• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo będzie większe i bezpieczniejsze

Michał Stąporek
20 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Choć terminal pasażerski nie ma jeszcze roku, już zapowiedziano jego - planowaną od dawna - rozbudowę. Choć terminal pasażerski nie ma jeszcze roku, już zapowiedziano jego - planowaną od dawna - rozbudowę.

To nie koniec inwestycji w bezpieczeństwo i komfort obsługi pasażerów - zapowiadają władze lotniska po podsumowaniu ubiegłego roku, w trakcie którego port lotniczy w Rębiechowie obsłużył prawie 3 mln pasażerów i zarobił na czysto prawie 12 mln zł.



Trójmiejskie lotnisko było jednym z beneficjentów ogromnych inwestycji w transport, jakie zafundował nam rząd w związku z organizacją Euro 2012 oraz dzieleniem miliardów euro z pierwszego budżetu Unii Europejskiej, z którego czerpaliśmy pełnymi garściami. Dlatego przez ostatnie 2-3 lata Rębiechowo było placem budowy: budowano nową drogę kołowania, płytę postojową, stanowiska odladzania, a przede wszystkim nowy terminal pasażerski T2. To tylko przykłady największych inwestycji, których w sumie było kilkanaście i które pochłonęły łącznie prawie 400 mln zł.

Tuż przed rozpoczęciem najważniejszych lotniskowych inwestycji, w zarządzie portu lotniczego doszło do sporych zmian. Wiosną 2010 roku odszedł prezes Włodzimierz Machczyński, a w fotelu prezesa zasiadł wieloletni zastępca Machczyńskiego - Tomasz Kloskowski. Do zarządu dobrał sobie debiutującą w branży lotniczej, ale mającą duże doświadczenie w zarządzaniu inwestycjami budowlanymi Marzennę Krefft.

Wygląda na to, że rola wiceprezes Krefft na lotnisku nie kończy się wraz z największą w historii Rębiechowa przebudową. Zarząd portu lotniczego właśnie ogłosił kolejne plany inwestycyjne, które będą realizowane w tym roku.

Nowe inwestycje: bezpieczeństwo i przepustowość

Wśród najistotniejszych będzie rozbudowa terminalu pasażerskiego T2 o ok. 30 proc. powierzchni i połączenie nowej części z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która powstanie przed terminalem (inwestycja spółki Pomorska Kolej Metropolitalna).

Dzięki powiększeniu terminalu T2 przejmie on także pasażerów przylatujących do Trójmiasta (dziś obsługuje wyłącznie odloty). W terminalu dobudowane zostaną rękawy, które wprowadzą pasażerów wprost z hali odlotów na pokład samolotów, bez konieczności wychodzenia na płytę lotniska. Powstanie tu także funkcja tranzytowa, która umożliwi pasażerom przesiadki bez przechodzenia kontroli celnej i paszportowej oraz nowy terminal cargo, do obsługi ruchu towarowego.

Jednak najważniejszą inwestycją wydaje się podwyższenie kategorii lotniska z pierwszej do drugiej, poprzez zwiększenie możliwości lądowania w trudniejszych warunkach, także podczas ograniczonej widoczności.

- Podwyższenie kategorii lotniska wiąże się z koniecznością rozprucia drogi startowej, żeby móc w niej umieścić tzw. lampy osiowe. Będzie to o tyle trudne, że chcemy przy tym utrzymać obsługę ruchu lotniczego - zapowiada Marzenna Krefft.

Niemożliwe do zrobienia? A jednak, choć wymaga wybrania takiej technologii, przy której będzie możliwe założenie instalacji podczas kilkugodzinnych prac nocnych.

- To musi być instalacja z jednej strony nowoczesna, z drugiej zaś sprawdzona i bezpieczna, bo przecież ingerujemy w istniejącą nawierzchnię - tłumaczy wiceprezes Krefft.

Ta inwestycja prawdopodobnie pochłonie ok. 40 mln zł, ale ponieważ została wpisana na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, ma zapewnione rządowe wsparcie w wysokości 20 mln zł.

Jak oceniasz siatkę połączeń z Rębiechowa?

Jest zysk, choć mniejszy

Plany inwestycji na lotnisku nie byłyby możliwe, gdyby port na siebie nie zarabiał. A zarabia, i to sporo. W zeszłym roku gdańskie lotnisko wypracowało zysk netto na poziomie blisko 12 milionów złotych. Choć było to wyraźnie mniej niż w roku 2011 (18,5 mln zł), to zarząd lotniska tłumaczy, że wynika to z inwestycji i konieczności ich amortyzacji. Na lotnisku wyraźnie wzrosło też zatrudnienie - o ponad 21 procent. Związane jest to jednak z tym, że o bezpieczeństwo, w tym kontrolę pasażerów, dba od tego roku Służba Ochrony Lotniska, a nie Straż Graniczna.

- Rzeczywiste wpływy, jakie w zeszłym roku osiągnęła nasza spółka, pozwalają nam spłacać zarówno zaciągnięty kredyt, jak i całe koszty naszego programu inwestycyjnego oraz finansować bieżącą działalność, bez konieczności wyciągania ręki do naszych właścicieli - tłumaczy prezes portu lotniczego Tomasz Kloskowski.

2,9 mln pasażerów i trzecie miejsce w Polsce

Zyski lotniska nie wzięły się znikąd, tylko z rekordowej liczby obsłużonych pasażerów. Przez Rębiechowo przewinęło się ich w ubiegłym roku 2,9 mln, co stanowi wzrost o 440 tys. w stosunku do roku 2011. Taka liczba pozwoliła trójmiejskiemu lotnisku przegonić katowickie Pyrzowice i zająć drugie - po krakowskich Balicach (3,44 mln pasażerów) - miejsce wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce.

- W ubiegłym roku zwiększyliśmy pasażerską przepustowość lotniska z 600 pasażerów mogących wylecieć w ciągu jednej godziny, do ponad 2200 pasażerów na godzinę. Obecnie w ciągu jednej godziny może być wykonane przynajmniej 30 operacji lotniczych, w miejsce wcześniejszych 12 operacji startu/lądowania w ciągu godziny. Także wzrosła ilość miejsc postojowych dla samolotów. Maszyn kodu C (np. Airbus 320, Boeing 737) zamiast wcześniejszych 19, teraz możemy w jednym momencie zaparkować aż 35 - wylicza Marzenna Krefft.

Dokąd latamy najchętniej?

Wzrost liczby pasażerów zawdzięczamy rozwojowi siatki połączeń lotniczych z Trójmiasta. Z naszego lotniska można dolecieć do 47 miast, w 15 krajach, na pokładach samolotów należących do ośmiu przewoźników.

Dokąd najchętniej lataliśmy w ubiegłym roku? Pierwsza trójka to Warszawa (405 tys. pasażerów), Londyn (328 tys.) i Oslo (198 tys.).

Życie po Euro i OLT

Szybki wzrost liczby obsłużonych pasażerów w dużej mierze jest zasługą dwóch czynników, które miały charakter sezonowy i które już się nie powtórzą. Chodzi o barwny, ale krótki epizod z liniami lotniczymi OLT, które na kilkanaście wiosennych i letnich tygodni zaraziły miłością do taniego latania tłumy Polaków, oraz Euro 2012, które sprawiło, że na lotnisku w Rębiechowie lądowały dodatkowe samoloty ze spragnionymi piłkarskich wrażeń kibicami z Irlandii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec.

Co by się stało, gdybyśmy od ogólnej liczby pasażerów odjęli tych, którzy przewinęli się przez Rębiechowo wyłącznie w związku z jednym z tych wydarzeń? Okazuje się, że liczba pasażerów i tak by wzrosła.

- Organizacja UEFA EURO 2012 w Gdańsku oraz działalność linii OLT pozwoliły nam podnieść dynamikę wzrostu ilości obsługiwanych pasażerów o niemal 10 punktów procentowych. Pamiętajmy jednak, że rok 2012 zakończyliśmy wzrostem na poziomie ponad 18 proc. Tak doskonały wynik zawdzięczamy kondycji naszego regionu i mobilności jego mieszkańców oraz strategii biznesowej prowadzonej przez nasze lotnisko - zwraca uwagę Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Rykoszet po aferze Amber Gold

Ale w ubiegłym roku nie wszystko na lotnisku szło jak po maśle. Władze Portu Lotniczego musiały się tłumaczyć ze współpracy z linią OLT Express, a konkretnie z udziału jej samolotu w imprezie promocyjnej lotniska z okazji zakończenia sześciu inwestycji. Już po upadku tego przewoźnika i wybuchu afery Amber Gold, całą Polskę obiegło zdjęcie, na którym pomorscy samorządowcy i prezes lotniska ciągną na linie samolot linii OLT.

Tomasz Kloskowski musiał się też tłumaczyć przed radą nadzorczą z zatrudnienia w dziale marketingu portu lotniczego syna premiera Donalda Tuska oraz jego współpracy z linią OLT.

Wyjaśnienia zostały zaakceptowane przez Radę Nadzorczą, która w działaniu zarządu lotniska nie znalazła nieprawidłowości.

Miejsca

Opinie (189) 9 zablokowanych

  • Dlaczego nie ma tarasu widokowego (1)

    pozostało tylko patrzenie sie w monitory z napisem odleciał lub odwołany/opóźniony

    • 9 1

    • A co,nie widziałeś nigdy,jak samolot startuje???

      • 1 4

  • Tak jak w Polsce tylko 4 lotniska generują 75 proc. pasażerów

    czyli Warszawa, Kraków Gdańsk i Katowice,
    tak w Europie 3 lotniska generują 70 proc. ruchu lotniczego - Heathrow, Frankfurt i CDG
    reszta lotnisk w Polsce to lądowiska /no może za wyjątkiem Wrocławia i Poznania/, które mają max obrót 200-250 tys pasażrów,
    ale Gryzoń postawi swoje lądowisko dla balonów a sołtys z Kosakowa trawę na nim będzie kosił

    • 17 1

  • czas najwyzszy zrobic poczekalnie z widokiem na lotnisko

    • 2 1

  • Bergamo

    Bergamo leży niedaleko Mediolanu,więc na mapie jest zaznaczony Mediolan.

    • 5 0

  • Do Zurychu nie mogę polecieć...

    Co to ma znaczyć?

    • 3 1

  • Kosakowo musi mieć ILS. (5)

    • 2 0

    • Nawet SLI (3)

      • 1 0

      • ja tu widze DPR (2)

        • 0 0

        • a nawet SRU (1)

          • 1 0

          • nie, nie, nie to musi byc CUŚ

            • 1 0

    • Będzie mieć rewolucyjny system RATS

      • 10 0

  • Lotnisko w Gdańsku małymi kroczkami posuwa się do przodu

    W konfrontacji z wpadką w Modlinie, w jednym z programów TV, eksperci podali przykład pasa startowego w GDN - zrobiony raz a dobrze i 30 lat nie ma problemów,
    dorobiono drogi kołowania, nowy terminal, który zostanie rozbudowany,
    podniesiona klasa lotniska,
    coś się dzieje,

    a z drugiej strony - Berlin - już prawie rok nie może oddać do eksploatacjii nowego terminalu,
    stolica najpoteżniejszego gospodarczo kraju Europy - a tu taki szpas,
    i nie jest powiedziane czy po otwarciu na BER będą ląowały szerokokadłubowe samoloty,
    ale to pewno wina Tuska ...

    • 10 0

  • Moze bezplatny parking wybuduja ? (1)

    • 2 4

    • Pokaż mi bezpłatny parking na lotniskach w Europie

      No chyba że Kosakowo wyskoczy przed szereg i będzie dopłacać za parkowanie

      • 1 1

  • no i pięknie, tylko co teraz Gdynia ogłosi? ;)

    • 3 0

  • Jak to co? kosmodrom i budowę metra na Hel

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane