• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przebudowa ul. Unruga. Koniec za rok

Patryk Szczerba
20 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (207)
Najnowszy artykuł na ten temat Prace na Unruga skończą się dopiero za rok
Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku. Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku.

Rusza rozbudowa ul. UnrugaMapka na odcinku od estakady KwiatkowskiegoMapka do skrzyżowania z ul. BosmańskąMapka w Gdyni. Została podpisana umowa z firmą Strabag, która za wykonanie przebudowy zainkasuje blisko 31 mln zł. Prace potrwają rok.




Jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz utrudnienia z powodu remontów?

Po remoncie ulica będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a w rejonie skrzyżowań zostanie poszerzona do trzech pasów do skrętu w lewo lub prawo.

Skrajny prawy pas w każdym kierunku będzie buspasem.

- Realizacja zadania jest kompleksowa, obejmie zarówno przebudowę infrastruktury drogowej, w tym nowe pasy jezdni, chodniki i drogę dla rowerów; podziemnej, m.in. kanalizacji deszczowej, wodociągu i gazociągu - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Lokalizacja przebudowy Lokalizacja przebudowy

Koszt to blisko 31 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z programu Rządowy Fundusz Polski Ład.

Przebudowa ul. Unruga: co się zmieni?



  • Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej.
  • Po stronie północnej, na odcinku Kwiatkowskiego - CechowaMapka, powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi (łącznie 13 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami).
  • Na odcinku od ul. Cechowej do ul. BosmańskiejMapka, po stronie północnej, powstanie chodnik o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe.
  • Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe.
  • Na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i UnrugaMapka, na wlotach północnym i wschodnim, pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami w dowiązaniu do istniejących oraz projektowanych.
  • Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga, a następnie wykonania manewru zawracania.

Dodatkowo w rejonie skrzyżowania ul. Unruga i FlisakówMapka nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Dopuszczony zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów.

W obrębie skrzyżowania wyznaczono wyniesione przejście i przejazd rowerowy przez ul. Unruga.



Skrzyżowanie Unruga z CechowąMapka będzie czterowlotowe



Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną.

- Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z RobotnicząMapka także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowania wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej - informują urzędnicy.
Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z BosmańskąMapka będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska - Unruga Zach. i Unruga Zach. - Unruga Wsch.). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazdy dla rowerzystów.

Zdaniem władz miasta przebudowa pozwoli na sprawniejszą komunikację dla Oksywia i Babich Dołów. Wątpliwości co do tego mają niektórzy mieszkańcy. Jeden z nich podzielił się nimi z naszą redakcją.

Uwagi do projektu



- Po pierwsze przystanek dla autobusówMapka jadących w stronę Pogórza został zaprojektowany na zjeździe z estakady - myślałem, że poszerzą zjazd i będzie tam przystanek, ale przystanek jest zaprojektowany na prawoskręcie, a do zjazdu w kierunku Oksywia będą dwa pasy środkowe - z tym że lewy z tych pasów będzie jednocześnie pasem do jazdy na wprost i do skrętu w lewo, a pas skrajny lewy do jazdy w lewo. W momencie kiedy z przystanku ruszy np. 146, to będzie musiał przeciąć całe skrzyżowanie - zauważa pan Piotr.
Pisze też o problematycznym wyjeździe z parkingu pod estakadą dla samochodów ciężarowych, który poprowadzono małymi uliczkami Traczy i FlisakówMapka oraz zasadności zmian na przejściu dla pieszych na remontowanym odcinku.

- Teraz jest naprzeciwko fotografa. Przesunięto je za skrzyżowanie z ul. FlisakówMapka i pozostanie bez sygnalizacji, która pomogłaby w bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów oraz upłynnieniu ruchu. Rozwiązaniem ma być wyniesione przejście i przejazd rowerowy - tłumaczy pan Piotr.
Problem, jego zdaniem, będzie też z lewoskrętem w CechowąMapka.

- Pozostaje tej samej długości, a już teraz często dochodzi do sytuacji, że samochody stojące na tym pasie się nie mieszczą i blokują pas do jazdy na wprost w kierunku Oksywia. Nikt nie zwrócił uwagi na to, że zostanie zlikwidowany lewoskręt w Czeladniczą, a tą uliczką wbrew pozorom jeździ dużo mieszkańców z Kaczego Dołu. Po przebudowie te auta pojadą przez Cechową - opowiada.

Urzędnicy: były analizy, celem poprawa bezpieczeństwa pieszych



Przesłaliśmy postulaty urzędnikom. Odpowiadają, że wszystkie wymienione przecz czytelnika elementy były przedmiotem analiz w trakcie procesu projektowego z udziałem Wydziału Inwestycji, projektantów, a także zainteresowanych jednostek, jak np. ZKM w Gdyni.

- Nadrzędnym celem realizacji projektu, poza bezsprzeczną poprawą stanu infrastruktury drogowej, jest nadanie priorytetu dla transportu zbiorowego oraz bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt przebudowy ul. Unruga został przygotowany właśnie w oparciu o te cele, które są nadrzędne w przygotowywanych przez Wydział Inwestycji projektach - odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji UM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • Dobrze że nie MTM

    Już dość ich partactwa na terenie Trójmiasta

    • 18 1

  • Remont tego odcinka przez rok (3)

    Będzie dramatem i niekończącym się korkiem z Centrum Gdyni do Obłuże...
    Czy ktoś z UM tu jeszcze mieszka?

    • 35 8

    • A jak chcesz to wykonać?

      Przy pomocy czarodziejskiej różdżki?

      • 10 3

    • Nie robią - źle, robią - też niedobrze. Człowieku!!! (1)

      • 2 3

      • widzisz, taka socjotechnika...

        Po kilku takich numerach jak Karwiny (i naiwny jest ten, ktory mysli, ze to koniec), na sama wiesc o planach remontu mieszkancy beda slac poselstwa z suplikami o oddalenie tego meczenstwa...
        Na co urzad wspanialomyslnie sie zgodzi...
        I plaza, na plecy i spoko-luz...

        • 2 1

  • plus, że MTM nie remontuje, minus, że to remont Łucyka czyli połowę co zapisane nie wykonają

    • 19 1

  • Niech Starbag najpierw moze skonczy Chwarznieńska

    • 24 1

  • Jak zwykle założenia... (1)

    ..., że budowa potrwa rok, a będzie się ciągnęła minimum 1,5 lub 2 lata, dodatkowo zakres pewnie zostanie okrojony.

    • 22 1

    • Weź mnie nie strasz

      • 0 0

  • Budowa buspasow (3)

    Taki jest główny zakres modernizacji. Istniejąca droga nie zostanie poszerzona.

    • 29 1

    • i bardzo dobrze (2)

      autoholizm się leczy przez stwarzanie i promowanie alternatyw, a nie poprawianie warunków trwania tego uzależnienia od samochodu.

      • 0 7

      • Konie z bryczkami! Trzeba wrócić się do średniowiecza! Tylko to nas uratuje!

        • 3 0

      • Utrudnianie kierowcom życia, bo wg najaranych aktywistów będzie lepiej bo gorzej dla tych pierwszych - no nie super poglądy.

        • 0 0

  • W imię ojca i syna..

    Lewą ręką się chyba przeżegnam..

    • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    Ciekawe (33)

    Gdynia robi swego rodzaju eksperyment. Przy remontach dróg dokłada wyłącznie buspasy i ścieżki rowerowe, dla użytkowników indywidualnych prawie nic się nie zmienia. W sytuacji, w której spodziewany jest odpływ liczby mieszkańców i w kontekście rozwoju zrównoważonego wydaje się to właściwe podejście. Zobaczymy za kilka lat.

    • 97 30

    • to nie jest eksperyment (25)

      cały cywilizowany świat dawno poszedł już w tę stronę i jest zadowolony z efektów

      • 17 35

      • (7)

        Ja to popieram, ale w Polsce takie podejście budzi wręcz agresję. Wystarczy poczytać komentarze na tym portalu.

        • 11 23

        • (5)

          Agresja to mi się kojarzy właśnie z wyznawcami "zrównoważonego transportu". Niekończące się jeremiady o blacho-smrodach, mordercach i słabo skrywana chęć "wyeliminowania" kierowców.

          • 29 12

          • być może skupiasz uwagę na wpisach anonimowych prowokatorów antyrowerowych (4)

            Jazda rowerem znakomicie rozładowuje stresy, osoby mające trudności z uznaniem prostego faktu, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście często używają pojęć odwracając ich sens. Ciekawe, kiedy ostatnio poruszałeś się po mieście inaczej niż pieszo lub samochodem? Jakbyś spróbował skorzystać ze swego prawa do jazdy rowerem po jezdni, dopiero wtedy byś doświadczył przejawów agresji. Osobiście doświadczam tych sporadycznych, ale bardzo groźnych przejawów agresji ze strony niektórych kierowców w realu prawie zawsze gdy jadę rowerem po jezdni. Wczoraj, przy znikomym natężeniu ruchu jechałem z prędkością 25 km/h z górki po ulicy strefie Tempo 30 i mijał mnie kierowca "na gazetę" - nie zyskał na czasie nic, bo musiał potem zwolnić na zwężeniu jezdni, przypuszczalnie nawet nie zdawał sobie sprawy, że zachował się agresywnie.

            • 3 13

            • Nie popłacz się (2)

              • 4 1

              • dziękuję, wuju dobra rada (1)

                uważaj na skutki siedzącego trybu życia. Uzależnienie od samochodu jest źródłem wielu groźnych chorób.

                • 0 1

              • Przynajmniej nie szkodzi na głowę

                • 0 0

            • widzę że amatorów odwracania znaczeń jednak jest wielu.

              tylko współczuć. Karma wraca. Agresja wewnątrz gatunkowa wśród kierowców w realu bywa bardzo częsta. Anglicy nazywają to "road rage", po polsku można to przełożyć na "wku*w drogowy".

              • 0 1

        • niekiedy budzi agresję, niekiedy skłania do lajkowania

          to zależy od czytelnika. Warto uważać z uogólnieniami - rzadko kiedy dobrze odzwierciedlają rzeczywistą strukturę opinii.

          • 1 0

      • USA też zaliczają się do cywilizowanego świata? Bo tam komunikacji zbiorowej to ze świecą szukać. (4)

        • 18 5

        • Najbogatszy kraj trzeciego świata

          • 7 4

        • Wykluczenie komunikacyjne to jeden z większych problemów społecznych, który w USA sami zidentyfikowali (chociażby przy okazji Infrastructure Act). Cała kasa ma iść właśnie na transport zbiorowy, a infrastruktura indywidualna tylko do odtworzenia. Największe w historii wsparcie dla Amtrak, etc. I USA nigdy nie będzie przykładem dla Polski i większości Europy przez niską gęstość zaludnienia. Często transport indywidualny musi dominować, ale w zaludnionych obszarach podejście jest analogiczne jak w Europie już od dłuższego czasu, a teraz ma być kasa na realizację.

          • 5 4

        • zależy w jakim mieście (1)

          W Nowym Jorku na Manhattanie liczba samochodów na 1000 mieszkańców jest dużo niższa niż w Gdyni. To jest wynikiem nie tylko rozbudowanej sieci połączeń metra, autobusów i od niedawna dróg dla rowerów, ale również bardzo restrykcyjnej polityki parkingowej.

          • 7 2

          • Zupełnie jak u nas.

            • 1 1

      • Na poważnie: (7)

        skoro tam to podobno działa, to dlaczego u nas nie?

        • 3 0

        • (3)

          U nas jeszcze nie ma jak działać - poszczególne inwestycje się nie zazębiają - brakuje przede wszystkim przebudowy wiaduktów na Dąbka i Wielkopolskiej, tunelu w Chyloni i obwodnicy Witomina, w dalszej perspektywie Jana Nowaka Jeziorańskiego. Do tego podstawowe znaczenie ma po stronie państwa Droga Czerwona przynajmniej od obwodnicy do estakady. Obecne połączenie portu z siecią krajową jest głęboko patologiczne i drastycznie obciąża kolejne rządy naszego pięknego kraju, a Gdynię w zasadzie paraliżuje na amen. Sam do końca nie rozumiem jak ten ruch w ogóle się jeszcze odbywa.
          Na obecne działania trzeba patrzeć przez pryzmat planowanej docelowej sieci komunikacyjnej, a ta wygląda moim zdaniem optymalnie i krok po kroku jej realizacja się przybliża, od trzech lat nawet w znośnym tempie.

          • 4 2

          • Znafco (2)

            Po co nam obwodnica Witomina?
            Chcesz zaprosić w większej ilości prywatny transport do Centrum?
            To miasto nie jest z gumy, nie rozciągnie się.

            • 4 7

            • Budowa obwodnicy Witomina

              Obwodnica ma ograniczyć ruch tranzytowy przez zakorkowane Witomino. Poza tym np. mieszkańcy Kosakowa nie przesiądą się na komunikację miejską , bowiem tam ona nie dociera od strony Wiczlina.

              • 9 2

            • Tam gdzie brakuje podstawowej sieci drogowej należy ją uzupełnić, byle bez megalomanii. Obwodnica Witomina jest potrzebna, bo dojazd od Obwodnicy Trójmiasta do centrum Gdyni nie może wisieć na Wielkopolskiej (de facto przez całe miasto) i wąskiej, lokalnej Chwarznieńskiej. Dodatkowo Gdynia-Zachód też musi mieć normalne połączenie do centrum. To jest kwestia minimalnej sieci dróg zbiorczych, wszyscy na tym skorzystają, w tym zwłaszcza zbiorkom na Chwarznieńskiej.

              • 6 0

        • u nas by działało lepiej, gdyby polityka parkingowa była bardziej restrykcyjna (2)

          a polityka podnosząca komfort i bezpieczeństwo dostępu do stacji i przystanków SKM dla pieszych i rowerzystów była bardziej radykalna. Oczywiście warunkiem byłaby wymiana taboru i podniesienie częstotliwości połączeń SKM do np. taktu 5 minutowego i 15 minutowego w weekendy.

          • 0 4

          • To wszystko powinno dziać się stopniowo, równolegle. Osobiście uważam, że większe restrykcje powinny być wprowadzone dopiero po wymianie taboru SKM i podniesieniu częstotliwości, choćby symbolicznie na SKM/PKM. Do tego czasu pewnie będzie też widać pierwsze efekty inwestycji w buspasy. Wtedy oczywiście np. koszt parkowania powinien zacząć odzwierciedlać jego rzeczywistą wartość.

            • 3 2

          • Polityka parkingowa jest bardziej restrykcyjna niż w Berlinie

            • 0 1

      • Bardzo widać te efekty zmian w Gdyni

        • 0 1

      • Nie małpujmy innych

        Jeśli myślisz o Holandii to popatrz na Amsterdam czy Utrecht. Tam wszędzie jest płasko i blisko. Auta nie mieszczą się na wąskich i jednokierunkowych ulicach centrum i na dodatek środkiem tych ulic biegnie sieć kanałów.

        • 2 1

      • Co możesz powiedzieć na temat cywilizowanego świata? Zaglądnij jak to naprawdę wygląda w różnych miejscach tego świata

        cwaniaczku. Stosuje się różne rozwiązania. I wcale nie jest tak, że z założenia kierowców samochodów uważa się za tych, których trzeba zdecydowanie wyrzucić z ruchu drogowego.

        • 0 0

      • Rozumiem, że na bieżąco monitorujesz i rozmawiasz z całym cywilizowanym światem, stąd wiesz jak bardzo są zadowoleni?

        • 0 0

    • Tak tak

      Szczególnie symbolizują to te nowe osiedla w tym rejonie. Co za dzban

      • 5 5

    • warto zauważyć, że transport rowerowy to także transport indywidualny

      • 3 0

    • Raczej mało ciekawe

      Odpływu ludności nie będzie bo biurowce w Gdyni stoją puste, a wiara "studiująca" tutaj za pieniądze nie chce już wracać na swoją Warmię i Mazury bo po co? Kupią sobie lub wynajmą klitki ze ślepą kuchnią gdzieś na obrzeżach i będą jeździć do centrum bo przecież trzeba mieć dwa samochody w domu skoro wszędzie jest teraz daleko.

      • 0 3

    • Ja sie z tego durnie zarzadzanego miasta wylrowadzam

      Przebudowa nic nie zmieni,bo planują je "tęgie " głowy.

      • 0 0

    • O ile ruch byłby sprawniejszy, gdyby zlikwidowano przejścia naziemne w Trójmieście. Zwykły przykład - jadąc Sopotem, prawie codziennie trafiam na zieloną falę i praktycznie przejeżdżam Sopot bez zatrzymywania, w Gdańsku czy Gdyni często stoi się z 3/4 razy z rzędu na kolejnych światłach - i nie, nie jadę za szybko, a przepisowo.

      • 1 1

    • Odpływ mieszkańców

      Nie do końca można zgodzić się z opinią że następuje odpływ mieszkańców z Gdyni. Ostatnie raporty dotyczące migracji wewnątrz naszego kraju pokazują że największa migracja następuje właśnie do Trójmiasta. Wielu studentów zostaje tu po studiach, wracają ludzie którzy kilka lat temu podjęli decyzję o wyprowadzce np do Bojana itp. czy wreszcie wszyscy ci którzy uważają że w Trójmieście żyje się lepiej niż np. w Warszawie....ilość mieszkańców się zwiększa a nie zmniejsza.

      • 1 0

    • Zmienia ilość miejsc parkingowych

      ...

      • 0 0

  • Karwiny 2 super (4)

    Współczuję wszystkim z północnych dzielnic już kupujcie hulajnogi elektryczne pozdrawiam

    • 75 3

    • no właśnie nie ma jak stamtąd uciec hulajnogą, bo nie ma połączenia chodnikiem z ul. Morską (3)

      • 4 0

      • dlatego warto myśleć o stworzeniu wysokowodnego wiaduktu rowerowego z Oksywia do centrum Gdyni (2)

        nad kanałem portowym.

        • 1 1

        • W stratosferze

          • 2 0

        • Słuchaj pacjent

          W normalnych krajach na takim kanale pływałby prom w trybie ciągłym bez potrzeby wydawania miliardów na garstkę jajościsków.

          • 1 0

  • Dobrze że Strabag.

    Oni przynajmniej sprawnie działają.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane