• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkłady jazdy pełne niespodzianek

Krzysztof Koprowski
5 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności. Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności.

Rozkłady jazdy w Gdańsku sprawiają wrażenie, jakby zostały ułożone przypadkowo i były niedostosowane do potrzeb pasażerów. Prym wiodą w tym linie autobusowe, ale dziwnych rozwiązań nie brakuje też w tramwajach.



Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy. Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy.
Z jednym z najbardziej zaskakujących rozkładów stykać się muszą na co dzień mieszkańcy Południa Gdańska, którzy przesiadają się z tramwajów na autobusy na pętli Łostowice Świętokrzyska.

- Autobusy linii 113 oraz 213, opuszczające pętlę w godzinach wieczornych, mają bardzo dziwny rozkład jazdy. Mimo że jadą w tym samym kierunku - Olimpijska - Os. Cztery Pory Roku - ruszają jeden za drugim - linia 113 o godz. 21:10, 21:40, 22:10, 22:40, zaś 213 o godz. 21:08, 21:38, 22:08, 22:38 - zwraca uwagę pan Mirosław, czytelnik Trojmiasto.pl

Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia jednak, że jest to działanie celowe, choć nie wyklucza zmian w najbliższym czasie.

- Obie linie "zbierają" pasażerów z tramwaju linii 6 (przyjazd o godz. 21:04, 21:40 itp.). Na wniosek mieszkańców, linia 113 rozwozi pasażerów w kierunku osiedla przy ul. Kampinoskiej, czyli obsługuje najpierw inne osiedle niż 213, a linia 213 jedzie bezpośrednio na ul. Olimpijską - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jak oceniasz rozkłady jazdy autobusów i tramwajów?

Większą zagadką wydają się rozkłady linii autobusowych 115, 139, 148 oraz 199. Częstotliwość ich kursowania w poszczególnych godzinach to istna loteria. Np. linia 115 w każdej godzinie odjeżdża o innej minucie. Spamiętanie jej kursów jest rzeczą niemożliwą, podobnie jak racjonalne zaplanowanie podróży bez zaglądania do rozkładów.

- Zmniejszenie częstotliwości kursów z "co 8" do "co 10" minut spowoduje, że cykl powtarzalności minut zamkniemy w jednej godzinie, a nie w module dwugodzinnym. Poprawi to kosmetykę rozkładu jazdy, ale spowoduje też obniżenie częstotliwości i na kolejnych przystankach ludzie nie wejdą do pojazdu z powodu zatłoczenia - zauważa Zomkowski.

Jednocześnie ZTM zwraca uwagę, że wpływ na dokładne godziny odjazdów ma też natężenie ruchu. Mimo wprowadzenia regularnych odstępów między odjazdami na pętlach, takt nie jest utrzymany na kolejnych przystankach, gdyż autobus utyka w korku.

W rozkładach jazdy nie brakuje również dziwnych oznaczeń dla kursów zjazdowych do zajezdni tramwajowych. I tak literami "W" oznaczone są tramwaje linii 2 jadące do zajezdni Wrzeszcz, jednak już w przypadku linii 6 dla takiego kierunku wybrano literę "A". Literą "A" oznaczono też w rozkładach linii 10 zjazdy do... zajezdni Nowy Port.

- To wyniki ułomności przestarzałego oprogramowania do układania rozkładów jazdy. Aktualnie szukamy producenta nowego oprogramowania, który umożliwi elastyczną ingerencję na przykład w layout rozkładu jazdy - tłumaczy zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Z tego samego powodu Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy sugerowanie w kursach zjazdowych linii 8 kończenie trasy na przystanku Twarda, mimo że motorniczowie pozwalają na podróż do samej zajezdni w Nowym Porcie. W przypadku linii 8 kuriozalne wydaje się również realizowanie zjazdów do zajezdni przez trzy różne względem siebie trasy: do zajezdni Wrzeszcz przez Wrzeszcz, do zajezdni Wrzeszcz przez Zaspę i Oliwę oraz do zajezdni Nowy Port przez Węzeł Kliniczna.

Okazuje się jednak, że i to stanowi przemyślaną taktykę ZTM, który tłumaczy to troską o pasażera i celowym objęciem jak największego obszaru miasta taborem niskopodłogowym, stacjonującym w obu zajezdniach. - Taka kombinacja przydziału poszczególnych kursów danej linii do zajezdni wynika z faktu, że chcemy spełnić zarówno aspekt ekonomiczny (optymalizacja kosztowa), jak i jakości obsługi klienta (niska podłoga, komfort) - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Tabor Tramwajowy (2)

    Tabor tramwajowy jest opłakany Helmuty i Swingi a szczególnie hemuty kto kupuje tanie guano tzw. ponoć to najnowoczesniejsze tramwaje tak faktycznie starsze niż Konstale ogółem jest zły tabor tramwajowy helmuty już na samym starcie opchane jak i swingi Konstale mają więcej pojemności przeciez nawet wystarczyłoby je zmodernizować i wyszedł by ten sam koszt niż kupienie taniego guana z niemiec i bydgoszczy kraków umie pomyśleć i zrobił sobie 405 z 3 wagonów konstala i jak sie chce to można

    • 4 23

    • Nie pasuje to kup sobie konia i karetę...Mniej słuchaj RM a zmądrzejesz...

      • 5 0

    • "Tabor tramwajowy jest opłakany Helmuty i Swingi a szczególnie hemuty kto kupuje tanie guano"

      Piszesz jak byś się znał, a guano to masz w głowie chyba skoro tak twierdzisz.
      Co do swingów to się zgodzę, szału nie robią. Piszczą, ślizgają się. Generalnie uważam że to nie są tramwaje na nasze linie (zbyt częste przystanki) tylko do obsługi szybkiego tramwaju (widzę je zamiast PKM) mają dopiero rok a zobaczcie jak wyglądają, choć to zasługa głównie pasażerów.
      Swing pokazuje swoją klasę dopiero na długim wybiegu i przy spokojnej jeździe.
      "Helmuty" czyli N8CMF1 (po modernizacji) są naprawdę dobrymi wozami, mają średnio po 44lata. Psują się jak każde wozy. Helmuty w Gdańsku wysiadają zazwyczaj przez torowiska (wybicia, uskoki) oraz przez częste zatrzymywanie się i ruszanie.
      Weźcie sobie do głowy jedno, te wozy jeżdżą codziennie po często 20godzin na dobę, niezależnie od warunków, nikt ich codziennie nie rozbiera i nie składa każdej części od nowa. Są naprawiane gdy się zepsują.

      Nie wiem co kolega wyżej pisze o 405? "zrobił sobie 405 z 3 wagonów konstala"
      Jeśli chodzi o krakowski tramwaj Protram 405N-Kr o numerze taborowym 4001, to szanowny Panie. Nie Kraków sobie zrobił tylko zakłady Protram we Wrocławiu zrobiły go dla Krakowa za UWAGA, lepiej usiąść : Cena brutto 6 765 000 zł.
      Więc miły Panie, w tej cenie masz 9 "helmutów" po modernizacji. Interes życia!

      • 1 0

  • 127

    dodalbym jeszcze 127 z oliwa pkp - kierunek brzezno, dni powszednie. jeden z pierwszych autobusow o godz 18 po prostu nie przyjezdza - bo nie. mimo ze w planie widnieje.

    • 11 1

  • 5. - dawna 15. (2)

    czemu 5tka nie moze jechac, jak dawniej do oliwy? czy to az tak duzo dalej niz zajezdnia? tez jest gdzie zawrocic, a inaczej zadnego bezposredniego poleczenia z.brzeznem nie ma.

    • 18 4

    • 5 (15 - zresztą komu przeszkadzał stary nr linii?) jeździ za rzadko

      jedyne połączenie Wrzeszcza z "drugą stroną" i plażą, a kursy raz na 100 lat

      • 9 3

    • cichcem

      Przez długi czas trasa 5 do Strzyży w remontowych rozkładach jazdy widniała z oznaczeniem "tymczasowa". Tłumaczono to remontem pętli w Jelitkowie i tym, że się tramwaje na pętli w Oliwie nie mieszczą. Sądzę, że ten remont w Jelitkowie się już skończył? Dawno pewnie? "Tymczasowość" trasy - też, niestety. Zapewne za pomocą "badań" rozstawionych swego czasu w Oliwie pytaczy "a skąd pani przyjechała? a dokładnie? a numer mieszkania? a numer buta?". Brawo, tyle że ilu pasażerów jakiejkolwiek linii dojeżdża do pętli?? To było JEDYNE bezpośrednie połączenie kilku dzielnic np. z uniwerkiem - wygodne dla masy studentów rozbudowującego się kampusu, o ludziach pracy z okolic UG, kończących robotę o różnych porach, nie mówiąc. No ale państwo szanowne z ztm-u uznało, że przecież spokojnie mogą się przesiadać. Tylko czekać, aż w zimie zacznie się to wszystko psuć, opóźniać, a mieszkańcy NP, Brzeźna, części Wrzeszcza znów, jak za remontów, będą skazani na przesiadki.

      Dziękujemy ci, anonimowy urzędniku ztm... :/ Wrrr!

      Przywrócić starą trasę 5 do Oliwy!

      • 1 1

  • 113, 213 (1)

    rozkłady 113 i 213 są na prawdę strasznie przemyślane. ciężko trafić na ten autobus gdy wysiada się z tramwaju, często tramwaje też maja opóźnienia i wtedy jest lipa! czeka się na ten autobus a 113 jeszcze jeździ z Oruni i stoi w straszliwym korku!
    w ogóle nowa pętla jest do poprawki! i to bardzo dużej!
    pozdrawiam, pasażer.

    • 8 1

    • 213 i 113 powinny jeździć co 10 min tak jak inne autobusy...nie wyobrażam sobie zimą stać na pętli prze pół godziny bo bus zwiał. To jest nie do pomyślenia.

      • 0 0

  • KOMUNIKACJĄ JEŹDZI TYLKO PLEBS I STUDENCIAKI (3)

    dałem auto do naprawy i 3 dni pojeździłem z ciekawości, syf, smród brud, buractwo, cfaniactwo jednym słowem margines społeczny, patologia pozatym nie mając zniżek, a mając opłacone auto nie opłaca mi sie jechać tym bo z chełmu do centrum w dwie strony musze zapłacić 6zł, a autem wypale paliwa za 4 zeta to jeszcze mam 2 na parking, o komforcie nie wspomne...

    • 7 30

    • Nie sztuka jeździć ciepłym autkiem :)

      Każda łamaga potrafi. Za to w komunikacji - to dopiero trzeba być silnym fizycznie i odpornym psychicznie! A jaka satysfakcja, gdy już się wysiądzie! Serio, mam tak!

      • 7 1

    • A ten parking za dwójkę to na ile? 15 minut? :D

      • 0 0

    • BŁĘDY BŁĘDY BŁĘDY

      Na początku może jakiś kurs ortografii, zanim się zacznie opinie pisać i ludzi obrażać?

      • 1 0

  • sam jesteś burak..

    • 4 2

  • ZTM - co to takiego??? (3)

    Może uprzejmie ktoś mi uprzejmie wyjaśni, czym jest ZTM, po co powstał i czym się zajmuje??? Póki co tyle co widzę, to 3 panowie - 2 w czapeczkach i jeden w garniturku, zatrzymują tramwaje przy Bramie Oliwskiej i robią przez to mega korek tramwajowy.

    • 6 7

    • ooo odezwali się znajomi tych, co pracują w zarządzie transportu

      • 1 0

    • (1)

      twór UM.KIEROWNICTWO ZTM to ludzi nie mający pojęcia o komunikacji. dyrektor i jego zastępca powinni się uczyć od uczyć od zkm(a wyszli z zkm)

      • 4 0

      • A ich decyzje (takie jak nakaz wysiadania pasażerów autobusu na końcowym pomimo, że ten autobus zaraz jedzie) takie same jak pryncypałów w PRL-u.

        • 0 0

  • PRZECIEZ CI CO UKLADAJA ROZKLADY JEZDZA LIMUZYNAMI !!!!!! To skad maja sie znac na tym :)

    Motloch jezdzi przeciez tylko srodkami komunikacji miejskiej :) Przeciez kazdy jadacy limuzyna prezes was widzi przez przyciemniane szyby jak stoicie w deszczu na tych zalosnych przystankach i powracacie z waszej groteskowej pracy . Wiec co ich obchodza rozklady jak wazne byle szmal plynal a jak dojedziecie to wasz problem !

    • 10 0

  • Oczywiście wszystko co opisane w pierwszych ośmiu akapitach to absurd. Ale "kuriozalne" realizowanie zjazdów w ten sposób jest jak najbardziej sensowne, bo bez tego niemożliwe jest zachowanie wieczornego taktu linii w różnych rejonach miasta. Nie chodzi nawet o komfort, o czym Pan Zomkowski wie 300 razy lepiej ode mnie (bo trzeba mu oddać, że naprawdę JEST fachowcem w dziedzinie komunikacji miejskiej - żeby tylko więcej od niego zależało...). Jak już, to tylko częściowo - ew. chodzić może o to, by niska podłoga była rozmieszczona równomiernie w obowiązującym takcie...

    • 0 2

  • Komunikacja

    Dzięki pętli tramwajowej na ORUNI GÓRNEJ pogorszył mi się dojazd! Tramwajem jak pojadę to 113 mi ucieknie, a przesiadka 275+154 nie wychodzi. Z rana 154 jest przeładowany i zatrzymuje się na każdych zadupiach.

    Zwrócicie linię 254 to przesiadę się do Komunikacji Zbiorczej, jak nie to nie. Ja mam ekologiczny samochód pali mi 4l diesla na 100 km. Do Wrzeszcz do pracy mam dokładnie 10,6km. 20km dziennie, czyli 100km w cztery dni. Pracuję 6 dni w tygodniu. Wniosek? 25 dni pracowałem, dziennie wydaję ok. 5,70. Miesięcznie wydaję 142zł. Dzięki temu mam komfort jazdy, krótszy czas przejazdu (kwadransik) i czasami podwożę moich sąsiadów do Głównego. Nie śmierdzi, nie narzekam na temperaturę, nie narzekam na przeziębienie. Wręcz same oszczędności. Co z tego że za bilet dam 88zł skoro tracę czas i jeszcze jade w skandalicznych warunkach (brud i tłok, pomijam smród od pasażerów)

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane