• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • ktoś przypomniał Arenę Bałtycką

    Mam pytanie, czy prokuratura zajęła sie juz tą sprawą?

    Jeśli jeszcze nie, to już pora najwyżasza.
    Można sie śmiac z tego wciakania ludziom ciemnoty, ale niestety to wcale nie jest smieszne.

    • 0 0

  • nie remontuja źle

    remontuja jeszcze gorzej, ech ludzie. Czy Wy cokolwiek w zyciu robicie tak dobrze jak płaczecie?

    • 0 0

  • ja równie dobrze bzykam

    • 0 0

  • tylko dlaczego na sam sezon?!

    jakby dwoch miesięcy nie można było przeczekać. już sobie wyobrażam co to będzie...

    • 0 0

  • DO MALEŃKIEJ I WSZYSTKICH INNYCH

    PRACE DROGOWE MOŻNA PROWADZIC TYLKO W SEZONIE, A KONKRETNIE OD KWIETNIA DO GÓRA LISTOPADA.WYNIKA TO ZE SPECYFIKI PRAC DROGOWYCH,ZWIAZANYCH Z DOBRĄ, CIEPŁA POGODĄ, KTÓRA DAJE MOŻLIWOŚĆ PORZĄDNEGO WYKONANIA DRÓG.
    WYOBRAZACIE SOBIE PRACE DROGOWE W ZIMIE?
    LUDZIE OPAMIETAJCIE SIĘ
    COS ZA COŚ, CHCESZ JEŹDZIĆ PO DOBRYCH DROGACH TO MUSISZ PRZEBOLEĆ KORKI I INNE NIEDOGODNOŚCI.

    • 0 0

  • poza tym w samym sezonie szkoły zamknięte, urlopy, co też trochę odciąża komunikację

    • 0 0

  • Koszt budowy kilomatra autostrady:

    • 0 0

  • Koszt budowy kilometra autostrady:

    Czechy - 1-2 mln dolarów (3-6 mln zł)
    Polska (odcinek Gdańsk-Grudziądz) -5,88 mln euro (23 mln zł)

    W cenie autostrady liczone jest przygotowanie terenu, czyli prace ziemne, a także budowa tuneli, wiaduktów, dojazdów do nich i wezły.

    Podwale Grodzkie/Wały Jagiellońskie w Gdańsku, odcinek 600 metrów - 45 mln zł, kilometr wychodzi za 75 mln zł

    Pogratulować gospodarności władzom miasta.
    Jak ktos napisał w jednej z pierwszych opinii:
    "Brawo Adamowicz"

    • 0 0

  • do Adama

    na Kociewiu gdzie biegnie autostrada, nie ma raczej plątaniny przewodów, rur kanalizacyjnych, urządzeń hydrotechnicznych i innej miejskiej infrastruktury.

    Nie sztuka wylać nowy dywanik asfaltu. Remont za taką kasę spowoduje, że Podwale będzie zrobione na następne 50lat.

    proszę więc nie epatować ignorancją i malkontenctwem!!!

    • 0 0

  • Najpierw most przez Wisłę, czy tam tunel

    Czy ćwoki z UM nie wiedzą, że główny kłopot w Gdańsku to tylko 2 drogi z Dolnego Miasta do Śródmieścia ? Najpierw to trzeba odkorkować, a potem remonty. Przed nami 1,5 roku permanentnego korka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane