• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • Zamontować tłumki do silników

    albo owinąć kocem chociaż

    • 8 0

  • Pierw bylo lotnisko potem wybudowano dookola osedla i dzis zdziwienie ze jest hałas (1)

    • 13 4

    • Co to jest pierw?

      • 3 0

  • W du...ch sie ludziom przewraca. (1)

    Jedynie ci którzy od zawsze mieszkają tuż przy lotnisku mogą ewentualnie narzekać. Pozostali to zwykli cwaniacy którzy przy pomocy pazernych prawników beda walczyć o odszkodowania. Czekam kiedy mieszkańcy terenów przyportowych zaczną sądzić sie o hałas, o zapachy o pyły. Zamknijmy lotnisko, porty, cofnijmy sie do sredniowiecZa. Ps. A stary dymiący diesel na w ich garażach im nie przeszkadza??

    • 13 4

    • taka sytuacja

      Proszę się zapoznać z tematem, bo odszkodowania dotyczą włączenia nieruchomości do Obszaru Ograniczonego Użytkowania i tym samym, jak zresztą nazwa wskazuje, nałożenia na obszar w którym się mieszka szeregu ograniczeń, których nie było w momencie kupowania nieruchomości i nikt nie zagwarantuje, że lista ograniczeń z czasem nie będzie się wydłużać. Gdyby kupił Pan działkę nad jeziorem, a potem by ją włączono ustawą do jakiejś strefy w której nie można np. grilować, palić w kominku i się kąpać, to nie wystąpiłby Pan o odszkodowanie? Oczywiście to biegli ocenią czy roszczenia są zasadne, czy nastąpił spadek wartości nieruchomości itd., ale póki co w całej Polsce ludzie wygrywają, także albo biegli przekupni, albo jednak rekompensata się ludziom należy...

      • 3 1

  • Chcemy latać więcej i najlepiej na południe europy

    Ale strasznie nas wkurzają te samoloty! Niech tu nie latają !!!

    To ma sens....

    • 11 1

  • se lataja nad polami

    gdzie sloje mieszkaja na pastwiskach krow ,co w tym dziwnego?

    • 5 1

  • Nie ma to jak wprowadzac się obok lotniska i płakać że hałas (2)

    To takie polskie...

    • 16 5

    • Aha, nad Przymorzem też zaczęły latać koło miedzy 21 a 22, nie wiedziałem że tam jest lotnisko. (1)

      • 4 2

      • To trolle lotniskowe oczerniają mieszkańców

        • 1 0

  • powinno sie zakazac (2)

    wiesniakom przyjezdzac do Gda i po temacie - taki pajac z pajacow nie powinni zostac wpuszczenie blizej niz rafineria

    • 8 4

    • ty

      stary gdańszczanin idź pomarszcz freda,takie sprawy dla ciebie są zapoważne,włącz słuszne radio i różaniec w łapę jak nie fred

      • 0 0

    • To mam dla ciebie złą wiadomość, przeprowadzasz się pod rafinerię.

      • 0 1

  • Och!!!! Czuję się strasznie zaniepokojony!!!

    • 6 0

  • dlaczego (1)

    tak późno mieszkańcy dowiadują się ,na Zł,Karczmie ,czy Słabego też hałas samolotów jest uciążliwy,zwłaszcza ostatnio w nocy,a i w dzień

    • 7 1

    • Tak jest od roku lub 2 lat...

      Kiedyś nie było ich w ógole słychać

      • 0 0

  • (1)

    Co robią startujące samoloty nad Oliwą? Od kilku lat to sie dzieje, ale ostatnio coraz częściej słyszę (i widzę) tutaj jakieś zabłąkane samoloty.

    • 12 4

    • tamtendyk rządowe latają ,na motolotniach terroryści desant ćwiczą

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane