadku przy ul. Oliwskiej
Z przekazanych mu odpowiedzi wynika, że sprawa została przekazana do Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego działającej przy Zespole ds. Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy zapowiadają, że przeanalizują możliwości poprawy bezpieczeństwa na tego typu przystankach tramwajowych.
Przystanki wiedeńskie poprawią bezpieczeństwo?
Jednym z rozwiązań (co sugerował w swoich pytaniach radny Majewski) mogłaby być ich przebudowa na tzw. przystanki wiedeńskie.
Ich konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie stosowane pioniersko w Wiedniu, umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.
Ewentualny remont miałby dotyczyć pięciu przystanków - w tylu miejscach bowiem piesi wysiadają z tramwajów wprost na jezdnię, która poza malowaniem poziomym nie jest w inny sposób przystosowany do przyjmowania pasażerów.
Znajdują się one przy ul. Oliwskiej (Przychodnia 01, Rybołowców 01, Kasztanowa 01, Kasztanowa 02 przy ul. Oliwskiej) oraz przy ul. Mickiewicza (przystanek Mickiewicza 01).
Warto dodać, że jeszcze niedawno tego typu przystanki znajdowały się m.in. na ul. Lenartowicza na Przeróbce. Zostały jednak przebudowane w ten sposób, że ich nawierzchnia została wyniesiona.
Miasto: przystanki są bezpieczne
Otwarte pozostaje pytanie o bezpieczeństwo na takich przystankach. Zdaniem urzędników są one dopuszczone przepisami prawa, funkcjonują w Gdańsku od wielu lat, a korzystanie z nich nie wiąże się dla pasażerów z nadmiernym ryzykiem oraz zagrożeniem dla życia i zdrowia.
- Prawdopodobieństwo, że w takim miejscu mogłoby dojść do wypadku wynika tylko i wyłącznie złamania przepisów przez innych użytkowników dróg - tak jak w sytuacji, gdy do wypadku dochodzi np. na przejściu dla pieszych, chodniku, deptaku (przed czym trudno byłoby ostrzegać komunikatami głosowymi lub innymi znakami) - podkreślają urzędnicy w odpowiedzi na interpelację radnego.
Przypominają też, że przepisy jasno określają obowiązki kierowcy zbliżającego się do znaku P-17 i nie nakładają w związku z tym znakiem żadnych dodatkowych powinności ani na zarządcę drogi, ani na organizatora komunikacji, ani na świadczącego usługi przewozowe operatora.
- Oznacza to, że w ocenie ustawodawcy takie miejsce jest bezpieczne, a pasażerowie komunikacji mogą z niego korzystać bez obaw o życie i zdrowie - kończą przedstawiciele magistratu.
Miejsca
Opinie (146) ponad 10 zablokowanych
-
2022-08-01 20:27
W czym problem? Wystarczy patrzeć czy mogę bezpiecznie wejśc na jezdnię a nie lezć jak święta krowa nie patrząc!
- 1 9
-
2022-08-01 20:36
Niebezpieczni sa
Nie wyedukowani, nie wychowani ludzie. Żadne przepisy, "udogodnienia" tego nie zastąpią
- 4 0
-
2022-08-01 20:41
Niebezpieczni to są kierowcy
Przystanki nikomu krzywdy nie robią. Są bardzo bezpieczne.
- 8 1
-
2022-08-01 20:42
Przystanki wyniesione tak, ale by zaczynały się kilka metrów przed końcem zatrzymanego tramwaju, co daje czas na reakcję kierowcy i wychodzącego
- 2 1
-
2022-08-01 20:45
Portowiec
A może by tak zainstalować sygnalizację ?
- 2 3
-
2022-08-01 20:52
Gdansk to miasto śmierci
Niebezpieczne ścieżki wytyczone z chodnika, niebezpieczne pierwszeństwo dla rowerzystów i zielona strzałka dla samochodów. Niebezpieczne ścieżki z pierszenstwem np na stogach przecinajace ulicę!!! Zielone światło do skrętu dla samochodów i zielone światło w tym samym momencie dla pieszych i rowerzystów. Torowisko na środku jezdni to typowy blok wschodni i niebezpieczeństwo dla podróżnych, przystanki wiedenskie na środku ulicy i samochody wjezdzajace na przystanek. Nowa Bulonska i mijanie tramwaju z jezdnią zygzakiem. Cała masa takich pulapek na życie ludzi. Projektant i decydenci mają już pewnie sporo ludzi na sumieniu w tym niebezpiecznym mieście. Aaaa jeszcze tramwaje które kilka razy w tygodniu wypadają z szyn
- 10 4
-
2022-08-01 20:54
Powinno być, niebezpieczni kierowcy na ulicy
Prawko z chipsów.
Takie przystanki nie tylko tyczą się tramwaju, ale również i autobusu. Każde miasto posiada owy przystanek.- 4 0
-
2022-08-01 21:07
Takie tylko moje skromne zdanie.
Trzeba odpowiednio dobrze szkolić kierowców a będzie wszystko ok.
- 5 2
-
2022-08-01 21:09
RODO (1)
czy można publikować zdjęcia osób będących na ulicach bez ich zgody ????
- 2 3
-
2022-08-01 21:50
Sprawca
wykroczenia/przestępstwa nie jest objęty RODO.
- 1 1
-
2022-08-01 21:12
W chwili zatrzymania tramwaju na przystanku powinno się :
Załączać pole minowe ,zasieki dla czołgów i walić rakietami w nadjeżdżające samochody ,bo inaczej kierowcy tego nie zrozumieją.
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.