• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont składów SKM: będzie nowy przetarg

piw
8 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Docelowo tak wyglądać ma co druga wyjeżdżająca na tory kolejka SKM. Docelowo tak wyglądać ma co druga wyjeżdżająca na tory kolejka SKM.

Decyzja o ogłoszeniu nowego przetargu i próba wyłonienia firmy, która wyremontuje 21 składów kolejowych do końca 2014 roku - tak SKM zareagowało na to, że do sądu trafił wniosek o upadłość firmy Tabor Szynowy Opole, która wygrała poprzedni przetarg dotyczący modernizacji taboru.



Czy SKM w końcu uda się wyremontować swój tabor?

O kłopotach SKM z wykonawcą pisaliśmy pod koniec lutego. Wówczas przedstawiciele spółki twierdzili, że mają kilka wariantów awaryjnych. Dziś już wiadomo, iż wybrali ten, który przewiduje rozpisanie nowego przetargu na modernizację składów i próbę znalezienia firmy, która zakończy inwestycję do końca 2014 roku.

- Do nowej procedury przetargowej chcemy przystąpić jak najszybciej - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży. Owo "jak najszybciej" oznacza, że przetarg zostanie prawdopodobnie ogłoszony w ciągu miesiąca lub dwóch. Obecnie zaś trwa analiza... nowych przepisów dotyczących zamówień publicznych.

- Na pewno specyfikację będziemy chcieli przygotować w ten sposób, aby zabezpieczyć się przed podobnymi wypadkami, jak ten, który spowodował obecne problemy. Do końca 2014 roku jest jeszcze dużo czasu, liczymy więc, że w tym terminie uda nam się zamknąć cały projekt - dodaje Głuszek.

Patrząc na historię całej inwestycji, trudno się jednak uwolnić od przekonania o jej pechowym charakterze. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na własną inwestycję. Rozpisano wówczas kolejny przetarg, który wygrało właśnie konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała. Teraz zaś okazuje się, iż konieczny będzie kolejny przetarg.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

SKM zdecydowało się na modernizację swojego taboru, bo koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów. SKM posiada 64 kolejki, docelowo, kiedy projekt się zakończy, po remoncie ma być co drugi skład wyjeżdżający na tory.

Przedstawiciele spółki będą po raz trzeci szukać firmy, która wyremontuje całe pojazdy, zamontuje w nich nowe okna, nowe ławki, kabiny WC oraz akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Zmodernizowane składy mają być też wyposażone w monitoring. Wymienione na nowsze i bardziej oszczędne mają być też silniki.
piw

Opinie (120) 2 zablokowane

  • Szadółki zatruwają mieszkańców!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

    Od dłuzszego czasu z Szadółek dochodzą potworne smrody. Czuć nawet na Morenie. Mieszkańcy blizszych osiedli nie są w stanie mieć otwartych okien. Miasto lekceważy problem!!!!~!!!!!!!
    Jak długo to jeszcze będzie trwalo panie prezydencie Adamowiczu? Może Pan przeniesie w pobliżu Szdółek swoje biuro?

    • 5 2

    • Budyń by się zrobił zielony od smrodu :)

      • 0 0

    • Wyprowadź się,

      Szadółki były, są i będą, bo muszą gdzieś być.

      • 0 0

  • a ktoś sprawdza...

    urzęd miasta jest odpowiedzialny tylko za przyjmowanie zgłoszeń (kandydatur) na wykonanie zlecenia i patrzenie kto da mniej? dlaczego nie sprawdzają wierzytelności firmy,kondycji finansowej,doświadczenia na rynku...mało mieli już przykładów? np.Słowackiego ,firma wygrywa przetarg po śmiesznej cenie ,wiadome ,że zaniżyła aby wygrać ,firma upada,ludzie i podwykonawcy zostają bez kasy a właściciel ogłasza upadłość firmy...inwestycja przedłuża się w nieskończoność zamiast planowo wykonane,nowe przetargi,procedury itp.,jak zwykle nikt z miasta nie odpowie za niedopatrzenia komu wydaje roboty publiczne za nasze podatki ,a winę widzą tylko w firmach...i jak ma być lepiej skoro rządzą nami takie patałachy najlepszą wizytówką włodarzy są dziury po wielkich planowanych inwestycjach (Wyspa Spichrzów,zasypywana dziura przy NOT ,dziurawe ulice...)

    • 3 0

  • Czy ktoś "poTŁAFI" wskazać w i n n e g o likwidacji ZNTK, naprawiających

    zarówno wagony OSOBOWE jak i towarowe, 'poNADTO ' lokomotywy spalinowe i elektryczne? Czy taki K U N D E L nie 'poWINIEN' dawno WISIEĆ za rujnowanie GOSpoDARKI?!

    • 1 0

  • TYLKO NOWE

    Pochwalam decyzje o zakupie nowych szynobusów, a po rewitalizacji linii do Helu i Kościerzyny wzrośnie turystyka na tych terenach, a co za tym idzie pieniądze- ludzie chcą podróżować w komfortowych warunkach. Ale SKM nie może zrozumieć korzyści z zakupu nowych składów- chodzi też o prestiż regionu dla przyjeżdzających do Trójmiasta.

    • 8 1

  • Aby taniej,

    mogą wodą pomalować i wystarczy.

    • 0 2

  • TYLKO NOWE

    Zmodernizowane jednostki EN57 żadna rewelacja. Warszawa i inne regiony pozbywają się ich kupują wyłącznie nowe Newagu i Pesy. Modernizacja tych jednostek to zmarnowane pieniądze- pojeżdzą 5 lat i tak trzeba będzie kupować nowe, bo nie będą spełniać oczekiwań, i nie sprostają wymaganiom kolei aglomeracyjnej, zwiększonego ruchu- przecież wszyscy zachęcają, by przesiąść się z samochodów na pociągi.

    • 5 1

  • Nie ma żadnej różnicy między składem nowym i... (7)

    ...zmodernizowanym. A skoro nie ma różnicy, po co przepłacać?

    Wszystko jest w nim nowe, prócz szkieletu. Ale pojazdy szynowe są długowieczne. Więc taki szkielet jest tak samo świeży jak w dniu produkcji. Ściemniacie gadką, że po pięciu latach trzeba znowu. To jest zmiana na pokolenie lub dwa.

    Warszawska SKM po prostu chciała, by jej pojazdy na zewnątrz wyglądały jak statki kosmiczne z filmu klasy B. Nie warte to cztery razy wyższej sumy niż zmodernizowany.

    Frazesy i frazesy: "Nowe, nowe". Snobizm wasz i mała wiedza techniczna.

    • 1 7

    • Są zasadnicze różnice między składem do obsługi regionu i do obsługi miast... (6)

      Do obsługi linii typu metro potrzebne są też inne "szkielety", aby pociągi były lżejsze, odpowiednio rozplanowane i dostosowane do innych peronów.

      Frazesy i frazesy: Snobizm twój i mała wiedza techniczna.

      • 4 2

      • Kiedy te pojazdy powstawały, twórcy mieli mały wybór materiałów (komuna). (5)

        Dzisiaj zakłady modernizujące wypruwają wszystko i dają takie materiały, że nie ma się do czego przyczepić. Klimy nie mają? Dziwne, bo zmodernizowane PR mają. A jakie klopy. Aż sumienie nie pozwala ich kalać. Więc, czego marudzisz?

        • 0 3

        • Nie rozumiesz słów: "lżejszy", "rozplanowanie", "dostosowanie"? (4)

          Nowe pociągi mają szybciej startować, szybciej hamować, szybciej i wygodniej wymieniać pasażerów, a przez to częściej kursować, zużywać mniej energii, zapewniać bezpieczniejsze wsiadanie i wysiadanie, zapewniać wygodniejszą i bardziej komfortową podróż przy większym zapełnieniu, wygodniej transportować bagaż podręczny, wózki, rowery, lepiej zapewniać informację i dostarczać media...
          Czy to jest marudzenie, czy wymogi rynku usług transportowych XXI wieku?

          • 2 1

          • i jeszcze coś: (3)

            To wszystko jest zapisane w strategii rozwoju SKM.
            A gdzie jest realizacja?

            • 1 1

            • Czyż zmodernizowane nie mają nowych silników? (2)

              Nie jechałeś nimi i nie zauważyłeś, że nie szarpią przy starcie? Drzwi mają ciepłe guziki, ale nie są używane z powodu przyzwyczajeń klientów. Wsiadanie i wysiadanie jest bezpieczne. Trzeba tylko nie zagapiać się. Konwencjonalne jest by skład był dostosowany do wszelkich peronów. Chcesz by relacja między platformą, a podłogą była jak między windą i piętrem? To koniec dla nieszczęśników przy peronach niskich. Nawet gdyby nie istniały niskie perony, ten czy inny szkielet nie stałby na przeszkodzie.

              I ja mam zastrzeżenia do wnętrz. Podoba mi się jedyny skład z przewagą miejsc stojących nad siedzącymi. Ale klienci zagłosowali inaczej. Miejsca na bagaż i rowery już są. Trzeba je tylko czasem zamiatać.

              Od mediów są własne tablety. Trudno byłoby oglądać na wspólnym tak, aby każdy pasażer był zadowolony. To jak mecz w pabie.

              Za żadne ze strasznych "problemów" jakie wyliczyłeś nie odpowiada szkielet. Więc lansujesz marnotrawstwo.

              • 0 2

              • Nie czytałeś uważnie (1)

                Stary szkielet, to też duża masa (a więc i duże straty energii w ruchu) i mała liczba drzwi (a więc i długie postoje).
                Media, to nie jeden film dla wszystkich na ekranie, tylko też sieć wi-fi z internetem i zasilanie indywidualnych urządzeń pasażerów.

                • 1 1

              • Jaki odsetek wagi niezmodernizowanego składu stanowi szkielet?

                Jaki odsetek wagi zmodernizowanego składu stanowi szkielet?

                Jaki odsetek wagi winien stanowić idealny szkielet według Ciebie?

                Nie wierzę, że zmodernizowany skład nie jest lżejszy. Bo zakład, który je za komuny robił nawet nie marzył o materiałach dostępnych.

                Możesz mieć wi-fi i kontakty w cenie biletu. Szkielet temu nie stoi na przeszkodzie. To drugie widziałem w zmodernizowanym składzie PR.

                Winowajcami długotrwałych postojów są ci co protestowali przeciwko przewadze miejsc stojących nad siedzącymi. Przecież to tak niedaleko. Na rozplanowanie wnętrza szkielet ma mikry wpływ.

                Można zrobić wszystko czego żądasz, zostawiając szkielet. Masz do wyboru: Jeden nowy skład, albo cztery identyczne w tej samej cenie łącznie.

                • 0 1

  • TYLKO NOWE (2)

    Mając karoserię Syrenki dwudrzwiowej nie da się przecież zrobić Toyoty czterodrzwowej-i taka jest różnica między zmodernizowanym EN57 a nowym składem Newagu czy Pesy. Chodzi o szerokość drzwi- szybkość wsiadania i wysiadania, odstęp między pociągiem a peronem- ja mając lat ok. 10 wpadłem w tę szparę podczas wychodzenia, chodzi również o klimatyzację, estetykę i wygląd pociągu. Mieszkam w EU i chcę jeździć po europejsku.

    • 5 1

    • Fakt. Szkielet ogranicza trochę możliwy kształt nowej karoserii. Ale i tak...

      ...zmodernizowany skład de facto jest nowy. Bo nowe jest w nim wszystko poza szkieletem. A w pojazdach szynowych szkielet wieloletni jest tak świeży jakby go właśnie zrobiono.

      A jakież to wejścia są w statkach kosmicznych z SF warszawskiej SKM? Jak czterodrzwiowa szafa?

      Phi. Jak miałem 4 latka, obrażałem się na każdego kto chciał mi pomóc przebyć ten marsjański kanion.

      Klimę da się wstawić. Zmodernizowane składy PR dowodzą.

      Co masz do wyglądu? Ma być jak auto Jetsonów?

      • 0 4

    • co ???????

      jakim EU, chyba w lębor-ku...i bedziesz wozem drabuniastym jezdził jak ci pociag nie pasuje...rower jeszcze wstaw do niego ...

      • 0 0

  • ....

    oby stało się to jak najszybciej !!!

    • 1 0

  • to było do przewidzenia . . .

    . . od razu po ogłoszeniu wyników przetargu,
    jak firma, która remontowała tylko drezyny i maszyny do robót torowych byłaby w stanie odbudować wagony dla ludzi, ani doświadczenia ani kapitału i tak zemściło sie cenowe kryterium przetargu , co z tego że tanio jak późno albo wcale nie zostanie wykonane

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane