• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkłady jazdy pełne niespodzianek

Krzysztof Koprowski
5 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności. Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności.

Rozkłady jazdy w Gdańsku sprawiają wrażenie, jakby zostały ułożone przypadkowo i były niedostosowane do potrzeb pasażerów. Prym wiodą w tym linie autobusowe, ale dziwnych rozwiązań nie brakuje też w tramwajach.



Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy. Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy.
Z jednym z najbardziej zaskakujących rozkładów stykać się muszą na co dzień mieszkańcy Południa Gdańska, którzy przesiadają się z tramwajów na autobusy na pętli Łostowice Świętokrzyska.

- Autobusy linii 113 oraz 213, opuszczające pętlę w godzinach wieczornych, mają bardzo dziwny rozkład jazdy. Mimo że jadą w tym samym kierunku - Olimpijska - Os. Cztery Pory Roku - ruszają jeden za drugim - linia 113 o godz. 21:10, 21:40, 22:10, 22:40, zaś 213 o godz. 21:08, 21:38, 22:08, 22:38 - zwraca uwagę pan Mirosław, czytelnik Trojmiasto.pl

Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia jednak, że jest to działanie celowe, choć nie wyklucza zmian w najbliższym czasie.

- Obie linie "zbierają" pasażerów z tramwaju linii 6 (przyjazd o godz. 21:04, 21:40 itp.). Na wniosek mieszkańców, linia 113 rozwozi pasażerów w kierunku osiedla przy ul. Kampinoskiej, czyli obsługuje najpierw inne osiedle niż 213, a linia 213 jedzie bezpośrednio na ul. Olimpijską - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jak oceniasz rozkłady jazdy autobusów i tramwajów?

Większą zagadką wydają się rozkłady linii autobusowych 115, 139, 148 oraz 199. Częstotliwość ich kursowania w poszczególnych godzinach to istna loteria. Np. linia 115 w każdej godzinie odjeżdża o innej minucie. Spamiętanie jej kursów jest rzeczą niemożliwą, podobnie jak racjonalne zaplanowanie podróży bez zaglądania do rozkładów.

- Zmniejszenie częstotliwości kursów z "co 8" do "co 10" minut spowoduje, że cykl powtarzalności minut zamkniemy w jednej godzinie, a nie w module dwugodzinnym. Poprawi to kosmetykę rozkładu jazdy, ale spowoduje też obniżenie częstotliwości i na kolejnych przystankach ludzie nie wejdą do pojazdu z powodu zatłoczenia - zauważa Zomkowski.

Jednocześnie ZTM zwraca uwagę, że wpływ na dokładne godziny odjazdów ma też natężenie ruchu. Mimo wprowadzenia regularnych odstępów między odjazdami na pętlach, takt nie jest utrzymany na kolejnych przystankach, gdyż autobus utyka w korku.

W rozkładach jazdy nie brakuje również dziwnych oznaczeń dla kursów zjazdowych do zajezdni tramwajowych. I tak literami "W" oznaczone są tramwaje linii 2 jadące do zajezdni Wrzeszcz, jednak już w przypadku linii 6 dla takiego kierunku wybrano literę "A". Literą "A" oznaczono też w rozkładach linii 10 zjazdy do... zajezdni Nowy Port.

- To wyniki ułomności przestarzałego oprogramowania do układania rozkładów jazdy. Aktualnie szukamy producenta nowego oprogramowania, który umożliwi elastyczną ingerencję na przykład w layout rozkładu jazdy - tłumaczy zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Z tego samego powodu Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy sugerowanie w kursach zjazdowych linii 8 kończenie trasy na przystanku Twarda, mimo że motorniczowie pozwalają na podróż do samej zajezdni w Nowym Porcie. W przypadku linii 8 kuriozalne wydaje się również realizowanie zjazdów do zajezdni przez trzy różne względem siebie trasy: do zajezdni Wrzeszcz przez Wrzeszcz, do zajezdni Wrzeszcz przez Zaspę i Oliwę oraz do zajezdni Nowy Port przez Węzeł Kliniczna.

Okazuje się jednak, że i to stanowi przemyślaną taktykę ZTM, który tłumaczy to troską o pasażera i celowym objęciem jak największego obszaru miasta taborem niskopodłogowym, stacjonującym w obu zajezdniach. - Taka kombinacja przydziału poszczególnych kursów danej linii do zajezdni wynika z faktu, że chcemy spełnić zarówno aspekt ekonomiczny (optymalizacja kosztowa), jak i jakości obsługi klienta (niska podłoga, komfort) - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • A autobusy na jasieńsko-kiełpińską stronę Gdańska?

    Ja wiele rozumiem. Ale godzina 21 nie jest taką godziną, żeby autobusy jeździły raz na 30 minut! Spóźnisz się chwile i pół h czekania... A ilu z nas pracuje do 21?

    I druga sprawa: poranne odjazdy 367 do Gdańska. Autobusy co pół h. A w sobotę wiele osób pracuje... Autobusy są 17 i 47 po siodmej i osmej.. By zdazyc do pracy na 8.15 trzeba jechac 6:47... co jest chore. Wystarczyloby, zeby jezdzily normalnie co 15 minut od tej 7... One nie woza powietrza

    • 0 0

  • celowe działanie?

    Proponuje żeby Ci co układają te celowe debilne rozkłady jazdy wyszli zza biurek i przejechali się zimą np wspomnianą linią 213. Jak zmarzną im cztery litery w oczekiwaniu na autobus bo następny jest za pół godziny to może te puste czerepy zaczną pracować logicznie.

    • 3 0

  • ludzie mamy najlepsza komunikacje w polsce !!

    Dlatego ze mamy największy tabor niskopodlogowych pojazdów, prawie wszystkie tory są wymienione , mamy pesy które są najnowoczesnymi tramwajami w polsce, ma Je jeszcze Tylko warszawa Ale w warszawie jest chaos bo jest full tych lini itd. Mamy tez ladny wygląd przystanków czy barierek, słupów od trakcji, a nie takie stare jak w niektorych miejscach w warszawie czy we wrocławiu. Wiec naprawdę nasza komunikacja ma sie czym pochwalic !!!!

    • 2 4

  • przstażały program do układania rozkładów?

    czy tym przestarzałym programem używanym jeszcze przez ZKM był plik excela? kiedyś nawet go miałem na dysku - ściągnięty z serwera zkmowego w 2003 albo 2004 roku,
    w tamtym czasie p. Zomkowski był bodajże informatykiem, podpisującym się "sebzom" .... :-)

    • 1 0

  • ZTM (1)

    jeżeli sami mówią, że jest to celowe działanie to znaczy, że ten relikt jakim jest ZTM należy zlikwidować a pracowników w związku ze zbliżającą się zmimą zatrudnić do odśnieżania przystanków, które tak oznaczyli, że mogą nie trafić. np. bardzo potrzebna linia 195 nie jeździ z pętli przy Więckowskiego gdzie naprawdę jest potrzebna a z pętli Witosa praktycznie na całej trasie wozi powietrze. Pracownicy ZTM nie reagują na uwagi Brak słów a może by tak prezydent miasta przeobraził TTM w wspoółkę i bjął ją kolejnym płatnym nazdorem????

    • 3 2

    • bardzo potrzebna linia 195

      komu? Babciom na cmentarz?

      • 0 0

  • SKM

    SKM to pełna lipa z Przymorza do Wrzeszcza 15 lub 20 min jadę nie da się zsynchronizować tych pociągów do k...y nędzy. To chyba ktoś w zarządzie jest do d...y . Powinny łby polecieć to może komuś by zależało.

    • 0 0

  • zagadka

    a jeszcze konia z rzędem kto rozszyfruje kursowanie niektórych tramwajów, niektóre linie przejeżdżają o różnych porach dnia a to koło dworca PKP a to koło dworca PKS...

    • 0 0

  • ztm ztm

    ztm wszystko widzi jasno bo nie przejmuje się pracownikami i pasażerami tylko coś tam sobie układa i bierze za to kasę,kupuje auta itp. nie zwraca uwagi na motorniczych ze na łostowicach mają linie 2 6 7 postoje po 6 min,gdzie jadą jeden za drugim a przejechanie chawla nie daje możliwości przyjechania na czas więc tramwaj wpada na pętle już ze 4 w plecy zanim objedzie pętlę to następne 3 min i odjeżdża już7 min opóżniony jak dojedzie do krańcowego z 11 do tyłu i tak w kółko a gdzie s****ie się pytam lub inne potrzeby????? pan zomkowski siedzi w biurze i ma blisko do kibla więc ma to w d*p......

    • 4 1

  • przecież to nic nowego!!!!

    Wiele autobusów tak jeżdzi.Wielokrotnie się zastanawiałam co za idiota układa rozkłady jazdy. Ja jeżdżę autobusami 255 i 256, których jest jak na lekarstowo a do tego jeszcze mają prawie identyczne godziny odjazdów, czyli jak nie zdążę na jeden to na drugi też nie.

    • 1 0

  • mogliby utworzyć linię autobusową z moreny do nowego portu :D

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane