• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Ja bym dodal do tego wylaczenie z ruchu kolowego czesc ulic Glownego Miasta. Autobus linii 100 nie moze przejechac bo wszedzie byle jak zaparkowane auta

    • 6 1

  • Metoda Grzelaka: zagęszczać zabudowę, a potem podnosić stawki "bo za dużo aut". (2)

    • 15 2

    • faktycznie

      bardzo gęsto jest. Wszyscy przesiedleni na południu "Gdańska" mieszkają, całe miasto rozlane. Gdyby nie to, mniej byłoby problemów z komunikacją.

      • 5 0

    • Gdańsk ma chyba najniższą gęstość zabudowy z dużych miast w Polsce

      A te na zachodzie europy gęstość mają jeszcze znacznie większą.

      Korki są wtedy kiedy gęstość jest zbyt mała i trzeba pokonywać duże odległości. Dobrą komunikację miejską znacznie łatwiej i taniej zrobić przy dużej gęstości zaludnienia

      • 2 4

  • A kiedy pod ziemią ??? (1)

    Kiedy wreszcie powstanie parking podziemny ???
    Jest znakomite miejsce pomiędzy ul. Kotwiczników a Słodowników !
    I druga lokalizacja - Stare Przedmieście - pomiędzy Muzeum Narodowym a kośc. św. Piotra i Pawła - pod tym obecnym naziemnym - zrobić też podziemny !

    • 3 5

    • szybko bo hotelarze żądają.

      • 1 0

  • Powinno być min 10zł/h tak by większości nie opłacało się tam jeździć samochodem (1)

    Przez to, ze stawka nie była tyle lat uaktualniana pojawiło się jeszcze więcej blachosmrodziarzy co im się wydaje, że jak kupili samochód do miejsce parkingowe im się należy

    • 8 5

    • podnoszą opłaty bo im sie należy

      do gdańska rzadko jeździłem w tygodniu a teraz to nawet w sobotę nie pojadę.

      • 1 1

  • sprawiedliwie

    jeżdżę gdy ciepło na rowerze ale jem zdrowe produkty i pierdzę przy pedałowaniu no może to tak nie śmierdzi i truje ludzi jak portservice czy inne firmy ale zawsze dlatego chciałbym też płacić za parking jak motocykliści i samochody ale jak jade za autobusem to one strasznie dymią a jak przejeżdzam koło urzędu mijam urzędników wysiadających ze swoich aut na bezpłatnym dla nich parkingu.babcia uczyła ,że przykład trzeba dawać od siebie ale o ludziach to sobie ktoś przypomina tylko gdy wybory .....szkoda,bo demokracja to referendum niech się wypowiedzą...

    • 5 0

  • Oj, chyrtuski.. a chytry traci dwa razy.. (2)

    Dobrze, że mam możliwość wyboru gdzie zostawię moje podatki - z lenistwa płace w Gdańsku, bo tutaj mam meldunek, a mieszkam gdzie indziej.

    Kilka ostatnich artykułów upewniło mnie w przekonaniu że trzeba zmienić miejsce składania PITa.

    • 11 2

    • Jeszcze zmień tylko miejsce składania się co dzień rano do roboty. (1)

      • 1 4

      • boli, że musisz gnić w tym syfie, nie ;-)

        Ja mam wybór i sam zdecyduje kogo swoim podatkami wspieram, gdzie pracuje i gdzie mieszkam, - a ty prostaku dawaj sie dalej dymać na każdym kroku.

        • 4 2

  • powinno być 50 zł godzina apartamenty kosztują

    • 4 1

  • Więcej jak w Wawie?????

    Żarty!

    • 5 4

  • (2)

    Wprowadzić jeszcze opłaty za parkowanie rowerów. Oni nie płaca ani ubezpieczenia, ani podatków a także korzystają z infrastruktury miasta. Z jakich pieniędzy robi się dla nich miejsca parkingowe?

    • 11 1

    • Bzdety gadasz ! Rowerzyści płacą jak inni (1)

      podatki, pity, miejskie i inne.

      Więc nie pitol kłamstw chamie jeden.

      • 0 2

      • ty ped**arzu

        uważaj co mówisz. Grzeczniej proszę!

        • 1 0

  • Ta pani niech zajmie się miastem,a nie polityką wtedy ceny spadna

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane