• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszłość jest w szynach

Michał Jamroż
7 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków. Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków.

Nie tylko nowe drogi mogą rozładować korki w Gdańsku. Ratunkiem jest też komunikacja miejska, która musi być sprawna, nowoczesna, często kursująca, tak, by mogła być alternatywą dla podróży samochodem.



Najlepsza recepta na odkorkowanie miasta to:

Od kilku dni "Gazeta Wyborcza" prowadzi debatę na temat korków. Nie da się ich w dużych miastach wyeliminować, ale można usprawniać istniejące rozwiązania.

-Budowa kolejnych dróg poprawi sytuację, ale nie wyeliminuje korków, dlatego jako priorytet Gdańsk stawia sobie rozwój transportu szynowego - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

W zeszłym roku otwarto linię tramwajową na Chełm. Do 2011 r. gotowe ma być jej przedłużenie do pętli Nowa Łódzka. Następną w kolejce do budowy jest linia na Morenę wzdłuż ul. Rakoczego. Do tego dojedzie Kolej Metropolitalna, która jeszcze przed Euro 2012 połączyć ma Osowę, lotnisko i Morenę z centrum miasta.

Jednak budowa nowych linii tramwajowych czy Szybkiej Kolei Miejskiej to nie wszystko. Muszą przy nich powstawać węzły integracyjne, które będą integrowały w sobie różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, autobusowy, tramwajowy czy kolejowy. I właśnie oparcie całego układu komunikacyjnego miasta na tego typu węzłach przewidują projektanci z Biura Rozwoju Gdańska.

Ich idea jest dość prosta. Autobusy dowożą z obrzeży miast pasażerów, którzy przesiadają się do tramwaju lub kolejki, a te jadą już do centrum miasta. Ważnym ich elementem są też parkingi Park & Ride. Kierowcy zamiast stać w korkach, zostawiają samochód na parkingach i odjeżdżają z niego np. tramwajem do centrum miasta.

Pierwszy tego typu węzeł integracyjny powstać ma w ramach nowej pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej i Nowej Łódzkiej zobacz na mapie Gdańska. Natomiast jeden z najważniejszych powstanie w przyszłości na terenie dawnej stacji towarowej Gdańsk Południe, na przedłużeniu dzisiejszej ul. Cienistej zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk Czerwony Most, bo tak ma się nazywać, skupiał będzie w sobie: Szybką Kolej Miejską, pociągi regionalne, tramwaje oraz autobusy. Znajdą się w nim też parkingi na ponad tysiąc samochodów. Jego częścią będzie również nowy dworzec dla autobusów regionalnych.

Inny, o nazwie Polski Hak, powstanie przy skrzyżowaniu ul. Siennickiej i Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska, która przebiegać będzie przez Młode Miasto. Kończyć tu będą bieg wszystkie autobusy jadące od strony Stogów i Wyspy Sobieszewskiej. Wybudowane zostaną również parkingi na kilkaset samochodów.

- Poprzez węzły integracyjne chcemy ograniczyć do minimum liczbę autobusów w centrum miasta - mówi Tadeusz Mendel z Biura Rozwoju Gdańska.

Wszystko to plany, które realizacji doczekają się za wiele lat. Jednak już teraz można stworzyć namiastki takich węzłów, które ułatwiłyby życie mieszkańcom. Centrum przesiadkowe mogłoby powstać przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie kończyłyby bieg autobusy m.in. z Wyspy Sobieszewskiej. Dalej pasażerowie jechaliby tramwajami. Kolejny węzeł mógłby powstać przy dworcu w Pruszczu Gdańskim, tam autobusami dowożeni byliby mieszkańcy okolic, a zmotoryzowani mogliby zostawić samochody na parkingu Park & Ride. Do Gdańska dowoziłyby ich kolejki SKM, które oczywiście musiałby kursować dużo częściej niż obecnie.
Gazeta Wyborcza Michał Jamroż

Opinie (141) 2 zablokowane

  • (5)

    Dobry pomysł, ciekawe ile z tego powstanie. Pomyłką są tylko węzły integracyjne a raczej to , że autobusy nie jeżdżą z centrum , tlyko z obrzeży . NA zachodzie to się sprawdza ale nie u nas...

    • 0 0

    • geniusz, błazen (3)

      do mojego przedmowcy... jak zwykle ktos najmadrzejszy, ktos kto prawdopodobnie nigdy nie byl na zachodzi i zarzucil super haslem "u nas sie nie sprawdzi, ale na zachodzie tak
      " a czym sie rozni zachod od naszgeo kraju, miasta?! chyba logicznym jest ze, jak chce sie zminimalizowac ruch uliczny to nie po to sie buduje torowiska zeby rownolegla trasa jechaly autobusy! uwielbiam takich intelektualnych blaznów ktorzy zawsze wszytki wiedza najlepiej

      • 0 0

      • (2)

        Byłem na zachodzie i to nie raz , nie dwa. OK uda się , jeśli było by to maksymalnie dobrze zrobione i przesiadka była by 'drzwi w drzwi'... Po funkcjonowaniu węzła na Chełmie jakoś tego nie widać... Zresztą i tak znajdą się ludzie, którzy nie chcą albo nie mogą się przesiadać i chcą dojechać z punktu A do punktu B , jednym środkiem transportu publicznego.

        • 0 0

        • (1)

          a pokaz mi gdzie na zachodze sa przesiadki z drzwi do drzwi, taki nie ma, np jeden z wiekszych wezlow przesiadkowych jaki widzialem to rotterdam zuidplein i co nawet tam trzeba odczekac nawet do do 10 min na metro a w nocy duzo wiecej, jedyne co musi byc to informacja wyswietlana kiedy pojawi sie nastepny pojazd i tyle

          • 0 0

          • Pozdrawiam Pawła B. I Ole, która bije kota.

            • 0 0

    • Pozdrawiam Tego z góry, bo je ogóry!
      Ola nie jedz kota bo bedzie czarna robota,

      • 0 0

  • DOBRZE (9)

    kolej metropolitarna powstanie już na pewno oraz tramwaj na łódzką. Ale czy powstaną pozostałe? Duże szanse tylko trzeba uwierzyć i byc optymistą a nie że Polska jest d... Nic w tydzień nie zbudujesz , to nie takie łatwe.

    • 0 0

    • realistka

      sciema :D

      • 0 0

    • (2)

      dojedziesz autobusem do węzła i się możesz podetrzeć biletem bo tramwaj już odjechał i nie poczekał na spóźniony autobus a następny dopiero za godzinę;
      dojeżdżasz autem z Cienistej na Dolnej Orunii do skm-ki wracasz a tu nie ma auta.

      • 0 0

      • hahhaha (1)

        widze ze humor błaznom dopisuje.,.. to sie zrobi monitoring! a samochod to i ci pod blokiem ukrasc mogą!

        • 0 0

        • Kolego. Irytujące jest twoje szafowanie BŁAZNAMI. Sam jesteś cienkii chyba się dowartościowujesz obrażając innych!

          • 0 0

    • TAK TAK TAK (1)

      Tylko komunikacja szynowa ( rowery) są w stanie uratować to miasto przed zamianą go w gigantyczne skrzyżowanie autostradowe ze stojącymi gdzieniegdzie wśród morza spalin domkami.

      • 0 0

      • errata

        miało być "plus rowery", tylko że trojmiasto.pl znaku "plusa" nie przyjmuje #-)

        • 0 0

    • zobaczymy jak powstanie :)

      • 0 0

    • nie od razu Ratusz zbudowano

      czy jakoś tak się to mówi

      • 0 0

    • kolej metropolitarna powstanie już na pewno ???

      na pewno to wydane zostaną pieniądze na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej

      no chyba, że jesteś specjalistą ze szklaną kulą i widzisz w niej rok 2012

      • 0 0

  • Dopóki najważniejsze drogi dojazdowe (7)

    będą jednopasmowe i tak nic się nie zmieni w kwestii korków.

    • 0 0

    • Nieprawda!! (6)

      To nie szerokość dróg jest kluczowa, ale przepustowośc węzłów i skrzyżowań. Taka spoacerowa mogłaby zostać jednojezdniowa, po 1 pasie w każda stronę, gdyby węzeł Osowa był drożny i cąłkowicie bezkolizyjny (łacznie ze zjazdem do Reala) Dołożenie drugieo i trzeciego pasa w takiej sytuacji NIC NIE DA! Tak samo Słowackiego w obecnym przebiegu i przy istniejącym rozwiązaniu ruchu krosowego z ul. Grunwaldzką Kościuszki. Ponadto zwiększenie pojemności dróg powoduje co najmniej liniowy przyrost liczby nowych samochodów na nich.

      • 0 0

      • (2)

        a wlaśnie ze prawda, bo każde skrzyżowanie nadrodze jednopasmowej potencjalnie powoduje zmniejszenie przepustowości tego skrzyżowania-ze wzgledu na skrecających. nie tylko dlatego, ze nie ma gdzie skręcić i muszą stać(tak jest najczesciej), ale także dlatego, ze by skrecić trzeba zwolnic:) a przez to zwalnia kazdy nastepny, az którys kolejny samochód musi sie wrecz zatrzymać. proste. a gdy są min. dwa pasy- mozna jechać dalej, mozna tez wyprzedzić dziadka uparcie jadącego 30km/h...
        co do spacerowej nie jestem pewien, nie uzywam, ale na slowackiego to naprawde powazny problem. no i dochodzą jeszcze wjeżdżający z podporzadkowanych- przy 2 pasach to naprawdę jest łatwiejsze...

        • 0 0

        • Właśnie nieprawda, nie wiesz o czym mówisz. To co napisał Polizmeister to fachowa opinia.

          • 0 0

        • mylisz sie. korki (w mistach) nie powstaja przez lesnych dziadkow jadacych 30 (gorsze jest slabe przyspieszanie) - a kiepskie skrzyzowania.

          • 0 0

      • Na pewno masz rację

        z przepustowością skrzyżowań, chociaż uważam, że jednopasmowe drogi też mają istotne znaczenie - na przykład choćby odrębne pasy do skrętu w prawo/lewo itp.

        • 0 0

      • wg Twojego rozumowania

        nie powinniśmy kupowac samochodów tak ???? Kazdy ma do tego prawo jeśli go stać !! Wina leży po stronie rzadów które nic nie robią by nam było lżej !!!! a te nieszczęsne drogi były budowane za gierka i niestety wtedy nikt nawet nie myślał o tym ze normalnego robotnika bedzie stać na samochód.

        • 0 0

      • a dupa

        kartuzką po zwężeniu jedzie się praktycznie 2 razy dłużej, o wyminięciu kogoś kto skręca można zapomnieć (no chyba że nie szkoda ci felg)

        • 0 0

  • PARKINGI PRZY STACJACH KOLEJKI SKM (10)

    ja i wielu moich kolegów przesiadło się ostatnio z samochodu na SKM .... i nie żałujemy, przydałoby się jednak więcej parkingów 'bezpłatnycj' przy stacjach SKM

    • 0 0

    • nie ma bezpłatnych, a nie długo będziesz płacił ekstra jak puszczą tam SM :-) (4)

      ale fakt faktem też staram się wykorzystywać SKM i parkuje w pobliżu przystanku ale ciężko z wolnym miejscem

      • 0 0

      • To mam taki pomysł, żeby bilet parkingowy z takiego (3)

        parkingu był jednocześnie biletem dziennym na komunikację miejską. Parkujesz, uiszczasz opłatę w parkomacie, automat wydaje kwitek, będący jednocześnie biletem. Wracasz na parking i tym samym kwitkiem otwierasz szlaban wyjazdowy z parkingu. Proste?

        Przy przekroczeniu czasu parkowania ponad np. 12 godzin jakaś dopłata, żeby cwaniacy nie zajmowali parkingów.

        • 0 0

        • (1)

          pomysł dobry, ale sie nie przyjmie- za mało kasy zostanie wtedy zdarte z mieszkanców:)

          • 0 0

          • Zgadzam się, miasto wespół z PKP rozwiązało doskonale ten problem przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku. Trzeba być nieźle stuknietym aby tam pozostawić samochód. Raz tak zrobiłem, ostatni raz.

            • 0 0

        • tak wlasnie to dziala w usa. masz karte na chip, ktora sluzy ci jako bilet na metro, autobus i parking na wezlach przesiadkowych w calym miescie (pisze konkretnie o waszyngtonie i jego obrzezach).
          musze powiedziec, ze jest tu dokladnie tak samo, jak opisano w artykule - autobusy jezdza po obrzezach (wlasciwie bardzo nieliczne w centrum), dowoza ludzi do stacji metra. mozna przy 3-4 koncowych stacjach kazdej linii zostawic swoj samochod za niewielka oplata i przesiasc sie na metro.
          mysle ze mozna by ten pomysl zastosowac w trojmiesice przy okazji biletu metropolitalnego.
          karte mozna uzupelnic przez internet albo na kazdej stacji poprzez dorzucenie gotowki lub poprzez transfer pieniedzy z karty debetowej.

          • 0 0

    • brawo!

      Są i myślący ludzie w tym naszym Trójmieście! :)

      • 0 0

    • zróbmy drugą Irlandię (1)

      miałem okazję widzieć jak to jest zorganizowane w Irlandii, dokładniej w okolicach Dublina. Jest tam odpowiednik naszej SKM, nazywa się DART. Przy stacjach kolejki są budowane parkingi typu "Park & ride". Podjeżdża sobie taki Irlandczyk samochodem na stację, zostawia samochód i do samego Dublina dojeżdża już kolejką. Drugim ciekawym rozwiązaniem są darmowe autobusy, które rozwożą ludzi z przystanku kolejki, po okolicznych osiedlach. I jakby jeszcze tego było mało, na stacjach są także parkingi dla rowerów.

      • 0 0

      • właśnie wróciłem z Malmo w Szwecji
        tam koło stacji kolejowej chcą wybudować cały ogromny podziemny parking tylko dla rowerów, żeby ludziom ułatwić takie przesiadanie
        w tym układzie możesz mieszkać daleko za miastem, przyjeżdżasz rano i masz już na miejscu swój rower, którym dostajesz się do pracy w centrum

        • 0 0

    • Zwolniłes dla mnie miejsce (1)

      Przesiadajcie sie do SKM - zwolnicie dla mnie miejsce na drodze Wy bedziecie telepac sie starymi wagonami a ja szybciej bede sie poruszał po trojmiejskich drogach.

      • 0 0

      • hehehe... póki co to ja jestem w Pruszczu po 10 minutach, a ty gnijesz w samochodzie tylko na wjeździe 20 minut...

        • 0 0

  • parę usprawnień i troche korków zniknie (1)

    moim zdanie co można zrobić beż większego nakładu -przy zjeżdzie do auchan-wydłużenie pasa dla skrecających,powie ktoś ten węzeł będzie przebudowywany razem z zakończeniem trasy WZ-tylko to pewnie za parę lat,kolejna rzecz przebudowa jezdni przy Abw -da się ale nie ma chęci -następna to trasa sucharskiego..... ech dużo by wymieniac

    • 0 0

    • trasa sucharskiego????/??/

      rzeczywiscie bez wiekszego nakladu ... hehe

      • 0 0

  • (4)

    Węzły przesiadkowe mają sens,gdy przesiadka z jednego pojazdu na drugi jest drzwi w drzwi.
    Niestety u nas tak nie ma.Proponuję,aby osoba która to wymyśla przez kilka miesięcy pojeździła komunikacją zbiorową to z pewnością zmieniłaby zdanie.
    Np żeby przesiąść się na tramwaj z autobusu 118 ,który jedzie z Ujeściska trzeba pokonać ok 100m i jeszcze poczekać na światłach.To jest dopiero udogodnienie.
    Gdy jest dobra pogoda to jeszcze można przeżyć tą przesiadkę,ale gdy jest deszcz lub zimno to naprawdę jest mało przyjemne.
    Dziwnie w Gdańsku zawsze jest poszkodowany korzystający z ZKM i ten który chodzi pieszo.Wszystko się tutaj robi,aby ułatwić życie kierowcom. Wystarczy poobserwować jak działają światła na skrzyżowaniach.Pieszy z reguły nie ma świateł tylko dla siebie,ale dzieli je z kierowcami ,którzy maja w tym samym czasie zieloną strzałkę. Niestety to samochody są silniejsze i prawie zawsze wymuszają przejazd.Jadą dosłownie po palcach lub po piętach.
    W tym roku byłam przez krótki czas na zachodzie Europy i przeżyłam szok.Gdy chce się przejść przez jezdnię na przejściu wszyscy bez wyjątku się zatrzymują,a nie tak jak u nas dopóki się nie wtargnie pod nadjężdżający samochód to stałoby się na skraju jezdni cały dzień.

    • 0 0

    • właśnie droga z ujeściska do Pg trwa godzinę!! i to tylko z powodu debilnego rozkładu 12. W zasadzie to nawetnie wiem czy takowy by coś zmienił bo 12 jeździ jak chce. no i oczywiście korki, bo 155 z płockiej do petli jedzie 30 minut. Ostatnio sprawdzałemi pieszo jest szybciej.

      • 0 0

    • riposta (2)

      dlatego bławanie gdańsk chce rozbudowac siec tramwaji, skm tak zebys w miescie nie stał w korkach! wiec nie tlumacz jak jest teraz i ze ciezko ci zdazyc bo stoisz w korkach i stad twoje ambitnme stwierdzenie ze "u nas to sie nie opłaca" po to ma byc rozbudowana komunikacja zebys debilu mial lepiej, wiec nie pisz takich lamentow na forach bo to jest bez sensu!

      • 0 0

      • czytaj uważnie kretynie!! do węzłów i tak dojeżdzać będą autobusy, więc korki pozostaną i problemy z nimi związane też. A jak widać po przykladzie słynnej lini nr 1 dojazd z ujeściska jest w systemie jaki proponuje się (CZYLI TAKIM KTÓRY MA ZOSTAĆ WPROWADZONY) jest bardzioej uciążliwy i wcale nie jest szybciej.

        • 0 0

      • obserwator ....tia

        czytam czytam i oczom nie wierze ....czy ty (specjalnie z malej litery ) nie umiesz normalnie dyskutowac ,tylko wszystkich w kazdym poscie musisz bluzgac ?? brak argumentow ?rozumu?wychowania?oglady ?netykiety ?

        • 0 0

  • ja tez kiedyś czytałem o "SZKLANYCH DOMACH"

    to i o "PARK&DRIVE" też se poczytam

    • 0 0

  • wiekszosc przesiada sie do wlasnych samochodow (7)

    ot co....
    szkoda miejsca na tory w centrum !

    • 0 0

    • centrum powinno byc dla ludzi a nie samochodów (1)

      W centrum, to akurat szkoda miejsca na samochody.
      Powinien być zakaz wjazdu osobówek do centrum.
      Odzyskajmy przestrzeń publiczną dla mieszkańców - wtedy dopiero miasto żyje. A tory są ok :)

      • 0 0

      • tak to gdansk

        zakaz wjazdu do domenda gdanska !

        • 0 0

    • i stąd niedługo większośc miasta to będą tylko samochody (4)

      Gdyby naprawdę każdy mieszkaniec Trójmiasta (albo przynajmniej większość) używała do jeżdżenia samochodów, to - o ile pamiętam wyniki badań sprzed paru lat - na drogach musiałoby się pojawić 2x więcej aut. Widzisz gdzieś dla nich miejsce? Przecież już teraz układ drogowy 3miasta jest na maksa zapchany, siłą rzeczy trzebaby go 2x poszerzyć, nie tylko na Słowackiego, ale po prostu wszędzie. No to jedziemy: wyburzamy jedną pierzeję Grunwaldzkiej, wszystkie zabytki Orunii, secesyjne kamienice na Dolnej Strzyży...

      Dość tego! Zrozum pan, panie kierowca: w mieście po prostu NIE MA MIEJSCA na dominację samochodu w takim sensie, by każdy, kto chce go posiadać, mógł nim jeździć swobodnie i bez korków, chyba, że zmienimy Gdańsk w jedno wielkie bezkolizyjne skrzyzowanie. Tylko gdzie wtedy podzieją się budynki, parki, chodniki? Niech pan spróbuje wysiąść z samochodu i spojrzeć na miasto z perspektywy chodnika/sklepu/punktu usługowego: już teraz wielkie, w założeniu reprezentacyjne ulice (Grunwaldzka we Wrzeszczu, Podwale Grodzkie itp.) sa w rzeczywistości dwoma wąskimi pasażami rozdzielonymi olbrzymimi pancernymi fosami, przez które wydzielone są przejścia co 300 metrów - jakby nasze miasto przeorała sieć wielkich weneckich kanałów, niemożliwych do przebycia - tylko że kanały Wenecji nie wydzielalą spalin i hałasu!

      Kiedyś nie było to problemem, bo na samochód mało kogo było stać. Teraz już stać praktycznie każdego (kredyt), ale to niestety oznacza, że trzeba administracyjnie ograniczyć chęć swobodnego używania samochodów przez każdego, bo po prostu nie pomieścimy się z nimi.

      I dlatego tylko transport szynowy (razem z rowerami, czy po prostu chodzeniem na piechotę) jest przyszlością miasta.

      A ja i tak śmieję się wracając z pracy o 16:00 rowerem i mijając gigantyczny ciąg blaszanych puszek stojących w korku.

      • 0 0

      • tylko, ze (3)

        w samochodzie nie dostane w twarz, nie dostane zima grypy, nie bede czekal w deszczu pol godziny bo cos sie popsulo, itp. Na co dzien jezdze do pracy SKMka, ale kiedy mam cos zalatwic w urzedach (ktore w Gdansku sa pochowane po krzakach), czy zrobic wieksze zakupy to jade samochodem. Rowniez kiedy mocno pada, albo bede musial wracac pozno z pracy. Wcale nie chce bezkrytycznego robienia miejsca dla samochodow za wszelka cene, bo nie tedy droga, ale trzeba przyjac do wiadomosci, ze ruch samochodowy jest coraz wiekszy i ze nie ucieknie sie od tego. Podobnie trzeba bylo przyjac to do wiadomosci kiedy jeszcze uzywano koni, i podobnie kiedy zaczeto budowac pierwsze drogi dla rowerow.

        • 0 0

        • Ja już dwie zimy na rowerku grypy nie dostałem, i też się śmieję z blaszanych puszek po 16 :-) Ale niekiedy sam muszę do takiej wsiąść - z dzieckiem do przychodni, albo jak zaraz po pracy trzeba gdzieś skoczyć coś załatwić.

          • 0 0

        • (1)

          > w samochodzie nie dostane w twarz

          A to fakt, ale to nie znaczy, że powinniśmy od razu położyć kreskę na SKM jako "jeżdżącym getcie", tylko naciskać na władze/Policję/SOK/SKM, żeby zaprowadziły normalne, europejskie standarty bezpieczeństwa. Troche jeżdżę po Europie i u nas z bezpieczeństwem jest po prostu tragicznie. Z drugiej strony - biorąc samochód, żyjesz w ciągłym strachu czy ci go nie ukradną. Ja się boję o zostawiony rower, ale kradzież roweru to jednak ciut mniejsza strata niż samochodu #-)

          > Na co dzien jezdze do pracy SKMka

          Brawo! Przeciez nie chodzi mi o to, by wszyscy obowiązkowo przesiedli się na rowery (choć byłbym wniebowzięty gdyby tak się stało), tylko by W GODZINACH SZCZYTU rezygnowali z samochodu. Gdyby wszyscy myśleli jak ty, to nie byłoby problemu ani jęków na to, że te światła o 5 sek za krótko a tamte o 3 sek za długo. O 23:00 korków nie ma i wystarcza taki układ drogowy jak obecnie. Podobnie o 12:00 czy w weekendy. Rzeźnia jest tylko 7:00-8:00 i 15:00-18:00. Moi rodzice mają samochód, spokojnie stać by ich było na drugi, a jednak oboje jeżdżą do pracy tramwajami, a samochodu używają, gdy jadą na wycieczkę za miasto czy późnym wieczorem na koncert.

          > ktore w Gdansku sa pochowane po krzakach

          Rewelka, mój faworyt to urząd skarbowy na Żaglowej, kiedy pierwszy raz jechałem złożyć PITa, to żałowałem, że nie wziąłem kompasu ze sobą #-)

          > nie dostane zima grypy

          i tu się bardzo mylisz - w samochodzie nie dostaniesz, ale zarazi cię ktoś w pracy (w kościele, teatrze, domu... ) i twój układ odpornościowy osłabiony siedzeniem non-stop w klimatyzacji padnie jak Polacy w '39. Jeżdżenie na rowerze przez cały rok, oczywiście przy inteligentnym ubieraniu się, potrafi wspaniale zahartować. Spytaj się lekarza. Zanim przesiadłem się na rower, średnio 2-3 razy do roku byłem obłożnie chory - 3 lata temu przesiadłem się na rower, z rozpędu zaliczyłem jeszcze jedną infekcję i od 2,5 roku NIC, choć naokoło wszyscy charczą i kichają #-)

          • 0 0

          • "kradzież roweru to jednak ciut mniejsza strata niż samochodu"
            Zależy jaki rower i jaki samochód :-) Rower za 1,5 tys. to wcale nie żadne cudo, a na samym Allegro za tyle (Kup Teraz) jest teraz przeszło 600 bryczek :-) Za marketowy rower za 150zł też dostaniemy niejednego kaszlaka.

            • 0 0

  • Słowackiego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 (1)

    Pomyślcie o alternatywie dla ulicy Słowackiego bo ostatnie plany są do kitu. JEDNO SŁOWACKIEGO W GDAŃSKU TO ZA MAŁO! Nawet jak będą 3 pasy to po roku wszystko zakorkuje się, już normą są korki na odcinku leśnym pod IKEA a minął 2 rok od oddania tej drogi.

    • 0 0

    • Ok mariann, dla Ciebie zrobimy drugą Słowackiego. Może być na estakadzie nad tą pierwszą czy wolisz tunel?

      • 0 0

  • park & ride

    to świetne rozwiązanie, sprawdzone w wielu krajach Europy.
    oprocz tego potrzebna jest dalsza modrnizacja taboru i budowa nowych lini

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane