• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w centrum

Michał Tusk
24 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziury w chodniku z kostki w centrum Gdańska
Wczoraj z wyłonioną w przetargu firmą Skanska podpisano kontrakt o wartości 45 milionów złotych. Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich to jedna z najbardziej skomplikowanych gdańskich inwestycji ostatnich lat, zarówno pod względem organizacyjnym, finansowym, jak i technicznym. Największym wyzwaniem - i dla inżynierów, i dla kierowców - będzie nowa organizacja ruchu.

- Remont wymaga zamknięcia jednej z jezdni przebudowywanej ulicy - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Dlatego zamierzamy zamienić sieć dróg w tej części miasta w coś w rodzaju ogromnego ronda złożonego z ulic jednokierunkowych.

Utworzyłyby go czynna jezdnia Podwala Grodzkiego, Błędnik, ul. 3 Maja i Hucisko. Jadąc z Wrzeszcza do centrum, na węźle Brama Oliwska będziemy musieli skręcić w ul. 3 Maja, która będzie jednokierunkowa w stronę Urzędu Miasta.

- Gdy trzy lata temu remontowaliśmy tę ulicę, przygotowaliśmy ją do roli głównej arterii, poszerzając jej jezdnie - zapewnia Nietupski.

Dzięki temu na 3 Maja będziemy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w stronę centrum. Kierowcy wyjeżdżający z Gdańska w stronę Wrzeszcza będą korzystali z czynnej jezdni Podwala Grodzkiego.

Prace ruszą w połowie lipca. Dokładna data nie jest jeszcze znana. - Remont rozpocznie się natychmiast po wylaniu asfaltu na modernizowanej obecnie części wiaduktu Błędnik - tłumaczy dyrektor Nietupski.

Niestety, po otwarciu Błędnika czynne będą jedynie cztery jednokierunkowe pasy ruchu w stronę Wrzeszcza - trzy na jezdni bliżej Zieleniaka i czwarty służący jedynie do skrętu w ul. 3 Maja. Dlaczego więc zakończenie remontu wiaduktu jest konieczne do rozpoczęcia prac na Podwalu, skoro obecnie na remontowanym wiadukcie kierowcy także korzystają z czterech pasów i do tego w obie strony?

- Z powodu nowej organizacji z Błędnika korzystać będą autobusy ZKM, a nie jest to możliwe, gdy obie jezdnie wiaduktu nie są jeszcze gotowe [teraz obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony - red.] - wyjaśnia szef ZDiZ.

Jeszcze większy bałagan szykuje się w komunikacji tramwajowej. Od drugiej połowy lipca tramwaje nie będą kursować po połowie miejskich torów. Z powodu wymiany torowiska na Podwalu jedyną czynną trasą do Śródmieścia będzie ul. 3 Maja, na której już teraz tworzą się tramwajowe korki.

Jak zapewniają drogowcy, Podwale Grodzkie będzie po remoncie nie tylko bezpieczne dla amortyzatorów, ale także dużo ładniejsze.

- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

W październiku przyszłego roku (to termin zakończenia prac) Podwale ma być nie do poznania.

- Nowe chodniki, ścieżka rowerowa czy stylowe barierki na pewno poprawią jej wizerunek - mówi Nietupski.

Według niego, wrażenie będzie nie gorsze niż w przypadku Błędnika, który w nowej "szacie" znacznie lepiej wtapia się w zabytkową panoramę, a od kilku dni możemy podziwiać już jego nową, ceglaną elewację.

Projekt zakłada również remont dwóch obiektów inżynierskich. Chodzi o tunel dla pieszych przy dworcu PKP i najszerszy most w mieście, czyli przeprawę przez Kanał Raduni.

- Na czas remontu z tunelu znikną boksy handlowe, nadal będzie jednak otwarty dla pieszych - zapewnia Nietupski.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (82) 2 zablokowane

  • w końcu

    choć nie bedzie łatwo... Trzeba wyciąć ten wrzód na dupie gdańska

    • 0 0

  • może będzie jeszcze dłużej

    Rok to nie jest aż tak długo zważywszy na fakt, że w zimie dróg się raczej nie buduje, bo byli już tacy odważni co w mrozach masę kładli a za 2 lata się wszystko posypało. Jedyne co mnie martwi to to, że faktycznie mogą się pojawić jakieś opóźnienia jak odnajdą jakieś zabytki...bo pod tą starą nawierzchnią mogą się kryć naprawdę fajne rzeczy... A wiecie co się stanie jak wkroczą archeolodzy - kilka lat wyjęte z życiorysu. Wypada tylko trzymać kciuki za skanska

    • 0 0

  • "Podwale ma być nie do Poznania"

    To kiepska perspektywa, bo akurat od Poznania nasze władze mogłyby sie uczyć.

    • 0 0

  • Panie Prezydencie!!

    Może by tak na zawsze zlikwidować obrzydliwe boksy z mjtami z tunelu? nie dość, że są dstraszające, to robią się korki w tunelu i proszę sobie wyobrazić co by było w razie konieczności ewakuacji ludności (ale zarządzanie kryzysowe napewno sobie poradzi). Co jakiś czas malują wynajmującym boksy białe kropki, dokąd mogą rozstawić gacie, niestety nie zdaje to egzaminu i dochodzi do tego, że trudno jest przejść schodząc ze schodów z dworca PKP. Pozdrawiam. Prosze o interwencję, bo Gdańsk miastem zaściankowym jest.

    • 0 0

  • pozostanie rondo

    w Urzędzie słyszałem, że jeżeli to tymczasowe rondo /błędnik, 3maj, hucisko, podwale/ zda egzamin to już tak pozostanie na stałe a jeśli nie to jedynie zmienią kierunek ruchu

    • 0 0

  • sPOłecznik

    durniu w Gdańsku rządzi Platforma Obywatelska i niech Bóg pozwoli by tak pozostało. Dlatego jest tyle inwestycji, ponieważ w PO jest wielu ekspertów, którzy potrafią pozyskiwać fundusze unijne na rozbudowę miasta. Gdyby rządził tu jak zakładasz PIS to teraz mielibyśmy zamiast rozbudowy tunelu lustrację sprzątczek, które tam pracują, walkę z układami i masonami zbudowano by ze trzy kościoły i przyznano przedwczesne emerytury wszystkim stoczniowcom za które by płaciły "Bogate masy pracowników hipermarketów"

    • 0 0

  • Stadtgraben

    "- To główna arteria Śródmieścia, a jednocześnie chyba najbrzydsza ulica w mieście - mówi prezydent Paweł Adamowicz."

    Do 1945 była to jedna z piękniejszych i reprezentacyjnych ulic Gdanska .Podziekujmy rosyjskiej cholocie i rzadzacym komuchom za "wyzwolenie" miasta z "germanskiego" stylu.Jedynie sluszne socjalistyczne budynki musza byc prostakatne i ochydne.

    • 0 0

  • rewolucja w centrum

    gdaansk potrzebuje nowych drog, zauwazcie, ze wiekszosc inwestycji drogowych jest tragicznie projektowana. miasto ktore ma urzednikow od planowania, infrastruktury, od drog, komunikacji itd nie potrafi prawidlowo wybudowac tras komunikacyjnych. przyklady : armii krajowej od strony gdanska tragedia, zjazd na orunie, ujescisko dlaczego nie zrobiono trzeciego pasa dla zjezdzajacych w lewo, dlaczego po drugiej stronie nie ma oddzielnego pasa dla jadacych z oruni i ujesciska skrecajacych w prawo na armii krajowej, tam jest pelno miejsca i spokojnie mozna byloby sie wlaczyc do ruchu bez idiotycznego stania na czerwonym. nie chce mi sie pisac o slowackiego, lostowickiej, spacerowej itd wszedzie napotykamy " butelki" ( od jednokierunkowej do pojedynczej jezdni ). takie niedokonczone inwestycje to jest to samo jakby ich nie bylo bo te miejsca wlasnie powoduja drastyczne ograniczenie plynnosci ruchu. nie powinno sie robic takich drog w ogole, kazda nowa inwestycja powinna miec swoj logiczny poczatek i koniec, jezeli robimy polaczenie obwodnicy z centrum to zrobmy prawdziwa droge nawet jezeli wymaga to budowy estakad. jedna porzadna jednokierunkowa droga zastapi te wszystkie niedokonczone inwestycje. powinno sie wydac zakaz inwestowania w pasie drog minimum 30- 40 metrow z obu stron tak aby mozna bylo ewentualnie poszerzyc ja. gdyby kiedys slowackiego nie byla zabudowywana w ten sposob dzisiaj bylby prosty zjazd az do grunwaldzkiej. inna sprawa to tempo budowy, ludzie to wola o pomste do nieba czy nikt z tych urzednikow nie byl za granica i nie widzial jak sie tam buduje? ostatnio bylem w dubaju i tam zbudowano sztuczna wyspe w ksztalcie palmy prawie tak szybko jak remont blednika. tam pracuja 24 godziny bez zadnych swiat procesji itd. przeciez koszty takiej budowy i tak sa stale, trzeba wybierac firmy, ktore zbuduja to szybko, ale wtedy nie bedzie oczywiscie miejsca dla znajomych krolika. jezeli my gdanszczanie nie zaczniemy naciskac wladz miasta nikt nam nic nie wybuduje albo bedzie tak samo jak teraz czyli beznadziejnie.
    ps
    apeluje do wladz o oglaszanie decyzji o budowie lub rozbudowie ciagow komunikacyjnych tak aby ludzie mogli sie wypowiedziec na ten temat. powinno sie brac pod uwage ich opinie

    • 0 0

  • torowiska remontowac tylko nocą !!!

    fakt ktoś będzie narzekał że spac nie można ale za to ruch tramwajowy był by utrzymany

    • 0 0

  • do krisa

    Jakby ludzie mieli sie wypowiadać to nic by nie powstało. Bo ilu ludzi tyle idiotycznych i sprzecznych koncepcji.
    Niech lepiej zostanie tak jak jest.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane