- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Remont 3 tramwajów za ponad 11,5 mln zł
Trzy tramwaje Bombardier przejdą wkrótce generalny remont. Eksploatowane od 15 lat pojazdy, mimo że uchodzą za mało awaryjne, muszą w końcu zostać zmodernizowane. Prace potrwają 9 miesięcy i będą kosztowały 11,6 mln zł.
15 lat temu Bombardiery kosztowały 21 mln zł
Za trzy składy ZKM Gdańsk (obecnie GAiT) zapłacił wówczas 21,5 mln zł.
Po latach przyszedł czas na ich modernizację. Co ciekawe pierwszy przetarg został ogłoszony już trzy lata temu, ale wówczas nikt się nie zgłosił.
Tym razem ofertę złożyła jedna firma 4iB z Gdańska, która wcześniej modernizowała tramwaje N8C nazywane "Dortmundami". Za remont bombardierów zażyczyła sobie 11,66 mln zł.
GAiT na to zadanie przeznaczył 11,685 mln zł, więc oferta mieści się budżecie. Dla porównania jedna nowa Pesa Jazz Duo, która została zamówiona w 2017 roku, kosztowała ok. 9,2 mln zł razem z pakietem serwisowym (obecnie byłoby już zapewne znacznie drożej).
Remont Bombardierów obejmie:
- modernizację układu ogrzewania poprzez montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych,
- modernizację układów napędowych i sterowania,
- modernizację systemu informacji pasażerskiej,
- montaż odkładanej rampy dla osób niepełnosprawnych,
- naprawę nadwozia zewnętrznego tramwajów oraz elementów podwozia tramwaju łącznie z wózkami jezdnymi i tocznymi,
- wymianę skrzyń z aparatami na dachu tramwaju łącznie z odbierakiem trakcyjnym,
- naprawę wnętrza tramwajów - przedziału pasażerskiego i kabiny motorniczego,
- montaż portów USB w przestrzeni pasażerskiej.
Na modernizację wszystkich tramwajów przewidziano dziewięć miesięcy, przy czym pierwszy tramwaj gotowy do przekazania spółce GAiT musi być w ciągu czterech miesięcy od dnia podpisania umowy, drugi - siedmiu miesięcy, a trzeci i zarazem ostatni - dziewięciu miesięcy.
Miejsca
Opinie (71) 6 zablokowanych
-
2022-04-11 15:09
Opinia wyróżniona
(3)
Czyli żywotność tych okrzyczanych zachodnich konstrukcji nie odbiega wcale żywotnością od wyrobów dawnego Konstalu gdzie np. przegubowy model 102N/Na eksploatowany był w Gdańsku od 1969 roku do 1988 kiedy to pojechały do Krakowa gdzie jeszcze parę lat jeździły.
- 39 6
-
2022-04-11 22:20
Opinia wyróżniona
Po części racja
Każdy produkt tego typu jest robiony na określoną żywotność. Po 15 latach Bombardiery przejdą naprawy główne czyli tak naprawdę przywrócenie wszystkich podzespołów do stanu fabrycznego. Tak naprawdę ze starego tramwaju zostanie samo pudło i wózki. Reszta będzie wymieniona na nowe, po to by pojeździć kolejne 15 lat. Co do tramwajów 102N to pytanie
Każdy produkt tego typu jest robiony na określoną żywotność. Po 15 latach Bombardiery przejdą naprawy główne czyli tak naprawdę przywrócenie wszystkich podzespołów do stanu fabrycznego. Tak naprawdę ze starego tramwaju zostanie samo pudło i wózki. Reszta będzie wymieniona na nowe, po to by pojeździć kolejne 15 lat. Co do tramwajów 102N to pytanie ile egzemplarzy przejezdzilo cały ten okres o którym wspomniałeś . Proszę wziąć też po uwagę, że w starych tramwajach nie było tyle elektroniki co teraz a i konstrukcje były bardziej toporne i solidniejsze niż współcześnie .
- 10 1
-
2022-04-12 09:43
szkoda kasy na ten tramwajowy szrot to tylko zmarnowana nasza kasa!!
- 0 0
-
2022-04-12 07:11
Jaki koniec?
Piszesz to tak jakby nadawały się na szrot, a one jeszcze jeżdżą, mają się dobrze, pewnie jeszcze x lat mogłyby jeździć bez żadnej ingerencji. Przez 15 lat te tramwaje okazały się przestarzałe i tyle, to nie oznacza że ich żywotność dobiegła ku końcowi, a nawet napiszę więcej... skoro modernizuje się dany skład, to oznacza że jest w nim jeszcze
Piszesz to tak jakby nadawały się na szrot, a one jeszcze jeżdżą, mają się dobrze, pewnie jeszcze x lat mogłyby jeździć bez żadnej ingerencji. Przez 15 lat te tramwaje okazały się przestarzałe i tyle, to nie oznacza że ich żywotność dobiegła ku końcowi, a nawet napiszę więcej... skoro modernizuje się dany skład, to oznacza że jest w nim jeszcze potencjał na sporo lat. To że komuniści niczego nie modernizowali i jedynym wymogiem tamtych czasów było to, żeby tramwaj w ogóle jeździł, to inna sprawa.
- 4 0
Wszystkie opinie
-
2022-04-11 12:34
Ten bombardiery to mają coś bombardować bo nie rozumiem ? (7)
- 9 33
-
2022-04-11 14:26
Mają bombardować twojego orzeszka podczas jazdy,żeby trochę urósł. (3)
- 3 1
-
2022-04-11 14:53
A wiedziałeś, że inni mają po dwa orzeszki ? (2)
- 2 0
-
2022-04-11 15:39
Orzeszka pod czaszką misiu. (1)
- 2 1
-
2022-04-12 09:46
Dobre :))
- 0 0
-
2022-04-11 14:27
(2)
Ahahahaha
- 0 3
-
2022-04-11 14:52
(1)
Julka z Ulgniesz w G... to Ty ?
- 1 1
-
2022-04-11 15:40
Odstaw denaturat i napisz jeszcze raz.
Ahahahaha
- 1 0
-
2022-04-11 12:41
zastanawiające (1)
Ktoś wie czy oferenci znają maksymalną kwotę przeznaczoną na taką inwestycję? Bo aż w oczy kole dziwna zbieżność cen (maksymalnej przeznaczonej i ofertowej) przy takich kwotach różnica ok 20tys wygląda bardzo zastanawiająco... No i porównanie remontu Bombardierów do nowej Pesy, jaki sens? Jeśli chcemy się pokusić o jakies porównania cenowe to należałoby podać cene nowego Bombardiera.
- 34 13
-
2022-04-11 20:14
i sprawdzić co 4iB zamierza w nich zainstalować
i oczywiście kto udziela gwarancji Enika czy 4Ib
- 3 0
-
2022-04-11 12:43
Prawie 4 mln zł za remont tramwaju? (5)
Coś tu brzydko pachnie! Nowa PESA kosztowała chyba 7 mln zł za sztukę a teraz na remont jednego wagonu będzie kosztował 60 % wartości nowego pojazdu.
- 86 18
-
2022-04-11 13:44
Czytać nie potrafisz? (2)
Nowa Pesa 9,2 mln
- 13 1
-
2022-04-11 14:56
Cena (1)
Kupisz więcej to cenę negocjujesz, więc nie do końca
- 1 8
-
2022-04-11 15:11
Sugerujesz, że powinni sprzedać stare, kupić nowe i taniej wyjdzie?
- 7 2
-
2022-04-11 20:12
lepiej niech 4iB ich nie dotyka .
jedyny model tramwaju w gdańsku który jest bezobsługowy. przez przypadek udostępniono mi na chwile, dane dotyczące kosztów serwisowania poszczególnych modeli tramwajów . byście sie zdziwili . bombardier prawie brak kosztów , ale serwis modeli zmodernizowanych przez 4iB to kosmos . A podobno są na gwarancji..ktoś nie żle kręci lody w GaiT. coś jak z mieszkaniami komunalnymi, pozdrawiam zarząd , kiedyś będą siedzieć..
- 16 0
-
2022-04-11 22:37
Pracuję
w GAiT i wiem, że remont TEGO tramwaju, na takim etapie zużycia kosztuje max 130k. Reszta pewnie w kieszeń córeczek, kuzynów i znajomych królika. Zaraz będziecie płacić za jeden przejazd od przystanku do przystanku 6 zyla. To już też słyszałem.
- 11 1
-
2022-04-11 12:48
a na Nową Świetokrzyską wciąż nie ma kasy... (2)
- 15 13
-
2022-04-11 14:05
Budyń bajerował co roku...a tereny sprzedane dewelop. Sparaliżowane Pd.Gdanska
- 1 4
-
2022-04-11 14:54
Ta droga nie powstanie
Jej rezerwa ma być przeznaczona pod nową linię PKM
- 0 0
-
2022-04-11 12:51
4 melony za remont jednego bimbaju...
- 19 6
-
2022-04-11 13:09
Jak wytrzyma kolejne 15 lat to chyba ok
- 15 1
-
2022-04-11 13:17
Możezamiast remontować dwa czy trzy złomy kupić jeden dobrej firmy !!!! (3)
- 11 10
-
2022-04-11 13:57
To jest dobra firma!
- 8 0
-
2022-04-12 07:09
i jeden na dwie godziny!!!
- 0 0
-
2022-04-12 08:02
A oba posłużą 15 lat...
- 0 0
-
2022-04-11 13:26
Grubo cena:) Będzie złoty kibelek po remoncie?:)
- 17 2
-
2022-04-11 14:02
spółka, która działa 2 lata odtrzymuje remont za 11 milionów zł. (2)
a doświadczenie? a historia, osiągnięcia?
Gdańsk, bogate miasto!- 34 2
-
2022-04-11 14:11
Tak samo jak kiedyś Sour Neptun przerobił samochody na gaz
Powstała firma i po zagazowaniu zniknęła. A ty się bujaj z bublem. Bareja wiecznie żywy.
- 6 2
-
2022-04-11 20:15
odpowiedz na wszystkie pytania
brak,brak ,brak, ale znamy zarząd!!!!
- 3 0
-
2022-04-11 14:03
Jedyne tramwaje nie będące zamrażarkami chcą zepsuć
- 14 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.