• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkłady jazdy pełne niespodzianek

Krzysztof Koprowski
5 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności. Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności.

Rozkłady jazdy w Gdańsku sprawiają wrażenie, jakby zostały ułożone przypadkowo i były niedostosowane do potrzeb pasażerów. Prym wiodą w tym linie autobusowe, ale dziwnych rozwiązań nie brakuje też w tramwajach.



Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy. Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy.
Z jednym z najbardziej zaskakujących rozkładów stykać się muszą na co dzień mieszkańcy Południa Gdańska, którzy przesiadają się z tramwajów na autobusy na pętli Łostowice Świętokrzyska.

- Autobusy linii 113 oraz 213, opuszczające pętlę w godzinach wieczornych, mają bardzo dziwny rozkład jazdy. Mimo że jadą w tym samym kierunku - Olimpijska - Os. Cztery Pory Roku - ruszają jeden za drugim - linia 113 o godz. 21:10, 21:40, 22:10, 22:40, zaś 213 o godz. 21:08, 21:38, 22:08, 22:38 - zwraca uwagę pan Mirosław, czytelnik Trojmiasto.pl

Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia jednak, że jest to działanie celowe, choć nie wyklucza zmian w najbliższym czasie.

- Obie linie "zbierają" pasażerów z tramwaju linii 6 (przyjazd o godz. 21:04, 21:40 itp.). Na wniosek mieszkańców, linia 113 rozwozi pasażerów w kierunku osiedla przy ul. Kampinoskiej, czyli obsługuje najpierw inne osiedle niż 213, a linia 213 jedzie bezpośrednio na ul. Olimpijską - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jak oceniasz rozkłady jazdy autobusów i tramwajów?

Większą zagadką wydają się rozkłady linii autobusowych 115, 139, 148 oraz 199. Częstotliwość ich kursowania w poszczególnych godzinach to istna loteria. Np. linia 115 w każdej godzinie odjeżdża o innej minucie. Spamiętanie jej kursów jest rzeczą niemożliwą, podobnie jak racjonalne zaplanowanie podróży bez zaglądania do rozkładów.

- Zmniejszenie częstotliwości kursów z "co 8" do "co 10" minut spowoduje, że cykl powtarzalności minut zamkniemy w jednej godzinie, a nie w module dwugodzinnym. Poprawi to kosmetykę rozkładu jazdy, ale spowoduje też obniżenie częstotliwości i na kolejnych przystankach ludzie nie wejdą do pojazdu z powodu zatłoczenia - zauważa Zomkowski.

Jednocześnie ZTM zwraca uwagę, że wpływ na dokładne godziny odjazdów ma też natężenie ruchu. Mimo wprowadzenia regularnych odstępów między odjazdami na pętlach, takt nie jest utrzymany na kolejnych przystankach, gdyż autobus utyka w korku.

W rozkładach jazdy nie brakuje również dziwnych oznaczeń dla kursów zjazdowych do zajezdni tramwajowych. I tak literami "W" oznaczone są tramwaje linii 2 jadące do zajezdni Wrzeszcz, jednak już w przypadku linii 6 dla takiego kierunku wybrano literę "A". Literą "A" oznaczono też w rozkładach linii 10 zjazdy do... zajezdni Nowy Port.

- To wyniki ułomności przestarzałego oprogramowania do układania rozkładów jazdy. Aktualnie szukamy producenta nowego oprogramowania, który umożliwi elastyczną ingerencję na przykład w layout rozkładu jazdy - tłumaczy zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Z tego samego powodu Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy sugerowanie w kursach zjazdowych linii 8 kończenie trasy na przystanku Twarda, mimo że motorniczowie pozwalają na podróż do samej zajezdni w Nowym Porcie. W przypadku linii 8 kuriozalne wydaje się również realizowanie zjazdów do zajezdni przez trzy różne względem siebie trasy: do zajezdni Wrzeszcz przez Wrzeszcz, do zajezdni Wrzeszcz przez Zaspę i Oliwę oraz do zajezdni Nowy Port przez Węzeł Kliniczna.

Okazuje się jednak, że i to stanowi przemyślaną taktykę ZTM, który tłumaczy to troską o pasażera i celowym objęciem jak największego obszaru miasta taborem niskopodłogowym, stacjonującym w obu zajezdniach. - Taka kombinacja przydziału poszczególnych kursów danej linii do zajezdni wynika z faktu, że chcemy spełnić zarówno aspekt ekonomiczny (optymalizacja kosztowa), jak i jakości obsługi klienta (niska podłoga, komfort) - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • zkm

    w Gdyni nie lepiej autobus linia 173 z przystanku początkowego Chylonia PKP do Chylonia centrum / jeden przystanek przyjeżdża z opóźnieniem 7 min. a po dojeździe do Rumi PKP autobus R odjeżdża zanim ludzie się przesiada tak było wczoraj w ta okropna pogodę a dyspozytor na dyżurce w Rumi PKP siedzi z boku na foteliku i drzemie a starczyła by minuta aby ludzie się przesiedli SUPER POWODZENI

    • 3 0

  • Motorniczy (1)

    Witam
    Po raz kolejny ZTM się wymyka różnymi odpowiedziami.
    I całkiem z powodzeniem im to wychodzi ale to szczegół.

    Wszystko dla ludzi a ludzie i tak są nie zadowoleni to też dla ZTM-u szczegół. Jak i przystanek były Chrobrego prawda.

    Macie w 4 literach pasażerów i to miasto, puki kasa wam będzie leciała za kary i niewyrobione wozokilometry ZKM-u Wy będziecie zadowoleni.

    Więc zjazdy tramwajów są spowodowane, tym żeby tramwaj jak najdłużej jechał po miejscach gdzie i tak nikogo nie ma.

    Zjazdy odbywają się np. Dworzec - Opera - Kliniczna - Letniewo - Nowy Port na lini 3. A ludzie bardzo chcą jechać do Brzeźnia ale Was to nie interere.

    O lini 8 przy takim samym zjeździe to tragedia.

    Jak już każdy zauważył ZTM używa, że motorniczowie od momentu wyłączenia z trasy zabierają pasażerów do samej zajezdni. Dla przypomnienia wasza umowa o tym mówi, że każdy jest zobowiązany do tego aby przy włączeniu i wyłączeniu z trasy zabierać pasażerów a nawet za to jest kara. Więc nie pitolcie farmazonów.

    Szkoda też, że Wspaniały ZTM dba o pasażerów "Motorniczych którzy po pracy są pasażerami" I jakimś dziwnym sposobem mają problem z dojazdem do pracy i powrotem do domu. Autobusy nocne nie mają skomunikowań o każdej godzinie na Dworcu a jeżdżą co godzinę.

    Dziwne oznaczenia, dziwne informacje ZTM zwala na niedoróbki oprogramowania. Szkoda, że większość skarg przychodzi do ZKM-u a motorniczowie za to obrywają a nie ZTM.

    Weźcie się w końcu do roboty w tym ZTM-ie bo jest wstyd aż boli

    • 7 0

    • Pryncypałami są tam podobno dawni decydenci z PRL-u którzy powinni już być na emeryturze. Przepisy jakie sami sobie stworzyli to umywam ręce i za nic nie odpowiadam.

      • 1 0

  • 162 i 275 z pętli Łostowice Świętokrzyska

    jeżdżą parami. A skandalem jest skasowanie co drugiego kursu autobusu nocnego.

    • 1 0

  • przywrócić 1 - Siedlace - Stogi

    • 0 0

  • 207,200,205,232, witamy w Pruszczu sypialni gdanska? (1)

    od kiedy zaczal sie rok szkolny ciezko wsiasc do autobusow juz na poczatkowych przystankach- Przydalyby by sie DODATKOWE KURSY z dworca w gdansku w godzinach 14-16 i w godzinach rannych z pruszcza do gdanska. pozdrawiamy ztm i zkm

    • 0 1

    • co masz do ZKM

      Przecież te linie obsługuje PKS. Najpierw sprawdź jaki przewoźnik tam wozi pasażerów a potem się czepiaj

      • 1 0

  • 199

    Jeździ jak chce, niezależnie od pogody/natężenia ruchu/dnia tygodnia i konfiguracji planet. Dziesięciominutowe spóźnienie na drugim przystanku trasy? Tylko na linii 199!

    • 1 2

  • skandal 113 i 213

    113 ostatni 22-38
    213 ostatni 22-40
    a pozniej do nocnego nie ma czym dojechac na 4 pory roku
    skandal

    • 2 1

  • Tramwaj nr 8

    "do zajezdni Wrzeszcz przez Wrzeszcz, do zajezdni Wrzeszcz przez Zaspę i Oliwę oraz do zajezdni Nowy Port przez Węzeł Kliniczna" - przy czym "przez Wrzeszcz" oznacza górny Wrzeszcz, a "Zaspa" oznacza dolny Wrzeszcz

    • 0 0

  • rozkład jazdy lini 8 jest fataknie ustalony w soboty i niedziele

    • 0 1

  • Debile

    Ostatnio modne stało się powiedzenie "system winien".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane