• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ce stuknęła sześćdziesiątka!

Katarzyna Moritz
2 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu. 2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu.

2 stycznia 1952 roku dokładnie o godzinie 11 z Gdańska Głównego do Sopotu ruszył pierwszy pociąg kolei miejskiej. "Dzieło, którego wielkość określić mogą tylko cyfry - 216 tys. m. sześc. ziemi, 15 tys. m kw. peronów, 11 tys. m sześc. betonu i ponad 35 km torów - zostało wykonane" - donosiło w klimacie PRL "Życie Warszawy".



31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa. 31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa.
Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969. Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969.
Tabor SKM. Tabor SKM.

Często podróżujesz SKM?

Widok żółto - niebieskiego pociągu mknącego przez Trójmiasto wydaje się tak oczywisty, że zupełnie nam spowszedniał. Powstanie 60 lat temu SKM dało nam jednak nie tylko naziemne metro, którego do tej pory zazdrości nam wiele aglomeracji w Polsce.

"Zauważmy, że termin Trójmiasto(...) zrodził się dla aglomeracji gdańskiej niemal równocześnie (rzecz sprawdzałem u autorytetów) z uruchomieniem kolejki elektrycznej w latach pięćdziesiątych" - pisał w latach 70. tygodnik "Czas". "Kto wie, czy ów kolejarski trud nie sprawi, że w przyszłości Gdańskiem, Gdynią i Sopotem zarządzać będzie jeden prezydent i jedna rada miejska..." - wtórował mu "Głos Wybrzeża".

Zanim jednak 60 lat temu ruszyło pierwsze po II wojnie światowej połączenie Gdańska z Sopotem, pojawiły się podwaliny pod przyszłą SKM. Kolej żelazna dotarła do Gdańska w dniu 19 lipca roku 1852. Do I wojny światowej na trasach biegnących z Gdańska do kurortu Sopot i do Nowego Portu kursowało nawet kilkanaście par pociągów dziennie. W 1895 roku było to 20 pociągów, a już w 1907 roku - 90.

Dlatego już w 1912 roku rozpoczęto budowę osobnych torów położonych wzdłuż linii kolejowej Gdańsk - Wejherowo, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego na odcinku Gdańsk Główny - Sopot. Prace przerwał wybuch I wojny światowej, a ambitna inwestycja sfinalizowana została dopiero w latach 50.

Druga wojna światowa przyniosła ogromne zniszczenia, a także likwidację granic dzielących obecne Trójmiasto. Już 29 maja 1947 roku minister komunikacji powierzył prof. Politechniki Warszawskiej i zarazem pionierowi elektryfikacji PKP, Romanowi Podoskiemu opracowanie wstępnego projektu elektryfikacji od Pruszcza Gdańskiego do Wejherowa. W 1950 roku gdański wydział warszawskiego Biura Elektryfikacji Kolei ściągnął do pracy specjalistów z całego kraju oraz koordynował pracę ekipy inżynierów z Wielkiej Brytanii - przedstawicieli dostawcy wyposażenia elektrycznego linii. Do budowy nasypów, torowiska, sieci trakcyjnej i 14 nowych peronów zatrudniono brygady pracy Służby Polsce. Najpierw 4 marca 1951 roku, jako pierwszą do ruchu oddano lokalną linię Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port.

"Na tydzień przed uruchomieniem odcinka linii do Sopotu zbyt mocno naciągnięto nadziemne przewody, w efekcie czego "poszły" fundamenty pod słupami trakcyjnymi. (...) Na tym kłopoty się nie skończyły. Ledwo naprawiono sieć i wyruszył pierwszy próbny pociąg, zupełnie nieoczekiwanie zabrakło prądu. Spowodowało to dodatkowo spalenie urządzeń zabezpieczających. Błyskawiczna analiza sytuacji, kontrola całej sieci i obiektów zasilających - wszystko w porządku! Telefony, gońcy, no i okazało się że to, również nieoczekiwane, kłopoty zakładu energetycznego. Po godzinie prąd był, a na wymianę spalonych elementów pozostały zaledwie dwie godziny..." - opisywał emocje związane z uruchomieniem połączenia "Głos Wybrzeża".

2 stycznia 1952 roku otworzono dla ruchu jedynie dwa tory do stacji Wrzeszcz i jeden (bliższy torów dalekobieżnych) na dalszej drodze do Sopotu. Drugi tor do Sopotu oddano do użytku 22 czerwca 1952 roku. Wtedy też częstotliwość ruchu pociągów mogła wzrosnąć do 10 minut.

60 lat temu tabor SKM stanowiło, otrzymane w ramach reparacji wojennych, m.in. 189 wagonów berlińskiej kolei miejskiej (Berliner S-Bahn), należących do trzech serii: ET165, ET166 i ET167. U nas pociągi szybko zyskały własną nazwę: Modraki.

Szybko się okazało, że pociągi jeździły przeludnione. Widok wiszących w drzwiach lub jeżdżących na dachu pociągów pasażerów wcale nie należał do rzadkości. Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, w 1959 roku kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.

Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie, zaś dzienne przekraczały nawet liczbę 300 tys. (obecnie SKM przewozi 38 mln pasażerów rocznie). Z tego powodu w końcu po latach postanowiono wymienić poniemiecki tabor i zmienić zasilanie z 800 V na 3000 V. Stare wagony ostatecznie wycofano 19 grudnia 1976.

Kalendarium dalszej budowy linii:
22 lipca 1953 r. otwarto oba tory do stacji Gdynia Orłowo i jeden do Gdyni Gł. Osobowa;
01 maja 1954 r. ruch po obu torach prowadzono już do Gdyni Gł. Osobowa;
od 15 stycznia 1956 r. pociągi dojeżdżały do stacji Gdynia Chylonia;
31 grudnia 1957 r. pociągi elektryczne dotarły pierwszy raz do Wejherowa.


W artykule wykorzystałam informacje zawarte w najnowszej publikacji wydanej z okazji zarówno 60 rocznicy powstania SKM i 10 rocznicy utworzenia spółki PKP SKM w Trójmieście pt. "Z dziejów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście", pod redakcją Bartłomieja Buczka, członka zarządu oraz dyrektora ds. przewozów w SKM. A także z informacji ze strony internetowej SKM.

Miejsca

Opinie (334) 5 zablokowanych

  • gdyby zlikwidowac ten zabytek to moznaby mieszkac w wagonach.

    to wagony mozna przerobic na najdluzsze osiedle w trojmiescie. Rozstawic wzdluz calej lini i rozdac klucze ludziom, ktorzy nie maja gdzie mieszkac. Przymajniej skma zrobila by raz cos dla zwyklych ludzi.

    • 3 1

  • 60 - SKM /Modrak/ (2)

    Przez te lata kolejka odsunęła się od peronu i pasażerów.
    Czy wrócą lata gdy z poziomu peronu matka z dzieckiem w wózku,inwalida czy starszy człowiek bezpiecznie bez pomocy innych osób mogli wejść do pociągu????? Szkoda gadać decydenci i publikatory nie interesują się szarym pasażerem i jego bezpieczeństwem.
    MODRAKU WRÓĆ!!!!!!!!

    • 12 1

    • nie powtarzaj bzdur (1)

      od 10 lat nie istnieje normalna skm-ka o ktorej piszesz. Ulegl likiwidacji kolejowy zaklad koleji.

      • 0 2

      • takie sa fakty

        • 0 0

  • skmka

    to widać i czuć!

    • 0 1

  • ja nie jeżdżę wcale (4)

    ale z tego co widze przydałoby się jakieś czyszczenie karcherami co noc - wagony i przystanki. Jedno słowo ŚMIERDZI ... no i BRUD, naprawde wstyd bedzie zagraniczniakom to pokazac a niestety to właśnie zobaczą....

    • 10 0

    • porazający brud i niska jakość tego co robicie

      wy może i pracujecie ale efektów waszej pracy to już nie widać ponieważ wszystko co zrobicie jest kiepskiej jakości i zaraz się psuje a także jest brudne smierdzące i nieświeże

      • 3 0

    • karcher kosztuje tylko 90 zł

      ale żeby umyć trzeba mieć chęci do roboty i być estetą a tu z tym jest problem bo wy lubicie żyć w brudzie ( zobacz jakie brudne macie wasze samochody i wasze drogi)/ W Polsce jest więcej auto-myjni niż na zachodzie i wszystkie samochody macie dokładnie brudne i matowe lakiery na samochodach

      • 2 0

    • Takie mamy społeczeństwo. Rzadko to piszę ale taka prawda.

      • 2 0

    • zobaczą jeszcze stacje Gdańsk Wrzeszcz

      zobaczą jeszcze kładke na stacji Stocznia ...

      • 2 0

  • 10 lat minelo i ..

    zmienilo sie wiele na gorsze

    np brak prawnej odpowiedzialnosci w spolce. gdy byla to kolej nie bylo tych problemow co teraz. automaty do biletow kiedys chodzil chocby jeden na stacji. teraz jest jeden i najczesciej popsuty.

    Likiwdacji ulegla trasa - gdansk - nowy port.

    • 5 0

  • w jaki sposob prezydent miasta jest powiazany z obecna skm-ka ?

    • 0 0

  • jesień odsłoniła

    brud wagonów skm i brud trasy z gdańska do gdyni. widok z okna jest taki sam jak w środku wagonów skm czyli brud

    • 1 0

  • od 10 stycznia 2012 - PODWYZKA CEN BILETOW W SKM ponoć (2)

    więc ............. się już cieszcie :) nie dosyć że wożą nas trumnami to jeszcze ...

    • 2 0

    • (1)

      A czego byś chciał ? jest podwyżka wszystkiego prąd podrożał od wczoraj. Inflacja rośnie, za pół roku Polska - Grecja dwa bratanki.

      • 1 2

      • chcialbym zamkniecia nierentownego biznesu

        do ktorego i tak poza cenami biletow musimy doplacac.

        • 0 2

  • Jak już tak wspominamy 123 rocznica ur. Kwiatkowskiego (3)

    Jak już tak wspominamy 123 rocznica ur. Kwiatkowskiego minęła jak zwykle bez echa 30 grudnia 2011 roku.

    • 5 0

    • najwaznijesze kiedy budyn sie urodził (2)

      • 4 0

      • on sie urodzil w ogole? (1)

        a ja sadzilem ze go zrobiono w zakladach chemi spozywczej w oliwie?

        • 4 0

        • B-1000

          wyłonił się z płynnej masy i przyjął medialną formę

          • 4 0

  • GDZIE JEST UFO?! (1)

    Ja się pytam tylko o jedną rzecz... dlaczego zniknęło "UFO"? Najstarsza SKM jeżdżąca do niedawna? :) Powiew myśli socjalistycznej trzęsący się na trójmiejskich torach, dostarczający pasażerom emocji?

    • 3 0

    • sprzedali i przyznali sdobie premie za dobrze przeprowadzona prywatycajie majatku narodowego.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane