• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę biletu metropolitalnego? Są wątpliwości

Katarzyna Moritz
28 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dzięki nowemu systemowi elektronicznemu ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej mogą pojawić się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu. Dzięki nowemu systemowi elektronicznemu ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej mogą pojawić się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu.

Na walnym zgromadzeniu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wyrażono zgodę na kupno udziałów w spółce, która ma wdrażać system elektronicznego biletu w Trójmieście i okolicach. Część samorządowców uważa, że taki ruch może opóźnić wprowadzenie wspólnego biletu.



O wspólnym bilecie na obszarze województwa pomorskiego mówi się od lat. Na początku tego roku pomorscy samorządowcy podpisali list intencyjny w sprawie wdrożenia wspólnego dla wszystkich organizatorów transportu, operatorów i przewoźników - systemu poboru opłat za przewozy w transporcie zbiorowym oraz jednolitej informacji pasażerskiej.

Poznaj szczegóły: Bliżej biletowej rewolucji w trójmiejskiej komunikacji miejskiej

By przybliżyć ten cel, zarząd stowarzyszenia samorządowego Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot rekomendował powołanie spółki Inno Baltica sp. z o.o, która działa od 30 czerwca.

W poniedziałek na walnym zgromadzeniu Obszaru Metropolitalnego GGS wyrażono zgodę na nabycie udziałów spółki, która ma wdrażać system elektronicznego biletu.

Więcej o bilecie dla metropolii i Pomorza (PDF)

- Między członkami zarządu była w tej sprawie różnica zdań - przyznał na walnym zgromadzeniu Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Większość członków stowarzyszenia - 30 osób - było za przyjęciem uchwały. Uznali oni, że dzięki temu stowarzyszenie będzie miało lepszy wgląd w działalność spółki.

Jednak pięcioro członków (m.in. Gdynia i Wejherowo) było przeciwko. Dlaczego?

- Ta uchwała jest fikcyjna, ponieważ nie ma żadnych udziałów do objęcia - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Udziałowcami spółki są obecnie marszałek województwa, Gdańsk, Gdynia i trzy uczelnie, które postanowiły sprzedać swoje udziały, a Gdynia zadeklarowała, że je kupi. Uważamy, że udziałowcami powinni być organizatorzy transportu. Natomiast objęcie promili udziałów przez stowarzyszenie Obszar Metropolitalny nie ma żadnego znaczenia, a jedynie komplikuje strukturę własnościową. Jesteśmy za wspólnym biletem, ale nie chcemy komplikować tego projektu, co może opóźnić jego wdrożenie.
Udziałowcy planują w przyszłości dokapitalizować spółkę, by dostarczyć jej środki na uruchomienie wspólnego biletu. Kolejnym strumieniem na sfinansowanie tego przedsięwzięcia będą fundusze unijne rozdzielane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Nowy budżet projektu zakłada, że będzie to kwota ok. 75 mln zł (szczegóły w zestawieniu poniżej).

Spółka Inno Baltica ma wprowadzić system tzw. "elektronicznej portmonetki" do 2020 roku. Jak to ma działać w praktyce?

Dzięki urządzeniom niezbędnym do pobierania opłat w środkach komunikacji (kasowniki, komputery pokładowe, urządzenia do kontroli biletów) wystarczy, że po wejściu do autobusu, tramwaju, kolejki czy trolejbusu podróżny przyłoży nośnik np. w formie karty magnetycznej do specjalnego kasownika. Urządzenie odnotuje wejście do pojazdu: albo odczyta bilet miesięczny albo pobierze opłatę za pojedynczy przejazd z przelanych tam wcześniej pieniędzy. Opłata zostanie pobrana przy opuszczaniu pojazdu, więc zapłacimy za faktycznie przejechaną trasę.

Tego typu urządzenia mają być zamontowane we wszystkich pojazdach jeżdżących po gminach Obszaru Metropolitalnego GGS, tzn. w ok. 655 autobusach i trolejbusach, 140 zestawach tramwajowych oraz w taborze wykorzystywanym w przewozach kolejowych obsługujących stowarzyszenie.

Miejsca

Opinie (154) 1 zablokowana

  • (2)

    już widzę jak przykładam swój dowód osobisty żeby popaprańcy skanowali moje dane osobowe

    • 18 2

    • Twoje dane i tak sa wszędzie. Najgorzej to w przychodni. (1)

      Zjedz dowód i nie pokazuj juz wiecej.

      • 3 1

      • Pamiętaj o defekacji w różnych miejscach aby ktoś nie połączył DO

        • 0 1

  • Ile jeszcze spolek potrzeba zeby byl wspolny bilet (1)

    - Obszar Metropolitalney Gdańsk-Gdynia-Sopot
    - Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej
    - Inno Baltica sp. z o.o
    - ZKM Gdynia
    - ZTM Gdansk
    - MZK Wejherowo
    - PKM
    - SKM

    Ja rozumiem, trzeba oddzielic funkcje organizatora komunikacji miejskiej od realizatora tej komunikacji (przewoznika).
    Ale takiego krętactwa jak w naszym trójkrólewiu nigdzie nie widziałem.

    • 68 2

    • A Gdynia nie ma czasem 4 spółek w komunikacji ?

      • 1 0

  • Tyle lat z na temat jednego biletu w sopocie nie umieja sie dogadac to o czym tu gadac xD

    • 12 1

  • (1)

    Po co ten pośrednik. To Związek Metropolitalny powinien to wykonać. To jest jego zadanie, po to powstał. Zatrudnia ludzi którzy nic nie robią bo nie mają co robić. Jak wreszcie są zadania to wykonuje je nowa spółka. Za utrzymanie Związku Metropolitalnego płacą mieszkańcy Wybrzeża. Teraz będą płacić za utrzymanie Spółki i wynagrodzenia samorządowców w radzie nadzorczej spółki. To pachnie korupcją.

    • 49 0

    • Nawet Ci się nie śni, ile nowych spółek i od czego powołano w ostatnich latach w samym Gdańsku....

      • 12 0

  • Bilet metropolitarny = MIŚ

    Ja pierd... gdzie ja żyje !?

    • 39 1

  • Warszawa ma bilet wspólny bilet dla wszystkich dzielnic (19)

    Tu jest dramat, w Warszawie możesz tym samym biletem jeździć:
    -Tramwajem
    -Busem
    -Metrem
    -Pociągiem
    Także linie nocne!
    A tak stołeczki dla naszych urzędników z Gdańska, Gdyni i Sopotu

    • 57 0

    • zgadzam się

      Mało tego w Warszawie kupisz bilet w autobusie, płacąc za niego kartą co jest fantastycznym wyjściem! są także bilety 3 dniowe, oraz weekendowe. U nas takiego biletu nie uświadczysz.
      Jeszcze Trójmiastu dużo brakuje by komunikacyjnie było jak w Stolicy.

      • 25 0

    • Bo Gdańsk i jego przybudówki to prowincja! (1)

      • 10 3

      • Nie da się ukryć

        • 8 2

    • Metro I linia to taka sama odległość i liczba stacji jak skm z Gdańska do Gdyni (6)

      W Warszawie jeden bilet niezależnie od liczby stacji, a w skm horror cenowo biletowy. W 2 strefie można podróżować komunikacją w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od Warszawy. Sieć parkingów Park and Ride na obrzeżach to kolejne ułatwienie. Pociągi we wspólnym bilecie należą do 3 przewoźników: Koleje Mazowieckie, WKD i SKM (ZTM).
      Lata zapóźnień do normalności (co najmniej kilkanaście), a powodem pycha i mietropolitalność.

      • 22 1

      • (4)

        Warszawa jest jednym miastem nie zaś kilkoma. Może zauważysz iż Gdańsk, Gdynia Wejherowo Słupsk Tczew Malbork mają swoją komunikację?

        • 0 8

        • Łomianki, Raszyn i inne wygwizdowia też (2)

          • 11 0

          • (1)

            ale Grodzisk Mazowiecki już nie - czyli nie wszędzie obowiązuje "bilet warszawski"

            • 2 3

            • w Tczewie MZKZG też nie obowiązuje. Gdzieś granica musi byc. Byle nie w środku aglomeracji (Sopocie)

              • 5 0

        • Po co komu jeden bilet na całe województwo?

          Potrzebny jest 1 na Trójmiasto.

          • 2 3

      • Warszawa wybudowała Metro na własny koszt

        W tym roku Województwo Pomorskie wystosowało propozycję objęcia udziałów PKP i SP w SKM, ale nie pozwolono im na to.
        Przejęcie udziałów przez Województwo znacznie przybliżyłoby do jednego biletu, bo mniej podmiotów decydowałoby o kosztach i ich wyliczeniach.

        • 1 0

    • (7)

      Warszawa to jest miasto a tutaj ma być bilet metropolitalny który obejmuje kilka miast

      • 2 3

      • Z ilu gmin składa się Warszawa? (1)

        • 5 1

        • od kiedy gmina to miasto? WKD możesz pojechać na wspólnym bilecie ale tylko na terenie Warszawy - jeszcze jedno ile gmin prowadzi własną komunikacje miejską?

          • 2 5

      • A warszawski bilet to w Piasecznie, Legionowie, Łomiankach nie obowiązuje? (2)

        • 3 0

        • (1)

          Czy w którymś z tych miast działa zarząd transportu miejskiego mający własną komunikację? Tak jak Gdynia lub Tczew?

          • 2 4

          • Tak - część miast, do których dojedziesz na "warszawskim" bilecie ma własne systemy komunikacji. Ponadto w Warszawie bilet obejmuje także przewozy kolejowe, a to zupełnie osobne spółki.

            • 7 0

      • ale co mnie to obchodzi??? (1)

        oni mają to ogarnąć po prostu.
        co z tego, że kilka miast? Jakby im się chciało, to już dawno by to było.
        ale im się nie chce - bo to się ewidentnie wiąże z utratą wpływów i znaczenia.
        dla wielu osób nie będzie już stołka.

        • 6 0

        • Gdyby to było takie proste byś miał jeden bilet na całą Polskę

          • 0 0

    • To jest trudne ze względu na różne zniżki które obowiązują

      PKP SKM mają inne zniżki tramwaje autobusy także inne. Trudno to ze sobą połączyć.

      • 0 0

  • grajdół

    O, a prezesem spółki jest były prezes spółki PKM. Jak to wszystko w jednym garnuszku się kotłuje

    • 31 1

  • (5)

    Poprawcie mnie jesli sie myle, ale cos podobnego juz funkcjonuje nazywa sie Skycash i Mobilet...Jedyna wada obydwu jest brak biletow godzinnych. Wiem, ze nie kazdy ma smartfon ale poza tym dziala to tak samo.

    • 13 4

    • (4)

      chyba nie do konca rozumiesz o co chodzi. chodzi o wspolny bilet. kupujesz JEDEN bilet i jedziesz do celu czym chcesz.

      • 2 2

      • (1)

        No wlasnie o to sie rozbija, ze juz jest jeden bilet. Tylko jest drogi i wlasciwie niedostepny. Taka proteza wspolnego biletu. Ciekawe ile spolek sie jeszcze stworzy, czekam na spolke ds. wygladu graficznego kart albo koloru czytnikow :)

        • 5 0

        • Nie tak do końca. Jak chce podjechać jeden przystanek skm i potem dwa autobusem to nie ma. Moge dobowy kupić jedynie. Pytanie gdzie? w automatach ich nie ma. W skycasch też nie

          • 1 0

      • Tak, o to chodzi ale... (1)

        nie w tym co robią nasze samorządy i co jest opisane w artykule. MZKZG ma umowę ze skycashem ale nie ma tam jego biletów 24h i 72h, które w wersji papierowej trudno kupić. Powinni dodać też bilety czasowe Z Gdyni i Gdańska. Skm i Pr mają już tam swoje bilety. Pozostaje zrobić prosta nakładkę która wyliczy jaki bilet byłby najkorzystniejszy. Cena takiego rozwiązania to nawet by się nie zbliżyła do tych 60 mln planowanych. Rozwiązanie samorządowe to tylko wspólna portmonetka i algorytm "co taniej", a nie wspólny bilet. prowizja za sprzedaż biletów przez skycash jest dużo niższa niż np. dla firm obsługujących automaty biletowe. Dodatkowo skycashem możesz się posługiwać w wielu miastach Polski. Na prawde wielu + inne możliwości jak parkowanie. Tworzenie oddzielnego systemu tylko dla nas grozi tym, żę nie będzie to działać w innych miastach.

        • 1 0

        • projekt za 75 milionów na pewno będzie

          nawet nie wiesz ile piany można z tego ubić.
          nie ma znaczenia co z niego wyniknie.

          • 2 0

  • Rowerów miejskich "niedasię", wspólnego biletu "niedasię", dwukierunkowego tunelu na czas remontu "niedasię".

    • 34 2

  • Gdyby w Gdyni nie było tyle różnych przewozowych spółek miejskich z niepotrzebnie piwielanymi etatami prezesow, dyrektorow i roznych innych to już dawno byłby wspólny bilet

    • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane