• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • Już niedługo! Jak skończą "Nową Bulońską "to samoloty wrócą na swoje tory . Jest budowa muszą być utrudnienia .

    • 9 1

  • najbardziej podoba mi sie dbałość o tereny zielone w Gd (1)

    Trójmiejski Park Krajobrazowy = czytaj Pas Nalotów na lotnisko
    Cisza spokój można odpocząć
    sarenki
    i tylko 40tys drzew do wycięcia po linie PKM
    huk spalinowego pociągu jak hałas samolotu
    Jak tam drzewka - przyjęły się pojedyńcze sztuki w Parku Regana ?

    • 12 5

    • 40tys samosiejek pasożytniczego jesiona to faktycznie strata o_O

      • 1 1

  • A, kasa zapachniała...

    • 6 3

  • Wizzair i ryanair skracają sobie tor podejściowy (1)

    I każdy zdaje sobie z tego sprawę bo liczą każdy gram paliwa. Tam zapewne za maskę tlenowa i kamizelkę ratunkowa każą płacić w razie wypadku.
    I o to ludziom chodzi ze latają tam gdzie nie powinni ( Chełm ) Podejście jest od rafinerii.
    Dziwie się ludziom co piszą ze trzeba się z tym pogodzić i żyć dalej. Przez was ten kraj jest dalej w pupie pajace.

    • 24 6

    • Samoloty przelatując koło rafinerii pewnie tam tankują .Bo przecież po co by tam latały?1

      • 5 1

  • (2)

    A mi przeszkadzają jeżdżące pociągi pod moim oknem. Kto się podpina pod pozew zbiorowy???? STOP halasom w mieście!!!!

    • 11 3

    • Strzel pociągowi z liścia. Tak można teraz.

      • 6 0

    • Patrz nikt się nie podpina choć Ty się tak napinasz.

      • 1 1

  • Odszkodowania powinni dostać tylko ci (1)

    którzy mieszkali w okolicy lotniska zanim jeszcze powstało. Reszta przecież wiedziała budując domy, że obok jest lotnisko. A jak jest lotnisko to lądują i startują samoloty.

    • 23 3

    • To dlaczego miasto wydawalo i wydaje zgody na budowe w tych rejonach mieszkań?!

      • 0 5

  • Kupili 35-cio metrowe "apartamenty" na za*upiastej Szczęśliwej i innych Jabłoniowych...

    ...zaraz jeszcze będą im przelatujące wróble przeszkadzać.

    • 19 9

  • Artykuł powinien nosić tytuł: "Hałasujące PKMi niepokoją mieszkańców Gdańska

    Samoloty przy obecnym stanie technicznym PKMek to pikuś...pkmki generują obecnie więcej dB niż startujący samolot...a miało być tak pięknie...

    • 15 5

  • Jak Janusz z Grażyną (4)

    Przeprowadzą się z pod mazurskiej wsi do gdańska, to zaczyna im przeszkadzać wszystko. Najpierw muszą wynająć/kupić mieszkanie koło szadółek. No i przeszkadza im zapach. Potem muszą dojechać do swojej pracy swoim passerati to przeszkadzają korki. Potem płacz, że dziecko nie dostało się do przedszkola. Potem jeszcze praca też zła. Potem w nocy latają samoloty, więc lotnisko trzeba zamknąć najlepiej. U siebie na wsi słyszeli tylko świerszcze i szczekanie psów. Reasumując. Najpierw trzeba było sprawdzić, gdzie się chce mieszkać, popytać ludzi, a nie rzucać się na mieszkanie jak chytra baba z Radomia bo okazja.

    • 21 11

    • Masz kompleksy

      Ale o tym nie wiesz bo zapewne mieszkając od dziada pradziada w Gdańsku nie uzbierałeś na lekarza ....

      • 1 6

    • zgadzam sie

      • 3 1

    • (1)

      Nie lubisz ludzi z mazurkich wsi.

      • 4 0

      • On sam siebie nie lubi bo nie tak jak sobie wymarzył .

        • 2 2

  • Jest rozwiązanie , musicie ogrodzić swoje osiedla , postawwić szlabany a trawnik pod oknem zasłonić parawanem i odrazu będzie cicho. Parawan dobry na wszystko bo nie bez kozery plażowicze je stawiają , oni chronią się przed hałasem statków wpływających do naszych portów.Pomaga ? Pomaga !

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane