• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • To bedzie tragedia

    To bedzie tragedia nie mowiac juz nawet o tym ze otworzyli terminal kontenerowy. Wspolczuje szczerze tym ktorzy pracuja lub sie ucza w rejonie centrum. Szczerze to remontu sa nam potrzebne ale przeprowadzne w sposob sprawny i przemyslany.

    • 0 0

  • Jaki terminal kontenerowy otworzyli?, kiedy, wczoraj?, to pewnie w 1 noc wybudowali :)

    • 0 0

  • D.B.

    Rozpoczęcie opinii od epitetu trąci stylem działacza PO, reszta wypowiedzi potwierdza Twoje pochodzenie.
    Platforma rządzi w Gdańsku, tu masz rację, tyle tylko, że sukcesów tego rządzenia jakoś nie widać. Pozyskiwanie środków unijnych to nie sukces, tylko wymóg czasów. Eksperci, o których piszesz to przeważnie urzędnicy sumiennie wykonujący swoja pracę często nie związani z żadna partią. natomiast „fachowcy” z PO specjalizują się w wyprzedawaniu tego co w Gdańsku najcenniejsze. Za wodę i prąd płacimy Francuzom, za ciepło Niemcom, handel skutecznie w większości został przekazany w obce ręce. Zniknął polski browar, tereny postoczniowe trafiły w ręce kumpli. Prawie każdy miejski przetarg odbywa się po układzie korupcyjnym. Zamiast nowych rozwiązań komunikacyjnych mamy bardzo drogie remonty starych traktów, które nie poprawiają sytuacji na drogach. Schronisko dla psów, które stało się już pośmiewiskiem to jaskrawy przykład metod działania Twojej PO. Rządzący Gdańskiem niewiele dają temu miastu, od lat nie wykazują się żadną inicjatywą, nic sami nie wymyślili, brakuje im kreatywności, nie dbają o mieszkańców. Wszelkie inwestycje wynikają z położenia i wielkości naszego miasta. Nie ma w tym żadnej zasługi obecnie rządzących. My gdańszczanie powinniśmy wymagać znacznie więcej. Gdańsk z natury jest miastem dynamicznym, rządzący nim powinni często się zmieniać wnosząc cos nowego od siebie. PO już nic nowego nie wymyśli, co najwyżej utrwali korupcjogenne układy.

    • 0 0

  • do krisa

    Absolutnie się z Tobą zgadzam szczególnie w kwestii wyjątkowo ciasnej wyobraźni decydentów i projektantów gdańskiej sieci drogowej. To wyłazi na każdym kroku.
    W tym wypadku jest projekt robót na odcinku jednego kilometra i zapowiadane poważne roboty przy podziemnym kanale Raduni ale nie pomyślano co będzie dalej czyli Wały Jagiellońskie przed Bramą Wyżynną do skrzyżowania trójpoziomowego ale kolizyjnego sic!(d.Leningradzka/Okopowa/Armi Krajowej-na Chełm i docelowo do obwodnicy- kiedy?).
    Juz przy okazji prezentacji projektów na zagospodarowanie Targów Siennego i Rakowego co bardziej dociekliwi i rozumni dyskutanci poddali pod rozwagę puszczenie głównej arteri ruchu kołowego w częściowo krytym wykopie co oprócz pozyskania przestrzeni przed bramą Wyżynną itd w konsekwencji pozwoli na:
    1. przebudowę owego trzypoziomego kolizyjnego skrzyżowania na bezkolizyjne i zapeweni płynność ruchu we wszystkich kierunkach pod warunkiem, że
    2. wykop Wały Jagiellońskie przejdzie w tunel pod obecnym rondem Hucisko i jego wylot będzie na wysokości gmachu d.KW PZPR a dalej już dwie jezdnie Podwala Grodzkiego na powierzchni do Błędnika. Więc w takiej perspektywie roboty przy kanale powinny to przewidzieć bo inaczej, po skończeniu tego odcinka wg prezentowanych planów, z dalszą sensowną modernizacją tej artrii będzie problem czyli duża kicha.
    Jednym słowem jest nad czym się zastanawiać i sensowne projekty przygotować a nie zadawalać się kosmetyką w stylu wymiany warstwy asfalu i instalacji nowych słupków i lampek. Należy myśleć kompleksowo i perspektywicznie czyli potrzebny jest rozumny projekt na cały odcinek od wiaduktu przy Urzędzie Wojewódzim do wiaduktu Błędnik. Jedna dobra i koherentna wizja oraz kolejne etapy jej realizacji.
    Przyjęcie takiej generalnej koncepcji otworzy ponadto drogę dalszym rozwiązaniom jak np. puszczenie jednej nitki ruchu nową drogą częściowo wzdłuż torów kolejowych, czy nowy dojazd na tereny przystoczniowe, modernizacja ul. Jana z Kolna czy tzw nowa Wałowa itd. Oczywiście pamiętać trzeba o modernizacji i rozbudowie tego cholernego przejścia podziemnego przy dworcu PKP - o czym już pisałem a jak ktoś będzie miał okazję to zachęcam do sprawdzenia jak takie przejcia podziemne wyglądają w Paryżu np. pod rondem przy Porte Maillot.

    PS - a propos szybkości robót to mam pytanie czy ktoś obiczył ile czasu trwa modernizacja ulicy Matejki we Wrzeszczu ?

    • 0 0

  • remont Matejki

    jest sciśle związana z budowa kolektora deszczowego przy Manhattanie. Remont samej nawierzchni to tylko składowa całej inwestycji.

    • 0 0

  • do Zuuta

    Chłopcze naczytałes sie książeczek science-fiction, co? Takie plany jak piszesz to chyba kosztaowałyby dziesięć razy więcej niz obecny remont. Więc jaki sens robić jedną inwestycję, po to zebyś miał radochę i śmiał sie przez rok jak głupi do sera?

    • 0 0

  • do Gdańszczanina

    Myśle, że jeżeli podpisujesz się taką ksywką to dobro miasta powinno leżeć Ci bardzo na sercu. Miasto stoi o krok od całkowitego komunikacyjnego paraliżu. W ciągu dnia są godziny gdzie przejechanie czymś innym jak tramwajem czy SKM jest bez sensu, pomyśl o mieszkańcach nowych dzielnic (Ujeścisko, Zakończyn, Orunia Górna, Chełm itd) którzy na dostanie się rano do miasta potrzebują godzin. Codziennie jestem świadkiem korka który nierzadko zaczyna się na Oruni Górnej a kończy to nawet nie wiem gdzie. I tak jest na wszystkich drogach dochodzących do centrum Gdańska, domyślam się, że na Słowackiego i Spacerowej może być podobnie.



    - I teraz pytanie, czy ja jako mieszkaniec miasta Gdańska mam całe moje życie podporządkować sytuacji na drogach?, marnować swój cenny czas na stanie w korkach?



    Proszę mi tu teraz nic nie wspominać o ZKM/rowerach i innych alternatywach, długo zastanawiałem się zanim kupiłem auto, na szczęście w godzinach w których ja jażdzę korki są w przeciwną stronę.



    Jest super okazja na zrobienie czegoś przy okazji remontu w centrum, niestety okazja ta zostanie zmarnowana a zapewne za kilka lat okaże się, że Podwala będą ryte na nowo bo będzie potrzeba wybudowania tunelów lub utworzenia w centrum olbrzymiego ronda. Ale mam nadzieję, że władze miasta na myśl o tak poważnych projektach s****ą w gacie ze strachujak uda im się czasem o tym pomyśleć.

    • 0 0

  • Trzeba pamiętać

    Jesteśmy mistrzami Europy w budowie rzeczy niepotrzebnych.
    Aby kontynuować dobrą passę głupot,więc wybudujmy pomnik.
    Lenin z Poronina lub Prałat od wina "Monsignore".Im należy się pomnik największy na świecie."Baltic Arena" to też "dobry" pomysł.Stadion z większością pustych miejsc,to jest to co może głupich europejczyków dziwić ,ale nie nas -też europejczyków od paru chwil.

    • 0 0

  • Bardzo dobrze!!!

    Niech wszystkie ulice naraz robią, przynajmniej będą porządne

    • 0 0

  • a mi to rowerotto:)

    rower jest wielce okej :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane