• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przebudowa ul. Unruga. Koniec za rok

Patryk Szczerba
20 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (207)
Najnowszy artykuł na ten temat Prace na Unruga skończą się dopiero za rok
Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku. Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku.

Rusza rozbudowa ul. UnrugaMapka na odcinku od estakady KwiatkowskiegoMapka do skrzyżowania z ul. BosmańskąMapka w Gdyni. Została podpisana umowa z firmą Strabag, która za wykonanie przebudowy zainkasuje blisko 31 mln zł. Prace potrwają rok.




Jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz utrudnienia z powodu remontów?

Po remoncie ulica będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a w rejonie skrzyżowań zostanie poszerzona do trzech pasów do skrętu w lewo lub prawo.

Skrajny prawy pas w każdym kierunku będzie buspasem.

- Realizacja zadania jest kompleksowa, obejmie zarówno przebudowę infrastruktury drogowej, w tym nowe pasy jezdni, chodniki i drogę dla rowerów; podziemnej, m.in. kanalizacji deszczowej, wodociągu i gazociągu - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Lokalizacja przebudowy Lokalizacja przebudowy

Koszt to blisko 31 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z programu Rządowy Fundusz Polski Ład.

Przebudowa ul. Unruga: co się zmieni?



  • Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej.
  • Po stronie północnej, na odcinku Kwiatkowskiego - CechowaMapka, powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi (łącznie 13 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami).
  • Na odcinku od ul. Cechowej do ul. BosmańskiejMapka, po stronie północnej, powstanie chodnik o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe.
  • Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe.
  • Na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i UnrugaMapka, na wlotach północnym i wschodnim, pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami w dowiązaniu do istniejących oraz projektowanych.
  • Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga, a następnie wykonania manewru zawracania.

Dodatkowo w rejonie skrzyżowania ul. Unruga i FlisakówMapka nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Dopuszczony zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów.

W obrębie skrzyżowania wyznaczono wyniesione przejście i przejazd rowerowy przez ul. Unruga.



Skrzyżowanie Unruga z CechowąMapka będzie czterowlotowe



Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną.

- Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z RobotnicząMapka także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowania wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej - informują urzędnicy.
Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z BosmańskąMapka będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska - Unruga Zach. i Unruga Zach. - Unruga Wsch.). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazdy dla rowerzystów.

Zdaniem władz miasta przebudowa pozwoli na sprawniejszą komunikację dla Oksywia i Babich Dołów. Wątpliwości co do tego mają niektórzy mieszkańcy. Jeden z nich podzielił się nimi z naszą redakcją.

Uwagi do projektu



- Po pierwsze przystanek dla autobusówMapka jadących w stronę Pogórza został zaprojektowany na zjeździe z estakady - myślałem, że poszerzą zjazd i będzie tam przystanek, ale przystanek jest zaprojektowany na prawoskręcie, a do zjazdu w kierunku Oksywia będą dwa pasy środkowe - z tym że lewy z tych pasów będzie jednocześnie pasem do jazdy na wprost i do skrętu w lewo, a pas skrajny lewy do jazdy w lewo. W momencie kiedy z przystanku ruszy np. 146, to będzie musiał przeciąć całe skrzyżowanie - zauważa pan Piotr.
Pisze też o problematycznym wyjeździe z parkingu pod estakadą dla samochodów ciężarowych, który poprowadzono małymi uliczkami Traczy i FlisakówMapka oraz zasadności zmian na przejściu dla pieszych na remontowanym odcinku.

- Teraz jest naprzeciwko fotografa. Przesunięto je za skrzyżowanie z ul. FlisakówMapka i pozostanie bez sygnalizacji, która pomogłaby w bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów oraz upłynnieniu ruchu. Rozwiązaniem ma być wyniesione przejście i przejazd rowerowy - tłumaczy pan Piotr.
Problem, jego zdaniem, będzie też z lewoskrętem w CechowąMapka.

- Pozostaje tej samej długości, a już teraz często dochodzi do sytuacji, że samochody stojące na tym pasie się nie mieszczą i blokują pas do jazdy na wprost w kierunku Oksywia. Nikt nie zwrócił uwagi na to, że zostanie zlikwidowany lewoskręt w Czeladniczą, a tą uliczką wbrew pozorom jeździ dużo mieszkańców z Kaczego Dołu. Po przebudowie te auta pojadą przez Cechową - opowiada.

Urzędnicy: były analizy, celem poprawa bezpieczeństwa pieszych



Przesłaliśmy postulaty urzędnikom. Odpowiadają, że wszystkie wymienione przecz czytelnika elementy były przedmiotem analiz w trakcie procesu projektowego z udziałem Wydziału Inwestycji, projektantów, a także zainteresowanych jednostek, jak np. ZKM w Gdyni.

- Nadrzędnym celem realizacji projektu, poza bezsprzeczną poprawą stanu infrastruktury drogowej, jest nadanie priorytetu dla transportu zbiorowego oraz bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt przebudowy ul. Unruga został przygotowany właśnie w oparciu o te cele, które są nadrzędne w przygotowywanych przez Wydział Inwestycji projektach - odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji UM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Nie należy spodziewać się cudów (21)

    Nikt normalnie myślący nie powinien przypuszczać, że w stronę Oksywia mogłaby powstać 4 pasmowa autostrada. Przede wszystkim z powodu zabudowy na wysokości Auto Mastera. Jeżeli powstanie bus pas, to i tak kierowcy odczują mniejsze obłożenie na pasach dla pozostałych pojazdów.

    Co innego, to uparte dążenie UM do priorytetu komunikacji zbiorowej, pomimo tego, że nie daje to żadnego efektu. Samochodziarze i tak się nie przesiadają do autobusów a Korki nie maleją. Bus pasy są rzeczywiście fajne, ale to chyba za mało, żeby przekonać tych nieprzekonanych.

    • 66 12

    • Ta przebudowa sprawi, że 80 procent kierowców przesiądzie się do komunikacji i na rowerek (2)

      Dziękujemy panie prezydencie.

      • 8 9

      • Dzidzia płacze, że dla samochodzików tylko 90% powierzchni w mieście?

        • 4 7

      • Tylko samochód

        W życiu, rowerkiem pod górę w moim wieku? Rowerkiem na Grabówek po estakadzie?

        • 7 1

    • korki nie maleją bo zwiększa się liczba samochodów - są tacy, którzy uważają, że ona rośnie w proporcji do liczby mieszkańców (13)

      Badania wykazują, że więcej osób jest skłonnych do przesiadki z samochodu na rower niż na autobus (nawet korzystający z buspasa). Dla usprawnienia komunikacji na Oksywiu warto rozważyć budowę wysokowodnego wiaduktu wyłącznie dla rowerzystów w stronę Placu Gombrowicza i dalej do Placu Kaszubskiego. Wiem, że wielu komentatorów uzna to za science fiction, ale takie rozwiązania są znane z wielu miast świata przedzielonych drogą wodną z dużym ruchem statków.

      • 5 3

      • (3)

        Bądźmy realistami, jaki procent ludności będzie jeździć rowerem z centrum na górny taras Obłuza i Oksywia, zwłaszcza zimą

        • 13 2

        • to zależy od jakości infrastruktury rowerowej (2)

          która pozwoli na zniwelowanie potrzeby pokonywania dużych różnic wysokości. Estakady rowerowe są znane i stosowane w wielu miastach świata. Rozwój popularności rowerów wspomaganych elektrycznie poszerza wyobraźnię wielu mieszkańców.

          • 1 11

          • (1)

            Ale jak podjechać z centrum Gdyni na samą górę ? Ma być wyciąg ?

            • 7 1

            • przy pomocy łagodnie nachylonej rampy, albo przy pomocy roweru wspomaganego elektrycznie

              sprawdzone w praktyce w wielu miejscach Trójmiasta

              • 0 2

      • Uwielbiam jeździć (1)

        rowerem po estakadzie jak jest 3 stopnie powyżej zera i zacina deszcz, bo wiatr jest 9 w skali Beauforta. Co mnie do tego skłoniło? łatwiej dziecko podrzucić do przedszkola (siedzi na bagażniku), poza tym dziecko ma plecak z zakupami z biedry. Wszystko super. 700 m drogi za 31 mln złotych, żeby zbudować dwa buspasy. Stoją Karwiny/Dąbrowa, stoją Chwarzno/Witomino, to teraz czas, żeby postało jeszcze Obłuże/Oksywie. Wybierzemy znowu tych durniów od rowerowejgdyni? A i jeszcze sprzedają trolejbusy, bo polikwidowali linie i nie trzeba już tyle. Chyba tylu ludzi już się przesiadło na rowery, co nie?

        • 15 5

        • trasy rowerowe na wysokich estakadach mogą być chronione od wiatru

          Jechałem takimi w Glasgow, gdzie wiatry bywają dużo silniejsze niż u nas. Nie stosuj ironii pomieszanej ze słowami powszechnie uważanymi za obraźliwe, ponieważ po prostu dajesz wyraz swojemu uzależnieniu od samochodu. Spróbuj zrozumieć, że jeśli nawet sam nie zdecydujesz się na rower, to im więcej ludzi taką decyzję podejmie (po stworzeniu odpowiedniej infrastruktury) tym Tobie będzie łatwiej poruszać się swoim dwuśladowym pojazdem wydzielającym pachnące fiołki pozytywnie wpływający na zdrowie Twoje i Twoich dzieci samodzielnie docierające do szkoły.

          • 0 2

      • A może tunel :) (4)

        Po pierwsze, po co? Ile ludzi mieszka lub pracuje na Oksywiu? Żeby chociaż z Oksywia prowadziła droga poza miasto. Ale nie, wojsko idealnie zniechęca do opuszczenia Oksywia w stronę północy. Po drugie, południowy wylot takowego musiałby być na okolice Polskiej. A stamtąd te albo do centrum, skąd auta się wyrzuca i nie ma warunków do przejęcia wzmożonego ruchu samochodów, albo na Wiśniewskiego, co nic nam nie daje. Może jak Droga Czerwona się pojawi to sytuacja się zmieni

        • 1 4

        • (1)

          Ot, wioskowy chłopek... I wojsko i stocznia to trochę luda tam pracuje. Jechałeś kiedyś Unruga po 6 rano?

          • 2 1

          • W latach słusznie minionych

            Pracowało tam kilkakrotnie więcej osób. Fakt, jeździł pociąg, nawet dwa. Tyle, że towarzystwo nie woziło tyłka autami. Korków nie było wcale. To oczywiście porównanie z sufitu, ale ludzie sami sobie gotują ten los.

            • 0 0

        • tunel jest dużo droższy niż wysokowodny wiadukt rowerowy

          • 0 2

        • Na chwilę obecną wielu pracowników AMW, portu czy stoczni nie zamieszkuje okolic Oksywia. Jest spora część osób dojeżdżająca z Gdańska i dalej. Mnóstwo osób pobudowało się na Północy Gdyni lub w stronę Chwarzna. Gdyby pracownicy Oksywia siedzieli tylko na Oksywiu, to żaden remont nie byłby potrzebny.

          • 0 0

      • I po co dla kilku maniaków rowerowych?

        Dajcie sobie spokój, już zniszczyliście ruch w centrum kontrpasami pod prąd na wąskich ulicach, to czego jeszcze chcecie? Ciekawe jaki wysoki miałby być ten wysokowodny wiadukt pomnik chorej głupoty? Czy Ty wiesz jaki wysoki jest kontenerowiec z masztami i kominem, dzieciaku?

        • 3 4

      • To jest realistyczny projekt

        Myślę że warto się nim zająć zaraz po wybudowaniu kosmodromu w Kosakowie.

        • 2 1

    • (2)

      Budowa buspasa na Karwinach zwiększyło korek obok wiaduktu, stąd niestety można się spodziewać że w wyniku tej przebudowy będzie gorzej.

      • 8 4

      • (1)

        Gorzej nie będzie, bo pasów nie ubędzie. Za to autobusy nie będą stać w korkach i zabierać miejsca na normalnych pasach. Za to dziur będzie mniej. Przynajmniej coś

        • 5 3

        • Proponuje zobaczyć jak jest teraz na Karwinach. Jest gorzej niż przed tą cudowną modernizacją. Ograniczono przepustowość istniejącej drogi co potęguje korek

          • 4 4

    • Bus pasy?

      Tak, jak najbardziej ale dorabiając je a nie zabierając 1 pas ruchu. Wtedy są tylko utrudnienia i i**otyzmy, patrz: Władysława IV w kierunku Sopotu czy na Pogórzu Górnym w czasie porannego szczytu (7-9? Nie pamiętam). Bez sensu choć wyznaczanie godzin jest zapożyczeniem z "zachodu" i ma to akurat wielki sens. Z Oksywia wystarczyłoby zmienić interwały czasowe dla świateł pod estakada i mieliby te 31mln w suchym zaoszczędzone. Ale pan kucyk wie lepiej...

      • 0 0

  • Rondo turbinowe

    • 3 1

  • dowiedzcie się co zostanie zlikwidowane!

    Urzędnicy tylko mówią, co zostanie wykonane ale to tylko pół prawdy.
    Dowiedzcie się co zostanie zlikwidowane bo zostaniecie jak po remoncie na Karwinach.
    Drogi dojazdowe pozwężane, przystanek autobusowy zlikwidowany, strzałki do skrętu zlikwidowane, przejazd przez wiadukt zwężony.
    Jak sprawdza się przystanek umieszczony na prawoskręcie też można sprawdzić na Karwinach.

    Teraz jeszcze można cześć tych zmian odwrócić ale jak skończą to 'nie da się'.

    • 21 1

  • Gdzie ta SKM (1)

    Zamiast uruchomić najpierw kolejkę (żeby była jakaś alternatywa) i dopiero remont drogi. Ktoś musi budżet na szybko wydawać bez zastanowienia.

    • 39 1

    • linia kolejowa jest , pociagi mogłyby ruszyc nawet dzis tylko poprawić istniejace perony ewentualnie dobudowac

      w miejscach dogodnych do skomunikowan

      • 4 0

  • Będzie na środku ulicy ścieżka rowerowa? Takie rozwiązania lubie jak jade samochodem ciskam gromy na pomyslodawcę że temu

    • 12 1

  • Czyli będzie bez zmiany. Kucyk doda buspasy i będzie zadowolony.

    • 16 1

  • szkoda, ze w artykule nie został pokazany projekt na rzutach, tylko opisany

    • 8 0

  • Rusza budowa Obwodnicy Witomina. No dobra żartowałem !

    • 9 0

  • wybory, wybory, wybory (1)

    szkoda, że Prezydent przypomniał sobie o tej peryferyjnej dzielnicy, gdzie czas zatrzymał się 35 lat temu.

    • 11 0

    • Serio. Tak to wygląda.

      Wybory idą, więc trzeba się przypomnieć tu i ówdzie. Coś obiecać.
      Potem to zamrozimy i winą obarczymy niewystarczające środki albo nową władzę, bo nie będzie kontynuować projektów. I dalej tu będziemy żyć w odświeżonym PRL-U

      • 0 0

  • (1)

    Sami eksperci wyładowują swoje frustracje.

    • 2 6

    • pewnie

      jak władza coś robi i ludzie są niezadowoleni to oznacza, że głupi ludzie się nie znają.
      Przecież jak ekspert mówi, że jest Ci lepiej to nie ważne co Ty o tym myślisz.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane