- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (504 opinie)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (94 opinie)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (44 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (78 opinii)
- 5 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (360 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
Remont składów SKM: będzie nowy przetarg
8 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Decyzja o ogłoszeniu nowego przetargu i próba wyłonienia firmy, która wyremontuje 21 składów kolejowych do końca 2014 roku - tak SKM zareagowało na to, że do sądu trafił wniosek o upadłość firmy Tabor Szynowy Opole, która wygrała poprzedni przetarg dotyczący modernizacji taboru.
- Do nowej procedury przetargowej chcemy przystąpić jak najszybciej - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży. Owo "jak najszybciej" oznacza, że przetarg zostanie prawdopodobnie ogłoszony w ciągu miesiąca lub dwóch. Obecnie zaś trwa analiza... nowych przepisów dotyczących zamówień publicznych.
- Na pewno specyfikację będziemy chcieli przygotować w ten sposób, aby zabezpieczyć się przed podobnymi wypadkami, jak ten, który spowodował obecne problemy. Do końca 2014 roku jest jeszcze dużo czasu, liczymy więc, że w tym terminie uda nam się zamknąć cały projekt - dodaje Głuszek.
Patrząc na historię całej inwestycji, trudno się jednak uwolnić od przekonania o jej pechowym charakterze. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na własną inwestycję. Rozpisano wówczas kolejny przetarg, który wygrało właśnie konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała. Teraz zaś okazuje się, iż konieczny będzie kolejny przetarg.
Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM
SKM zdecydowało się na modernizację swojego taboru, bo koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów. SKM posiada 64 kolejki, docelowo, kiedy projekt się zakończy, po remoncie ma być co drugi skład wyjeżdżający na tory.
Przedstawiciele spółki będą po raz trzeci szukać firmy, która wyremontuje całe pojazdy, zamontuje w nich nowe okna, nowe ławki, kabiny WC oraz akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Zmodernizowane składy mają być też wyposażone w monitoring. Wymienione na nowsze i bardziej oszczędne mają być też silniki.
piw