• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki tramwajowe na ulicy. Czy trzeba je przebudować, by były bezpieczne?

Szymon Zięba
1 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Przystanek tramwajowy na ul. Mickiewicza. To jeden z pięciu przystanków w Gdańsku, gdzie pasażerowie wysiadają z tramwaju wprost na ulicę, która nie jest wyniesiona.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie. To w tym miejscu samochód wjechał w wysiadającego z tramwaju pasażera.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Rybołowców w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Przychodnia w Nowym Porcie.

Nie milkną echa wypadku, do którego doszło 20 czerwca przy ul. Oliwskiej.Mapka Sprawa potrącenia wysiadającego z tramwaju mężczyzny zostanie przeanalizowana przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego gdańskiego magistratu. Przystanek "Kasztanowa" jest jednym z pięciu, gdzie pasażerowie wysiadają bezpośrednio na ulicę.



Przypomnijmy: 29-letnia mieszkanka Gdańska, jadąc prawym pasem ul. Oliwskiej, na wysokości przystanku tramwajowego, podczas omijania tramwaju nie zastosowała się do obowiązku zatrzymania pojazdu, by zapewnić pieszym swobodne dojścia do chodnika.

W efekcie potrąciła wysiadającego z tramwaju mężczyznę, który został przewieziony do szpitala.

Moment wypadku przy ul. Oliwskiej

Samo wydarzenie i nasza publikacja wywołały dyskusję na temat tramwajowych przystanków, znajdujących się na jezdni.

Czy wybudowanie wyniesienia poprawi bezpieczeństwo na przystankach na ulicy?

Z pytaniami do władz miasta, m.in. dotyczącymi kwestii bezpieczeństwa, zwrócił się radny Przemysław Majewski (PiS).

Z przekazanych mu odpowiedzi wynika, że sprawa została przekazana do Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego działającej przy Zespole ds. Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Urzędnicy zapowiadają, że przeanalizują możliwości poprawy bezpieczeństwa na tego typu przystankach tramwajowych.

Przystanki wiedeńskie poprawią bezpieczeństwo?



Jednym z rozwiązań (co sugerował w swoich pytaniach radny Majewski) mogłaby być ich przebudowa na tzw. przystanki wiedeńskie.

Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska. Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska.
Ich konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie stosowane pioniersko w Wiedniu, umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Ewentualny remont miałby dotyczyć pięciu przystanków - w tylu miejscach bowiem piesi wysiadają z tramwajów wprost na jezdnię, która poza malowaniem poziomym nie jest w inny sposób przystosowany do przyjmowania pasażerów.

Znajdują się one przy ul. Oliwskiej (Przychodnia 01Mapka, Rybołowców 01Mapka, Kasztanowa 01Mapka, Kasztanowa 02Mapka przy ul. Oliwskiej) oraz przy ul. Mickiewicza (przystanek Mickiewicza 01Mapka).

Warto dodać, że jeszcze niedawno tego typu przystanki znajdowały się m.in. na ul. LenartowiczaMapka na Przeróbce. Zostały jednak przebudowane w ten sposób, że ich nawierzchnia została wyniesiona.

Miasto: przystanki są bezpieczne



Otwarte pozostaje pytanie o bezpieczeństwo na takich przystankach. Zdaniem urzędników są one dopuszczone przepisami prawa, funkcjonują w Gdańsku od wielu lat, a korzystanie z nich nie wiąże się dla pasażerów z nadmiernym ryzykiem oraz zagrożeniem dla życia i zdrowia.

- Prawdopodobieństwo, że w takim miejscu mogłoby dojść do wypadku wynika tylko i wyłącznie złamania przepisów przez innych użytkowników dróg - tak jak w sytuacji, gdy do wypadku dochodzi np. na przejściu dla pieszych, chodniku, deptaku (przed czym trudno byłoby ostrzegać komunikatami głosowymi lub innymi znakami) - podkreślają urzędnicy w odpowiedzi na interpelację radnego.
Przypominają też, że przepisy jasno określają obowiązki kierowcy zbliżającego się do znaku P-17 i nie nakładają w związku z tym znakiem żadnych dodatkowych powinności ani na zarządcę drogi, ani na organizatora komunikacji, ani na świadczącego usługi przewozowe operatora.

- Oznacza to, że w ocenie ustawodawcy takie miejsce jest bezpieczne, a pasażerowie komunikacji mogą z niego korzystać bez obaw o życie i zdrowie - kończą przedstawiciele magistratu.

Miejsca

Opinie (146) ponad 10 zablokowanych

  • Przystanki takie funkcjonują przynajmniej 50 lat

    Tylko teraz kierowcy są coraz głupsi jak również nie przestrzegają wielu przepisów.

    • 17 4

  • Opinia wyróżniona

    Mickiewicza (6)

    Wygląd tej ulicy to niesamowity wstyd... Powinna być przebudowana i dla wygody pasażerów powinno się przesunąć torowisko do krawędzi.

    Jeżeli chodzi o Nowy Port to przydałyby się takie przystanki jak na Przeróbce. Poważnie są bezpieczniejsze i pokazują granicę gdzie kierowca ma się zatrzymać, a jak przejedzie za szybko to poczuje!

    • 82 22

    • (5)

      N Przerobce czy Stogach kierofczyki tak samo wala w wysiadajacych z tramwaju.

      • 17 11

      • Niestety tak (2)

        Na Przeróbce w stronę Stogów oraz na Stogach przy Rossmannie jest naprawdę źle, trzeba bardzo uważać i nierzadko przeciskać się między autami, by dotrzeć na chodnik

        • 19 7

        • (1)

          Ale to wynika z bliskości skrzyżowania i zatrzymanych aut przed momentem podjazdu tramwaju.
          Gdzie jest ruch mieszany ( auta, tramwaje piesi będą się zdarzać wypadki czy będą światła czy nie,.
          Gdyby światła załatwiały sprawę to by już od dawna nie było by wypadków na przejściach. A nadal nawet na tych z super sygnalizacja się zdarzają.
          Morał edukować. A nie zamykać wszystkich za występek jednego patafiana !!! Przez jakiś czas postawic gliny na dozór przy takim przystanku to nagle wszyscy się wyedukuje jak się jeździ .

          • 1 1

          • nie wiem czemu ktoś daje minusy za logiczne myślenie...
            Edukować, przede wszystkim pasażerów bo to ich zycie jest najbardziej zagrożone. Tego że ktoś wjedzie w wysiadajace osoby bo jest gapą bądz i**otą nie da się powstrzymać. Przepis jest jasno sprecyzowany jeśli chodzi o przejazd przy stojacym na przystanku tramwaju. Jeśli ludzie powstrzymaja swoje rządzę drogowe, dotyczy to zaróno kierowców, motorniczych jak i kierowców autobusów to będzie się zyło znacznie lepiej wszystkim. Podobnie z pasażerami któym pęka żyłka gdy tramwaj postoi 30sekund przed przystankiem zanim się on zwolni (jezdnia się zwolni) i będzie można wysadzić pasażerów. Tak, jesli np na stogach przed światłami (kraskowskiego) stojąsamochody to tramwaj przed ich zjazdem nie ma prawa otworzyć dzwi i wysadzać pasażerów.... o ale kto tam zna przepisy... co nie? każdemu sie przecież spieszy a przepisy to głównie wskazówki ;)

            • 0 1

      • Przeróbka (1)

        Praktycznie na każdym przystanku wiedeńskim na Przeróbce i Stogach, jak otwieram drzwi, to jakieś auto przejeżdza po podwyższeniu. Często wstrzymuję się z otwarciem ich, bo komuś się śpieszy i jedzie...Zazwyczaj są to rejestracje z poza Gd, jednak i lokalsi też się trafiają. Masakra

        • 6 0

        • I to jest konkretna informacja. Pokazuje niewielką świadomość kierowców w tym zakresie. Rozwiązanie stosunkowo rzadko spotykane (a w niektórych miastach niestosowane) i wiele osób nie wie jak się zachować.

          Jeśli tak rzeczywiście jest, to znaczy że konieczna jest zmiana. I to, że ustawodawca dopuszcza takie rozwiązanie nie ma najmniejszego znaczenia. Pasażerowi wysiadającemu z tramwaju w niczym nie pomoże, że zginął mając pierwszeństwo.

          Perspektywicznie można edukować, a doraźnie zwiększyć kontrole i np. ustawić przed przystankami światła o których ktoś wspominał wcześniej.
          A przystanek bezpośrednio na ulicy bez wyniesienia wiedeńskiego jest jeszcze bardziej niebezpieczny.

          • 1 0

  • (7)

    Panie Radny
    Niech Pan pojedzie na Stogi/ Przeróbkę i zobaczy czy te przystanki są tak super bezpieczne. Wystarczy kilka minut żeby samochód nie przejechał jak tramwaj stoi na przystanku.

    • 35 4

    • pan radny pewnie z Gdańska.... więc o czym pan pisze?

      • 0 0

    • nie wiem, ja czytam i rozumiem, ale ty jak i 15 którzy ci dali plusa chyba jesteście wtórnymi analfabetami

      Przepisy sa jasne - jak ktoś jeździ samochodem po Monciaku, to tez będziesz jęczał, że jest niebezpiecznie i trzeba coś z tym zrobić?

      W Toronto jest bardzo wiele takich przystanków, nikomu nie przyjdzie do głowy by jechać i nie zatrzymać się.

      Nie wspomnę nawet o bardziej egzotycznych przepisach, gdy na drodze zatrzymuje się autobus szkolny. poszukaj to się zdziwisz.

      • 6 2

    • proponuję opuszczany z tyłu pojazdu szlaban z listwą led (1)

      na przystanku by się rozkładał a podczas jazdy składał - kierowca który nie zauważy stojącego obok tramwaju może zauważy świecącą belkę która rozbije mu szybę jeśli w nią wjedzie...

      albo po prostu kierować na badania psychofizyczne każdego który przejedzie obok stojącego tramwaju - i tak każdy tramwaj ma pełno kamer które rejestrują takich delikwentów.

      • 5 5

      • Kolego

        Najpierw uzyskaj prawojazdy , a dopiero potem się wypowiadaj.

        • 2 2

    • Proszę zapoznać się z przepisami (2)

      Kierowca ma pełne prawo ominąć stojący na przystanku tramwaj, oczywiście z zachowaniem ostrożności.

      • 3 6

      • a z lewej czy z prawej strony? (1)

        bo tu mówimy o wymijaniu z prawej strony...

        • 1 1

        • Wymijanie a omijanie

          To są dwa różne manewry. Te osoby ,które minusują to albo nie mają prawojazdy albo znaleźli je w chipsach. Wszystko zawarte jest w kodeksie drogowym i tam można potwierdzić moje słowa. Owszem musimy się zatrzymać aby umożliwić pasażerom wyjście i wejście do tramwaju, ale nie trzaba czeka aż tramwaj ruszy czy nawet zamknie drzwi.

          • 2 3

  • Może kamerki

    jak motorniczy widzi jak dziady nie umieją sie przystosować do znaków to może ZKM w Gdańsku powinien więcej filmików wysyłać na policję ,może po następnym mandacie za tysiaka w końcu staną do czasu aż tramwaj zamknie drzwi ruszy .

    • 13 4

  • Na Mickiewicza

    Zrobić antyzatokę! Skoro na Kochanowskiego można, to na Micka jeszcze bardziej....

    • 6 5

  • Opinia wyróżniona

    W Toruniu (20)

    Jest takich przystanków parę, ale zaopatrzonych w sygnalizację - na czas zbliżania się tramwaju czerwone światełko - można?

    • 148 16

    • bo kierofczyk nie ogarnia? przecież są po kursach i przepisy powinni znać (10)

      • 29 38

      • Jak widać zdarza się, że jakiś kierowca nie ogarnie (3)

        I dlatego światła zwiększą bezpieczeństwo pieszych

        • 25 8

        • światła zwiększają bezpieczeństwo? (2)

          to dlaczego tyle osób ginie na przejściach?

          • 8 2

          • bo się ładują na drogę nawet nie patrząc czy coś jedzie i ich przepuszcza? cmentarze są pełne tych co mieli pierwszeństwo i co im ono dało?

            • 6 3

          • Skoro uważasz, że nie zwiększają i jesteś w stanie to udowodnić to podaj konkrety.
            W przeciwnym razie, to tylko twoje "wydajemisię"

            Ile ludzi rocznie ginie w Polsce na przejściach ze światłami?
            Ilu ludzi rocznie ginie w Polsce na przejściach bez świateł?
            Jaka jest orientacyjna proporcja przejść ze światłami do wszystkich przejść dla pieszych?

            • 2 0

      • (5)

        Niestety, kierowczyki to zwykle mają zawężone pole widzenia, a precyzyjniej ujmując widzą tylko swoje "ja" - "JA" tu jadę, ta droga jest "MOJA", i jadę na "MÓJ" parking.
        Kierowczyk = ograniczony, roszczeniowy, egoista (często agresywny).

        • 11 16

        • Chłopie, naszym pieknym kraju nawet piesi nie wiedzą jak się poruszać po chodnikach (4)

          skończ z tymi kierowczykami, bo to wygląda jak jakieś żale niespełnionego kierowcy

          • 9 5

          • pieszy nie musi wiedzieć (2)

            bo pieszym może być 8-latek, 90-latek, niewidomy, kulawy, pijany itp. itd.

            • 4 4

            • Zdrowi w sile wieku ludzie nie potrafią łazić, w ogóle w tym kraju ruch prawostronny nie istnieje, każdy łazi i jeździ jak chce. Ze sklepu wychodząc muszę się przeciskać się przez wpychających się chamów nie znających zasady, że najpierw się wychodzi. O czym ty chłopie piszesz, odmóżdżenie społeczeństwa jest w całenj okazałości, a Ty jak kolega napisał masz jakieś żale niespełnionego kierowcy, może nawet za 20 razem nie udało Ci się zdać prawka i teraz wylewasz swoje żale w sieci.

              • 1 1

            • Musi, bo jest takim samym uczestnikiem ruchu drogowego, jak inni!

              • 0 0

          • niedoszłego kierowcy

            • 0 0

    • Co bandziorowi drogowemu uniemożliwi to czerwone światło? (2)

      Każda strzałka warunkowego skrętu to czerwone, gdzie możliwość jazdy nabywa się po zatrzymaniu i upewnieniu, że nie koliduje się z żadnym innym potokiem ruchu. Stań na dowolnym skrzyżowaniu z warunkową, naszukasz się tych jadących poprawnie. Jedyna opcja (no chyba że rozważamy zapory przeciwczołgowe) to rozbudowany system kamer z rozpoznawaniem tablic, który będzie automatycznie wystawiał mandaty na wszystkich buspasach, przystankach, przejściach. Posterunkowy tylko hurtowo podpisze

      • 19 8

      • Strzałka warunkowa to inna sprawa (1)

        Tak samo stań gdziekolwiek w strefach 30 lub zamieszkania i mierz prędkość. Nie porównujmy nieporównywalnego. Przed przystankiem niezatrzymanie się grozi znacznie większym niebezpieczeństwem.

        • 1 2

        • sorry vinetou - ale pieszy mając THE Zielone Światełko

          nie spodziewa się, że baran za kółkiem - na widok zielonej strzałeczki dostaje małpiego rozumu ...

          • 0 0

    • Co Ty piszesz o Toruniu.Zacne miasto ,Ale (2)

      Tam ksiądz rządzi i wszyscy się go boją ,Amen.

      • 2 16

      • Nawet jeżeli te światła w Toruniu zamontowali z lęku przed księdzem,

        to są pożyteczne.

        • 6 3

      • w Toruniu nie trzeba świateł - wystarczy sama modlitwa

        no i rzecz jasne suty datek na rydzyjko

        • 0 2

    • Do trójmiasto.pl (1)

      Nie powinniście publikować brutalnych filmów, czy nie macie wstydu dla rodziny poszkodowanego?!

      • 2 3

      • idź z tą swoją infantylną lewadczyzną

        filmika z wypadku nie? ... ależ oczywiście, że TAK - pokazywać rozbite mózgi, połamane kończyny, flaczki wleczone po asfalcie... tak regularnie i jak najczęściej .... i to od przedszkola!!!
        TAK by ew. baranów za kółkiem - wzbogacić o wyobraźnie konsekwencji swoich pirackich-wyczynów.

        • 0 0

    • dokladnie

      przystanki wiedenskie sie sprawdzaja jak jest duzy ruch tramwajow.

      • 0 0

  • Trasa egzaminacyjna

    Tak To jest jak trasa egzaminacyjna to droga w Gdansku po Oruni i Chełmie, w rejonach, gdzie nie ma praktycznie tramwaju i nie ma takich przystanków,a na zajęciach w szkole jazdy mało się o tym mówi,a w niektórych miastach omija temat bo przecież ich tramwaje nie dotyczą... ostatnio zapytałam młodej pracownicy o taki przystanek, była w szoku,że istnieje i najpierw mówiła,że wypadki w tych miejscach to wina ludzi bo chodzą po ulicy... dopiero później dowiedziała się,że to przystanek i była w szoku bo nigdy nie słyszała i nie widziala takiego. :)

    • 10 2

  • Paranoja, może podwyższyć krawężniki do pół metra by było bezpieczniej?

    zainstalować kamery i odstrzelić stado

    • 9 3

  • A może znak STOP (1)

    Ileż to roboty żeby zainstalować znaki STOP na wysięgniku odchylając się od pojazdu sterowane przez motorniczego.

    • 6 11

    • Grzegorz

      Weź już przystopuj z tymi pomysłami.

      • 1 2

  • kierowcy wzorem rowerzystów powinni zdawać na jakieś karty samochodowe czy coś (2)

    nie może być tak że kierowca 1.5t pojazdu może się rozpędzić do 100kmh i więcej po drogach publicznych i nie ma zielonego pojęcia o przepisach drogowych.

    • 22 12

    • Naucz się prawidłowej pisowni, a wówczas się udzielaj. (1)

      Swoim wpisem pokazałeś jakim jesteś durniem.

      • 1 3

      • Komentarz nie jest merytoryczny

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane