• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM- Samorządowa Kolej Miejska

Katarzyna Moritz
12 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami. Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami.

Remonty większości przystanków, nowe kolejki SKM – takie zmiany czekają nas w najbliższych latach dzięki temu, że trójmiejskie samorządy przejmują kontrolę nad Szybką Koleją Miejską. Już w tym roku zainwestowały w spółkę kwotę ponad 15 mln. zł.



Kolejki i przystanki SKM – jakie są każdy widzi. Wszystko dlatego, że SKM, jest pod sterami Polskich Kolei Państwowych, które od dawna borykają się z problemami finansowymi i nie stać ich na duże inwestycje w SKM.

Choć i tak jest postęp, bo dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu przez samorządy kilka przystanków zostało wyremontowanych, albo trwa na nich remont, tak jak na stacjach Sopot i Sopot Wyścigi. Zgodnie z planami Kolei w ciągu 2-3 lat ma powstać również przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście.

Samorządy w 2010 roku mają osiągnąć ponad 50 proc. udział w kapitale zakładowym Szybkiej Kolei Miejskiej. Samorządowi właściciele SKM czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i gmina Gdańsk dokapitalizowali dotąd SKM łączną kwotą 13 mln złotych. Rady Miasta Gdyni i Sopotu przyjęły uchwały na mocy których kapitał spółki zostanie podwyższony o 1 mln oraz 1,75 mln złotych. Udziały te czekają jeszcze na rejestrację w KRS.

- Usamorządowienie SKM wynika z racjonalnych przesłanek, lokalny gospodarz terenu w tym wypadku Samorząd Województwa Pomorskiego, orientuje się najlepiej odnośnie potrzeb i problemów SKM. Znacznie łatwiej jest zarządzać spółką, której bieżącą działalność można obserwować każdego dnia - podkreśla Marcin Głuszek dyrektor marketingu i sprzedaży w SKM

Spółka liczy także na wejście z udziałami gminy Pruszcz Gdański, która już wstępnie zadeklarowała 1 mln zł.

- Liczymy na naszych nowych udziałowców, nie tylko w kwestiach finansowych. Wciąż mówi się dużo o promocji Trójmiasta jako całości. Chętnie udostępnimy powierzchnię swoich pociągów na wspólne akcje promujące nasz region. Inwestujące w SKM gminy oprócz przekazywania funduszy na infrastrukturę, zachęcamy do ponoszenia nakładów na tabor kolejowy, który również może stać się dobrą wizytówką miast a pasażerom znacznie ułatwi codzienne podróże - przekonuje Marcin Głuszek.

Opinie (203)

  • (1)

    Ale kiedy jedziesz sam placisz 6 zl zamiast 25 zl kombiakiem, umiej dostosowac srodek transportu do potrzeb.

    • 7 2

    • opcja odpwoiedz

      użyj opcji odpowiedz, to proste i sensowne.

      • 4 1

  • "Remonty" (5)

    ostatnio przeprowadzony został "remont" stacji Politechnika. Wszystko wygląda tak samo jak przed - nawet gorzej. W czasie każdej ulewy można bezpłatnie skorzystać z prysznica - rynna pod sufitem jest albo dziurawa, albo źle zamontowana. Gwarancja czystości zapewniona. I to wszystko za nasze pieniąde

    • 8 1

    • (4)

      Niestety takie w Polsce jest prawo, że w przetargu musi wygrac oferta najtańsza. Efekt ? Buduje się nowe perony na 10 zamiast na 30 lat. Ale cóż, jesteśmy w Unii no nie ? Takie prawo.

      Co do smrodu i śmiecenia - myjcie się i nie śmieccie to będzie lepiej. Nie zostawiajcie puszek po piwie, gazet, petów itp. To nie SKM śmieci i brudzi.

      Niektórym POpapranym gówniarzom nie podobają się modernizowane składy. A co w nich złego. Wydaje się wam, że nagle znajdzie się w prowadzonej do bankructwa POlsce worek pieniędzy na zakup samych nowych składów !!! Taka wymiana nie jest możliwa w żadnym państwie świata. Nikogo na to nie stac. Najlepiej to zburzyc wszystko i postawic nowe perony, dworce, budynki, urzędy. Oczywiście ze szkła i stali, czyż nie, młodziaki ?

      Myślę że jak w dalszym ciągu będziemy w Polsce likwidowali stocznie, cukrownie, wojsko, rolnictwo, górnictwo, sprzedamy wszystko łącznie z przemysłem miedziowym i energetycznym to będzie lepiej, no nie ???
      Kto wypracuje PNB w tym kraju ? Posłowie ? Urzędnicy ? Rząd ? Firmy w obcych rękach ?

      Tylko alkoholik sprzedaje majątek domowy żeby miec na flachę, żeby przeżyc dzisiejszy dzień. A co będzie jutro, z czego jutro będzie żył ? ... Z czego będzie inwestował ? Z czego wypracuje zysk ?

      • 4 2

      • sjep;r

        • 0 3

      • super argument

        "Co do smrodu i śmiecenia - myjcie się i nie śmieccie to będzie lepiej. Nie zostawiajcie puszek po piwie, gazet, petów itp. To nie SKM śmieci i brudzi."

        no przepraszam, ale ja w środkach komunikacji nie piję, nie palę i nie śmiecę. eliminacja żulostwa to zadanie dla SKM - aby człowiek nie musiał się zawsze bać jak jedzie z rowerem SKM.

        • 2 1

      • kopnięte staruchy za to nie potrafią przyjąć słusznej krytyki.

        • 0 0

      • SKM nie smieci i nie brudzi....

        Ale sklady wygladaja jakby byly dlugo nie sprzatane... Naprawde wierzysz w to, ze czyste pociagi za zasluga tylko i wylacznie czystych pasazerow?? Ostatnio widzialam na peronie S-bahnu w Berlinie, jeden chlopaczek pucowal kubel na smieci, a drugi chodzil po calym peronie, zbieral pety z ziemi i wrzucal do woreczka ze smieciami. Efekt: maja czyste stacje.

        • 0 0

  • więcej składów

    nowe składy i perony-ok, bardzo dobra inicjatywa, ale ja bym apelował o zwiększenie częstotliwości kursowania kolejek, albo doczepienie jeszcze jednego wagonu w godzinach porannych. To co się dzieje po 7 rano w Sopocie w skmce w kierunku Gdańska to porażka. Szczególnie w terminie od października do czerwca, gdy mnóstwo studentów dojeżdża do uczelni. Ludzie wciskają się na siłę do wagonów, choć w zasadzie nie ma miejsca. Nieraz też byłem świadkiem, gdy w takich warunkach słabsi pasażerowie mdleli.

    • 6 1

  • Szybki Kibiel Miejski

    Poruszę tu dwa tematy dotyczące skm. Sytuacja wewnątrz skmki jest tragiczna. Nowy prezes wraz ze swoim z-cą -nota bene kolegą ze studiów- szukają oszczędności poprzez zwalnianie pracowników którzy są niezbędni np.: robotnicy hali, którzy utrzymują te kible w stanie używalności. Obcinają wynagrodzenia etc. Personel administracyjny nabrzmiały do granic możliwości dalej piastuje swe ciepłe i dobrze płatne stołeczki. Następna sprawa to jak wyglądają składy skm?? Jest tak ponieważ formacja która ma pilnować porządku w pociągach tj. SOK jest traktowana jak piąte koło u wozu. Niskie morale funkcjonariuszy spowodowane jest tym że nie są należycie gratyfikowani, brak dla nich premii uznaniowej, są karani za byle co a komendant ze swoja świta w niczym nie pomagają, mają ich za tumanów a wszelaka inicjatywa własna jest kwitowana słowami: " WSZYSTKO ŹLE!!!" Ciągłe postępowania zniechęcają ich do jakiegokolwiek działania!!!!!

    • 9 1

  • chodzi o to

    zeby szybko jechala a nie na kolejne lata ktos szykuje sobie posade

    • 6 0

  • ooooo

    To chyba pociąg pana fotografa przejechał :]

    • 2 2

  • Gdynia-Kartuzy (1)

    Gdzie ten szumnie zapowiadany kiedys pociąg z Gdyni do Kartuz ???
    Cisza jak narazie. Zakupiony miał byc używany tabor. Czy ktoś wogle wie co z tym będzie ?

    • 14 0

    • zaorać Kaszubow !!!

      a po co pociąg na zadupie ja sie pytam???!!!

      • 0 13

  • Gdynia - Kartuzy

    Dodaje link tak dla przypomnienia. Minęły już 4 lata !!! i NIC, CISZA

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=18022

    • 8 0

  • A mnie dziwi ze nie masz PLAY fresh

    .

    • 7 3

  • a potem wandale zniszczą.... i tak w kółko będą remontować, naprawiać itd...

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane