• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • (2)

    Długie Ogrody to w tej chwili jedyne miejsce gdzie można bezpłatnie zaparkować samochód na wjeździe od obwodnicy południowej i od siódemki. Wszyscy ludzie którzy dojeżdżają spoza Gdańska mogą tam zaparkować i dalej poruszać się albo pieszo albo komunikacją miejską. Obejmowanie tego miejsca strefą płatnego parkowania świadczy o kompletnym braku wyobraźni władz miasta i absolutnej ignorancji w zakresie rozwiązań komunikacyjnych. To w tamtych okolicach powinien stanąć kilku piętrowy parking "Park & Ride" żeby umożliwić ludziom spoza Gdańska dojazd do pracy. Skoro tak się sugerują cenami z Warszawy czy Krakowa to niech najpierw popatrzą jakie rozwiązania są stosowane w tych miastach. W Warszawie na przykład przy końcowej stacji metra (Młociny) ale też i przy stacjach gdzie dużo ludzi dojeżdża spoza Warszawy postawione są wielopiętrowe parkingi których cena wliczona jest w kartę miejską. Wystarczy tylko pomyśleć i wykazać trochę zrozumienia. Ręce opadają jak się czyta o rozwiązaniach komunikacyjnych w Gdańsku i bezustannym obciążaniu kierowców coraz wyższymi kosztami bez dawania czegokolwiek w zamian.

    • 16 6

    • Mówimy o ścisłym centrum miasta. Sprawdź ile kosztuje parkowanie w warszawie. krakówie w city a piszesz o Młocinach. U nas też jest darmo daleko od centrum.

      • 0 1

    • Trudno uwieżyć

      że przez tyle lat za darmo można było parkować, za stanie na trawniku SM nie karała, a i jeszcze poszerzano ulice, dokładano prawo- i lewoskręty. A teraz społeczeństwo ma się dokładać do budowania buspasów którymi tylko autobus jeździ. Kto jeździ autobusem w tych czasach pytam.

      • 1 1

  • Bojkot (5)

    Gdyby większość zbojkotowała wizyty w Gdańsku, to ceny wrocilyby w uczciwe rejony 2 zł/h. Przecież to podobno nasze miasto więc czemu mamy płacić za pobyt u siebie...

    • 12 9

    • Proszę zatem bojkotować (1)

      Właśnie o to chodzi :)

      • 4 1

      • nawet przy bojkocie te pazury z ratusza nie obniżą cen za parkowanie

        • 1 1

    • to nie nasze miasto, tylko prywatny folwark

      vide zabudowa pasa nadmorskiego

      • 2 1

    • (1)

      Nikt nie każe wozić tyłka- są autobusy i rowery.

      • 1 1

      • Powiedzial Grzelak parkujac na bezplatnym miejscu z tylnego siedzenia swojej limuzyny....

        • 2 2

  • Opłaty dla rowerów (6)

    Rowerzyści jako uczestnicy ruchu drogowego powinni być również kasowani za każdą godzinę jazdy. Tak samo blokują ruch na ulicach i o zgrozo chodnikach. Powinny być obowiązkowe rejestracje dla rowerów i przeglądy. Jak równo to równo

    • 11 3

    • A gdzie aspekt zdrowotny chamie ? (2)

      Po co się ośmieszasz pomysłami z rodem poprzedniej epoki ?

      • 1 1

      • Jazda autem relaksuje i działa prozdrowotnie (1)

        nie ma tu żadnego chama oprócz Ciebie kalesoniarzu

        • 0 2

        • Jazda autem tak jak palenie fajek

          ... relaksuje i działa prozdrowotnie :)

          • 1 0

    • Właśnie - tak samo rowery korki generują. W dodatku wolniej jeżdżą, więc na dłużej okupują miejską przestrzeń (2)

      I do tego jeszcze mogą jeździć dzieci - niech płacą od rowerka, w końcu mają za darmo komunikację. Parking na rowery też tyle samo miejsca zajmuje co na samochody - i do tego rowerowe pasy serwisowe. I prawoskręty dla rowerów - to też kosztuje. A smar na łańcuchy? Jaki to nieekologiczny środek transportu! I pamiętajcie jeszcze o hałasie - taki rower niby nie hałasuje, ale to tylko gorzej. Nie da się go usłyszeć, to cichy zabójca.

      • 2 0

      • Gdzie korki xD? (1)

        XD Na drogach rowerowych?

        • 0 1

        • Czuj sarkazm, dobrze?

          • 0 0

  • Tak

    wybraliście to teraz macie.

    • 9 2

  • Przy nastepnych

    Wyborach podziekujemy za to radnym

    • 10 2

  • (2)

    Jest""" super! """I może być jeszcze lepiej...współczuję mieszkańcom i przedsiębiorcom pracującym na ogół w śródmieściu 7 dni w tygodniu...Dojdziemy do opłat za parkowanie roweru...jak to się wszystko ma do rodzin z dziećmi.. do osób starszych bez orzeczenia inwalidztwa...
    Zamiast"" sprzedawać ""tereny deweloperom i plombować miasto galeriami handlowymi trzeba było pomyśleć o zapewnieniu gdańszczanom i gościom mozliwosc poruszania się i parkowania samochodu...

    • 6 5

    • Główne Miasto jest z gumy, aby pomieścić (1)

      auta nowych 400 tys. mieszkańców, gdyby polska demografia ruszyła z kopyta, wg twojego prawa wjazdu dla każdego do centrum samochodem ?

      • 2 0

      • dlatego wszyscy się wynoszą

        a burdele nie potrzebują dostawczych samochodów.

        • 2 1

  • Brak pieniędzy w budżecie

    Rok minął w styczniu i pieniądze się skończyły. Policja jeździ po dzielnicach i wypisuje wszystkim mandaty (Przymorze, Zapsa wszędzie nowe znaki zakazu, strefy zamieszkania) i teraz podwyżka opłat za parkowanie. Jakoś trzeba dziurę zapchać.

    • 6 3

  • Swietnie (1)

    Super, że to powstanie. Ale do cholerny czemu pominięto ul. Żabi kruk?! Przeciez będzie jeszcze gorzej niż jest teraz. Człowiek przyjeżdża do domu i nie ma gdzie stanąć bo jest ciągła walka o miejsce. Teraz to będzie bezpłatny parking dla turystów przy samym centrum Gdańska.

    • 8 2

    • W normalnych krajach turyści przybywają

      do dużych miast samolotami, pociągami, autobusami, a w nich korzystają z usług komunikacji publicznej.

      Uważasz, że tam ludzi rajcuje jazda autem w obcym mieście i tkwienie w lokalnych korkach ?

      • 2 1

  • Mieszkaniec

    Moim zdaniem to i tak mała cena powinna być minimum 10 zł za godzinę może wtedy by się nauczyli ze tylko mieszkańcy maja wstęp bo już jest tak w innych miastach ze jest zakaz dla nie posiadaczy abonamentów i osób obcych .

    • 6 5

  • Podwyżki (większe !) tylko dla

    aut z rejestracją spoza Gdańska!

    Raczej nie powinno się nękać mieszkańców, którzy płacą tu podatki.

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane