• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • a kto kazał

    kto im kazał tam mieszkania kupować lotnisko jest od lat

    • 10 5

  • A co ja mam powiedzieć pasażer tych samolotów kiedy w czasie lotu cały czas silniki hałasują. Wy słyszycie hałas tylko w czasie startu i lądowania a ja w czasie całego lotu , jak żyć?! Muszę coś z tym zrobić by nie hałasowali bo nie mogę zasnąć w samolocie .I jak tu nie pić w czasie lotu?!

    • 8 5

  • (2)

    Mieszkam na górnym tarasie przy Kruczkowskiego,Ruch samolotów jest większy a zwłaszcza starty które są bardziej uciążliwe

    • 10 2

    • Zmień mieszkanie.

      • 3 3

    • Ludzie czy wy jesteście normalni? Zamiast się cieszyć to tylko narzekacie. Jesteście rozszczeniowym narodem. Coraz częściej twierdzicie że wam się wszystko należy. Samoloty przeszkadzają, autobusy przeszkadzają, tramwaje przeszkadzają, sami sobie przeszkadzacie. Ja też mieszkam w rejonie gdzie samoloty podchodzą do lądowania lub startują ale nie przeżywam tego.

      • 7 2

  • I znów jakieś przybysze z woj. szuwarowo-bagiennego narzekają. W końcu mieszkamy w stolicy.

    • 7 4

  • (4)

    piloci wizz aira przy wschodnim wietrze skracaja nad Niedzwiednikiem, przelatuja na wysokosci 800 m nad Naszymi domami, czestuja Nas nafta z silnikow i halasem nie do wytrzymania. Mam pytanie do wiezy - nie widzicie na radarze co robia naruszajac obszar startow i ladowan?

    • 15 5

    • co za kretyn ... (1)

      • 2 1

      • swój swego pozna z daleka kretynie

        • 1 0

    • (1)

      to wieża steruje ruchem i podaje współrzędne do podchodzenia nie piloci...przecież oni nie mogą latać sobie gdzie chcą bo i w innym przypadku pare samolotów by lądowało ale na waszym mieszkaniu tego nie rozumiecie czy udajecie głupich

      • 2 1

      • wieza podaje do ladowania i ida po prostej na ILSa, a nie do starow nieuku, przy wschodnim wietrze podchoda od Rebiechowa. Pisalem o startach gdzie po opuszczeniu drogi startowej wala w lewo i lataja nad domami na wysokosci 800 m, wysokosc ustalona w/g flightradara. siedzisz na tej wiezy i nie wiesz? a moze nie siedzisz i sie wymadrzasz.

        • 1 0

  • Na Wrobla Staw i Ala Park tez jest glosno

    Na Wrobla Staw i Ala Park tez jest glosno. Samolotów wiecej ląduje i to tak że mozna pomachac kapitanowi.

    • 6 0

  • Tak sobie myślę na co byście narzekali gdyby najbliższe lotnisko było gdzieś w szczerym polu między Bytowem a Słupskiem . Wiem bo w Was wierzę , powód do narzekania by się znalazł .

    • 7 3

  • Dzwony kościelne (7)

    Mieszkam na Chełmie i chociaż słyszę te samoloty to nie przeszkadzają mi ani trochę. Przeszkadzają mi natomiast dzwony kościelne, 6 rano, 12 w południe i 18 wieczorem dzień w dzień nawalają tak że aż mi się ryczeć chce. Na co i po co to komu? W dzisiejszych czasach chyba każdy ma zegarek i wie która godzina, dzwony kościelne miały sens jak trzeba było ludzi ze wsi do kościoła przyciągnąć kiedy jeszcze nie każdy miał zegarek, teraz to wg mnie tylko wkurzanie mieszkańców. W sobotę i niedzielę to samo, 6 rano a dzwony dają czadu. Zimą jak okna pozamykane to jeszcze luz ale latem kiedy przeważnie mamy otwarte jest to nie do wytrzymania.

    • 12 13

    • W Chwaszczynie chyba jeszcze dodatkowo 21:35( mieszkam na Osowej, więc slyszę z naszych osiedlowych 2 kościołów 3xdziennie plus skądś tam,stawiam na Chwaszczyno)

      • 1 2

    • Mieszkam na przeciwko szpitala na zaspie i mnie wk....... (1)

      Jeżdżące na sygnale karetki o 23-4. A przecież każdy wie że wtedy są największe korki i sygnały są bardzo konieczne!!!

      • 1 5

      • Inteligencją to się nie popisałeś

        • 3 0

    • (1)

      Załóż sobie czarczaf i jedz słuchać muezinów wyjących od 4 rano.Mieszkasz w chrześcijańskim kraju,gdzie ludziom to nie przeszkadza,jak sie nie podoba-do Egiptu!!!!

      • 2 0

      • Przeszkadza... i to wielu osobom... ale czarna mafia ma to gdzieś!

        • 0 2

    • Pewnie c*otka nargala?Też drzesz Biblię???Złe boją się dzwonów kościelnych:) (1)

      • 2 0

      • Czy ktoś napisał że się boi??? Napisane jest że przeszkadzają bębniące dzwony... i słusznie.. na co to komu?

        • 0 1

  • Pani Wiola z ul. Małomiejskiej

    Pani Wiola z ul. Małomiejskiej mija się z prawdą. W miejscu, o którym się wypowiada mieszkam z rodziną od 1999 r. i każdej doby jesteśmy świadkami niskich przelotów nad Orunią i potem nad Chełmem. W większości dotyczy to samolotów WizzAira i Ryanaira, których ścieżki zniżania są bardzo łagodne, tzn. ich piloci wcześnie zaczynają zniżanie, przez co nad całym miastem lecą na niskiej wysokości. Za to trajektorie zniżania linii sas, lufthansy i jeszcze kilku innych są nieco bardziej ostre - ich samoloty przelatują nad Orunią na zdecydowanie wyższym pułapie, przez co są zdecydowanie mniej uciążliwe. Oczywiście z roku na rok przelotów jest coraz więcej, przez co i hałasu też jest więcej, ale absolutnie nie mogę się zgodzić z twierdzeniem, że "od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył." To absolutna nieprawda.

    • 8 1

  • "W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 74,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6" czyli 90% lądowań udanych a reszta - 4.300 lądowań - to katastrofy lotnicze??? I nikt o nich nie pisał? skandal!!!!

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane