• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo będzie większe i bezpieczniejsze

Michał Stąporek
20 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Choć terminal pasażerski nie ma jeszcze roku, już zapowiedziano jego - planowaną od dawna - rozbudowę. Choć terminal pasażerski nie ma jeszcze roku, już zapowiedziano jego - planowaną od dawna - rozbudowę.

To nie koniec inwestycji w bezpieczeństwo i komfort obsługi pasażerów - zapowiadają władze lotniska po podsumowaniu ubiegłego roku, w trakcie którego port lotniczy w Rębiechowie obsłużył prawie 3 mln pasażerów i zarobił na czysto prawie 12 mln zł.



Trójmiejskie lotnisko było jednym z beneficjentów ogromnych inwestycji w transport, jakie zafundował nam rząd w związku z organizacją Euro 2012 oraz dzieleniem miliardów euro z pierwszego budżetu Unii Europejskiej, z którego czerpaliśmy pełnymi garściami. Dlatego przez ostatnie 2-3 lata Rębiechowo było placem budowy: budowano nową drogę kołowania, płytę postojową, stanowiska odladzania, a przede wszystkim nowy terminal pasażerski T2. To tylko przykłady największych inwestycji, których w sumie było kilkanaście i które pochłonęły łącznie prawie 400 mln zł.

Tuż przed rozpoczęciem najważniejszych lotniskowych inwestycji, w zarządzie portu lotniczego doszło do sporych zmian. Wiosną 2010 roku odszedł prezes Włodzimierz Machczyński, a w fotelu prezesa zasiadł wieloletni zastępca Machczyńskiego - Tomasz Kloskowski. Do zarządu dobrał sobie debiutującą w branży lotniczej, ale mającą duże doświadczenie w zarządzaniu inwestycjami budowlanymi Marzennę Krefft.

Wygląda na to, że rola wiceprezes Krefft na lotnisku nie kończy się wraz z największą w historii Rębiechowa przebudową. Zarząd portu lotniczego właśnie ogłosił kolejne plany inwestycyjne, które będą realizowane w tym roku.

Nowe inwestycje: bezpieczeństwo i przepustowość

Wśród najistotniejszych będzie rozbudowa terminalu pasażerskiego T2 o ok. 30 proc. powierzchni i połączenie nowej części z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która powstanie przed terminalem (inwestycja spółki Pomorska Kolej Metropolitalna).

Dzięki powiększeniu terminalu T2 przejmie on także pasażerów przylatujących do Trójmiasta (dziś obsługuje wyłącznie odloty). W terminalu dobudowane zostaną rękawy, które wprowadzą pasażerów wprost z hali odlotów na pokład samolotów, bez konieczności wychodzenia na płytę lotniska. Powstanie tu także funkcja tranzytowa, która umożliwi pasażerom przesiadki bez przechodzenia kontroli celnej i paszportowej oraz nowy terminal cargo, do obsługi ruchu towarowego.

Jednak najważniejszą inwestycją wydaje się podwyższenie kategorii lotniska z pierwszej do drugiej, poprzez zwiększenie możliwości lądowania w trudniejszych warunkach, także podczas ograniczonej widoczności.

- Podwyższenie kategorii lotniska wiąże się z koniecznością rozprucia drogi startowej, żeby móc w niej umieścić tzw. lampy osiowe. Będzie to o tyle trudne, że chcemy przy tym utrzymać obsługę ruchu lotniczego - zapowiada Marzenna Krefft.

Niemożliwe do zrobienia? A jednak, choć wymaga wybrania takiej technologii, przy której będzie możliwe założenie instalacji podczas kilkugodzinnych prac nocnych.

- To musi być instalacja z jednej strony nowoczesna, z drugiej zaś sprawdzona i bezpieczna, bo przecież ingerujemy w istniejącą nawierzchnię - tłumaczy wiceprezes Krefft.

Ta inwestycja prawdopodobnie pochłonie ok. 40 mln zł, ale ponieważ została wpisana na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, ma zapewnione rządowe wsparcie w wysokości 20 mln zł.

Jak oceniasz siatkę połączeń z Rębiechowa?

Jest zysk, choć mniejszy

Plany inwestycji na lotnisku nie byłyby możliwe, gdyby port na siebie nie zarabiał. A zarabia, i to sporo. W zeszłym roku gdańskie lotnisko wypracowało zysk netto na poziomie blisko 12 milionów złotych. Choć było to wyraźnie mniej niż w roku 2011 (18,5 mln zł), to zarząd lotniska tłumaczy, że wynika to z inwestycji i konieczności ich amortyzacji. Na lotnisku wyraźnie wzrosło też zatrudnienie - o ponad 21 procent. Związane jest to jednak z tym, że o bezpieczeństwo, w tym kontrolę pasażerów, dba od tego roku Służba Ochrony Lotniska, a nie Straż Graniczna.

- Rzeczywiste wpływy, jakie w zeszłym roku osiągnęła nasza spółka, pozwalają nam spłacać zarówno zaciągnięty kredyt, jak i całe koszty naszego programu inwestycyjnego oraz finansować bieżącą działalność, bez konieczności wyciągania ręki do naszych właścicieli - tłumaczy prezes portu lotniczego Tomasz Kloskowski.

2,9 mln pasażerów i trzecie miejsce w Polsce

Zyski lotniska nie wzięły się znikąd, tylko z rekordowej liczby obsłużonych pasażerów. Przez Rębiechowo przewinęło się ich w ubiegłym roku 2,9 mln, co stanowi wzrost o 440 tys. w stosunku do roku 2011. Taka liczba pozwoliła trójmiejskiemu lotnisku przegonić katowickie Pyrzowice i zająć drugie - po krakowskich Balicach (3,44 mln pasażerów) - miejsce wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce.

- W ubiegłym roku zwiększyliśmy pasażerską przepustowość lotniska z 600 pasażerów mogących wylecieć w ciągu jednej godziny, do ponad 2200 pasażerów na godzinę. Obecnie w ciągu jednej godziny może być wykonane przynajmniej 30 operacji lotniczych, w miejsce wcześniejszych 12 operacji startu/lądowania w ciągu godziny. Także wzrosła ilość miejsc postojowych dla samolotów. Maszyn kodu C (np. Airbus 320, Boeing 737) zamiast wcześniejszych 19, teraz możemy w jednym momencie zaparkować aż 35 - wylicza Marzenna Krefft.

Dokąd latamy najchętniej?

Wzrost liczby pasażerów zawdzięczamy rozwojowi siatki połączeń lotniczych z Trójmiasta. Z naszego lotniska można dolecieć do 47 miast, w 15 krajach, na pokładach samolotów należących do ośmiu przewoźników.

Dokąd najchętniej lataliśmy w ubiegłym roku? Pierwsza trójka to Warszawa (405 tys. pasażerów), Londyn (328 tys.) i Oslo (198 tys.).

Życie po Euro i OLT

Szybki wzrost liczby obsłużonych pasażerów w dużej mierze jest zasługą dwóch czynników, które miały charakter sezonowy i które już się nie powtórzą. Chodzi o barwny, ale krótki epizod z liniami lotniczymi OLT, które na kilkanaście wiosennych i letnich tygodni zaraziły miłością do taniego latania tłumy Polaków, oraz Euro 2012, które sprawiło, że na lotnisku w Rębiechowie lądowały dodatkowe samoloty ze spragnionymi piłkarskich wrażeń kibicami z Irlandii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec.

Co by się stało, gdybyśmy od ogólnej liczby pasażerów odjęli tych, którzy przewinęli się przez Rębiechowo wyłącznie w związku z jednym z tych wydarzeń? Okazuje się, że liczba pasażerów i tak by wzrosła.

- Organizacja UEFA EURO 2012 w Gdańsku oraz działalność linii OLT pozwoliły nam podnieść dynamikę wzrostu ilości obsługiwanych pasażerów o niemal 10 punktów procentowych. Pamiętajmy jednak, że rok 2012 zakończyliśmy wzrostem na poziomie ponad 18 proc. Tak doskonały wynik zawdzięczamy kondycji naszego regionu i mobilności jego mieszkańców oraz strategii biznesowej prowadzonej przez nasze lotnisko - zwraca uwagę Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Rykoszet po aferze Amber Gold

Ale w ubiegłym roku nie wszystko na lotnisku szło jak po maśle. Władze Portu Lotniczego musiały się tłumaczyć ze współpracy z linią OLT Express, a konkretnie z udziału jej samolotu w imprezie promocyjnej lotniska z okazji zakończenia sześciu inwestycji. Już po upadku tego przewoźnika i wybuchu afery Amber Gold, całą Polskę obiegło zdjęcie, na którym pomorscy samorządowcy i prezes lotniska ciągną na linie samolot linii OLT.

Tomasz Kloskowski musiał się też tłumaczyć przed radą nadzorczą z zatrudnienia w dziale marketingu portu lotniczego syna premiera Donalda Tuska oraz jego współpracy z linią OLT.

Wyjaśnienia zostały zaakceptowane przez Radę Nadzorczą, która w działaniu zarządu lotniska nie znalazła nieprawidłowości.

Miejsca

Opinie (189) 9 zablokowanych

  • qba

    brawo lotnisko w gdansku. Gdynia bedzie obslugiwala latawce szybowce i kukuryzniki.

    • 11 9

  • Nie ma co sie cieszyc! (1)

    Nie wróżę dalekosiężnego rozwoju. Klapa wkrótce

    • 7 7

    • Chcialbys -))))

      Czy z urodzenia jestes optymista inaczej

      • 0 0

  • Lotnisko lotniskiem, ale dlaczego zamknięto drogę komunikacji drogowej pomiędzy Rębiechowem a Baninem? (2)

    Aby z Gdańska-Wrzeszcza dostać się do Banina, należy wybrać drogę okrężną przez Bysewo. I dalej, i drożej, i dłużej się jedzie samochodem lub autobusem. W bogatych krajach oszczędza się, tylko nie w Polsce!

    • 13 14

    • To nie wiesz, że Lotos z Rębiechowem POdpisali porozumienie

      oni im wybudują Stacje tankowania za to tacy jak Ty zbulwersowani, będą nadkładać czas i pieniądze kupując więcej paliwa w lotosie.

      • 1 3

    • zamknięcie tej drogi planowane było od lat '70 XX wieku

      a to, że zrezygnowano z budowy prostopadłego pasa - to inna para kaloszy. Może dzięki temu ruchowi ludzie przestaną zwalać się do miasta autami? niestety, ale dla każdego parkingów nie starczy.

      • 4 1

  • masakra (1)

    "Związane jest to jednak z tym, że o bezpieczeństwo, w tym kontrolę pasażerów, dba od tego roku Straż Ochrony Lotniska, a nie Straż Graniczna".
    Stwierdzenie iż Straż Graniczna nie dba o bezpieczeństwo jest wielkim absurdem i brakiem merytorycznej wiedzy autora artykułu.Straż Graniczna jest Państwową formacją mundurową, a nie pracownikami lotniska jak służba ochrony lotniska.Straż Graniczna sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem lotniczego przejścia granicznego poprzez nadzór, rozpoznanie pirotechniczne czy kontrole ruchu granicznego.albowiem port lotniczy to miejsce gdzie jest międzynarodowa granica RP. Warto zatem aby autor owego artykułu przed jego publikacja posiadł merytoryczna wiedzę na temat metodologii służby Straży Granicznej zanim wprowadzi opinie publiczna w błąd.

    • 15 5

    • piszesz zupełnie o innej rzeczy, przeczytaj uważnie... :/

      • 0 1

  • zbierają się ludzie ! będą pozwy i odszkodowania (2)

    W lini startu i lądowania , pomiary wskazują znaczne przekroczenie norm w wielu wypadkach ! Bulić będą jak na całym świecie ! :)

    • 7 8

    • Gdyńskie urzędasy - słuchać ! (1)

      Mieszkańcy - organizować się! Niedługo powstanie blog dla ludzi chcących bronić się przed hałasem w Gdyni, w szczególności wokół lotniska.

      • 5 3

      • Zanim to lotnisko zacznie działać, to i sądy w Polsce, nawet w Trójmieście,

        trochę się ucywilizują... A to oznacza duuuużo odszkodowań. He, he, już teraz pół Gdyni by trzeba sprzedać na uzasadnione roszczenia mieszkańców...

        • 3 1

  • brak (1)

    Brak tarasu widokowego takie nowoczesne mamy lotnisko:(

    • 14 2

    • Najbliższy taras widokowy we Wrocławiu

      • 4 2

  • może będzie można pożegnać odlatujących

    z tarasu widokowego, jak to jeszcze do niedawna było w starym terminalu... Czasem drobne zmiany bardzo poprawiają komfort podróżnych.

    Ale ogólnie, zmiany na +

    • 4 2

  • I tak jest nadal malutkim,prowincjonalnym lądowiskiem dla zmywaków i roboli (3)

    a te niecale 3mln pasażerów to nic porównując ze światowymi,prawdziwymi lotniskami,np.JFK w Nowym Jorku obsluguje tylu ludzi w ciągu 1 tygodnia a jest tylko jednym z 4 lotnisk obslugujących Nowy Jork,poza tym Gdańsk nie ma prestiżowych polączeń z Azją i Ameryką i nie może przyjmować największych samolotów świata,więc jak dla mnie nie ma się czym chwalić bo bylo ,jest i będzie zapyziale ,niewielkie regionalne ,malo znaczące lotnisko dla prowincji z paroma lotami na krzyż

    • 7 17

    • Po ilu już jesteś?

      Nie pij więcej dykty czy borygo - wymiecie ci resztki mózgu, o ile w ogóle go miałeś, weź brewiarz i pomódl się do tego co rozdawał rozum - może wróci

      • 5 1

    • Nie karmić trolla

      Ps. JFK odprawia 900 tys. pasażerów tygodniowo,jakby kogoś ciekawiło.

      • 6 1

    • cos skala ci sie pomylila

      Bo NY to = Trojmiasto, a USA = PL

      • 1 0

  • Salzburg leży w Austrii

    A na mapie Austria nie jest pokolorowana

    • 3 1

  • Jak długo jedzie samolot z Rębiechowa do Warszawy? (1)

    • 1 2

    • To zależy od lawety

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane