• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozkłady jazdy pełne niespodzianek

Krzysztof Koprowski
5 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności. Rozszyfrowanie rozkładów niektórych linii tramwajowych i autobusowych wymaga sporych umiejętności.

Rozkłady jazdy w Gdańsku sprawiają wrażenie, jakby zostały ułożone przypadkowo i były niedostosowane do potrzeb pasażerów. Prym wiodą w tym linie autobusowe, ale dziwnych rozwiązań nie brakuje też w tramwajach.



Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy. Autobusy linii 113 oraz 213 wieczorami ruszają z pętli Łostowicie Świętokrzyska jeden po drugim. Kto się spóźni, ten musi czekać prawie pół godziny na kolejne kursy.
Z jednym z najbardziej zaskakujących rozkładów stykać się muszą na co dzień mieszkańcy Południa Gdańska, którzy przesiadają się z tramwajów na autobusy na pętli Łostowice Świętokrzyska.

- Autobusy linii 113 oraz 213, opuszczające pętlę w godzinach wieczornych, mają bardzo dziwny rozkład jazdy. Mimo że jadą w tym samym kierunku - Olimpijska - Os. Cztery Pory Roku - ruszają jeden za drugim - linia 113 o godz. 21:10, 21:40, 22:10, 22:40, zaś 213 o godz. 21:08, 21:38, 22:08, 22:38 - zwraca uwagę pan Mirosław, czytelnik Trojmiasto.pl

Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia jednak, że jest to działanie celowe, choć nie wyklucza zmian w najbliższym czasie.

- Obie linie "zbierają" pasażerów z tramwaju linii 6 (przyjazd o godz. 21:04, 21:40 itp.). Na wniosek mieszkańców, linia 113 rozwozi pasażerów w kierunku osiedla przy ul. Kampinoskiej, czyli obsługuje najpierw inne osiedle niż 213, a linia 213 jedzie bezpośrednio na ul. Olimpijską - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jak oceniasz rozkłady jazdy autobusów i tramwajów?

Większą zagadką wydają się rozkłady linii autobusowych 115, 139, 148 oraz 199. Częstotliwość ich kursowania w poszczególnych godzinach to istna loteria. Np. linia 115 w każdej godzinie odjeżdża o innej minucie. Spamiętanie jej kursów jest rzeczą niemożliwą, podobnie jak racjonalne zaplanowanie podróży bez zaglądania do rozkładów.

- Zmniejszenie częstotliwości kursów z "co 8" do "co 10" minut spowoduje, że cykl powtarzalności minut zamkniemy w jednej godzinie, a nie w module dwugodzinnym. Poprawi to kosmetykę rozkładu jazdy, ale spowoduje też obniżenie częstotliwości i na kolejnych przystankach ludzie nie wejdą do pojazdu z powodu zatłoczenia - zauważa Zomkowski.

Jednocześnie ZTM zwraca uwagę, że wpływ na dokładne godziny odjazdów ma też natężenie ruchu. Mimo wprowadzenia regularnych odstępów między odjazdami na pętlach, takt nie jest utrzymany na kolejnych przystankach, gdyż autobus utyka w korku.

W rozkładach jazdy nie brakuje również dziwnych oznaczeń dla kursów zjazdowych do zajezdni tramwajowych. I tak literami "W" oznaczone są tramwaje linii 2 jadące do zajezdni Wrzeszcz, jednak już w przypadku linii 6 dla takiego kierunku wybrano literę "A". Literą "A" oznaczono też w rozkładach linii 10 zjazdy do... zajezdni Nowy Port.

- To wyniki ułomności przestarzałego oprogramowania do układania rozkładów jazdy. Aktualnie szukamy producenta nowego oprogramowania, który umożliwi elastyczną ingerencję na przykład w layout rozkładu jazdy - tłumaczy zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Z tego samego powodu Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy sugerowanie w kursach zjazdowych linii 8 kończenie trasy na przystanku Twarda, mimo że motorniczowie pozwalają na podróż do samej zajezdni w Nowym Porcie. W przypadku linii 8 kuriozalne wydaje się również realizowanie zjazdów do zajezdni przez trzy różne względem siebie trasy: do zajezdni Wrzeszcz przez Wrzeszcz, do zajezdni Wrzeszcz przez Zaspę i Oliwę oraz do zajezdni Nowy Port przez Węzeł Kliniczna.

Okazuje się jednak, że i to stanowi przemyślaną taktykę ZTM, który tłumaczy to troską o pasażera i celowym objęciem jak największego obszaru miasta taborem niskopodłogowym, stacjonującym w obu zajezdniach. - Taka kombinacja przydziału poszczególnych kursów danej linii do zajezdni wynika z faktu, że chcemy spełnić zarówno aspekt ekonomiczny (optymalizacja kosztowa), jak i jakości obsługi klienta (niska podłoga, komfort) - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • (1)

    142 jeździ jak chce, rozkład ma w rurze wydechowej

    • 0 3

    • Bo stoi w korkach.

      Gdyby mógł, to by jeździł punktualnie. A wierz mi, mieć 100% punktualności to jego największe życiowe marzenie.

      • 5 0

  • To samo jest ze skomunikowaniem linii. Zjeżdżam z Matarni do Ronda i w tym samym czasie uciekły wszystkie autobusy jadące na Morenę. I tak przez cały dzień.

    • 4 0

  • (3)

    ja osobiscie uwazam, ze zle jest też na pętli Świętokrzyska, pierwszy tramwaj na ul.Płockiej jest o godz.4.32 zdecydowanie za pozno, jesli ktos jedzie do pracy z przesiadka to powinno ulec zmianie, pod kogo jest podpasowany taki rozklad jazdy? I tylko jeden autobus 118,w tramwajach takie tłoki i zapachy, na co jest ta klima?

    • 2 2

    • Pamiętaj, że ten tramwaj musi najpierw wyjechać o 3 z minutami z zajezdni Wrzeszcz i dojechać na te Łostowice.

      Wystarczy, że motorniczy na wyjazd o 3:45 czy 3:50 (ta pierwsza szóstka to pierwszy tramwaj opuszczający zajezdnię w ogóle w danym dniu) wstaje przeciętnie tak ok. 2:00. A chyba nie wyobrażasz sobie nocowania tramwaju na pętli, nikt się na to nie zgodzi wobec kosztów i trudności technicznych (brak przeglądu po poprzednim dniu, konieczność postawienia drogiej ochrony), a także organizacyjnych (chaos dla motorniczych z dojazdami, i to w środku nocy).

      • 0 0

    • Masz komunikację nocną co 40 minut (1)

      • 2 0

      • niektorzy

        co 1,5 h ;(

        • 1 0

  • Mnie wkurza jak jest parę linii, które wożą powietrze a inne są zapchane przez to (2)

    takie np 108 czy 195 wiecznie wożą powietrze i te wozy można by dać na bardziej obciążone linie

    • 7 1

    • Panie Zomkowski-Pan taki wygadany (1)

      odpowiedz Pan, kto w ogóle po zmianie trasy korzysta z linii 195? ! Staruszki, pijacy, studenci na fazie? Linia do kasacji!!!

      • 1 1

      • Się wie...

        i się zrobi...

        • 0 0

  • Brak dojazdu do Pruszcza OsiedleWschód wieczorem (3)

    Witam,
    rozkłady jazdy autobusów sa ułozone tak,że ludzie, którzy wracają z pracy po 21.00 nie mają mozliwości dojazdu na osiedle Wschód.Jest godz przerwa pomiędzy kursami o tak newralgicznej porze, a rozkład skm- ki nie jest dostosowany do autobusu 207.Zimową porą czeka nas makabra na mrozie i deszczu..., nie wiem , czy ktoś kiedyś rozwiąze ten problem?????

    • 5 2

    • Komunikację w Pruszczu finansuje: (1)

      Urząd Miasta w Pruszczu Gdańskim
      ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański
      tel. +48 58 775 99 21 fax. +48 58 682 34 51
      mail: urzad@pruszcz-gdanski.pl

      • 6 1

      • Komunikację w Pruszczu...

        czyli zleca i zamawia

        • 0 0

    • miasto lubi busiki - jeździj busikami

      A jak nie, to w końcu zacznij opieprzać Wróbla, który sprawę zlewa

      • 0 0

  • Generalnie rozkłady służą do tego, aby do nich zaglądać (1)

    syn Tuska ponoć miał w bani wszystkie godziny odjazdów/przyjazdów PKP z ostatnich 30 lat. Ale myślę, ze w dobie papieru i tanich nośników pamięci, nie powinien być to wymóg.

    • 3 1

    • Ma do dzisiaj.

      Po to jako dziennikarz u zarania kariery zajął się kiedyś transportem jako działką w miarę neutralną, żeby nikt go nigdy nie posądzał, iż lansuje Tatusia. Niestety, jak widać nawet to ostatecznie bokiem mu wyszło w naszym pięknym kraju... zresztą dzięki innym dziennikarzom, wolącym kąpać się w guanie i w dodatku obrzucać nim innych (vide: wplątanie młodego Tuska w aferę Amber Gold). Do tego doszła wciąż młodzieńcza nieostrożność, nie ugryzł się w język kiedy trzeba było i jest ugotowany.

      • 1 0

  • HAHAHAHA

    autobusy co 8 minut,niezły żart!

    • 0 0

  • (1)

    Pragnę zauważyć również trudności z przejazdem z Gdańska do Sopotu liniami 122, 143 oraz 117, które jeżdżą zbyt rzadko, pomimo iż są to bardzo popularne linie.

    Dodatkowo, chciałabym zwrócić uwagę na fakt braku prostego i szybkiego połączenia pomiędzy campusem Uniwersytetu Gdańskiego na Przymorzu a wydziałami zarządzania i ekonomii w Sopocie.

    Wielu studentów w związku z tymi niedogodnościami ma problem z dojechaniem na zajęcia oraz połączeniem ich z innymi aktywnościami jak praca czy dodatkowa nauka - dojazd trwa zbyt długo, a autobusy kursują zbyt rzadko.

    Wielka prośba do ZTM o zwiększenie częstotliwości połączeń!

    • 8 0

    • Komunikację do Sopotu....

      zleca, zamawia i finansuje Urząd Miasta Sopotu

      • 1 0

  • Mnie, jako osoby korzystającej z ZKM nie interesuje całkowicie tłumaczenie p. Zomkowskiego (1)

    Jedynej odpowiedzi jakiej oczekuje to takiej, że faktycznie jest coś nie tak i naprawimy to, a nie pokrętne tłumaczenie, że system jest stary albo, że jeszcze przecież żyjemy w latach 80(sic). Tylko konkretne, szybkie działanie i wymiana zarządu pozwoli na tolerowanie tego reliktu PRL jakim jest ZTM w Gdańsku. Najtrafniej sytuację ZTM podkreśla ten żuk na pętli w Oliwie.

    • 4 2

    • ZTM - Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku
      ZKM - Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.
      Zarząd jest w spółkach czyli w tym przypadku w ZKM, a nie w ZTM.
      ZTM nie posiada pojazdu Żuk, prawdopodobnie chodzi o ZKM.

      • 0 0

  • ZTM

    TO NIE ZKM, TYLKO ZTM UKLADA ROZKLAD JAZDY!!!!!!!!!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane