• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę biletu metropolitalnego? Są wątpliwości

Katarzyna Moritz
28 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dzięki nowemu systemowi elektronicznemu ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej mogą pojawić się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu. Dzięki nowemu systemowi elektronicznemu ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej mogą pojawić się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu.

Na walnym zgromadzeniu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wyrażono zgodę na kupno udziałów w spółce, która ma wdrażać system elektronicznego biletu w Trójmieście i okolicach. Część samorządowców uważa, że taki ruch może opóźnić wprowadzenie wspólnego biletu.



O wspólnym bilecie na obszarze województwa pomorskiego mówi się od lat. Na początku tego roku pomorscy samorządowcy podpisali list intencyjny w sprawie wdrożenia wspólnego dla wszystkich organizatorów transportu, operatorów i przewoźników - systemu poboru opłat za przewozy w transporcie zbiorowym oraz jednolitej informacji pasażerskiej.

Poznaj szczegóły: Bliżej biletowej rewolucji w trójmiejskiej komunikacji miejskiej

By przybliżyć ten cel, zarząd stowarzyszenia samorządowego Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot rekomendował powołanie spółki Inno Baltica sp. z o.o, która działa od 30 czerwca.

W poniedziałek na walnym zgromadzeniu Obszaru Metropolitalnego GGS wyrażono zgodę na nabycie udziałów spółki, która ma wdrażać system elektronicznego biletu.

Więcej o bilecie dla metropolii i Pomorza (PDF)

- Między członkami zarządu była w tej sprawie różnica zdań - przyznał na walnym zgromadzeniu Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Większość członków stowarzyszenia - 30 osób - było za przyjęciem uchwały. Uznali oni, że dzięki temu stowarzyszenie będzie miało lepszy wgląd w działalność spółki.

Jednak pięcioro członków (m.in. Gdynia i Wejherowo) było przeciwko. Dlaczego?

- Ta uchwała jest fikcyjna, ponieważ nie ma żadnych udziałów do objęcia - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Udziałowcami spółki są obecnie marszałek województwa, Gdańsk, Gdynia i trzy uczelnie, które postanowiły sprzedać swoje udziały, a Gdynia zadeklarowała, że je kupi. Uważamy, że udziałowcami powinni być organizatorzy transportu. Natomiast objęcie promili udziałów przez stowarzyszenie Obszar Metropolitalny nie ma żadnego znaczenia, a jedynie komplikuje strukturę własnościową. Jesteśmy za wspólnym biletem, ale nie chcemy komplikować tego projektu, co może opóźnić jego wdrożenie.
Udziałowcy planują w przyszłości dokapitalizować spółkę, by dostarczyć jej środki na uruchomienie wspólnego biletu. Kolejnym strumieniem na sfinansowanie tego przedsięwzięcia będą fundusze unijne rozdzielane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Nowy budżet projektu zakłada, że będzie to kwota ok. 75 mln zł (szczegóły w zestawieniu poniżej).

Spółka Inno Baltica ma wprowadzić system tzw. "elektronicznej portmonetki" do 2020 roku. Jak to ma działać w praktyce?

Dzięki urządzeniom niezbędnym do pobierania opłat w środkach komunikacji (kasowniki, komputery pokładowe, urządzenia do kontroli biletów) wystarczy, że po wejściu do autobusu, tramwaju, kolejki czy trolejbusu podróżny przyłoży nośnik np. w formie karty magnetycznej do specjalnego kasownika. Urządzenie odnotuje wejście do pojazdu: albo odczyta bilet miesięczny albo pobierze opłatę za pojedynczy przejazd z przelanych tam wcześniej pieniędzy. Opłata zostanie pobrana przy opuszczaniu pojazdu, więc zapłacimy za faktycznie przejechaną trasę.

Tego typu urządzenia mają być zamontowane we wszystkich pojazdach jeżdżących po gminach Obszaru Metropolitalnego GGS, tzn. w ok. 655 autobusach i trolejbusach, 140 zestawach tramwajowych oraz w taborze wykorzystywanym w przewozach kolejowych obsługujących stowarzyszenie.

Miejsca

Opinie (154) 1 zablokowana

  • Nasuwa się pytanie: (1)

    w jakim celu od ponad 10 lat istnieje twór MZKZG? Celem chyba był wspólny bilet metropolitalny?...

    • 31 1

    • MZKZG może zarabia np. na swoimi logotypie? ;)))) który dynda na każdym pojeździe? ;)

      Coś jak kiedyś państwowy France Telecom doił TP SA (prywatyzacja poprzez sprzedaż firmej państwowej z innego kraju- to tylko w Polsce! ;)) od 2004: 0,06 % obrotu za używnie w sumie pospolitego znaczka "&" ;))

      • 12 0

  • bilet MIERNOpolitarny

    • 15 0

  • niech uruchomią jeszcze 10 spółek metropolitalnych... (1)

    1. Niech uruchomią jeszcze 10 spółek metropolitlanych, każdą obsadzą choinką prezesów i rad nadzorczych, opłacają też siedziby, ochronę i sprzątanie, czyli ciągną kasę. 15 kolejnych lat wprowadzają niby wspolny bilet (wg starej zasady polskich polityków: mowimy i obiecujemy,że wprowadzimy, ale BROŃ BOŻE nie wprowadzamy, bo to będzie nasz koniec).

    2. Wspólny bilet, to niekoniecznie bilet elektroniczny. Jak osoby, które mają bezpłatne przejazdy, dowiedzą się, że będą musiały wyrobić sobie kartę (eBilet) i nim logować się przy wejściu z pojazdu i wylogowywać się przy wyjściu z pojazdu, to Was szlag trafi (i ich też ;). Zresztą dwukrotnie przykładanie kart będzie dotyczyło każdego pasażera z eBiletem. Bo suma sumarum zapewne skopiują gotowe rozwiązanie, które jest od wielu lat w Wejherowie (choć Duże Trójmiasto może nie przełknąć, że Małe Trójmiasto jest w wielu dziedzinach LEPIEJ ZARZĄDZANE).

    3. Czy ekipa p. Adamowicza raportuje okresowo, ile wydaje na różnego rodzaju raporty i analizy? ;)) Proponuję temat do kolejnej analizy: czy czytniki eBiletów mają mieć zaokrąglone rogi i czy nie spowoduje to roszczeń, że strony Apple.

    • 18 0

    • W Londynie

      wsiadasz do autobusu i odbijasz karte Oyster. Po kilku godzinach, w panelu online widzisz jakim autobusem i gdzie jechales :)

      • 4 0

  • Co za osy tam są

    W Wejherowie bilet jest juz dawno tak samo w Warszawie a kierowcy zajmują się jazda tylko Budyń z Gdańska i Kudłaty z Sopotu wiecznie mają problemy może wreszcie ich wywala ze stołów po wyborach

    • 13 0

  • To nie jest wspólny bilet. Wspólny bilet to jednolita taryfa. Jak np. w aglomeracji śląskiej.

    Tu to jest robienie za publiczne pieniądze aplikacji, która już w wersji komercyjnej istnieje - typu sky cash.

    • 17 0

  • Zrobic strefy jak w Warszawie

    1+2. Bilety na jedna stefe 100zl, na dwie 180zl. Zrobic oferte wspolny bilet jak w Warszawie.

    Jesli jade SKM z Sopotu do Gdanska Glownego a pozniej tramwajem 2 przystanki to czemu mam placic "cala" trase? Osoby dojezdzajace z "gornych tarasow" musza sie liczyc, ze mieszkaja w 2 strefie.

    I teraz uwaga:

    BILETY 90-DNIOWE
    Bilety uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi od momentu skasowania biletu do godziny 23.59 dziewięćdziesiątego dnia terminu ważności biletu.
    Bilety są włączone do oferty „Wspólny bilet”

    Taki bilet na strefe 1+2 kosztuje UWAGA... 280zl. Na 3 miesiace! Miesieczny bilet: 1-110zl/2-112zl a na strefe 1+2 TYLKO 180zl.

    A w Trojmiescie jakie sa ceny? Do tego wprowadzic Trojmiejska Karte. Cos co bedzie wydawane osobom posiadajacym MELDUNEK w Gdansku, Gdyni lub Sopocie. Mieszkasz, placisz podatki, rozliczasz sie w Trojmiescie masz jakis przywilej.

    Poczytajcie jak to jest rozwiazanie w Warszawie: http://www.ztm.waw.pl

    • 17 0

  • KZK GOP

    Oni od ponad roku juz to mają..... żadna nowość i rewelacja. A pisząc rok 2020 robicie z siebie murzynów.

    • 9 0

  • najlepszy wspólny bilet to (6)

    bezpłatny transport dla wszystkich zero komplikacji uzgodnien taryf i innych cudów.
    każde miasto finansuje komunikacje na swoim terenie a skm i pkm finansuje marszałek województwa,

    nie trzeba wydawać kasy na kasowniki dystrybucje i sprzedaz biletów i kontrole biletów.

    • 12 4

    • Nie dla wszystkich - dla ZAMELDOWANYCH (5)

      Skoro ktos ma meldunek w Bartoszycach, tam mama rozlicza PIT, tam ma ubezpieczone i zarejestrowane auto na tate, a w Trojmiescie wynajmuje za 800zl pokoj + w Trojmiescie pracuje to czemu ma miec przywileje?

      • 7 0

      • Hm, pytanie, co to Trójmiasto? (1)

        MZKZG to paręnaście gmin bulących bądź co bądź na transport....

        • 0 3

        • Chodzi mi o to, ze jak

          masz meldunek tutaj na miejscu to masz przywileje.

          • 0 0

      • Jak by komunikacja miejska była bezpłatna w całej Polsce to nie miało by znaczenia meldunek (1)

        Powinna być bezpłatna to nie znaczy wcale ze bedzie drozej bo wtedy mozna wprowadzic oplaty od blachosmrodów i proste rozwiazanie chcesz zatruwac miasto to plac na komunikacje miejską!

        • 0 3

        • Czekamy na jeszcze wiecej meneli i patologii w komunikacji miejskiej.

          • 1 0

      • Prawie wszystko ok. Tylko co ma do tego auto? oc to nie jest zaden podatek na rzecz miasta

        • 0 0

  • czy ktoś wie co się dzieje z prezesem żurkiem z PKA Gdynia

    od prawie dwóch tygodni nie ma go w pracy (kiedyś chociaż na 5 minut wpadł) ,czyżby urlop?

    • 6 0

  • Przecież elektroniczna portmonetka już działa w MZK Wejherowo (5)

    Przecież elektroniczna portmonetka już działa w MZK Wejherowo, trzeba wydać miliony żeby działało w pozostałych miastach? Ja rozumiem, kasowniki itp, ale system do cholery już jest! Kolejne dmuchanie bańki i tyle. MZKZG miało cokolwiek zmienić a nie robi nic, nie jest organizatorem transportu publicznego na terenie Trójmiasta chociaż miało już dawno być. Tylko autobusy i trolejbusy jeżdżą w Gdyni z logiem MZKZG. MZKZG miało przejąć cała działalność ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia oraz MZK Wejherowo, i co w tej kwestii się dzieje, co się zmieniło?
    Wielce szumnie podpisywana w Gazecie Wyborczej Trójmiasto deklaracja prezydentów też nic nie zmieniła. Podejmowane są tylko kolejne decyzję, plany a nic się od lat nie zmienia! Stagnacja.

    • 13 0

    • (3)

      PrezydĘci to jedyne do czego sie nadaja, to do podpisywania deklaracji o przyjeciu uchodzcow (oczywiscie nie do swoich mieszkan). Wejherowo juz nie pierwszy raz zawstydza "metropolie", pamietam jak jako pierwsi wprowadzili karte miejska, gdy w Gdansku sie uzywalo kartonikow z biletami...

      • 3 0

      • Małemu łatwiej... (2)

        co to jest 20 autobusów wobec 200 autobusów i tylu tramwajów... No i te potoki - sama 6 pewnie więcej przewozi dziennie ludzi niż całe MZK Wejherowo.

        • 0 2

        • ale jest system, który mozna rozbudowac. jest mzkzg. po co kolejny twór? (1)

          • 4 0

          • po co?

            po 75 milionów

            • 3 0

    • Sam system portmonetki nie jest problemem

      Problemem to jest system rozliczeń między miastami. Aby miasta otrzymywały opłaty za przejazdy od swoich pasażerów co do 1, a nie tylko ryczałtem.
      Z racji ilości gmin i różnych sposobów uczestnictwa w przewozach nie jest to takie łatwe.
      U nas główny problem to to, że mamy 2 duże miasta ze swoją infrastrukturą i do tego jeszcze SKM.
      Jeżeli powstanie system rozliczeń między miastami taki który wszyscy zaakceptują to będzie naprawdę super, bo póki co mamy same protezy,

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane