• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • ossaka, jakie 50 lat?
    nasłuchałeś sie radzieckiej propagandy
    gwarantuje ci, ze nie minie 5 lat, a bedzie trzeba łatać tam dziury, a za 7-10 lat zrywać asfalt

    • 0 0

  • Kopać tunel lub budować gigantyczne rondo bo nie sądzę, że doczekamy się tunelu na Nowej Wałowej lub w Nowym Porcie gdzie w miejscu w którym miałby powstać tunel Orlen prowadzi inwestycje, min. odbudowę zbiorników na paliwa, nowe nalewaki do autocystern a jak zostaną zamknięte i rozkopane tory w Nowym Porcie to do pokonania zostanie na deser jeszcze linia kolejowa Gd-N.Port - Gd-Wiślany (uroczyste otwarcie planowane jest na 1 lipca :) )

    Szkoda, że nie ma na niebiesko podświetlonej wizualizacji otoczenia Dworca PKP, plebs czy nie plebs lubi takie świecidełka, zupełnie jak indianie w Ameryce kilkaset lat temu, za dużo się tu nie zmieniło, trzeba mieć tylko "dar" przekonywania czy umiejętność manipulacji :)

    • 0 0

  • Te same osoby najpierw płaczą, że trzeba remontować

    Podwale grodzkie, kiedy znany już jest termin remontu lamentują, że trzeba robić co innego. Wg mnie remontu Podwala nie można było odwlekać i była to najpilniejsza inwestycja w Gdańsku.
    PS do Adama. Nie trzeba być inżynierem, żeby wiedzieć, że budowa drogi w szczerym polu to 10 & kosztów tego co w terenie gęsto zabudowanym. Mój drogi filozofku przyjmij do wiadomosci, ze remont Podwala to nie tylko wylanie asfaltu, to przede wszystkim remonty obiektów inzynierskich i przebudowa całej infrastruktury podziemnej oraz torowiska.

    • 0 0

  • z tym remontem dłuzej czekać nie można było

    wie o tym kazdy kto przejeżdzał ta ulicą

    • 0 0

  • ; )

    Jak widać, wybory samorządowe się zbliżają, szkoda, że przez ostatnie 4 lata psinco się działo z inwestycjami

    • 0 0

  • Drodzy samochodziarze narzekający na korki

    Drodzy samochodziarze narzekający na korki. Narzekaci na korki, a kto się do nich przyczynia? Chyba nie piesi. To tak jak by narzekać że brud dookoła samemu wyrzucając plastikowe butelki przez okno.

    • 0 0

  • No prosze

    Mieszkam w Gdańsku od urodzenia ale nigdy jeszcze tak nie wyglądał jak teraz.JEDEN WIELKI PLAC BUDOWY.Gdzie niepojade wszedzie remont.Brawooo.Często jezdze po Polsce i naprawde w tej chwili to u nas się więcej robi w tygodniu niż w cały rok w Łodzi.Jeżdze nie raz tam cały dzień i ciężko zobaczyć chociażby łopate wbitą.W innych miastach nie jest lepiej.

    • 0 0

  • czy ktos może wie jak będzie można dojechać z Moreny i Suchanina na Jana z Kolna (dotychczas od strony zieleniaka), bo chyba nie przez koszmarne skrzyżowanie Powstańców Warszawskich z Kartuską lub 3 maja z Huciskiem. trzeba będzie do roboty wyjezdżać dzień wczesniej:)??!!
    a może ZDZ uzgodniło coś z policją drogową?

    • 0 0

  • PO Słuszny

    Powiedz mi mały człowieczku co wymyślą chłopcy z białoczerwonymi krawatami lub faszyści z LPR? Wiem pozostaje jeszcze nieoceniony w swej walce z układami PIS który wkońcu zlustruje sam siebie i poda się do dymisji :-) Co do tych wszystkich co psioczą na roboty drogowe i niedogodności, pamiętacie jak NRD po złączeniu Niemiec przez kilka pierwszych lat stało w robotach drogowych? Teraz prawie nie widac różnicy pomomiędzy zachodnimi i wschodnimi Niemcami, oczywiście RFN jako bogaty kraj mógł sobie pozwolić na owiele większe dotacje dla swoich braci u nas potrwa to dłużej ale też idziemy do przodu, im więcej dźwigów, spychaczy, wywrotek i rozkopów tym lepiej oznacza to, że się rozwijamy. Stagnacja oznaczałaby, że nie potrafimy wykorzystac sznsy jaką jest dla nas UE. I jeszcze jedno pamiętajcie, że czas nagli nie zawsze będziemy tym najbiedeniejszym krajem, w który zachód będzie ładować forse wejdą jeszcze konkurenci do unijnej kasy tacy jak Rumunia i Bułgaria :-)

    • 0 0

  • gratulacje

    Gratuluje posuniecia wbrew logice. Remont sie nalezy, to fakt. ALE DLACZEGO W SRODKU LATA KIEDY W GDANSKU ZACZYNA SIE JARMARK I ZJEZDZAJA TYSIACE TURYSTOW, I CZEMU TO MA TRWAC TAK DLUGO?!?! TO TYLKO 1 KM. KIELBASKA WYBORCZA CZY CO?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane