• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkłady jazdy pełne niespodzianek

Krzysztof Koprowski
5 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności. Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności.

Rozkłady jazdy w Gdańsku sprawiają wrażenie, jakby zostały ułożone przypadkowo i były niedostosowane do potrzeb pasażerów. Prym wiodą w tym linie autobusowe, ale dziwnych rozwiązań nie brakuje też w tramwajach.



Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy. Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy.
Z jednym z najbardziej zaskakujących rozkładów stykać się muszą na co dzień mieszkańcy Południa Gdańska, którzy przesiadają się z tramwajów na autobusy na pętli Łostowice Świętokrzyska.

- Autobusy linii 113 oraz 213, opuszczające pętlę w godzinach wieczornych, mają bardzo dziwny rozkład jazdy. Mimo że jadą w tym samym kierunku - Olimpijska - Os. Cztery Pory Roku - ruszają jeden za drugim - linia 113 o godz. 21:10, 21:40, 22:10, 22:40, zaś 213 o godz. 21:08, 21:38, 22:08, 22:38 - zwraca uwagę pan Mirosław, czytelnik Trojmiasto.pl

Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia jednak, że jest to działanie celowe, choć nie wyklucza zmian w najbliższym czasie.

- Obie linie "zbierają" pasażerów z tramwaju linii 6 (przyjazd o godz. 21:04, 21:40 itp.). Na wniosek mieszkańców, linia 113 rozwozi pasażerów w kierunku osiedla przy ul. Kampinoskiej, czyli obsługuje najpierw inne osiedle niż 213, a linia 213 jedzie bezpośrednio na ul. Olimpijską - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jak oceniasz rozkłady jazdy autobusów i tramwajów?

Większą zagadką wydają się rozkłady linii autobusowych 115, 139, 148 oraz 199. Częstotliwość ich kursowania w poszczególnych godzinach to istna loteria. Np. linia 115 w każdej godzinie odjeżdża o innej minucie. Spamiętanie jej kursów jest rzeczą niemożliwą, podobnie jak racjonalne zaplanowanie podróży bez zaglądania do rozkładów.

- Zmniejszenie częstotliwości kursów z "co 8" do "co 10" minut spowoduje, że cykl powtarzalności minut zamkniemy w jednej godzinie, a nie w module dwugodzinnym. Poprawi to kosmetykę rozkładu jazdy, ale spowoduje też obniżenie częstotliwości i na kolejnych przystankach ludzie nie wejdą do pojazdu z powodu zatłoczenia - zauważa Zomkowski.

Jednocześnie ZTM zwraca uwagę, że wpływ na dokładne godziny odjazdów ma też natężenie ruchu. Mimo wprowadzenia regularnych odstępów między odjazdami na pętlach, takt nie jest utrzymany na kolejnych przystankach, gdyż autobus utyka w korku.

W rozkładach jazdy nie brakuje również dziwnych oznaczeń dla kursów zjazdowych do zajezdni tramwajowych. I tak literami "W" oznaczone są tramwaje linii 2 jadące do zajezdni Wrzeszcz, jednak już w przypadku linii 6 dla takiego kierunku wybrano literę "A". Literą "A" oznaczono też w rozkładach linii 10 zjazdy do... zajezdni Nowy Port.

- To wyniki ułomności przestarzałego oprogramowania do układania rozkładów jazdy. Aktualnie szukamy producenta nowego oprogramowania, który umożliwi elastyczną ingerencję na przykład w layout rozkładu jazdy - tłumaczy zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Z tego samego powodu Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy sugerowanie w kursach zjazdowych linii 8 kończenie trasy na przystanku Twarda, mimo że motorniczowie pozwalają na podróż do samej zajezdni w Nowym Porcie. W przypadku linii 8 kuriozalne wydaje się również realizowanie zjazdów do zajezdni przez trzy różne względem siebie trasy: do zajezdni Wrzeszcz przez Wrzeszcz, do zajezdni Wrzeszcz przez Zaspę i Oliwę oraz do zajezdni Nowy Port przez Węzeł Kliniczna.

Okazuje się jednak, że i to stanowi przemyślaną taktykę ZTM, który tłumaczy to troską o pasażera i celowym objęciem jak największego obszaru miasta taborem niskopodłogowym, stacjonującym w obu zajezdniach. - Taka kombinacja przydziału poszczególnych kursów danej linii do zajezdni wynika z faktu, że chcemy spełnić zarówno aspekt ekonomiczny (optymalizacja kosztowa), jak i jakości obsługi klienta (niska podłoga, komfort) - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • A dojazd z Jasienia? (1)

    Dramat! Nigdy nie ma autobusu (linie 167 i 168) na czas. Zawsze idę "na czuja". Jak mam szczeście, czekam do 5 minut. Jak nie mam to i 20. Na tablicy odjazdów autobusy pojawiają sie i znikają.

    • 5 2

    • Mieszkam na Jasieniu i nie narzekam (po za puszczaniem 15 metrowych Neoplanów). Układ na tej trasie jest dość prosty. Wcześnie rano i wieczorem 367 jedzie co pół godziny. Potem normalnie co 15 minut a w godzinach szczytu co 10. Znajdź więc pierwszy autobus danego okresu i nie będziesz musiał iść na czuja.

      • 1 0

  • dojazd do Kowal (6)

    Często muszę jechać do Kowal 155 (bo 255 jeździ bardzo rzadko)i widzę, że na końcowym przystanku (os. Świętokrzyskie) prawie wszyscy wysiadający idą na piechotę do Kowal. Czy ni można przedłużyć 155 do pętli w Kowalach?

    • 5 2

    • Przedłużcie linię 155 lub 262 (4)

      Popieram przedłużenie linii 155 - chociaż za Biedronkę!!!

      • 4 0

      • Dlaczego 155 nie można przedłużyć aż do Jankowa? (3)

        Rano jest zawsze masakra!

        • 2 2

        • Bo Jankowo to już nie Gdańsk (1)

          poproś sołtysa o dodatkowe autobusy

          • 6 1

          • Kowale też nie Gdańsk

            a, że Burmistrz Gminy Kolbudy kasy nie daje to tak macie autobusy. trzeba było wiedzieć, gdzie się wyprowadzać, a nie teraz jęczęć...

            • 5 2

        • Trzeba przedłużyć

          chociaż do Kolbud.

          • 1 1

    • Komunikacja do Kowal, Jankowa czyli gminy Kolbudy

      finansuje, zleca, zamawia:
      Urząd Gminy Kolbudy

      • 3 0

  • koszmar na osiedle wschód w pruszczu (1)

    mieszkam na osiedlu wschód w Pruszczu gdańskim, ten kto ustalał rozkłady ma pomieszane w głowie nie dość że tylko 207 kursuje w weekendy to jeszcze są półtora godzinne przerwy o 8 i o 18 nie wyjeżdża żaden autobus masakra,czy kiedykolwiek się to zmieni?W dni powszednie między autobusami 200 a 207 są 15 min odstępy a potem 45 min stania na deszczu bo nawet wiat nie ma !!!!

    • 4 2

    • Komunikację do Pruszcza Gd.

      zleca, zamawia i finansuje
      Urząd Miasta Pruszcz Gdański

      • 3 0

  • chyba brakuje komuś problemów.

    I to chyba optymistyczny wniosek.

    • 0 0

  • no no.. (1)

    Nie tylko rozkład jest świetnie ułożony ale sama trasa autobusu jest super zwłaszcza 111 jeździ dookoła przez Dolne Miasto jakby nie mozna było 120 puścić na cały dzien a nie tylko do 13.. jeśli to ma być sposób na odkorkowania miasta to chybiony.

    • 2 1

    • A kto zapłaci za te dodatkowe jazdy 120?

      • 0 0

  • xxx (2)

    dojazd do nowego portu z gdanska jest tak ulozony ze bardzo ciezko jest dojechac to jest po prostu masakra

    • 6 2

    • masakra (1)

      Tak popieram po za szczytem co 20 minut 14-tka, masakra

      • 3 0

      • może poza szczytem jeżdżąc częściej woziłyby w większości powietrze? tak jak kiedyś 10

        • 1 0

  • Jest lepszy i tańszy sposób, niż śmierdząca, zatoczona komunikacja miejska (1)

    wystarczy kupić np tico (najlepiej na gaz) za jakieś 1000 zł, a koszty utrzymania i lania benzyny są jak jeden magazyn dokładnie wyliczył tańszy, niż miesięczny

    • 3 1

    • Jeszcze są rolki, rowery,

      nawet hulajnogi i to też elektryczne.

      • 2 0

  • 189/175

    najlepiej jak by ktos sie wzia za te linie i polaczenie ich ze saba w miare logicznie a nie 175 odjedzie a przyjedzie 189 i gdzie mieszkancy nowych osiedli poludnia maja sie przesiadac skoro jeden autobus nie czeka na drogi ten rozklad jest idiotyczny moze ktos madry w koncu cos zrobi z polaczeniem obu tych lini

    • 3 0

  • 171,169,179

    O Boże lodzie jak ja wam zazdroszczę,macie tyle autobusów i tramwai,i jeszcze narzekacie.A co my mamy zrobić z Osowy,aby dojechać do centrum.Każdy z autobusów jeździ co półgodziny,nocny jeździ tylko główną trasą do PKP,z taką częstotliwością,że gdyby to nie było przez las,ludzie chodzili by na piechotę.

    • 4 0

  • Popieram-11 moglaby...

    ...jezdzic kolo PKS-u!!!
    Przy Dworcu,Locie jezdzi full tramwajow,autobusow!
    O ile byloby prosciej dostac sie ludziom starszym,
    niepelnosprawnym,z wozkami do Urzedow!!!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane