• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM- Samorządowa Kolej Miejska

Katarzyna Moritz
12 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami. Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami.

Remonty większości przystanków, nowe kolejki SKM – takie zmiany czekają nas w najbliższych latach dzięki temu, że trójmiejskie samorządy przejmują kontrolę nad Szybką Koleją Miejską. Już w tym roku zainwestowały w spółkę kwotę ponad 15 mln. zł.



Kolejki i przystanki SKM – jakie są każdy widzi. Wszystko dlatego, że SKM, jest pod sterami Polskich Kolei Państwowych, które od dawna borykają się z problemami finansowymi i nie stać ich na duże inwestycje w SKM.

Choć i tak jest postęp, bo dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu przez samorządy kilka przystanków zostało wyremontowanych, albo trwa na nich remont, tak jak na stacjach Sopot i Sopot Wyścigi. Zgodnie z planami Kolei w ciągu 2-3 lat ma powstać również przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście.

Samorządy w 2010 roku mają osiągnąć ponad 50 proc. udział w kapitale zakładowym Szybkiej Kolei Miejskiej. Samorządowi właściciele SKM czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i gmina Gdańsk dokapitalizowali dotąd SKM łączną kwotą 13 mln złotych. Rady Miasta Gdyni i Sopotu przyjęły uchwały na mocy których kapitał spółki zostanie podwyższony o 1 mln oraz 1,75 mln złotych. Udziały te czekają jeszcze na rejestrację w KRS.

- Usamorządowienie SKM wynika z racjonalnych przesłanek, lokalny gospodarz terenu w tym wypadku Samorząd Województwa Pomorskiego, orientuje się najlepiej odnośnie potrzeb i problemów SKM. Znacznie łatwiej jest zarządzać spółką, której bieżącą działalność można obserwować każdego dnia - podkreśla Marcin Głuszek dyrektor marketingu i sprzedaży w SKM

Spółka liczy także na wejście z udziałami gminy Pruszcz Gdański, która już wstępnie zadeklarowała 1 mln zł.

- Liczymy na naszych nowych udziałowców, nie tylko w kwestiach finansowych. Wciąż mówi się dużo o promocji Trójmiasta jako całości. Chętnie udostępnimy powierzchnię swoich pociągów na wspólne akcje promujące nasz region. Inwestujące w SKM gminy oprócz przekazywania funduszy na infrastrukturę, zachęcamy do ponoszenia nakładów na tabor kolejowy, który również może stać się dobrą wizytówką miast a pasażerom znacznie ułatwi codzienne podróże - przekonuje Marcin Głuszek.

Opinie (203)

  • (1)

    to nie skm smierdzi tylko pasazerowie...
    to nie skm brudzi tylko pasazerowie...
    to nie skm niszczy swoje wagony tylko pasazerowie
    wiec przestancie narzekac ze jest syf skoro sami go tworzycie....
    ja kozystam z skm codziennie od ponad 7 lat i widze ze wladze naprawde staraja sie by ulatwic mieszkancom trojmiasta transport...
    ogarnijcie sie ludzie!!!! przeciez to dla nas te remonty!!!

    • 12 1

    • bo to bydło które uważa, że jak solidarność była w Gdańsku to teraz im wszystko się należy.

      chodzą z zadartymi nosami i narzekają.

      • 1 1

  • Znowu śmierdzi tu dyżurnymi kanarami z Renomy (:-)))

    fe.

    • 1 0

  • gdańsk śródmieście

    tak tak tak ja chce przystanku Gdańsk Śródmieście

    • 4 0

  • CO Z TEGO JAK CHCE SPRAWDZZIĆ JAK KURSUJĄ SSKM-KI I NNIE MA JAK BO STRONA SIĘ NIE OTWIERA

    CO ZA BAADZZIEW !!!!!

    • 0 1

  • w rok po remoncie perony wygladaja jak przed remontem (1)

    sprzatanie peronow w skm to fikcja. zwykle zamiatanie i oproznianie smietnikow nie wystarcza, nikt nie mysli o wszecobecnym kurzu na flarach, barierkach itd projekty "nowych" peronow nie pomagaja w utrzymaniu porzadku

    • 2 2

    • sis

      Bo to Polska właśnie. To społeczeństwo zasługuje na węglarki, a nie na czyste wagony i perony. Zapamiętaj Polska to nie Europa to Wschód.

      • 0 1

  • SKM firma fest wszyscy kradną ona jest

    te jeżdżące odmalowane wraki i gdzie to " SZYBKA " .... ?????????????

    • 0 3

  • BLE....

    to wszystko przez tego tę.... pana Bucz.. który przyszedł z IC

    • 1 1

  • parę rzeczy trzeba poprawić (1)

    Infrastrukturę, zarząd, tabor.
    Jeżeli chodzi o infrastrukturę, to trzeba wyremontować torowiska, perony (aż się proszą o nowe, najlepiej pełne zadaszenie i porządne odwodnienie) i wyrównać zawieszenie trakcji, bo to niby tylko 20 cm różnicy na 20 kilometrach, ale jednak zwiększa zużycie trakcji i pantografów. Zarząd - sami wiecie... A tabor - zamiast remontować graty, trzeba było kupić jeden nowy skład. Polecam zajrzeć na inforail, po ile można kupić takie zabawki.

    • 5 0

    • to jest parę rzeczy?

      to totalna przebudowa i modernizacja...

      • 0 0

  • BARWY SKM SĄ BRUDNE (2)

    GDANSZCZANIE OLEWAJĄ TE BRUDNE KOLORY

    • 1 6

    • paradoks, największy udział poza PKP ma miasto Gdańsk (1)

      a kolory Arki Gdynia... To pewnie przez tą zajezdnię na Cisowej.

      • 0 0

      • Kolory SKM-ki pochodzą ze... Szwecji! Pierwsze wagony SKM po wojnie dotarły do nas ze Szwecji i były pomalowane właśnie w ich barwy narodowe. No i jakoś to się wszystko przyjęło :-)

        • 0 0

  • rowery taryfa 0 cały rok

    Teraz nie będzie jucz pretekstu do zwlekania z dawno zapowiedzianym wywaleniem opłaty za przewóz rowerów. Dotychczas byla nim obstrukcja PKP, tak jakby Koleje Mazowieckie i tamtejsza SKM też nie były pomiotem PKP (u nich "taryfa 0" już od lat). SKM ma "promocję" na rowery w lecie, a jesienią i wiosna "płacz i płać".

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane