• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont 3 tramwajów za ponad 11,5 mln zł

bra
11 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Bombardiery jeżdżą po Gdańsku już od 15 lat. Przez ten czas kursowały na różnych liniach, jak chociażby 11, która obecnie nie istnieje. Bombardiery jeżdżą po Gdańsku już od 15 lat. Przez ten czas kursowały na różnych liniach, jak chociażby 11, która obecnie nie istnieje.

Trzy tramwaje Bombardier przejdą wkrótce generalny remont. Eksploatowane od 15 lat pojazdy, mimo że uchodzą za mało awaryjne, muszą w końcu zostać zmodernizowane. Prace potrwają 9 miesięcy i będą kosztowały 11,6 mln zł.



Którymi tramwajami jeździ ci się najlepiej?

Bombardiery NGT6-2 były pierwszymi nowoczesnymi tramwajami w Gdańsku. Zostały kupione do obsługi nowej linii tramwajowej na Chełm, która została otwarta w grudniu 2007 roku.

15 lat temu Bombardiery kosztowały 21 mln zł



Za trzy składy ZKM Gdańsk (obecnie GAiT) zapłacił wówczas 21,5 mln zł.

Po latach przyszedł czas na ich modernizację. Co ciekawe pierwszy przetarg został ogłoszony już trzy lata temu, ale wówczas nikt się nie zgłosił.

Tym razem ofertę złożyła jedna firma 4iB z Gdańska, która wcześniej modernizowała tramwaje N8C nazywane "Dortmundami". Za remont bombardierów zażyczyła sobie 11,66 mln zł.

GAiT na to zadanie przeznaczył 11,685 mln zł, więc oferta mieści się budżecie. Dla porównania jedna nowa Pesa Jazz Duo, która została zamówiona w 2017 roku, kosztowała ok. 9,2 mln zł razem z pakietem serwisowym (obecnie byłoby już zapewne znacznie drożej).

Remont Bombardierów obejmie:


  • modernizację układu ogrzewania poprzez montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych,
  • modernizację układów napędowych i sterowania,
  • modernizację systemu informacji pasażerskiej,
  • montaż odkładanej rampy dla osób niepełnosprawnych,
  • naprawę nadwozia zewnętrznego tramwajów oraz elementów podwozia tramwaju łącznie z wózkami jezdnymi i tocznymi,
  • wymianę skrzyń z aparatami na dachu tramwaju łącznie z odbierakiem trakcyjnym,
  • naprawę wnętrza tramwajów - przedziału pasażerskiego i kabiny motorniczego,
  • montaż portów USB w przestrzeni pasażerskiej.

Na modernizację wszystkich tramwajów przewidziano dziewięć miesięcy, przy czym pierwszy tramwaj gotowy do przekazania spółce GAiT musi być w ciągu czterech miesięcy od dnia podpisania umowy, drugi - siedmiu miesięcy, a trzeci i zarazem ostatni - dziewięciu miesięcy.
bra

Miejsca

Opinie (71) 6 zablokowanych

  • będzie kilka złotych kibelków!

    za tę kasę

    • 4 0

  • LISICki i jego przetargi.... 4 mln zł remont tramwaju

    Kupno nowego 7 mln zł - ten człowiek za wały w nieruchomosciach został.karnie przeniesiony do zkm - te ceny w oczy kłują.

    • 16 1

  • W ankiecie brakuje opcji że 105kami.

    • 6 5

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Czyli żywotność tych okrzyczanych zachodnich konstrukcji nie odbiega wcale żywotnością od wyrobów dawnego Konstalu gdzie np. przegubowy model 102N/Na eksploatowany był w Gdańsku od 1969 roku do 1988 kiedy to pojechały do Krakowa gdzie jeszcze parę lat jeździły.

    • 39 6

    • Opinia wyróżniona

      Po części racja

      Każdy produkt tego typu jest robiony na określoną żywotność. Po 15 latach Bombardiery przejdą naprawy główne czyli tak naprawdę przywrócenie wszystkich podzespołów do stanu fabrycznego. Tak naprawdę ze starego tramwaju zostanie samo pudło i wózki. Reszta będzie wymieniona na nowe, po to by pojeździć kolejne 15 lat. Co do tramwajów 102N to pytanie ile egzemplarzy przejezdzilo cały ten okres o którym wspomniałeś . Proszę wziąć też po uwagę, że w starych tramwajach nie było tyle elektroniki co teraz a i konstrukcje były bardziej toporne i solidniejsze niż współcześnie .

      • 10 1

    • Jaki koniec?

      Piszesz to tak jakby nadawały się na szrot, a one jeszcze jeżdżą, mają się dobrze, pewnie jeszcze x lat mogłyby jeździć bez żadnej ingerencji. Przez 15 lat te tramwaje okazały się przestarzałe i tyle, to nie oznacza że ich żywotność dobiegła ku końcowi, a nawet napiszę więcej... skoro modernizuje się dany skład, to oznacza że jest w nim jeszcze potencjał na sporo lat. To że komuniści niczego nie modernizowali i jedynym wymogiem tamtych czasów było to, żeby tramwaj w ogóle jeździł, to inna sprawa.

      • 4 0

    • szkoda kasy na ten tramwajowy szrot to tylko zmarnowana nasza kasa!!

      • 0 0

  • 11 mln...

    Nie lepiej wyremontować i wybudować drogi?

    • 5 6

  • Szkoda Bombardierów (5)

    Wszystko czego dotknie sie firma 4iB zamienia w bagno. Tu chwalą się zmodernizowanymi Dortmundami szkoda że nie wspomną o tym że drzwi co chwila podczas jazdy się otwierają albo widac jak motorniczy nie może ich zamknac i musi jechac do zajezdni , że co chwila jest problem z hamulcami, że wiecznie w poślizg wpada tramwaj. Bardzo fajne układy są miedzy GAiTem a 4iB

    • 56 4

    • ....:) (1)

      w gajcie są "wybitni specjaliście" od spraw technicznych w tramwajach...

      • 10 0

      • cdn

        ale przebijają tych z autobusów :))bo albo autobusy w leasingu albo te starsze kasują:))

        • 2 0

    • W punkt (1)

      Człowieku! Nic dodać, nic ująć! Pracuję tam więc wiem o czym piszę. Serwis tutaj jest jedną wielką ściemą. Pełno wujków, kuzynów, córeczek znajomych królika, prawie zawsze takich, którzy o serwisie w tej branży nie mają bladego pojęcia ale do kasy w przetargu chętnie staną. Ostatnio materiał c45 do głupiego wałka przy sterowniku fi34x145,5 sprowadzali 6 dni za, uwaga, 473 pln. Taka "dobra" firma. Czasem wstyd się przy znajomych przyznać gdzie pracuję...

      • 13 1

      • a czego ty oczekujesz od kliki w Gdańsku synalet Tuska jest kierownikiem po kompromitacji na lotnisku

        dostał kolejna posade partyjna bo w prywtnej firmie by go nie zatrudnili

        • 0 0

    • A wystarczyło zamiast tego tramwajowego szrotu kupic autobusy!Ale urzednikom oto chodzi by marnowaj jak najwiecej kasy

      • 0 3

  • To bezawaryjne wozy (1)

    Po co im rampa , skoro konstrukcja pozwala na wiazd wózków elektrycznych . Jeśli zmienia układ napędowy zapomnijcie o bezawaryjności

    • 17 0

    • wiazd???chyba wjazd.

      • 1 0

  • I wszystko jasne, usługi szeroko zrozumiałe

    "Od 15 lat zajmujemy się szeroko zrozumiałymi
    usługami związanymi z transportem publicznym"

    • 12 0

  • O w mordę...

    To co oni chcą za tyle kasy tam zmodernizować...? Drugie piętro dobudują???

    • 16 0

  • Zamiast 3 to kupić 1 nowy. No i co że remont jak i tak będą grzać gorącem na potege

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane