• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo będzie większe i bezpieczniejsze

Michał Stąporek
20 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Choć terminal pasażerski nie ma jeszcze roku, już zapowiedziano jego - planowaną od dawna - rozbudowę. Choć terminal pasażerski nie ma jeszcze roku, już zapowiedziano jego - planowaną od dawna - rozbudowę.

To nie koniec inwestycji w bezpieczeństwo i komfort obsługi pasażerów - zapowiadają władze lotniska po podsumowaniu ubiegłego roku, w trakcie którego port lotniczy w Rębiechowie obsłużył prawie 3 mln pasażerów i zarobił na czysto prawie 12 mln zł.



Trójmiejskie lotnisko było jednym z beneficjentów ogromnych inwestycji w transport, jakie zafundował nam rząd w związku z organizacją Euro 2012 oraz dzieleniem miliardów euro z pierwszego budżetu Unii Europejskiej, z którego czerpaliśmy pełnymi garściami. Dlatego przez ostatnie 2-3 lata Rębiechowo było placem budowy: budowano nową drogę kołowania, płytę postojową, stanowiska odladzania, a przede wszystkim nowy terminal pasażerski T2. To tylko przykłady największych inwestycji, których w sumie było kilkanaście i które pochłonęły łącznie prawie 400 mln zł.

Tuż przed rozpoczęciem najważniejszych lotniskowych inwestycji, w zarządzie portu lotniczego doszło do sporych zmian. Wiosną 2010 roku odszedł prezes Włodzimierz Machczyński, a w fotelu prezesa zasiadł wieloletni zastępca Machczyńskiego - Tomasz Kloskowski. Do zarządu dobrał sobie debiutującą w branży lotniczej, ale mającą duże doświadczenie w zarządzaniu inwestycjami budowlanymi Marzennę Krefft.

Wygląda na to, że rola wiceprezes Krefft na lotnisku nie kończy się wraz z największą w historii Rębiechowa przebudową. Zarząd portu lotniczego właśnie ogłosił kolejne plany inwestycyjne, które będą realizowane w tym roku.

Nowe inwestycje: bezpieczeństwo i przepustowość

Wśród najistotniejszych będzie rozbudowa terminalu pasażerskiego T2 o ok. 30 proc. powierzchni i połączenie nowej części z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która powstanie przed terminalem (inwestycja spółki Pomorska Kolej Metropolitalna).

Dzięki powiększeniu terminalu T2 przejmie on także pasażerów przylatujących do Trójmiasta (dziś obsługuje wyłącznie odloty). W terminalu dobudowane zostaną rękawy, które wprowadzą pasażerów wprost z hali odlotów na pokład samolotów, bez konieczności wychodzenia na płytę lotniska. Powstanie tu także funkcja tranzytowa, która umożliwi pasażerom przesiadki bez przechodzenia kontroli celnej i paszportowej oraz nowy terminal cargo, do obsługi ruchu towarowego.

Jednak najważniejszą inwestycją wydaje się podwyższenie kategorii lotniska z pierwszej do drugiej, poprzez zwiększenie możliwości lądowania w trudniejszych warunkach, także podczas ograniczonej widoczności.

- Podwyższenie kategorii lotniska wiąże się z koniecznością rozprucia drogi startowej, żeby móc w niej umieścić tzw. lampy osiowe. Będzie to o tyle trudne, że chcemy przy tym utrzymać obsługę ruchu lotniczego - zapowiada Marzenna Krefft.

Niemożliwe do zrobienia? A jednak, choć wymaga wybrania takiej technologii, przy której będzie możliwe założenie instalacji podczas kilkugodzinnych prac nocnych.

- To musi być instalacja z jednej strony nowoczesna, z drugiej zaś sprawdzona i bezpieczna, bo przecież ingerujemy w istniejącą nawierzchnię - tłumaczy wiceprezes Krefft.

Ta inwestycja prawdopodobnie pochłonie ok. 40 mln zł, ale ponieważ została wpisana na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, ma zapewnione rządowe wsparcie w wysokości 20 mln zł.

Jak oceniasz siatkę połączeń z Rębiechowa?

Jest zysk, choć mniejszy

Plany inwestycji na lotnisku nie byłyby możliwe, gdyby port na siebie nie zarabiał. A zarabia, i to sporo. W zeszłym roku gdańskie lotnisko wypracowało zysk netto na poziomie blisko 12 milionów złotych. Choć było to wyraźnie mniej niż w roku 2011 (18,5 mln zł), to zarząd lotniska tłumaczy, że wynika to z inwestycji i konieczności ich amortyzacji. Na lotnisku wyraźnie wzrosło też zatrudnienie - o ponad 21 procent. Związane jest to jednak z tym, że o bezpieczeństwo, w tym kontrolę pasażerów, dba od tego roku Służba Ochrony Lotniska, a nie Straż Graniczna.

- Rzeczywiste wpływy, jakie w zeszłym roku osiągnęła nasza spółka, pozwalają nam spłacać zarówno zaciągnięty kredyt, jak i całe koszty naszego programu inwestycyjnego oraz finansować bieżącą działalność, bez konieczności wyciągania ręki do naszych właścicieli - tłumaczy prezes portu lotniczego Tomasz Kloskowski.

2,9 mln pasażerów i trzecie miejsce w Polsce

Zyski lotniska nie wzięły się znikąd, tylko z rekordowej liczby obsłużonych pasażerów. Przez Rębiechowo przewinęło się ich w ubiegłym roku 2,9 mln, co stanowi wzrost o 440 tys. w stosunku do roku 2011. Taka liczba pozwoliła trójmiejskiemu lotnisku przegonić katowickie Pyrzowice i zająć drugie - po krakowskich Balicach (3,44 mln pasażerów) - miejsce wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce.

- W ubiegłym roku zwiększyliśmy pasażerską przepustowość lotniska z 600 pasażerów mogących wylecieć w ciągu jednej godziny, do ponad 2200 pasażerów na godzinę. Obecnie w ciągu jednej godziny może być wykonane przynajmniej 30 operacji lotniczych, w miejsce wcześniejszych 12 operacji startu/lądowania w ciągu godziny. Także wzrosła ilość miejsc postojowych dla samolotów. Maszyn kodu C (np. Airbus 320, Boeing 737) zamiast wcześniejszych 19, teraz możemy w jednym momencie zaparkować aż 35 - wylicza Marzenna Krefft.

Dokąd latamy najchętniej?

Wzrost liczby pasażerów zawdzięczamy rozwojowi siatki połączeń lotniczych z Trójmiasta. Z naszego lotniska można dolecieć do 47 miast, w 15 krajach, na pokładach samolotów należących do ośmiu przewoźników.

Dokąd najchętniej lataliśmy w ubiegłym roku? Pierwsza trójka to Warszawa (405 tys. pasażerów), Londyn (328 tys.) i Oslo (198 tys.).

Życie po Euro i OLT

Szybki wzrost liczby obsłużonych pasażerów w dużej mierze jest zasługą dwóch czynników, które miały charakter sezonowy i które już się nie powtórzą. Chodzi o barwny, ale krótki epizod z liniami lotniczymi OLT, które na kilkanaście wiosennych i letnich tygodni zaraziły miłością do taniego latania tłumy Polaków, oraz Euro 2012, które sprawiło, że na lotnisku w Rębiechowie lądowały dodatkowe samoloty ze spragnionymi piłkarskich wrażeń kibicami z Irlandii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec.

Co by się stało, gdybyśmy od ogólnej liczby pasażerów odjęli tych, którzy przewinęli się przez Rębiechowo wyłącznie w związku z jednym z tych wydarzeń? Okazuje się, że liczba pasażerów i tak by wzrosła.

- Organizacja UEFA EURO 2012 w Gdańsku oraz działalność linii OLT pozwoliły nam podnieść dynamikę wzrostu ilości obsługiwanych pasażerów o niemal 10 punktów procentowych. Pamiętajmy jednak, że rok 2012 zakończyliśmy wzrostem na poziomie ponad 18 proc. Tak doskonały wynik zawdzięczamy kondycji naszego regionu i mobilności jego mieszkańców oraz strategii biznesowej prowadzonej przez nasze lotnisko - zwraca uwagę Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Rykoszet po aferze Amber Gold

Ale w ubiegłym roku nie wszystko na lotnisku szło jak po maśle. Władze Portu Lotniczego musiały się tłumaczyć ze współpracy z linią OLT Express, a konkretnie z udziału jej samolotu w imprezie promocyjnej lotniska z okazji zakończenia sześciu inwestycji. Już po upadku tego przewoźnika i wybuchu afery Amber Gold, całą Polskę obiegło zdjęcie, na którym pomorscy samorządowcy i prezes lotniska ciągną na linie samolot linii OLT.

Tomasz Kloskowski musiał się też tłumaczyć przed radą nadzorczą z zatrudnienia w dziale marketingu portu lotniczego syna premiera Donalda Tuska oraz jego współpracy z linią OLT.

Wyjaśnienia zostały zaakceptowane przez Radę Nadzorczą, która w działaniu zarządu lotniska nie znalazła nieprawidłowości.

Miejsca

Opinie (189) 9 zablokowanych

  • Jasne, rozbudować jak największy i najlepiej wyposażony (1)

    a potem opylić za przyslowiowe grosze!
    Ktoś robi niezły interes!

    • 2 3

    • Czy nigdy nic cie nie cieszy?
      Czy maze sie urodzilesz optymysta inaczej

      • 1 0

  • Teraż jak Banino staje się sypialnią Trójmiasta (3)

    Sciągnąć im najwięcej samolotów i przedlużyć pas na osiedla!

    • 10 0

    • (2)

      Lotnisko jest tam od 1974 roku. To, że ludzie kupują tam mieszkania / budują domy to tylko ich brocha.

      • 5 1

      • ale jakś cymbalista daje pozwolenia na budowę (1)

        • 1 1

        • Jakiś? A jednak wszyscy myślimy o Budyniu?

          • 0 1

  • Salzburg znajduje się w...

    ... Austrii. A nie w Niemczech, jak sugeruje grafika...

    • 1 0

  • Zaden sukces (8)

    Miseszkam w uk juz od ponad 10 lat ,ale urodzilem sie i wychowalem w trojmiescie,wiec czesto korzystam z uslug naszego lotniska,ktore zawdziecza tak wiele nie tym ktorzy zarzadzaja,ale temu iz na polnocy polski nie ma innego duzego lotniska i wszyscy ludzie z osciennych wiosek ruszaja do gdanska,bo nie maja poprostu innej opcji.Lecac wiele razy do Londynu i rozmawiajac z ludzmi zauwazylem ,ze okolo 80% ludzi w samolocie jest spoza trojmiasta.Zauwazylem rowniez,ze slodycze polskie sa 4 razy drozsze niz w sklepach w uk.Nie wiem rowniez dlaczego na lotnisku alkohole sa duzo drozsze niz na miescie.W uk jest dokladnie odwrotnie dlatego czesto odkladam zakupy na ostatnia chwile,zeby zrobic je na lotnisku.Problemem sa rowniez wyjazdy do miejsc turystycznych.Tam gdzie mieszka mnostwo polakow jest spory popyt na loty,a jak chcesz pojechac na wakacje np.do hiszpanii ,grecji,portugalii to tych lotow poprostu nie ma.Gdyby nie polacy pracujacy za granicami i to ,ze jest to jedyne lotnisko w polnocnej polsce to nie byloby takich wynikow.

    • 5 3

    • A jednak sukces. (4)

      Slodycze polskie sa 4 razy drozsze niz w sklepach w UK z tego powodu, ze sa dziesiec razy bardziej smaczne. Ja mieszkam od prawie 25 lat w NY. Wiesz, latajac czesto z JFK lub z Liberty, zauwazam znaczna czesc pasazerow nie tylko nie bedacych nowojorczykami, ale nie bedacych nawet amerykaninami. To jest bulwersujace. Tez jestem z Trojmiasta. Zdarza mi sie leciec do Gdanska przez Londyn. Jakos tak dziwnie sie sklada, ze tylko raz nie zagubiono mojega bagazu w Londynie. I nie mow mi, ze to dlatego, ze jest to ogromne lotnisko. Bylem na wiekszych, np Hartsfield,
      O'Hare czy w Tokio, ktore jest porownywalne wielkoscia z Heatrow.

      • 5 2

      • Heathrow

        Heathrow. Nastapila literowka.

        • 0 0

      • slodycze (1)

        Ja mowie o tych samych polskich slodyczach i tak np.paczka michaszkow w rebiechowie kosztuje 19.99pln a w uk 1.20gbp.Problem z bagazami na Heathrow jest powszednie znany ,ale nie porownuj Heathrow ,ktore jest jednym z najwiekszych lotnisk w europie do gdanskiego rebiechowa bo to tak jakby porownac manhatan do gdanskiej starowki.

        • 2 4

        • Bzdura. Tam nie ma takich cen z "groszami". Nie zmyślaj.

          • 0 0

      • To racja

        3/4 Żołądkówki na mieście 30 zeta, na lotnisku - 60 zeta

        • 1 2

    • (2)

      Lecąc do UK chciałbyś kupować alkohol w takich cenach, jak Ci, którzy do zakupów wolnocłowych mają prawo z uwagi na cel podróży? W UK czy jakimkolwiek innym kraju, też masz alkohol podzielony na ten dostępny do UE i na ten poza UE. Oczywiście ten do Unii sporo droższy.

      • 1 0

      • Zgoda, zgoda (1)

        Tylko że obecnie np w IE alkohol do Unii, kosztuje tyle samo co w sklepie /kiedyś był o 10-20% tańszy/, a ten poza UE - 50% mniej,
        ale dziwne jest że Wyspy Kanaryjskie traktowane są jako obszar spoza UE, w samolocie litrową flaszkę dobrej whiskey kupujesz za 1/3 ceny,
        ale nikt z tego powodu nie chla na umór

        • 1 0

        • Co do Wysp Kanaryjskich, one należą do Hiszpanii, ale są autonomiczne. Dlatego lecący tam turyści mogą kupować alkohol taniej. Bez unijnego cła.

          • 1 0

  • Brakuje mi szczegolnie polaczen do Budapesztu i Pragi

    i bylbym zadowolony

    • 2 1

  • AUTOBUS (1)

    wszystko dobrze, ale może w końcu zadbać o autobus z centrum Gdańska bezpośrednio do lotniska, bo aktualnie istniejące linie włóczą się opłotkami

    • 2 2

    • Dokładnie

      I tu jest minus
      Gdańsk to jedyne miasto w Polsce które nie ma połączenia centrum z lotniskiem, a 110 i 210 to porażka, masakra, wsiowe autobusy!

      • 2 1

  • haha

    Taa, sam terminal może i bezpieczny, szkoda, że jedyna droga dojazdowa w obecną pogodę bezpieczną na pewno nie jest...

    • 1 2

  • vewer

    moze tym razem znajdzie sie pare tysiakow aby wykonac taras widokowy. Do najblizszego wczynnego e wroclawiu jest jednak za daleko

    • 0 2

  • Dobrze wykonana robota i jasne wyraziste cele....bravo!

    ....a czemu Gdansk sie tak dobrze rozwija? bo tutaj kartofle nigdy nie doszly do wladzy.A co kartofle potrafia wyprawiac to widac po rzadach Jaworskiego w stoczni - upadek!

    • 4 0

  • (2)

    Nie Straż Ochrony Lotniska, a Służba Ochrony Lotniska, bo tak nazywa się prawidłowo dokonujących m.in. kontroli bezpieczeństwa zamiast Straży Granicznej.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 1 1

    • STRAZ GRANICZNA

      Funkcjonariusze Straży Graniczej sprawuja bezpośredni nadzór i kontrole pracowników słuzby ochrony lotniska, to tylko jedne z wielu zadań Funkcjonariuszy Strazy Granicznej.

      • 2 1

    • Co za róznica...

      Co za różnica Straż Czy Służba Lenie śmierdzące i tyle. Biorą z ulicy pracowników jak leci: a potem nos zadzierają że co to nie oni Z pistoletem na wode przy pasku "Wielki pan ochroniarz po szkółce 2 miesięcznej z urzędu pracy". Ciec zawsze będzie cieciem... Prostuje nie wszyscy "wiekszosc". Dobrze, że Placówka Straży Granicznej ich nadzoruje bo przeciez byłby w tedy totalny KOŁCHOZ

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane