- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (251 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (90 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (91 opinii)
- 6 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (180 opinii)
Rębiechowo będzie większe i bezpieczniejsze
To nie koniec inwestycji w bezpieczeństwo i komfort obsługi pasażerów - zapowiadają władze lotniska po podsumowaniu ubiegłego roku, w trakcie którego port lotniczy w Rębiechowie obsłużył prawie 3 mln pasażerów i zarobił na czysto prawie 12 mln zł.
Tuż przed rozpoczęciem najważniejszych lotniskowych inwestycji, w zarządzie portu lotniczego doszło do sporych zmian. Wiosną 2010 roku odszedł prezes Włodzimierz Machczyński, a w fotelu prezesa zasiadł wieloletni zastępca Machczyńskiego - Tomasz Kloskowski. Do zarządu dobrał sobie debiutującą w branży lotniczej, ale mającą duże doświadczenie w zarządzaniu inwestycjami budowlanymi Marzennę Krefft.
Wygląda na to, że rola wiceprezes Krefft na lotnisku nie kończy się wraz z największą w historii Rębiechowa przebudową. Zarząd portu lotniczego właśnie ogłosił kolejne plany inwestycyjne, które będą realizowane w tym roku.
Nowe inwestycje: bezpieczeństwo i przepustowość
Wśród najistotniejszych będzie rozbudowa terminalu pasażerskiego T2 o ok. 30 proc. powierzchni i połączenie nowej części z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która powstanie przed terminalem (inwestycja spółki Pomorska Kolej Metropolitalna).
Dzięki powiększeniu terminalu T2 przejmie on także pasażerów przylatujących do Trójmiasta (dziś obsługuje wyłącznie odloty). W terminalu dobudowane zostaną rękawy, które wprowadzą pasażerów wprost z hali odlotów na pokład samolotów, bez konieczności wychodzenia na płytę lotniska. Powstanie tu także funkcja tranzytowa, która umożliwi pasażerom przesiadki bez przechodzenia kontroli celnej i paszportowej oraz nowy terminal cargo, do obsługi ruchu towarowego.
Jednak najważniejszą inwestycją wydaje się podwyższenie kategorii lotniska z pierwszej do drugiej, poprzez zwiększenie możliwości lądowania w trudniejszych warunkach, także podczas ograniczonej widoczności.
- Podwyższenie kategorii lotniska wiąże się z koniecznością rozprucia drogi startowej, żeby móc w niej umieścić tzw. lampy osiowe. Będzie to o tyle trudne, że chcemy przy tym utrzymać obsługę ruchu lotniczego - zapowiada Marzenna Krefft.
Niemożliwe do zrobienia? A jednak, choć wymaga wybrania takiej technologii, przy której będzie możliwe założenie instalacji podczas kilkugodzinnych prac nocnych.
- To musi być instalacja z jednej strony nowoczesna, z drugiej zaś sprawdzona i bezpieczna, bo przecież ingerujemy w istniejącą nawierzchnię - tłumaczy wiceprezes Krefft.
Ta inwestycja prawdopodobnie pochłonie ok. 40 mln zł, ale ponieważ została wpisana na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, ma zapewnione rządowe wsparcie w wysokości 20 mln zł.
Plany inwestycji na lotnisku nie byłyby możliwe, gdyby port na siebie nie zarabiał. A zarabia, i to sporo. W zeszłym roku gdańskie lotnisko wypracowało zysk netto na poziomie blisko 12 milionów złotych. Choć było to wyraźnie mniej niż w roku 2011 (18,5 mln zł), to zarząd lotniska tłumaczy, że wynika to z inwestycji i konieczności ich amortyzacji. Na lotnisku wyraźnie wzrosło też zatrudnienie - o ponad 21 procent. Związane jest to jednak z tym, że o bezpieczeństwo, w tym kontrolę pasażerów, dba od tego roku Służba Ochrony Lotniska, a nie Straż Graniczna.
- Rzeczywiste wpływy, jakie w zeszłym roku osiągnęła nasza spółka, pozwalają nam spłacać zarówno zaciągnięty kredyt, jak i całe koszty naszego programu inwestycyjnego oraz finansować bieżącą działalność, bez konieczności wyciągania ręki do naszych właścicieli - tłumaczy prezes portu lotniczego Tomasz Kloskowski.
2,9 mln pasażerów i trzecie miejsce w Polsce
Zyski lotniska nie wzięły się znikąd, tylko z rekordowej liczby obsłużonych pasażerów. Przez Rębiechowo przewinęło się ich w ubiegłym roku 2,9 mln, co stanowi wzrost o 440 tys. w stosunku do roku 2011. Taka liczba pozwoliła trójmiejskiemu lotnisku przegonić katowickie Pyrzowice i zająć drugie - po krakowskich Balicach (3,44 mln pasażerów) - miejsce wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce.
- W ubiegłym roku zwiększyliśmy pasażerską przepustowość lotniska z 600 pasażerów mogących wylecieć w ciągu jednej godziny, do ponad 2200 pasażerów na godzinę. Obecnie w ciągu jednej godziny może być wykonane przynajmniej 30 operacji lotniczych, w miejsce wcześniejszych 12 operacji startu/lądowania w ciągu godziny. Także wzrosła ilość miejsc postojowych dla samolotów. Maszyn kodu C (np. Airbus 320, Boeing 737) zamiast wcześniejszych 19, teraz możemy w jednym momencie zaparkować aż 35 - wylicza Marzenna Krefft.
Dokąd latamy najchętniej?
Wzrost liczby pasażerów zawdzięczamy rozwojowi siatki połączeń lotniczych z Trójmiasta. Z naszego lotniska można dolecieć do 47 miast, w 15 krajach, na pokładach samolotów należących do ośmiu przewoźników.
Dokąd najchętniej lataliśmy w ubiegłym roku? Pierwsza trójka to Warszawa (405 tys. pasażerów), Londyn (328 tys.) i Oslo (198 tys.).
Życie po Euro i OLT
Szybki wzrost liczby obsłużonych pasażerów w dużej mierze jest zasługą dwóch czynników, które miały charakter sezonowy i które już się nie powtórzą. Chodzi o barwny, ale krótki epizod z liniami lotniczymi OLT, które na kilkanaście wiosennych i letnich tygodni zaraziły miłością do taniego latania tłumy Polaków, oraz Euro 2012, które sprawiło, że na lotnisku w Rębiechowie lądowały dodatkowe samoloty ze spragnionymi piłkarskich wrażeń kibicami z Irlandii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec.
Co by się stało, gdybyśmy od ogólnej liczby pasażerów odjęli tych, którzy przewinęli się przez Rębiechowo wyłącznie w związku z jednym z tych wydarzeń? Okazuje się, że liczba pasażerów i tak by wzrosła.
- Organizacja UEFA EURO 2012 w Gdańsku oraz działalność linii OLT pozwoliły nam podnieść dynamikę wzrostu ilości obsługiwanych pasażerów o niemal 10 punktów procentowych. Pamiętajmy jednak, że rok 2012 zakończyliśmy wzrostem na poziomie ponad 18 proc. Tak doskonały wynik zawdzięczamy kondycji naszego regionu i mobilności jego mieszkańców oraz strategii biznesowej prowadzonej przez nasze lotnisko - zwraca uwagę Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Rykoszet po aferze Amber Gold
Ale w ubiegłym roku nie wszystko na lotnisku szło jak po maśle. Władze Portu Lotniczego musiały się tłumaczyć ze współpracy z linią OLT Express, a konkretnie z udziału jej samolotu w imprezie promocyjnej lotniska z okazji zakończenia sześciu inwestycji. Już po upadku tego przewoźnika i wybuchu afery Amber Gold, całą Polskę obiegło zdjęcie, na którym pomorscy samorządowcy i prezes lotniska ciągną na linie samolot linii OLT.
Tomasz Kloskowski musiał się też tłumaczyć przed radą nadzorczą z zatrudnienia w dziale marketingu portu lotniczego syna premiera Donalda Tuska oraz jego współpracy z linią OLT.
Wyjaśnienia zostały zaakceptowane przez Radę Nadzorczą, która w działaniu zarządu lotniska nie znalazła nieprawidłowości.
Miejsca
Opinie (189) 9 zablokowanych
-
2013-02-20 16:33
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo - z angielskiego SAFETY!!!!
Ochrona - z angielskiego - Security!!
Należałoby w końcu rozróżnić te dwa aspekty, które akurat na lotnisku nie mają zbyt dużo wspólnych elementów!!!- 8 0
-
2013-02-20 16:44
Lepiej gdyby zbudowali terminal przytoltów. (1)
- 4 4
-
2013-02-20 19:46
Przyloty będą przeniesione na T2 po przebudowie
Czytać nie umiesz????
- 5 0
-
2013-02-20 16:48
Brakuje kierunków turystycznych...
Dlaczego nad Morze Czarne można polecieć z Warszawy, Poznania, Katowic a z Gdańska nie...widocznie ktoś uważa że mamy swoje morze trudno że zimne...myślę że i tranzyt z Kaliningradu by się znalazł na taki kierunek...
- 6 4
-
2013-02-20 17:01
gryzonia i całą ekipe (1)
nierobów szlak trafi 100 mln utopione w kosakowie, ale to nie mój proble:)
- 17 5
-
2013-02-20 17:07
Spoko,
Oj tam, się znowu podwyższy opłaty za parkowanie w Gdyni i się na zabawę w niepotrzebne lotnisko uzbiera.
- 5 0
-
2013-02-20 17:04
Brawo Gdańsk. Gdynianin trzyma kciuki za Rębiechowo - (9)
- pięknie grzebiecie resztki nadziei poronionych pomysłów prez. Szczurka na konkurencyjność tworzonego z maniackim uporem lotniska w Gdyni. Oby padło, a podwyższanie kategorii lotniska w Gdańsku, systemy naprowadzania i, szczególnie, inwestowanie w przewóz towarów pięknie podcinają skrzydła temu koszmarnemu pomysłowi.
- 28 10
-
2013-02-20 17:12
Megalomański tekst wskazuje że pisał go (1)
znany ekspert Józef Bąk...
- 4 8
-
2013-02-20 17:20
???
Mógłbyś jakoś rozszerzyć swoją wypowiedź?
- 6 2
-
2013-02-20 17:46
Przeciez terminal w Gdyni już stoi. (6)
Nawet droga i chodniki już są. Trzeba tylko przygotować pas i wyposażyć terminal. A chętni do latania się znają jak tylko Ryanair się przeniesie do Gdyni. Nie pytajcie o źródła ;)
- 2 10
-
2013-02-20 17:52
no co Ty ww. gdynianin
nie wie gdzie są Babie Doły, pewnie pomyliłby je z kobiecymi wzgórkami;))
Ot mamy "prawdziwych gdynian" na tym forum?- 2 3
-
2013-02-20 18:04
No są - farba jeszcze mokra - i co. Gdynia sfinansowała z własnych funduszy-
przecież o tym mowa. Opłaty za parkingi w Gdyni cichcem podniesiono o 100%. W takie lotnisko, to jeszcze trzy razy tyle dałoby się wtopić...
- 2 1
-
2013-02-20 18:07
Ani trochę mnie to nie cieszy. Wolę jechać do Rębiechowa. (2)
Już teraz czas dojazdu z centrum Gdyni ten sam. Dojazd przez Obłuże do Kosakowa czy Babich Dołów codziennie zakorkowany, a do Gdańska i drogi i kolej niedługo...
- 5 2
-
2013-02-20 18:11
Pewnie to słynny gdyński PR (1)
(najdroższy w Polsce - ponoć co roku 3mln wydają na robienie ludziom wody z mózgu) rozsiewa radosne (dla nielicznych) wieści. I "nie pytajcie o źródła"... Źródła znajdziecie w dziale PR. Zgadłem?
- 5 1
-
2013-02-20 18:13
Powyższy komentarz dotyczy "radosnych plotek" o Ryanair.
.
- 0 0
-
2013-02-20 20:43
a to ciekawe, bo nie moze tego zrobic - ani pas ani płyta postojowa nie spełniaja standardu kodu C (np samoloty B738 jakimi lata Ryan) - dostosowanie do kodu C to kolejne 50-70 mln zł.
Zreszta...Ryan lata do wszystkich mniejszych lotnisk za dopłaty - Rzeszów płaci im za latanie na wyspy 7 mln zł rocznie, ile bedzie musiała zapłacic Gdynia?- 2 0
-
2013-02-20 17:07
Ankieta
SIatka polaczen jest do D.. nie ma tego w ankiecie.Na ogol godziny przylotow i odlotow nie sa skomunikowane z komunikacja miejska wielu lotnisk.A w Gdansku zyczylbym sobie mniejszego chaosu na lotnisku w trakcie odlotow.Wielu znajomych ma taka sama opinie.Na ale coz rzadza tam w wiekszosci sami wybitni fachowcy z polecenia taty.
- 5 7
-
2013-02-20 17:09
To tekst kogoś z trojmiasto.pl, czy wklejony z mejla
od jakiegoś fagasa z lotniska bez czytania i redakcji?
Te natrentne, wielokrotne `MY' wskazuje na to drugie...- 7 6
-
2013-02-20 17:13
Józef Bąk wrócił? (1)
Tylko on mógł popełnić takiego gniota...
- 7 10
-
2013-02-20 17:18
gniot to jest jeden na olimpijskiej (az dziwne ze nie powolales jeszcze sledziowego komitetu rozbiorkowego slupow na trybunach)
a drugi powstaje w Kosakowie, kto wie moze za 5 lat dogoni lotnisko w Bydgoszczy
- 8 1
-
2013-02-20 17:16
A kiedy do zurychu
Przydałyby się loty do zurychu w szwajcarii
- 8 0
-
2013-02-20 17:23
inaczej i lepiej brzmialoby:
"Lech Walesa bedzie wiekszy i bezpieczniejszy"
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.