• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • O kant d... rozbic taki remont

    Nowe barierki, ścieżka rowerowa, lampki - pan jest niepoważny panie Adamowicz!

    Nam potrzebne są nowe rozwiązania komunikacyjnme.
    Jak ktoś napisał, tunel do Elżbietańskiej, poszerzenie drogi, dodatkowy pas.
    Co z tunelem pod Motławą, który miał odciążyć tą część miasta?

    • 0 0

  • A ja tam lubię te "stare-nowe" kamieniczki przecież wnętrza mogą mieć ultra nowoczesne a nie będą rozwalać wyglądu starówki której naturalną częścią jest wyspa .Nowoczesność tak cała super lekka aluminiowo kewlarowo szklana dzielnica na terenach postoczniowych .ponoć nawet ma roboczą nazwę "nowe miasto"

    • 0 0

  • Podwale Przedmiejskie

    A ja czekam z niecierplioscia na remot ul.Podwale Przedmiejskie..to jest dopiero najgorsza ulica Gdanska!!

    Aaa i jeszzce te korki:(codziennia nia dojezdzam,wiecznie korki ciagnace sie od Akademi Muzyecznej-jajo mozna zniesc..jak przyjemnie patrzy sie na ten kolreczek z wiaduktu...;)

    • 0 0

  • ale tu durniów

    takiego syfu jaki jest w Gdańsku nie było od dziesięcioleci.a łysy nieogolony adamowicz próbuje nam wmówić codziennie nowe inwestycje .szkoda że żadnej z nich jeszcze nie zaczął - (nie mówiąc że ukończył).przed wyborami snuje piękne wizje. Te wizje trzeba było wcielać w życie 4 lata temu a nie teraz robić sobie za pieniądze podatników żałosną kampanię wyborczą. szkoda że tylu zapatrzonych w PO nie widzi Gdańska jaki jest faktycznie.

    • 0 0

  • czy gazetka wybiórcza

    funduje Adamowiczowi darmową kampanię wyborczą

    • 0 0

  • Kampania wyborcza w pełni, a nieświadomy lud wszystko łyka.

    • 0 0

  • Do Gdańszczanina

    Przeprowadz się do Nowego Dworu Gdańskiego Samoobrona Cię zrozumie. To nie jest Twoja wina, że w tym okresie nasiliły się u Ciebie choroby psychiatryczne. Dużo zdrowia Pozdrawiam

    • 0 0

  • Hehe

    I kolejna inwestycja na papierze. Kielbasa wyborcza to specyficzny gatunek wedlin. :/

    • 0 0

  • MOJE ZDANIE......

    Powiem tak, dziwi mnie to, że robicie z tego taki bum, przecież ta droga to wstyd u już dawno trzeba było o tym pomyśleć, jestem osobą z zewnątrz i obserwuje co się dzieje, firma skanska - profesjonaliści (firmy podwykonawcze) - ale za takie pieniądze to już niemieckie firmy budują taniej pozatym czy nie warto pomyśleć o prawdziwym utrapieniu w Gdańsku czyli rozwiązaniu problemu korków od strony wjazdu z Chełmu, Warszawy i Łodzi przecież to wstyd, wszystko zablokowane w godzinach szczytu. Jeżdzę po Europie i porównuje inwestycje i rozwiązania - nie mamy się co równać do Czech, Estonii, Łotwy ... tam naprawdę rozwiązuje się problemy komunikacyjne a u nas co ....... to się nazywa poprawa.... raczej doraźna dla celów propagandowych ... oczywiście cierpią na tym kierowcy i mieszkańcy ... jestem inżynierem i wiem, że co innego znaczy poprawić nawierzchnię drogi a co innego robić przebudowę wszystkiego ... tu w Gdańsku polega to na tym, że nie robimy robót poprawiających ... ponieważ to sie nie opłaca za małe pieniądze jak coś to lepeij przebudować (oczywiście optycznie) nikt nie patrzy na to, że jezdnia zużywa się w takim samym tempie ale czy za każdym razem trzeba robić remont wszystkiego???? pozostawiam bez dalszego komentarza ....

    • 0 0

  • gal glupku przeczytaj jeszcze raz

    artykul i użyj mózgu jeżeli go masz.
    gdansk to nie gdynia gdzie artykulów o trasie kwiatkowskiego bylo w lokalnej z 8 a tewrminow rozpoczęcia 15

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane