• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM- Samorządowa Kolej Miejska

Katarzyna Moritz
12 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami. Samorządy przejmą kontrolę nad SKM - ale też nad problemami.

Remonty większości przystanków, nowe kolejki SKM – takie zmiany czekają nas w najbliższych latach dzięki temu, że trójmiejskie samorządy przejmują kontrolę nad Szybką Koleją Miejską. Już w tym roku zainwestowały w spółkę kwotę ponad 15 mln. zł.



Kolejki i przystanki SKM – jakie są każdy widzi. Wszystko dlatego, że SKM, jest pod sterami Polskich Kolei Państwowych, które od dawna borykają się z problemami finansowymi i nie stać ich na duże inwestycje w SKM.

Choć i tak jest postęp, bo dzięki dotychczasowemu dofinansowaniu przez samorządy kilka przystanków zostało wyremontowanych, albo trwa na nich remont, tak jak na stacjach Sopot i Sopot Wyścigi. Zgodnie z planami Kolei w ciągu 2-3 lat ma powstać również przystanek SKM Gdańsk-Śródmieście.

Samorządy w 2010 roku mają osiągnąć ponad 50 proc. udział w kapitale zakładowym Szybkiej Kolei Miejskiej. Samorządowi właściciele SKM czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i gmina Gdańsk dokapitalizowali dotąd SKM łączną kwotą 13 mln złotych. Rady Miasta Gdyni i Sopotu przyjęły uchwały na mocy których kapitał spółki zostanie podwyższony o 1 mln oraz 1,75 mln złotych. Udziały te czekają jeszcze na rejestrację w KRS.

- Usamorządowienie SKM wynika z racjonalnych przesłanek, lokalny gospodarz terenu w tym wypadku Samorząd Województwa Pomorskiego, orientuje się najlepiej odnośnie potrzeb i problemów SKM. Znacznie łatwiej jest zarządzać spółką, której bieżącą działalność można obserwować każdego dnia - podkreśla Marcin Głuszek dyrektor marketingu i sprzedaży w SKM

Spółka liczy także na wejście z udziałami gminy Pruszcz Gdański, która już wstępnie zadeklarowała 1 mln zł.

- Liczymy na naszych nowych udziałowców, nie tylko w kwestiach finansowych. Wciąż mówi się dużo o promocji Trójmiasta jako całości. Chętnie udostępnimy powierzchnię swoich pociągów na wspólne akcje promujące nasz region. Inwestujące w SKM gminy oprócz przekazywania funduszy na infrastrukturę, zachęcamy do ponoszenia nakładów na tabor kolejowy, który również może stać się dobrą wizytówką miast a pasażerom znacznie ułatwi codzienne podróże - przekonuje Marcin Głuszek.

Opinie (203)

  • SKM ferajna Adamowicza Lisickiego PUjszo

    to jeden wielki przekręt...

    • 10 8

  • gdybyscie kupowali bilety barany (3)

    to byscie neutralnie podchodzili do renomy.

    • 25 3

    • bzdura (2)

      kupujac bilet u kierowcy renoma urzadila sobie zasadzke chcac wypisac mi koniecznie mandat urzadila blokade pod kasownikiem. Oczywiscie szarpaniny bylo jak to z renoma od groma. A gdy przyjechala policja mandatu nie podpisalem. Ale gdybym dal sie patalachom to teraz mialbym mandat. Bo taka mafia jest w naszym urzedzie.

      • 0 1

      • Gdzie ty ten bilet kupowales? (1)

        • 1 0

        • u kierowcy baranku bozy

          a o tym chamstwie jakie widzialem bede pamietal mowil kazdemu by wiedzial co to za firma. Wyroki w sadzie tez swiadcza ze miasto ma umowy z kryminalistami..

          • 1 1

  • SKM - Syf Kiła Mogiła

    • 10 10

  • ^^ (3)

    Bez skm trójmiasto by leżało to fakt - były by wieczne korki i tego typu rzeczy. Ale w takich warunkach nie powinno się wozić nawet bydła! Np. Wracałam Gdańska do Gdyni w godzinach szczytu-ok 16 ... czułam się jak sardynka w puszce na dodatek brudno, śmierdziało, głośno... Masakra... Niech najpierw będą remonty samych skm i tych peronów bo tak naprawdę to może 3 z wielu wyglądają "znośnie"

    • 12 2

    • głośno? (2)

      A co ma być ustawowy zakaz powyżej iluś decybeli?

      • 2 1

      • oczywiście, że powinien być (1)

        w SKM najbardziej dobijał mnie hałas, smród i ścisk.

        • 2 0

        • Scisk to fakt ale to, ze ludzie sa niekulturalni, dra ryja w kolejce i sie nie myja to juz nie wina SKM.

          • 1 0

  • Czy w końcu EZT EN57..

    ..znikną z naszego kraju? Ileż można jeździć "kiblem"? Odmalowany czy nie, zawsze będzie to to samo. Nawet z nową ścianą czołową. Ciężkim, energochłonnym i zupełnie nie przystosowanym do ruchu aglomeracyjnego EN57 mówimy nie.

    • 28 2

  • a po co (1)

    CZYTAM KOMENATRZE I NIE WEM JAKI JAKI JEST CEL DAWANIA NOWYCH SKŁADÓW SKORO PO PARU MIESIĄCACH I TAK KOMUŚ NUDZIĆ SIE BEDZIE I ZNISZCZONE TO BEDZIE.LUDZIE POWINNI SIE NAUCZYĆ SZANOWAĆ COŚ CO JEST DLA NICH ZROBIONE.PATRZAC NA TE POMALOWANE I PORYSOWANE KLUCZAMI SZYBY TO POWINNI NIE DAWAĆ NIC NOWEGO.

    • 21 5

    • nie krzycz

      • 2 1

  • powinny byc bramki wejsciowe z kasownikami przy wejsciu na kazdy przystanek (4)

    inaczej te dworce beda wygladaly koszmarnie i zawsze beda demolowane

    • 25 2

    • prawda

      ale to niewykonalne, bo tłuszcza będzie wchodzić od strony torowiska...i to nie tylko dresy, ale rownież uczniowie, starsze panie, 'biznesmeni' za dychę i wszyscy inni. no, chyba, że spółka wynajmie dwóch ludzina każdy przystanek, którzy będa pilnować obu stron peronu ogrodzonego wysokim płotem...w sumie taniej by wyszło:D ...jest też fajniejszy sposób- ogrodzić torowiska ekranami dźwiękowymi na całej długości-od razu w okolicach torowisk zrobi się przyjemniej:D

      • 1 0

    • tylko jest taki "myk" (2)

      że czasem na peron się wychodzi po kogoś

      • 1 0

      • to staniesz przed bramką (1)

        mały kłopocik

        • 1 0

        • idąc po babcię poruszającą się o lasce?

          taaaaa..to dobry pomysł :/

          • 0 0

  • Nowoczesne składy to konieczność-znikną dziury pomiędzy krawędziami nowych znormalizowanych peronów a pokładami pociągów (3)

    Ile można modernizować/pudrować trupy? Czy dyrekcja SKM, urzędasy jeźdżą fiatami 125 po modernizacji i poświęceniu?

    Udziały miast trochę zniweczą założenia konkurencyjności na tym szlaku. Może warto oddzielić infrę (samorządy) od operatora? Kontrakty na 8-10 lat dla przewoźników (leasing składów wypali).

    A tak - te same mordy wszędzie, nowe stanowiska, stołeczki za publiczne pieniądze jazdy personalne i wątpliwości własnościowe, ambicje oszołomów, zacznie się polska cepeliada. Pokropki, otwarcia przed kampanią wyborczą i nieśmiertelne EN57/EN72 po "gruntownej modernizacji..."

    • 18 1

    • dupaaaaaaaaaa

      • 0 4

    • (1)

      Nie znikną - perony na całej lini były pasowane pod berlinski esbahn, gdzie mozna wjechać wozkiem etc, bo perony sa na równo z podłogą składu. U nas jako esbahn jeżdżą zwykłe pociągi osobowe!

      • 1 0

      • Dni techniki kolejowej 2009 - podjechal nowy sklad w Gdyni Gł. ED74 chyba... - idelanie "mała arka" - wózkiem można wjechać,

        równo, przystepnie

        • 1 0

  • takie jest 3-stadt (1)

    ****SKM==syf,,kiła,,mogiła !!

    • 3 8

    • a ty co, z niemiec? ojciec tusk ? matka sztajn?

      • 1 0

  • No ja tam nie wiem :) (1)

    Tu są potrzebne duże pieniądze... Wprawdzie samorządy w Polsce mają sporo, ale czy aż tyle? I ciekawe czy uda się kupić takie wagony, które będą przylegać do krawędzi peronów. Kto jeszcze pamięta stary tabor 800 V - poniemiecki? Wchodziło się jak po stole :)

    • 10 0

    • ale to właśnie była prawdziwa myśl techniczna

      a u nas to samorodni majsterkowicze z garaży projektowali pociągi, auta itp a teraz je modernizują. Wiejski tuning - trochę spojlera, jakieś łuki i mamy 'nowe'. Aż uszy bolą od patrzenia...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane