• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przebudowa ul. Unruga. Koniec za rok

Patryk Szczerba
20 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (207)
Najnowszy artykuł na ten temat Prace na Unruga skończą się dopiero za rok
Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku. Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku.

Rusza rozbudowa ul. UnrugaMapka na odcinku od estakady KwiatkowskiegoMapka do skrzyżowania z ul. BosmańskąMapka w Gdyni. Została podpisana umowa z firmą Strabag, która za wykonanie przebudowy zainkasuje blisko 31 mln zł. Prace potrwają rok.




Jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz utrudnienia z powodu remontów?

Po remoncie ulica będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a w rejonie skrzyżowań zostanie poszerzona do trzech pasów do skrętu w lewo lub prawo.

Skrajny prawy pas w każdym kierunku będzie buspasem.

- Realizacja zadania jest kompleksowa, obejmie zarówno przebudowę infrastruktury drogowej, w tym nowe pasy jezdni, chodniki i drogę dla rowerów; podziemnej, m.in. kanalizacji deszczowej, wodociągu i gazociągu - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Lokalizacja przebudowy Lokalizacja przebudowy

Koszt to blisko 31 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z programu Rządowy Fundusz Polski Ład.

Przebudowa ul. Unruga: co się zmieni?



  • Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej.
  • Po stronie północnej, na odcinku Kwiatkowskiego - CechowaMapka, powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi (łącznie 13 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami).
  • Na odcinku od ul. Cechowej do ul. BosmańskiejMapka, po stronie północnej, powstanie chodnik o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe.
  • Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe.
  • Na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i UnrugaMapka, na wlotach północnym i wschodnim, pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami w dowiązaniu do istniejących oraz projektowanych.
  • Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga, a następnie wykonania manewru zawracania.

Dodatkowo w rejonie skrzyżowania ul. Unruga i FlisakówMapka nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Dopuszczony zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów.

W obrębie skrzyżowania wyznaczono wyniesione przejście i przejazd rowerowy przez ul. Unruga.



Skrzyżowanie Unruga z CechowąMapka będzie czterowlotowe



Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną.

- Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z RobotnicząMapka także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowania wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej - informują urzędnicy.
Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z BosmańskąMapka będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska - Unruga Zach. i Unruga Zach. - Unruga Wsch.). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazdy dla rowerzystów.

Zdaniem władz miasta przebudowa pozwoli na sprawniejszą komunikację dla Oksywia i Babich Dołów. Wątpliwości co do tego mają niektórzy mieszkańcy. Jeden z nich podzielił się nimi z naszą redakcją.

Uwagi do projektu



- Po pierwsze przystanek dla autobusówMapka jadących w stronę Pogórza został zaprojektowany na zjeździe z estakady - myślałem, że poszerzą zjazd i będzie tam przystanek, ale przystanek jest zaprojektowany na prawoskręcie, a do zjazdu w kierunku Oksywia będą dwa pasy środkowe - z tym że lewy z tych pasów będzie jednocześnie pasem do jazdy na wprost i do skrętu w lewo, a pas skrajny lewy do jazdy w lewo. W momencie kiedy z przystanku ruszy np. 146, to będzie musiał przeciąć całe skrzyżowanie - zauważa pan Piotr.
Pisze też o problematycznym wyjeździe z parkingu pod estakadą dla samochodów ciężarowych, który poprowadzono małymi uliczkami Traczy i FlisakówMapka oraz zasadności zmian na przejściu dla pieszych na remontowanym odcinku.

- Teraz jest naprzeciwko fotografa. Przesunięto je za skrzyżowanie z ul. FlisakówMapka i pozostanie bez sygnalizacji, która pomogłaby w bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów oraz upłynnieniu ruchu. Rozwiązaniem ma być wyniesione przejście i przejazd rowerowy - tłumaczy pan Piotr.
Problem, jego zdaniem, będzie też z lewoskrętem w CechowąMapka.

- Pozostaje tej samej długości, a już teraz często dochodzi do sytuacji, że samochody stojące na tym pasie się nie mieszczą i blokują pas do jazdy na wprost w kierunku Oksywia. Nikt nie zwrócił uwagi na to, że zostanie zlikwidowany lewoskręt w Czeladniczą, a tą uliczką wbrew pozorom jeździ dużo mieszkańców z Kaczego Dołu. Po przebudowie te auta pojadą przez Cechową - opowiada.

Urzędnicy: były analizy, celem poprawa bezpieczeństwa pieszych



Przesłaliśmy postulaty urzędnikom. Odpowiadają, że wszystkie wymienione przecz czytelnika elementy były przedmiotem analiz w trakcie procesu projektowego z udziałem Wydziału Inwestycji, projektantów, a także zainteresowanych jednostek, jak np. ZKM w Gdyni.

- Nadrzędnym celem realizacji projektu, poza bezsprzeczną poprawą stanu infrastruktury drogowej, jest nadanie priorytetu dla transportu zbiorowego oraz bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt przebudowy ul. Unruga został przygotowany właśnie w oparciu o te cele, które są nadrzędne w przygotowywanych przez Wydział Inwestycji projektach - odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji UM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • A zachwile nawalą buspass

    Zrobią 4 pasy potem namalują buspasy i będzie to samo.

    • 3 0

  • Próbowałem przekonać się do zbiorkomu (2)

    1, 5 miesiąca jeździłem autobusami i chciałbym zapomnieć o tym. Korzystając z auta śpię pół godziny dłużej i jestem pół godziny szybciej w pracy. Wracając oszczędzam ponad godzinę. Jakaś magia.
    Po drodze, zabieram znajomych z pracy, robię zakupy, odbieram dzieciaka z przedszkola i mogę ogarnąć jeszcze inne tematy.
    Rowerek zostawię sobie do rekreacji.

    • 8 4

    • Rajtuzy i tak tego nie skumają

      • 4 1

    • z przykrością stwierdzam, że mam dokładnie takie same doświadczenie. Nawet bilet miesięczny dwa razy kupiłam.

      Niestety nie mam czasu na marnowanie czasu. Wróciłam do samochodu. Szkoda.

      • 3 0

  • Ciekawy sposób myślenia urzędników

    Wg spisu GUS w Gdyni jest około 13% osób niepełnosprawnych, ale zapewne część z nich nie ma potrzeby używania samochodu więc można przyjąć, że jest to jakieś 10% mieszkańców. Skoro tak to dlaczego panie Łucyk planujecie na ul. Unruga zbudowanie "łącznie 13 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami", a np. w centrum na ul. Żeromskiego koło YMCA zastawiliście 2 takie miejsca słupkami? Trzy nowe miejsca dla inwalidów z 13 -tu miejsc łącznie to nie jest 10% tylko 23%.

    • 5 1

  • ROK czasu na taki odcinek.... kto na to pozwala ? Znow bedzie po 10 typa biegalo po calosci budowy ? Te firmy wygrywaja po kilka przetargow na raz a potem wysylaja wszedzie po paru typa zeby wygladalo ze sie robi, zamiast wszystkie sily na budowe i w pare msc to zrobic. Dramat do szescianu.

    • 6 1

  • łącznie 13 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościam

    ło matko co za rozrzutność.

    • 4 1

  • Cały mój artykuł. (1)

    Przebudowa ul. Unruga,

    No wreszcie wykonawca wybrany, kasa rzekomo jest, wszystko gra więc Panowie z Strabagu łopaty w dłoń i naprzód...
    Ale,ale...
    Po przeczytaniu artykułów na Trójmieście złapałem się za głowę - kto to planował, zasiadłem do laptopa w celu potwierdzenia moich przypuszczeń, i o zgrozo po wykopaniu planów budowy nowego odcinka Unruga moje obawy potwierdziły się.
    - Po pierwsze przystanek dla autobusów jadących w stronę Pogórza został zaprojektowanu na zjeździe z estakady - ok. myślałem że poszerzą zjazd i tam zrobią przystanek, ale nie przecież jesteśmy w Gdyni, przystanek jest zaprojektowany na prawoskręcie, a do zjazdu w kierunku Oksywia będą dwa pasy środkowe z tym że lewy z tych pasów będzie jednocześnie pasem do jazdy na wprost i do skrętu w lewo, a pas skrajny lewy do jazdy w lewo. Niby ok ale w momencie kiedy z przystanku ruszy np. 146 to będzie musiał przeciąć całe skrzyżowanie, życzę powodzenia w godzinach szczytu, a przypominam że na tym skrzyżowaniu są dwa szczyty komunikacyjne poranny jak wojsko jedzie do pracy i popołudniowy jak ludzie wracają z pracy.
    Dlaczego nie pozostawiono przystanków w starym układzie?
    Nie przemawia do mnie argument oszczędności czasowych komunikacji bo zysku będzie niewiele.
    Zapomniano jeszcze przy okazji o ludziach przesiadających się między tymi dwoma przystankami - ich strata czasowa dla naszych włodarzy się nie liczy. (Zdjęcie nr 1)
    - Po drugie wyjazd z parkingu pod estakadą dla sam. ciężarowych poprowadzono małymi uliczkami Traczy i Flisaków, tych mieszkańców ekipa Szczurka i Łucyka ma gdzieś, a wystarczyło ten wjazd przesunąć kawałek w stronę Oksywia. ( zdjęciw nr 2 )

    • 9 1

    • Przystanek Obłuże Centrum

      Umieszczenie przystanku w zatoce to tragedia, ale z innego powodu niż piszesz. Bo odchodzi jeden pas do wyjazdu z Estakady. To, że 146 będzie musiał pokonać całe skrzyżowanie to pikuś. Wprowadzi się światła dla komunikacji tak jak na Wzgórzu Św. Maksymiliana, dające jej przejazd przez autami zjeżdżającym z Estakady oo sprawie.

      Zgadzam się, że dużo gorzej będzie z przesiadką. Natomiast argument, że dzięki temu autobus nie będzie musiał nawracać koło Pekao jest jak najbardziej trafny, tyle, że to jedyna zaleta tej zmiany.

      • 1 0

  • (2)

    - Po trzecie przejście dla pieszych, które teraz jest na przeciwko fotografa przesunięto aż za skrzyżowanie z ul. Flisaków no to jeszcze ujdzie, ale o zgrozo pozostaje ono bez sygnalizacji.
    Naprawdę ??? przy takiej inwestycji żal parę PLN na światła ???
    A są dwa powody które przemawiają za światłami :
    - bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
    - Upłynnienie ruchu - na tym przejściu w ciągu dnia bardzo często jest tak - przechodzi pieszy, przejeżdżają dwa trzy auta i znowu pieszy znowu parę aut i znowu stop, a teraz po przebudowie ma tam być jeszcze przejazd rowerowy. Przy obecnych przepisach o płynności ruchu na tym odcinku można zapomnieć.
    No ale nasze władze mają na to wszystko rozwiązanie - wyniesione przejście i przejazd rowerowy - naprawdę ???
    Nasuwa się cytat z Polskiej komedii "nie da się Panie inżynierze" ( zdjęcie nr 3 )
    - Po czwarte lewoskręt w Cechową pozostaje tej samej długości a już teraz często dochodzi do sytuacji że samochody stojące na tym pasie się nie mieszczą i blokują pas do jazdy na wprost w kierunku Oksywia, tylko że nikt nie zwrócił uwagi na to że zostanie zlikwidowany lewoskręt w Czeladniczą a tą uliczką wbrew pozorom jeździ dużo mieszkańców z Kaczego Dołu, a po przebudowie te auta pojadą przez Cechową. ( zdjęcie nr 4 i 44)
    Czy Gdynię stać na inwestycje które później trzeba poprawiać tak jak przebudowę skrzyżowania Kwiatkowskiego z Płk Dąbka.
    Moim zdaniem ta inwestycja nic nie zmieni w naszym rejonie a jedynie pogorszy.
    Mam nadzieję że moje wypociny przeczyta ktoś władny i mający wpływ na zmiany w Gdyni które w założeniu mają polepszyć jakość życia mieszkańców naszego miasta.
    Pozdrawiam.
    Dymek1973

    • 12 1

    • W tym mieście nikt od planowania i realizacji inwestycji nie myśli - czego przykładem są kolejne buble.

      • 1 1

    • To przejściowe powinno być zlikwidowane i zrobiona kładka lub podziemne, przy Estakadzie Kwiatkowskiego i Cechowej są przecież przejścia.

      • 0 0

  • Wąskie gardła

    Kiedy wiadukt na Obłuże i Kosakowo ???!!!

    • 3 0

  • do jasnej cholery, nie można najpierw skończyć jednego

    zanim zacznie się kolejny?? Codziennie jeżdżę z Witomina na Oksywie. Witomino stoi, Oksywie też stanie - z buta będzie szybciej...

    • 4 1

  • Robi się nowoczesna droga "szybkiego" ruchu. Buspasy, drogi rowerowe, drogi dla

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane