• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkłady jazdy pełne niespodzianek

Krzysztof Koprowski
5 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności. Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności.

Rozkłady jazdy w Gdańsku sprawiają wrażenie, jakby zostały ułożone przypadkowo i były niedostosowane do potrzeb pasażerów. Prym wiodą w tym linie autobusowe, ale dziwnych rozwiązań nie brakuje też w tramwajach.



Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy. Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy.
Z jednym z najbardziej zaskakujących rozkładów stykać się muszą na co dzień mieszkańcy Południa Gdańska, którzy przesiadają się z tramwajów na autobusy na pętli Łostowice Świętokrzyska.

- Autobusy linii 113 oraz 213, opuszczające pętlę w godzinach wieczornych, mają bardzo dziwny rozkład jazdy. Mimo że jadą w tym samym kierunku - Olimpijska - Os. Cztery Pory Roku - ruszają jeden za drugim - linia 113 o godz. 21:10, 21:40, 22:10, 22:40, zaś 213 o godz. 21:08, 21:38, 22:08, 22:38 - zwraca uwagę pan Mirosław, czytelnik Trojmiasto.pl

Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia jednak, że jest to działanie celowe, choć nie wyklucza zmian w najbliższym czasie.

- Obie linie "zbierają" pasażerów z tramwaju linii 6 (przyjazd o godz. 21:04, 21:40 itp.). Na wniosek mieszkańców, linia 113 rozwozi pasażerów w kierunku osiedla przy ul. Kampinoskiej, czyli obsługuje najpierw inne osiedle niż 213, a linia 213 jedzie bezpośrednio na ul. Olimpijską - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jak oceniasz rozkłady jazdy autobusów i tramwajów?

Większą zagadką wydają się rozkłady linii autobusowych 115, 139, 148 oraz 199. Częstotliwość ich kursowania w poszczególnych godzinach to istna loteria. Np. linia 115 w każdej godzinie odjeżdża o innej minucie. Spamiętanie jej kursów jest rzeczą niemożliwą, podobnie jak racjonalne zaplanowanie podróży bez zaglądania do rozkładów.

- Zmniejszenie częstotliwości kursów z "co 8" do "co 10" minut spowoduje, że cykl powtarzalności minut zamkniemy w jednej godzinie, a nie w module dwugodzinnym. Poprawi to kosmetykę rozkładu jazdy, ale spowoduje też obniżenie częstotliwości i na kolejnych przystankach ludzie nie wejdą do pojazdu z powodu zatłoczenia - zauważa Zomkowski.

Jednocześnie ZTM zwraca uwagę, że wpływ na dokładne godziny odjazdów ma też natężenie ruchu. Mimo wprowadzenia regularnych odstępów między odjazdami na pętlach, takt nie jest utrzymany na kolejnych przystankach, gdyż autobus utyka w korku.

W rozkładach jazdy nie brakuje również dziwnych oznaczeń dla kursów zjazdowych do zajezdni tramwajowych. I tak literami "W" oznaczone są tramwaje linii 2 jadące do zajezdni Wrzeszcz, jednak już w przypadku linii 6 dla takiego kierunku wybrano literę "A". Literą "A" oznaczono też w rozkładach linii 10 zjazdy do... zajezdni Nowy Port.

- To wyniki ułomności przestarzałego oprogramowania do układania rozkładów jazdy. Aktualnie szukamy producenta nowego oprogramowania, który umożliwi elastyczną ingerencję na przykład w layout rozkładu jazdy - tłumaczy zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Z tego samego powodu Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy sugerowanie w kursach zjazdowych linii 8 kończenie trasy na przystanku Twarda, mimo że motorniczowie pozwalają na podróż do samej zajezdni w Nowym Porcie. W przypadku linii 8 kuriozalne wydaje się również realizowanie zjazdów do zajezdni przez trzy różne względem siebie trasy: do zajezdni Wrzeszcz przez Wrzeszcz, do zajezdni Wrzeszcz przez Zaspę i Oliwę oraz do zajezdni Nowy Port przez Węzeł Kliniczna.

Okazuje się jednak, że i to stanowi przemyślaną taktykę ZTM, który tłumaczy to troską o pasażera i celowym objęciem jak największego obszaru miasta taborem niskopodłogowym, stacjonującym w obu zajezdniach. - Taka kombinacja przydziału poszczególnych kursów danej linii do zajezdni wynika z faktu, że chcemy spełnić zarówno aspekt ekonomiczny (optymalizacja kosztowa), jak i jakości obsługi klienta (niska podłoga, komfort) - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • 186 i 212, 112 i 166

    Z dworca w kierunku Rafinerii (i dalej na Wyspę Sobieszewską) najpierw jedzie przepełniony 186, a dwie-trzy minuty za nim pustawy 212. Powinny jechać odwrotnie!!!

    Tak samo druga para - najpierw przepełniony 112, a dwie-trzy minuty za nim pustawy 166. I tutaj powinny jechać odwrotnie!!!

    • 6 2

  • a może ktoś pomyśli żeby linia 101 Gdańsk Urząd Marszałkowski-Gdynia Dworzec kursowała codziennie a nie raz w roku (2)

    Na Sopot Reja mnóstwo osób się przesiada a nie każdemu SKM pasuje

    • 7 1

    • Sensowne, ale SKM nie byłaby z takiego obrotu spraw zadowolona - straciłaby pasażerów.

      • 1 1

    • nie pasuje, bo w SKM trzeba płacić:-)))

      i moherom to się nie podoba

      • 0 0

  • przemyślana taktyka.......

    ZTM to rzeczywiście powrót do Zjednoczeń,Zrzeszeń...do monopolizacji rynku usług.Prywaciarz zawsze oszuka,np.zatrudni na czarno,nie wypłaci przez 3-y m-ce poborów....nie zapłaci za wyłudzone paliwo itd. a nie jest wcale tańszy od profesjonalnych,pewnych przewoźników z tradycjami.A w ZTM-ie ludzie z łapanki,przypadkowi,indolenci,pozoranci itd....A Dobaczewski zadowolony ,usatysfakcjonowany.....bo nareście dali pieniądze....za umowę o pracę i jeszcze z nadbudowy Metropolitalnego Związku nikomu niepotrzebnemu dodatkowo ok 50-tys. zl rocznie za jeden dzień w m-cu posiedzenia i popier......bierze jeszcze wielu.A ziomkowski niech wraca jak jeszcze zdolny zdrowotnie na 105-Na....będzie lepiej...............

    • 2 3

  • 174 i 156

    Dziękuję bystrzakom, którzy układali rozkład jazdy linii 174 i 156. Przez was muszę czekać o godz. 21 na autobus aż godzinę, bo nic o tej porze nie ma. Niby mieszkam w Gdańsku, a dojazdy gorsze niż do Pruszcza.

    • 8 1

  • 155 do kowal (1)

    przedłużcie trasę 155 do Kowal lub zwiększcie częstotliwość 255.

    • 3 0

    • Komunikacja do Kowal

      Komunikacja do Kowal, Jankowa czyli gminy Kolbudy finansuje Urząd Gminy Kolbudy

      • 2 0

  • 155 do kowal

    • 1 1

  • 130 i 184

    Pierwszy kurs ma z Moreny (i Jasieńskiej) 130, w którym - jak dojeżdża do Urzędu Miejskiego - jest ścisk jak za komuny. Już na Myśliwskiej większość miejsc siedzących jest zajęta, a jest to pierwszy kurs dla dużej części Moreny, Suchanina.

    5 minut wcześniej powinien jechać 184.

    • 0 0

  • autobus 169 z Osowej pomiędzy godz 10 a 11 jest tylko jeden !!! Czy to oby na pewno miejski autobus???

    • 1 0

  • A mnie dalej zastanawia... (1)

    ...dlaczego ZTM pozamieniał końcówkami linie 11 i 12 - tak, że 11 jeździ do Zaspy i 12 do Oliwy. Przez lata 12 jeździła do Zaspy i miała całkiem sensowne napełnienia - przeszkadzało to komuś? Po co w ogóle taki zabieg? Nie widzę w tym sensu i pewnie nigdy nie zobaczę.
    Natomiast najbardziej intryguje mnie to, co dzieje się na ul. Marynarki Polskiej - w weekendy staje się ona "wioską", z której ciężko się wydostać. Jedyną linią tam kursującą jest 14, która pojawia się... co 20 min. Może czas przywrócić linię 10 do łask i zrobić ją taką, jaka była - nie szczytowa, ale całodzienna i całotygodniowa? Albo chociaż zrobić coś z rozkładem 14? Człowiekowi naprawdę nie chce się wybierać między siedzeniem 20 minut na ławce jak głupek a pójściem pieszo przez całą długość ulicy...

    • 6 1

    • bo jeżdzące tam tłumy nie mieszczą sie w pojeździe...

      Ja wiem, każdy chce miec co 5 minut, ale bądźmy poważni...

      • 0 0

  • Popieram, w końcu temat został poruszony. Dodatkowo absurdem jest to, że kiedy wracam z pracy ostatnim tramwajem lina nr 2,która na pętli Łostowice Świętokrzyska przybywa o 22:38 nie mam już połączenia na Olimpijską(czekam na N13, który jest na Łódzkiej o 23:48 !!!!) Latem pół biedy ale zbliża się okres zimowy.
    Uwagi co do rozkładu jazdy i połączenia z pętli z tego co słyszę nie trapią tylko mnie. Mam nadzieję że ten artykuł zmieni obecna sytuację rozkładu jazdy.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane