• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • termin, Termin, TERMIN !!!

    Remont OK, ale termn jego wykonania !!! Ciekawe, jaki termin wykonania wynegocjowała by jakakolkie fimra, a nie Urząd Miasta. Przecież to śmiech na sali. ROzumiem, że to skomplikowany remont, ale robi się o wiele większe inwestycje w PÓŁ ROKU !!! Wieżowce się buduje w pół roku od wbicia łopaty do przeprowadzki. A terminy, zarówno tej inwestycji jak i remontu Błędnika to PORAŻKA. Wystarczyło spojrzeć na remont Błędnika. Tygodniami robotnicy w środku dnia przy pięknej pogodzie stali i dłubali w nosie - w ilości 3 osoby. BO TERMINY WYNEGOCJOWANE NA TO POZWALAŁY ! Nie wspominając o pracy po zmroku. Bo chyba to wg wykonawcy jest niewykonalne. No ale Panie ADAMOWICZ, jak się daje tyyyle czasu wykonawcy... NIE MA SIĘ CZYM CHWALIĆ.
    A co do nowy rozwiązań komunikacyjnych to są one NIEZBĘDNE ! Już dziś. A obecne prace to tylko proteza nie rozwiązująca w ogóle problemów komunikacyjnych Gdańska. DO GALOPU PANIE ADAMOWICZ, do dzieła! Pieniądze z Unii są, tylko PANA ruchów nie widać! A w korkach kilometrowych stoimy i widac nadal długo jeszcze będziemy stali.

    • 0 0

  • Lenistwo !

    Wg mnie to lenistwo władz. Absolutne zaniedbanie i krótkowzroczność pozwalają siedzieć na dupie i brać pensje, zamiast projektować nowe rozwiązania komunikacyjne w Gdańsku. Czy wszyscy z władz Gdanska nie widzą tego problemu, bo dojeżdzają z domku poza miastem ? Nie jeżdżą po mieście? A właśnie - jeździć się powoli nie daje - po prostu stoi się ! I to przec cały dzień, a nie tylko w godzinach szczytu !!! TRAGEDIA !!!!!!!!!!!!!!
    A dotychczasowe prace można porównac do zrobienia ładnego klombu na banistym boisku fudbolowym. Jak jesteście tak samo krótkowzroczni jak ONI, to się cieszcie !!!
    Klomb będzie ładny. Z kwiatkami... i herbami Gdańska...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane