• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • halo tu wojtek

    Słoneczne miasto gdynia, uśmiechnij sie jesteś w gdyni, gdynia miasto z morza i marzeń, gdynia fajne miasto, gdynia stolica żeglarstwa i dorsza a teraz uśmiech nr 6

    • 0 0

  • remoncik

    no to bedzie bajzelek :), super.

    • 0 0

  • Od kiedy PiS doszedł do władzy ruszyły poważne inwestycje.

    Oby tak dalej, to niedlugo doczekamy sie tez i autostrady.
    Brawo PiS!!!

    • 0 0

  • ciekawe

    jak ludzie dojadą do prac i do szkół...ja juz jadę godzinę z hakiem z chełmu do wrzeszcza...masakra

    • 0 0

  • -

    Czy te rozkopy kiedykolwiek się skończą? I czy SkM-ki zaczną być wreszcie zawsze punktualne?

    • 0 0

  • Dla niepoinformowanych wylewających pomyje

    Jeżeli faktycznie interesowalibyście się tym co się dzieje w Gdańsku to remont Podwala jak i termin rozpoczęcia nie byłby zaskoczeniem. Tak samo nie byłby dla was zaskoczeniem fakt, że tramwaj na chełm będzie budowany po wakacjach. I tak samo nie są to puste wyborcze obietnice ale FAKTY. Gdańsk uzyskał ogromne środki z UE i musi je wykorzystać, co robi DOSKONALE
    Ci, którzy tak narzekają na remonty niech wyprowadzą się do Łodzi, tam drogi są jak ser i nikt ich nie remontuje, więc jest spokój.
    Wszystkie trudności można pokonać, ja kupiłem sobie rower i mam gdzieś korki. A wy sobie tuczcie dupy worząc samochodami. Większość z was to pewnie zakompleksione istoty, które anonimowo w internecie mogą wyrzygać swoje żale.

    • 0 0

  • boksy znikna na czas remontu...

    a moze dobry rozwiazaniem byloby aby wogole nie bylo tam boksow ze "smieciami" jest to jedyne przejscie w granicy kilkuset metrow i dziennie przechodz tamtedy bardzo duza ilosc pieszych. boksy ograniczaja przestrzen dla pieszych......

    • 0 0

  • Im więcej ulic wyremontują tym lepiej:)W korkach zawsze się będzie stało w takiej dużej aglomeracji jak Trójmiasto.Takie korki są w każdym większym mieście na świecie.A teraz po Podwalu to ja mogę jechać góra 30km/h,bo inaczej pourywam połowe podwozia,to jest jezdnia dla aut terenowych i ewentualnie ciężarowych z ładunkiem odpornym na wstrząsy.

    • 0 0

  • "W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania"

    Pewnie kasy wystarczy tylko do Pily :)hehe

    • 0 0

  • I co was dziwi

    Ja ad vocem tych co dziwi że raptem 1km drogi a przez rok będa go robić. Promo dobrze że w ogóle Secundo infrastruktura podziemna tego rejonu w wiekszości pamięta czasy tuż po II WŚ i ciekawe ile niespodzianek znajdą podczas przebudowy. chyba większośc nie potrafi czytać odkopany zostanie tunel, pewnie do przełożenia będzie multum instalacji a to energetycznych a to gazowych a to telefonicznych. A po drugie będzie odkryty i przebudowywany most nad Radunią tak tak tam jest most tylko mało rzuca sie w oczy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane