• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM- Samorządowa Kolej Miejska

Katarzyna Moritz
12 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami. Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami.

Remonty większości przystanków, nowe kolejki SKM – takie zmiany czekają nas w najbliższych latach dzięki temu, że trójmiejskie samorządy przejmują kontrolę nad Szybką Koleją Miejską. Już w tym roku zainwestowały w spółkę kwotę ponad 15 mln. zł.



Kolejki i przystanki SKM – jakie są każdy widzi. Wszystko dlatego, że SKM, jest pod sterami Polskich Kolei Państwowych, które od dawna borykają się z problemami finansowymi i nie stać ich na duże inwestycje w SKM.

Choć i tak jest postęp, bo dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu przez samorządy kilka przystanków zostało wyremontowanych, albo trwa na nich remont, tak jak na stacjach Sopot i Sopot Wyścigi. Zgodnie z planami Kolei w ciągu 2-3 lat ma powstać również przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście.

Samorządy w 2010 roku mają osiągnąć ponad 50 proc. udział w kapitale zakładowym Szybkiej Kolei Miejskiej. Samorządowi właściciele SKM czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i gmina Gdańsk dokapitalizowali dotąd SKM łączną kwotą 13 mln złotych. Rady Miasta Gdyni i Sopotu przyjęły uchwały na mocy których kapitał spółki zostanie podwyższony o 1 mln oraz 1,75 mln złotych. Udziały te czekają jeszcze na rejestrację w KRS.

- Usamorządowienie SKM wynika z racjonalnych przesłanek, lokalny gospodarz terenu w tym wypadku Samorząd Województwa Pomorskiego, orientuje się najlepiej odnośnie potrzeb i problemów SKM. Znacznie łatwiej jest zarządzać spółką, której bieżącą działalność można obserwować każdego dnia - podkreśla Marcin Głuszek dyrektor marketingu i sprzedaży w SKM

Spółka liczy także na wejście z udziałami gminy Pruszcz Gdański, która już wstępnie zadeklarowała 1 mln zł.

- Liczymy na naszych nowych udziałowców, nie tylko w kwestiach finansowych. Wciąż mówi się dużo o promocji Trójmiasta jako całości. Chętnie udostępnimy powierzchnię swoich pociągów na wspólne akcje promujące nasz region. Inwestujące w SKM gminy oprócz przekazywania funduszy na infrastrukturę, zachęcamy do ponoszenia nakładów na tabor kolejowy, który również może stać się dobrą wizytówką miast a pasażerom znacznie ułatwi codzienne podróże - przekonuje Marcin Głuszek.

Opinie (203)

  • skm jak ubeckie media

    im wieksza miernota tym ma zatrudnienie najlepiej ze wsi lub malego miasteczka

    • 2 2

  • Co to jest 15mln zł? (2)

    Skoro remont rampy peronu Wyścigi ma kosztować 7,7mln zł. To daje dwa remonty na rok. Pomijając fakt, że takie ceny są z kosmosu, to wystarczy podać listę najpilniejszych remontów, a kwota robi się ogromna:

    1. Gdynia Orłowo
    2. Gdańsk Wrzeszcz
    3. Gdynia Grabówek
    4. Leszczynki
    5. Chylonia
    6. Rumia

    Do tego co najmniej 5 nowych składów zastępujących bydlęce EN57

    No i za kilka lat rozsypią się do reszty podkłady pod torami SKM, tak że składy będą jeździć 30km/h, więc remont torów jest niezbędny.

    Tylko te inwestycje pochłoną ok. 100mln zł. Taka jest cena zaniechań kolejarzy IIIRP

    • 10 0

    • trochę niedoszacowane wyliczenia

      jeden skład EZT, pięcioczłonowy, to około 20-25 milionów złotych. Torowiska są bardzo drogie, 40 kilometrów może kosztować nawet pół miliarda złotych (w oparciu o stare szacunki Ministerstwa Infrastruktury). Składy EN57 może nie są bydlęce, ale... Mają silniki prądu stałego z rozruchem oporowym. Można je zmodernizować. Składy z silnikami asynchromicznymi zostały zamówione - posiadają dwa razy większe przyspieszenie ale i dwa razy więcej żrą z trakcji (jeden skłąd - jeden megawat). W każdym składzie powinny znaleźć się automaty biletowe - te na stacjach potrafią się zaciąć. Że parę osób przycwaniaczy i pojedzie bez biletu? sam kilka razy jechałem bez, bo przez nieczynne automaty kolejka ciągnęła się przez cały skład.

      • 1 0

    • oj Wrzeszcz by się przydało jak najszybciej odpicować

      takie tabuny ludzi się tamtędy przewijają, jedne z największych w 3M, a tu syfek...

      • 0 0

  • Leszczynki (2)

    Peron w Gdyni Leszczynkach jest tak niski,że widziałam kiedyś jak starszy człowiek wchodził do kolejki na kolanach!Remont jest niezbędny i tu chodzi nie tylko
    o estetykę,ale o bezpieczeństwo.

    • 5 0

    • (1)

      najatwiej sie przygladac zamiast pomoc staruszkowi.

      • 1 0

      • może robił komuś laskę..

        • 3 2

  • Czekam na czasy gdy na peronie SKM będzie pachniało kawą a nie moczem (1)

    i nie będę musiał oglądać plakatów w stylu " prezydent Szczurek zaprasza..."
    Często okazuje się , że usamorządowienie oznacza bezpłatny marketing polityczny dla królika i jego przyjaciół .
    O prasie samorządowej finansowanej z kieszeni podatnika typu "Ratusz" czy "Nasz Sopot" nie wspomnę , gdyż jestem przed obiadem i mógłbym zabrudzić obrus.

    • 4 0

    • i jak, to może rzygniesz na kolację?

      • 2 0

  • trojmiasto - to ta wioska nad morzem? (3)

    co kogo obchodzi co tu sie dzieje, rzadzi tu banda kacykow wszyscy mysla ze sa tu w nadmorskiej zstolicy a poza polaczkami tu nikt nie zglada. typowa polska zenada w tej kaszubskiej wiosce

    • 4 7

    • zawiało Warszawiakiem

      j.w.

      • 2 1

    • Banda kacyków i dewot... ale miejsce ciekawe i niepowtarzalne, najlepsze w PL do mieszkania;) (1)

      W Warszawie za żadną kasę nie kupię mieszkania starego czy nowego, gdzie przy porannej kawie widzę wschód słońca nad morzem, powracający ze Skandynawii prom i poczuję poranną bryzę od zatoki...

      Po robocie mogę iść na piwo nad jakieś molo (Gda/Sop/Gdy), na plażę, na rybkę i browara. Nie otaczają mnie masakryczne kontrasty architektoniczne: gary z kartoflami na oknach przy szklanych wieżowcach, lux osiedla z ruderami vis a vis, brak zieleni, smętny równinny krajobraz.

      Wskakuję w SKM i jestem na Starym Mieście, wśród secesji Wrzeszcza, Sopocie, Orłowie, Gdyni. Nie muszę się bujać dziurawymi i zapchanymi drogami przez dziki kraik aby wykąpać się w morzu i zarzyć upragnionego urlopu. Mam to po pracy na wyciągnięcie, blisko do Skandynawii, lotnisko jest, promy i 60 km doRosji ;) Świeże wilgotne powietrze i wiatr! A na zachód oaza spokoju (Mazury macie dalej;) i ludzie mówiący dziwnym językiem ;)

      • 6 1

      • dyżurny

        Wszystko prawda, póki co, ale jak tak dalej pójdzie to Trjómiasto, stanie się jak Warszawka. Za dużo zmian w tym kierunku.

        • 0 1

  • trojmiasto to jeden wielki skansen burdeli cinkciarzy alfonsow i mataczy

    ZAORAC TO ! ! !!

    • 3 7

  • może w końcu zaczną sie rozwijać no i wypier.. renomę.

    • 2 1

  • Reda (3)

    Powinno odremontować Przystanek w Redzie jest bardzo niebespieczny ZIMĄ ponieważ jak podjeżdza SKM Jak ja przyjechalem z Gdyni Do Redy.Drzwi się otworzyly wychodze a tam był lud nagle znalałem się pod podpociągiem naszczęście maszynista zauwarsył mnie i nie ruszyl ludzie pomogli mnie wyciagnąć mialem zlamaną noge!!!!!!!

    • 6 0

    • Niestety SKM nie ma tu nic do gadania...

      ...Reda bezposrednio podlega Polskim Liniom Kolejowym.

      • 1 1

    • Stary proszę cię, zaufaj polskiej ortografii (1)

      Jak wysiadałeś był lud? - to znaczy tłok, tak? czy ślisko
      niebespieczny jest twój język polski

      maszynista zauwarsył - od kiedy w SKM są Warsy?

      podpociąg - to w sumie dobre określenie na ten syf EN57

      • 1 0

      • co sie czepiasz

        moze pijany był jak to pisał. zreszta ta polska ortografia i znaki diaktryczne - prosze cie. jestem z uproszczeniem polskiego jezyka. podpociag - dobre :D

        • 0 0

  • Juzek

    Powinny Być nowe SKMKI a nie KIBLE!!!!!!!!.

    • 4 0

  • JUZEK

    zAZJEBIŚCIE GDYNIA-KOSAKOWO SKM NA LOTNISKU CZEMU NIE POWINNO BYĆ hahaha.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane