• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont składów SKM: będzie nowy przetarg

piw
8 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Docelowo tak wyglądać ma co druga wyjeżdżająca na tory kolejka SKM. Docelowo tak wyglądać ma co druga wyjeżdżająca na tory kolejka SKM.

Decyzja o ogłoszeniu nowego przetargu i próba wyłonienia firmy, która wyremontuje 21 składów kolejowych do końca 2014 roku - tak SKM zareagowało na to, że do sądu trafił wniosek o upadłość firmy Tabor Szynowy Opole, która wygrała poprzedni przetarg dotyczący modernizacji taboru.



Czy SKM w końcu uda się wyremontować swój tabor?

O kłopotach SKM z wykonawcą pisaliśmy pod koniec lutego. Wówczas przedstawiciele spółki twierdzili, że mają kilka wariantów awaryjnych. Dziś już wiadomo, iż wybrali ten, który przewiduje rozpisanie nowego przetargu na modernizację składów i próbę znalezienia firmy, która zakończy inwestycję do końca 2014 roku.

- Do nowej procedury przetargowej chcemy przystąpić jak najszybciej - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży. Owo "jak najszybciej" oznacza, że przetarg zostanie prawdopodobnie ogłoszony w ciągu miesiąca lub dwóch. Obecnie zaś trwa analiza... nowych przepisów dotyczących zamówień publicznych.

- Na pewno specyfikację będziemy chcieli przygotować w ten sposób, aby zabezpieczyć się przed podobnymi wypadkami, jak ten, który spowodował obecne problemy. Do końca 2014 roku jest jeszcze dużo czasu, liczymy więc, że w tym terminie uda nam się zamknąć cały projekt - dodaje Głuszek.

Patrząc na historię całej inwestycji, trudno się jednak uwolnić od przekonania o jej pechowym charakterze. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na własną inwestycję. Rozpisano wówczas kolejny przetarg, który wygrało właśnie konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała. Teraz zaś okazuje się, iż konieczny będzie kolejny przetarg.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

SKM zdecydowało się na modernizację swojego taboru, bo koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów. SKM posiada 64 kolejki, docelowo, kiedy projekt się zakończy, po remoncie ma być co drugi skład wyjeżdżający na tory.

Przedstawiciele spółki będą po raz trzeci szukać firmy, która wyremontuje całe pojazdy, zamontuje w nich nowe okna, nowe ławki, kabiny WC oraz akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Zmodernizowane składy mają być też wyposażone w monitoring. Wymienione na nowsze i bardziej oszczędne mają być też silniki.
piw

Opinie (120) 2 zablokowane

  • same remonty to za malo trzeba inwestowac w nowe pociagi !

    wolal bym kupic mniej nowych niz wydawac pieniadze na remont starych. Kupujac nowe pociagi za pieniadze z UE rosnie prestiz ale rowniez majatek i zarazem wartosc firmy skm trojmiasto.Pozdrawiam

    • 7 0

  • Schody do pociagu na wysokosci 0,5 metra-Szkoda ,ze po linie sie nie schodzi. (1)

    Warszawie juz dawno jezdza nowe sklady.W Gdansku STAC decydentow na remonty starych skladow.Niby chca przyoszczedzic a po paru latach wyjdzie drozej niz za nowe.Jest kasa z uni ..to po jaka cholere pakuje sie ja w stare rupiecie?

    • 7 1

    • jedno "ale" - SKM jest z Gdyni...

      jakby była z Gdańska, to tak jak tramwaje - byłyby nowe, albo porządne używki z Niemiec. A nie dziadostwo z PRL pudrowane na chwilę za gigantyczne pieniądze

      • 2 0

  • wstyd

    Co to za kraj Matko Boska !! Stare kolejki z lat 70-tych będą remontować . Ja i tak całe to PKP i jego spółki omijam szerokim łukiem !!

    • 6 0

  • Trzeba (2)

    Kupić Nowe a nie remontować Stary SZROT!!!
    TO JUŻ WSTYD JEŻDZIĆ TYM ZŁOMEM!!!

    • 12 1

    • schrott to niemoeckie slowo i pisze sie je poprawnie tak (1)

      :)

      • 1 1

      • Dieter, nach hause arbaited won szujo

        • 0 0

  • Nie ma co na siłę remontować

    Kolejny problem z przetargiem oznacza, że powinni odejść od tego pomysłu i zamiast 21 starych kupić tych 7 nowych ELFów 6 lub 7 członowych i załatwiło by to sprawę. ELFy dysponują ogromną przestrzenią więc jeden taki długi skład zabrałby tyle pax-ów co 3 stare.

    • 6 0

  • Gdzie ekonomia? (2)

    A na ile te remonty starczą - 5? 7 lat? A nowe składy?
    Obecne mają już prawie po 30 lat.

    • 7 2

    • nie mają po 30 tylko po 40 parę . Pierwsze skm-ki wjechały do Gdyni w 1969r. Stale się je modernizuje i maluje .Tam juz jest taka skorupa farby że ho ho

      • 2 0

    • Starsze pojazdy zawsze są lepsze,

      nowe tylko szybciej się psują i wówczas skutecznie, czyli już wymiana taboru po 1 roku.

      • 0 3

  • TYLKO NOWE

    Wybrałem zeszłoroczne wakacje w miejscowościach przez które przejeżdzają nowe pociągi szynobusy, jako dodatkowy element atrakcji- super komfort (klima,wygoda, wc). Ale na te jeżdzące kible SKM nie mogę już nawet patrzeć- WSTYT NA EURO 2012 i TERAZ !

    • 6 0

  • Przestańcie

    Przestańcie narzekać bardzo dobrze że SKM rozpisuje nowy przetarg. Nowsze i wyremontowane składy są całkiem wygodne . Co dziennie pokonuję trasę Wrzeszcz Rumia tam i z powrotem mimo wielu remontów kolejki nie mają więcej niż kilka min poślizgu. A ten syf w kolejkach to robią pasażerowie a nie kolejarze. Trzeba zgłaszać wandalizm i bałaganiarstwo do sok bo inaczej ten odsetek oszołomów czuje się bezkarny. Pozdrawiam wszystkich normalnych pasażerów i z niecierpliwością czekam na nowe składy

    • 2 8

  • SKM chce robić za przewozy regionalne (1)

    i dlatego broni się przed zakupem nowych pociągów, dostosowanych do obsługi Aglomeracji Trójmiejskiej.
    Nowymi składami już by tak nie pojeździli po całym województwie, kosztem Trójmiasta i przewoźników regionalnych, a o to im głównie chodzi. Tak jest dla nich łatwiej, niż pracowanie w reżimach gęstego ruchu podobnego do miejskiego metra. Na to nakłada się system wynagradzania załóg pociągów, a agresywny związek zawodowy maszynistów jest tam od początku najsilniejszy.

    Od początku powstania SKM-ki rządzi w niej układ będący symbiozą zarządu, związków zawodowych i klanów rodzinno-kumpelskich. Dla tego układu liczy się wyłącznie jego wąsko pojęty bieżący interes. Przyszłość firmy i jej, zapisana w dokumentach, strategia rozwojowa dla nich nie istnieją. Ale jakby się kto pytał, to zdejmą ją z półki i pokażą, że mają.
    Właściciele SKM Sp. z o. o. powinni rozliczyć władze tej firmy za nierealizowanie przyjętej dla niej strategii rozwoju.
    Na prezesa SKM powinni powołać silnego człowieka nie uwikłanego w układy kolejowo-związkowo-rodzinne i twardo wspierać jego konsekwentne działania oczyszczające tę firmę i realizowanie strategii rozwojowej ustalonej dla niej w czasie jej powstawania.

    • 12 0

    • spoko Głuszek wszystko zaraz wytłumaczy

      • 1 0

  • REMONT (1)

    Pomalować nie które elementy jak najtańszą farbą

    • 2 3

    • hehe tam jest i tak juz skorupa

      ...tyle lat malują :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane